wykład z histori administracji 2 - by Grześ.doc

(96 KB) Pobierz
PODSTAWOWE ZASADY ORGANIZACJI NOWOŻYTNEJ ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

Literatura: Jerzy Malec, Dorota Malec „Historia administracji i myśli administracyjnej”, Kraków 2000, strony 13-27

Zasady organizacji nowożytnej administracji państwowej

1.       Zasada resortowości.

2.       Zasada centralizacji i decentralizacji.

3.       Zasada koncentracji i dekoncentracji.

4.       Zasada hierarchicznego podporządkowania.

5.       Zasada kolegialności i jednoosobowego kierownictwa.

6.       Zasada biurokratyzmu.

7.       Korpus urzędniczy.

8.       Granice działalności administracyjnej.

9.       Kryteria kształtowania podziałów terytorialnych.

 

 

PODSTAWOWE ZASADY ORGANIZACJI NOWOŻYTNEJ ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

 

*Od idioty do idioty idzie sobie, panie złoty, papier. Wreszcie w męce, w wielkim pocie zwróci idiota idiocie papier. Konstanty Ildefons Gałczyński

*Cechy charakterystyczne działania nowoczesnej administracji wykształciły się w czasach monarchii absolutnych, w XVII i XVIII w,

*Były następnie uzupełniane i rozwijane przez naukę administracji i prawa administracyjnego.

*Tak powstały zasady organizacji administracji publicznej.

 

ZASADA RESORTOWOŚCI

 

*Zasada resortowości – jedna z najważniejszych zasad, na której zaczęto opierać działania nowożytnej administracji publicznej – wykształcona we Francji Ludwika XIII i Ludwika XIV

 

*Zgodnie z zasadą resortowości, wykonanie administracji państwa podzielono pomiędzy niezależne od siebie struktury organizacyjne – resorty.

*Początkowo na ich czele organy kolegialne, od XIX wieku – jednoosobowo działający ministrowie.

*Najważniejsze, najwcześniej wyodrębnione resorty:

- sprawy zagraniczne,

- skarbowość,

- wojskowość,

- sprawy wewnętrzne,

- wymiar sprawiedliwości.

*Kolejny wyodrębniony resort: sprawy wyznaniowe i oświatowe.

 

*Resort spraw wewnętrznych – odpowiedzialny za ogólną administrację państwa, podlegał postępującej specjalizacji – powstawały organy zarządzające wyodrębnionymi działami – pocztą, komunikacją, lasami, górnictwem, opieką społeczną itp.

 

*W resortach stopniowo kształtowały się swoiste metody i formy wykonywania administracji, związanych ze specyfiką prowadzonej działalności.

 

*Postępująca od XIX wieku rozbudowa struktur resortowych – tworzenie nowych organów obok już istniejących, prowadziła często do nadmiernego skomplikowania i zawisłości w obrębie aparatu centralnego, dublowania wielu czynności, a w rezultacie do sporów kompetencyjnych pomiędzy poszczególnymi organami państwa.

 

PRZECIWDZIAŁAĆ TEMU MIAŁO:

*na szczeblu centralnym koordynowanie działań różnych resortów – np., za pośrednictwem kolegialnej rady ministrów,

*natomiast w terenie:

- zespalanie agend kilku ministrów w ręku jednego i tego samego pionu organizacyjnego (administracja zespolona),

- tworzenie odrębnych pionów administracji, podporządkowanych hierarchicznie poszczególnym ministrom (administracja niezespolona, administracja specjalna).

 

*Zasada zespolenia pozwalała zmniejszać ujemne skutki skrajnej resortowości.

*Zasada specjalizacji prowadziła do silniejszego związania pionów administracji specjalnej (wojskowej, wymiaru sprawiedliwości, wyznaniowej,  szkolnej, gospodarczej, pocztowej itp.) z administracją centralną, zwiększała stopień fachowości i koncentracji na specyficznym przedmiocie działania.

* Resortowy system organizacyjny administracji państwowej przyjął się w większości państw europejskich już w XVIII wieku.

 

*Po Francji oparły się na nim: Prusy, Austria oraz inne państwa niemieckie, księstwa włoskie, Belgia, Holandia, kraje skandynawskie, Rosja, a także Polska w II połowie XVIII stulecia.

*Pierwotna równość wszystkich resortów nie przetrwała długo.

*Dominującą rolę zaczął odgrywać resort skarbu oraz resort spraw wewnętrznych.

*Prowadziło to w do powstania tzw. Państw policyjnych, w których poddany pozbawiony był jakiejkolwiek gwarancji respektowania swoich praw podmiotowych.

 

Ministrowie w Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Istniały osobne urzędy dla Korony Królestwa polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego o identycznych kompetencjach w ramach każdego z państw.

 

*Ministrami byli:

- kanclerz wielki koronny i kanclerz wielki litewski,

- podkanclerzy koronny i podkanclerzy litewski,

- marszałek wielki koronny marszałek wielki litewski,

- marszałek nadworny koronny i marszałek nadworny litewski,

- podskarbi wielki koronny i podskarbi wielki litewski.

Z racji sprawowanego urzędu wchodzili oni do Senatu.

*Ministrami byli także:

- hetman wielki koronny i hetman wielki litewski,

- hetman polny koronny, hetman polny litewski,

- podskarbi nadworny koronny i podskarbi nadworny litewski.

 

Kanclerz wielki koronny – kanclerz wielki litewski

*Urzędnik kierujący kancelarią monarchy oraz odpowiadający za politykę zagraniczną.

*Utarło się, iż kanclerz koronny kieruje polityką zagraniczną wobec państwa Europy Zachodniej, zaś kanclerz wielki litewski wobec Rosji.

*Kanclerz koronny – pierwszy urzędnik państwa dbającym o praworządność i pilnującym by król przestrzegał praw i zachowywał pacta conventa.

*Przewodził sądowi królewskiemu – Asesorii.

 

Podkanclerzy koronny – podkanclerzy litewski

*Formalnie zastępca kanclerza, ale nie podwładny.

*Zakres kompetencji – identyczny jak kanclerza wielkiego.

(fot. Hugo Kołłątaj 1750-1812 podkanclerz od 1791)

 

Marszałek wielki koronny – marszałek wielki litewski

*Pierwszy „minister” w Koronie.

*Kompetencje zbliżone do współczesnego ministra spraw wewnętrznych, w tym m.in.:

- bezpieczeństwo osobiste monarchy,

- sąd marszałkowski,

- straż marszałka,

- ustanawiał i kontrolował ceny, nadzorował wagi i miary,

- przyjmował jako pierwszy zagraniczne poselstwa,

- zwoływał posiedzenia senatu, którym przewodniczył,

- w czasie bezkrólewia, organizował elekcje i dbał o jej spokojny przebieg.

(fot. Laski marszałkowskie – oznaka władzy marszałka, Łukasz Opaliński 1581-1654 Marszałek wielki koronny 1634-1650)

 

Marszałek nadworny koronny – marszałek nadworny litewski

*Zakres kompetencji:

- zastępca marszałka wielkiego,

- nadzór nad dworem królewskim – wielkoksiążęcym.

Podskarbi wielki koronny – podskarbi wielki litewski

*Kompetencje – zbliżone do uprawnień dzisiejszego ministra skarbu, finansów i szefa banku centralnego:

- piecza i zarządzanie skarbem publicznym i mennicą państwową,

- wypłata żołdu wojsku,

- kontrola ściągania podatków.

*Nadużycia – podskarbi był praktycznie bezkarny:

- liczne nadużycia i fałszerstwa,

- częste fałszowane dane, by ukryć korupcję i malwersacje,

- nagminne wystawianie fałszywych kwitów itp.

(fot. Dwa klucze – herb podskarbich wielkich koronnych)

 

Hetman wielki koronny – hetman wielki litewski

Dowódca armii polskiej – litewskiej

Ogólna administracja wojska w czasie pokoju.

 

Hetman polny koronny i hetman polny litewski

Zastępcy hetmanów wielkich. Zwykle w polu strzegąc granice.

(fot. Jan Klemens Branicki 1689-1771, Hetman wielki koronny od 1752)

(fot. Szymon Kossakowski 1741 – 1794, ostatni hetman wielki litewski)

 

ZASADY CENTRALIZACJI I DECENTRALIZACJI

Kolejne fundamentalne zasady:

*zasada centralizacji (centralizacji) oraz przeciwstawną jej –

*zasada decentralizacji.

- Zasada centralizacji – oznaczała podporządkowanie organów niższego stopnia organom nadrzędnym oraz skupianie decyzji w organach centralnych i naczelnych.

- Zasada decentralizacji – zakładała brak tej zależności i rozkład uprawnień decyzyjnych pomiędzy władze centralne i lokalne (terytorialne).

 

*Centralizacja – zakładała brak samodzielności organów niższego szczebla i ścisłe uzależnienie od struktur nadrzędnych, które kierują ich pracą.

*Na pojęcie centralizacji składają się zależności:

- osobowa,

- i służbowa.

Zależność osobowa związana była z decydowaniem o przyjęciu do służby, dysponowaniem osobą pełniącą funkcję w organie administracyjnym itp.

Zależność służbowa wiązała się z kolei z upoważnieniem do wydawania poleceń służbowych, czy też wyznaczaniem kierunków działania organu podległego.

 

*Szczególnie charakterystyczne było stosowanie od XVII wieku zasady centralizacji w absolutnych państwach policyjnych.

*W mniejszym stopniu występowała ona w tzw. Republikach, do których zaliczyć możemy Polskę epoki stanisławowskiej.

*W XIX wieku wywarła znaczny wpływ na rozwiązania przyjęte w napoleońskiej Francji, ale także w państwach Europy Środkowowschodniej.

*W przypadku decentralizacji brakowało wspomnianych zależności (osobowych i służbowych) – w ich miejsce rozwijała się samodzielności i niezależności podmiotów.

*Organy zdecentralizowane nie mogą być adresatem poleceń służbowych, a jego decyzje nie mogą być zmieniane lub uchylane w trybie nadzoru.

*W XIX wieku podstawową formę decentralizacji stanowił samorząd, którego istotą było powierzenie zarządu sprawami publicznymi samym zainteresowanym – czyli zrzeszeniu obywateli.

 

*Samorząd mógł mieć:

- charakter terytorialny (zrzeszanie mieszkańców danego obszaru),

- zawodowy (korporacje lekarskie, adwokackie, notarialne itp.)

- lub gospodarczy (korporacje przemysłowo – handlowe, rzemieślnicze, rolnicze).

*Inne formy decentralizacji, oparte nie na czynniku osobowym, lecz majątkowym (przedsiębiorstwo i zakład administracyjny), pojawiły się lub zaczęły odgrywać znaczniejszą rolę dopiero w XX w.

 

*Z zasadami centralizacji i decentralizacji ściśle wiążą się dwie inne zasady:

- koncentracji,

- dekoncentracji,

Wykształcone głównie na gruncie niemieckiej nauki prawa w XIX w.

*Koncentracja mamy do czynienia wówczas, gdy kompetencje przyznane administracji państwowej mają być spełniane przez szczeble wyższe, zwłaszcza przez szczebel centralny.

*Następuje wówczas skupienie decyzji z reguły w jednych rękach (ministra, wojewody, gubernatora itp.)

 

*Dekoncentracja polegała natomiast na powierzeniu kompetencji administracyjnych także organom terenowym, zwłaszcza szczebla podstawowego, co prowadzi do rozłożenia prawa decyzji i odpowiedzialności pomiędzy różne czynniki, niezależnie od tego, czy orany niższego stopnia mają jakikolwiek zakres niezależności od organów nadrzędnych.

 

ZASADA HIERARCHICZNEGO PODPORZĄDKOWANIA

*Zasada hierarchicznego podporządkowania (hierarchicznej zależności) była najwcześniej wykształconą zasadą organizacyjną.

*Działo się tak ze względu na powiązania pomiędzy organami administracji, zwłaszcza na zakres podporządkowania organów niższego szczebla organom nadrzędnym.

*Geneza- w starożytności, zwłaszcza w despotiach wschodnich:

- panujący posiadał pełnię władzy nad całym aparatem terenowym,

- zależność wynikała z norm etycznych oraz religijnych,

- z boskiej legitymacji władzy monarszej,

- sprawowanie władzy „z boskiej łaski” – Dei gratiae.

 

*Hierarchiczność – także w zależności urzędników niższego szczebla od swych bezpośrednich przełożonych, reprezentujących wobec nich wyższe szczeble władzy – a na szczycie – osobę władcy.

*W czasach nowożytnych zasadę hierarchicznej zależności najpełniej stosowano w monarchiach absolutnych.

 

*Władca (upoważnieni urzędnicy centralni):

- decydowali o obsadzie stanowisk, awansach, karach, odpowiedzialności służbowej itp. – podległość pod względem osobowym:

-          mogli wydawać organom niższego szczebla wiążące polecenia i dyrektywy w odniesieniu do całego zakresu ich działania – podległość pod względem służbowym.

*Niewykonanie polecenia służbowego – groziło urzędnikowi różnymi sankcjami.

*Cecha charakterystyczna – brak prawnej niezawisłości organów podległych w stosunku do nadrzędnych.

 

*System administracji oparty na zasadzie hierarchicznej zależności

był systemem centralistycznym.

Podlegał także zasadzie koncentracji.

*Na przełomie XVIII i XIX wieku powyższy system administracyjny był charakterystyczny i obowiązywał w państwach,

opartych na zasadzie praworządności - szczególnie we Francji napoleońskiej, krajach czerpiących z niej wzory ustrojowe,

w rym w Księstwie Warszawskim.

*Istotną różnicę stanowiło jednak oparcie wszelkich działań organów administracji, w tym także zasad podległości służbowej na przepisach stanowionego prawa. Nie zaś – jak wcześniej – wyłącznie na woli panującego.

 

ZASADA KOLEGIALNOŚCI I JDNOOSOBOWEGO KIEROWNICTWA

 

 

* Aspekty rozpatrywania kolegialności i jednoosobowości:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin