Różnicowanie autyzmu.doc

(37 KB) Pobierz
Autyzm wysokofunkcjonujący

Autyzm wysokofunkcjonujący

Zespół Aspergera

Najważniejsze kryterium: autyzm jest widoczny od wczesnego dzieciństwa, często dopiero z czasem staje się wysokofunkcjonujący (np. w wieku 5 lat dziecko zaczyna nieźle mówić)

Zespół Aspergera często nie jest widoczny we wczesnym dzieciństwie, wykrywa się go w wieku szkolnym

Brak

Pedantyczny styl mówienia

Dobrze rozwinięta motoryka duża

Ociężałość ruchowa

Inteligencja w normie, ale nieco niższa niż w AS

Inteligencja nieco wyższa

 

Autyzm

Schizofrenia dziecięca

Często towarzyszy upośledzenie umysłowe

Najczęściej brak upośledzenia, inteligencja w normie i dobrze rozwinięta mowa

Brak schizofrenii w rodzinie

Często ktoś w rodzinie miał schizofrenię

Zaburzenie chroniczne, bez wzlotów i upadków

Występują okresy polepszenia i fazy zaostrzenia zaburzenia

Symptomy od wczesnego dzieciństwa

Pojawia się późno (między 3. a 12. r.ż.)

Prawidłowy rozwój fizyczny

Dzieci wątłe, często chorujące

Brak

Halucynacje/przywidzenia

Niechęć do zmian w otoczeniu

Niechęć do zmian w otoczeniu

Niewłaściwe reakcje emocjonalne

Niewłaściwe reakcje emocjonalne

 

Autyzm

Afazja (uszkodzenie ośrodka mowy)

Echolalia

Niewłaściwe używanie zaimków

Zachowania rutynowe

Trudności w rozumowaniu

Bunt, zaburzenia zachowania

Echolalia

Niewłaściwe używanie zaimków

Zachowania rutynowe

Trudności w rozumowaniu

Bunt, zaburzenia zachowania

Brak kontaktu wzrokowego

Brak komunikacji za pomocą gestów

Zabawy bez wyobraźni

Dobry kontakt wzrokowy

Komunikacja za pomocą gestów

Wyrażanie emocji

Zabawy wymagające wyobraźni

Wyższy poziom inteligencji niż w autyzmie

 

Autyzm

Upośledzenie umysłowe

Nie ma komplikacji fizycznych

Gorszy rozwój fizyczny niż w autyzmie

Wydają mniej dziwacznych dźwięków

 

Również występują echolalie, stymulowanie się, brak koncentracji uwagi.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin