notatki.doc

(212 KB) Pobierz
Pojęcie prawo administracyjne (jako gał pr

Pojęcie prawo administracyjne (jako gał pr. publicznego) -to prawo, które egzystuje, po
to by zabezpieczać realizacje interesów publicznych oraz po to by zabezpieczyć interesy
jednostki, ale zgodnie z interesem prawnych tych podmiotów (uprawnieniami i

obowiązkami).Prawo publiczne jest związane z instytucją państwa. Istnieje ono po to by
zsynchronizować interes publiczny z interesem jednostki lub podmiotu administracyjnego, a
specyficzną metodą jego działania jest bilansowanie interesu ogółu u z interesem jednostki przy
zastosowaniu władztwa administracyjnego.

Przez prawo administracyjne - rozumiemy pewien system norm prawnych (hierarchiczna
budowa), który reguluje stosunki prawne w obrębie administracji publicznej (ustrój, rodzaj
kompetencji) a także sferę stosunków prawnych pomiędzy administracją publiczną a
podmiotami, które stoją na, zewnątrz czyli podmiotami administrowanymi np. : ludzie-
jednostki; jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej tj. szkoły

podstawowe działające na rzecz gmin; podmioty posiadające osobowość  prawną np.:
uniwersytety, spółki prawa handlowego.

System - po przez system rozumiana jest całość  złożona z części, które przyczyniają się do
powstania całości. System jest idealny, gdy wyłączenie jednego elementu powoduje
zaprzestanie działania przez system. Każda część ma określone miejsce. Każdy system ma
człon kierowniczy.

Prawo administracyjne reguluje stosunki prawne (adm.-prawne). Ze stosunkiem prawnym
mamy do czynienia wtedy, jeżeli prawo przedmiotowe (opisujące zachowania adresatów) ma
takie znaczenie, dla co najmniej dwóch podmiotów, że wraz ze zmianą sytuacji prawnej
podmiotu A zmienia się sytuacja podmiotu B i odwrotnie. W tej definicji widzimy zmianę
sytuacji prawnej (sumę praw i obowiązków) np.:umowa kupna-sprzedaż (sprzedawca i
kupujący mają wobec siebie obowiązki);wydanie zezwolenia na handel napojami

alkoholowymi (następuje stosunek materialno - prawny), podmiot wydający zezwolenie ma
rónież prawo kontroli i cofnięcia zezwolenia, podmiot wnioskujący uzyskuje uprawnienie,
ale ma pewne obowiązki i nie może łamać prawa. Instytucja prawa zawsze reguluje w obrębie
prawa administracyjnego stosunki adm.-prawne.

Administracja publiczna - to układ podmiotów zarówno z zakresu adm. rządowej oraz
podmiotów samorządu terytorialnego oraz układ podmiotów, które wykonują zadania z
zakresu adm. publicznej. Administracja publiczna - w demokratycznym państwie prawa to
pojęcie trzeba rozpatrywać na podstawie trójpodziału władzy państwowej

( adm. publiczna = władza wykonawcza)→ państwo jednolite to państwo z jednym

parlamentem. Do 1992r.ustrój polski oparty był na zasadzie jedności władzy państwowej ~
administracja państwowa. W państwie takim suwerenem, który miał władzę był lud pracujący
miast i wsi. Lud sprawował władzę przy pomocy jednoizbowego parlamentu →Sejmu. W
państwie demokratycznym suwerenem jest naród, który ją wykonuje w znaczeniu
ustrojowym przez trzy władzy, które są samodzielne i hamujące → KRP- Art. 10.

 

l. Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy
ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy Sądowniczej.

2. Władzę ustawodawczą sprawują Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.

 

 

Parlament nie może łamać zasady trójpodziału władzy, W ustroju socjalistycznym status
prawny adm. państwowej był taki, że parlament w każdej chwili mógł cofnąć uprawnienia
władzy wykonawczej i przywrócić je sobie,

 

Z interesem publicznym mamy do czynienia wtedy, jeżeli to pojęcie zapewnia jednostce
prawo realizacji (zgodnie z prawem),czyli to pojęcie jest wyrazem oczekiwań jednostki
wobec państwa.

Po wojnie adm. działała tylko w interesie państwa. Interes państwa w ujęciu doktryny
socjalistycznej - to kategoria pojęciowa, której ma się podporządkować jednostka, nawet
wbrew prawom pojedynczej jednostki. Administracja działała w interesie specyficznego
rządu. Organ państwa określał, co był interesem państwa.

Do 82r.nie był sądów administracyjnych, które by sprawowały kontrolę nad kontaktami
pomiędzy adm. państwową a obywatelami. W procesie administrowania, chodzi o urealnienie
interesów publicznych, państwowych, samorządowych lub interesów jednostki. Wyróżniamy
interesy: -publiczny; -państwowy; -prawny; -regionalny; -lokalny; -gminny; -jednostki.
Samorząd dział na płaszczyźnie interesu lokalnego / regionalnego a interesu jednostki.
Decyzje podejmowane przez samorząd mogą być obojętne lub mogą mieć duże znaczenie dla
interesu państwa.

 

 

KRYTERIA DEFINIOW ANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

 

Definicje materialne - wskazują, w jakiej sferze interesów społecznych znajduje się
interesujące nas zjawisko.

Definicje formalne - wskazują, w jakich formach natury prawnej można uchwycić dane
zjawisko. Wyróżniamy:

Kryterium podmiotowe ~ definiujemy zjawisko przez wskazanie podmiotu;
Kryterium przedmiotowe ~ badane zjawisk a prawna płaszczyzna działania.

 

Definicja administracji publicznej ~ def. Podmiotowa adm. publicznej = podmiotowi władzy
wykonawczej.

Zasada praworządności działania adm. publicznej - organ musi podać podstawę prawna swojego działania.

Rządzenie w okresie międzywojennym - władza wykonawcza zajmował się rządzeniem, jest
to pojęcie aktywności; aktywność jest uzasadniona w sferze sprawowania / tworzenia
polityki. Władza wykonawcza ma władztwo o charakterze organizacyjnym i może podjąć ·działania w wypadku, gdy nie ma prawnej podstawy działania w sytuacji kryzysowej. Rada
Ministrów tworzy politykę państwa. Administracja publiczna działa w sferze nieregulowanej
ustawami / dziedzinie formowania polityki. Z tego względu, że władza wykonawcza ma
władztwo organizacyjne, może ustawić organy jej podległ tak by wykonywały one działania
z sfery nieregulowanej ustawowo (wynika to z prawa władzy wykonawczej do tworzenia
polityki zewnętrznej i wewnętrznej).

Pojęcie administracji publicznej można rozumieć także pod pojęciem administracji
politycznej i administracji ściśle wykonawczej. Organy adm. politycznej zajmują się
rządzeniem, czyli formułowaniem polityki wewnętrznej i zewnętrznej państwa, a także
podejmowaniem działań w sytuacjach nie przewidzianych przez ustawy, jeżeli działania są
konieczne, a można je uzasadnić, że władza posiada monopol na władzę wykonawczą oraz
prowadzenie polityki.

W znaczeniu ścisłym / konstytucyjnym pod pojęciem władzy wykonawczej rozumie się
Prezydenta RP i Radę ministrów ~ te organy są niewątpliwie organami administracyjnymi
adm. politycznej.

Definicje przedmiotowe:

-def. Jellinka: adm. publiczna to działalność twórcza w ramach porządku prawnego.

-def. Otto Mayer'a: przez adm. rozumie się działalność Państwa, którą państwo uważa

za swoją wykonywaną ramach porządku prawnego (zasada praworządności działania) z
wyłączeniem działalności ustawowej i sadowej.

Definicje podmiotowe:

-def. Jaworskiego: porównawcza, bazuje na porównaniu istoty władzy ustawodawczej,
wykonawczej i sądowniczej. Administracja publiczna jest bardziej podobna do jednostki niż
do sądu, jednak adm. musi wskazać podstawę prawną działania. Jednostka nie musi
powoływać się na podstawę prawną

 

 

ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO

 

Definicje źródeł prawa adm.(skąd wynikają normy prawa administracyjnego):

Def. Prawnicza: za źródło prawa adm. rozumie się akt prawny powszechnie
obowiązujący wydany w formie przez powołane do tego organy. Akt powszechnie
obowiązujący wiąże wszystkie podmioty, które posiadają cechy adresata danego aktu
prawnego(wzory powinnego zachowania);

źródła prawa w znaczeniu funkcjonalnym: za źródła prawa uważa się sposób
tworzenia, zmiany i uchylania prawa;

źródła prawa w znaczeniu publikacyjnym: są to publikatory, w których podaje się do
publikacji wiadomość prawną

źródła prawa w znaczeniu inspiracyjnym: to lobby / grupa nacisku, która

doprowadziła do stworzenia danego prawa;

źródła prawa w znaczeniu historycznym: są to pomniki kultury, z których możemy
dowiedzieć się o treści prawa dawniej obowiązującego.

 

 

CECHY ŹRÓDEŁ PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
l. Źródła prawa adm. charakteryzują się szczeblową/stopniową, budową~ oznacza to,
ż akty prawa składające się na pojęcie prawa adm. można uporządkować według
pewnych kryteriów na różnych wysokościach.

2. Kryterium porządkowania systemu źródeł prawa:

-kryterium organu władzy publicznej ~ takie jest miejsce aktu prawnego w systemie
aktów prawnych, jakie jest miejsce organu władzy publicznej, który kreował dany akt
(stąd wynika ranga Konstytucji i ustaw);

- w przypadku, gdy mają być uporządkowana aktyn prawa pochodzące od jednego organu
władzy publicznej, kryterium porządkującym te akty jest stosunek prawa ogólnego do
prawa szczególnego, co oznacza wyższe miejsce norm ogólnych w systemie prawa.

3. Hierarchię budowy systemu źródeł prawa, należy odpowiednio rozumieć na tle
mechanizmów konkretyzacji prawa adm. przez władzę wykonawczą(adro. publiczną
i sądy.

-organ administracyjny (podmiot z zakresu władzy wykonawczej) rozstrzygający
indywidualne sprawy z zakresu adro. publicznej jest związany całością przepisów
prawnych ze wszystkich szczebli systemu źródeł, które odnoszą się do tej sprawy. Wynika
to z bezwzględnego (bezwzględnej mocy) obowiązywania prawa adro. Organ adm. nie ma, ·bowiem możliwości dobrowolnego wyboru prawnych form swojej działalności;

-sądy działają na podstawie ustaw i aktów równych ustawie ~ wynika z tego, ż nie są
one związane aktami wykonawczymi do ustawy, stosują je, kiedy uznają, że są one zgodne
z ustawą. Sądy mają prawo badania zgodności z ustawą przepisów wykonawczych do
ustawy i nie mogą ich stosować, jeżeli uznają je za sprzeczne z prawem.

Fakt działania sądów na wysokości ustaw ma duże znaczenie dla badania zgodności z
prawem aktów administracyjnych.

4. Prawo adro. ma bezwzględną moc wiążącą~ oznacza to, że uprawnienia zawarte w
prawie adm. przekształcają się w jego obowiązki (w sytuacji, kiedy zaistnieje stan
faktyczny przewidziany hipotezą normy ~ zasada obowiązku działania

administracji publicznej.

5. Prawo adm. jest nieskodyfikowane ~ wyjątek k.p.a. i kodeks celny.

6. Nie należ mylić pojęcia źródła prawa adm. z występującym w doktrynie tzw.

prawem wewnętrznym. Prawo wewnętrzne nie ma waloru prawa powszechnie
obowiązującego (do 97r.mówiło się ż jedynym źródłem prawa adro. jest prawo
wewnętrzne.

 

Prawo wewnętrzne - to całość przepisów prawnych wydanych przez organ nadzorczy w
stosunku do organu podporządkowanego. Przepisy te są wydawane przez organ nadrzędny
na podstawie generalnej klauzuli kompetencyjnej do sprawowania kierownictwa lub
nadzoru. Z tego nie mogą wynikać żadne obowiązki i prawa dla obywateli i innych
jednostek z poza systemu.

 

Akty prawa adm. tworzą szczeblową budowę

I. K.PR              Art. 87

1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są
Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia;

(ustawy i akty zrównane z ustawami).

II a. Akty wykonawcze rozwijające bezpośrednio treść  ustawy ~ akty nie samoistne
(niesamoistne, bo nie mogą zaistnieć bez szczegółowego upoważnienia ustawowego np.:
rozporządzenia wydawane przez organy wskazane w konstytucji (Prezydent RP; Rada
Ministrów; Prezes RM; ministrowie działowi)

Art. 92.K.PR

1. Rozporządzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie
szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie
powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych
do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu.

2. Organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich
kompetencji, o których mowa w ust. 1, innemu organowi.

Aktami prawa miejscowego nie są rozporządzenia porządkowe wydawane przez wojewodę na podstawie generalnej klauzuli kompetencyjnej ~ możliwość korzystania z niej
kilkakrotnie / brak jej konsumpcji, ale do jej stosowania musi zaistnieć bezpośrednie

zagrożenie życia, bezpieczeństwa i zdrowia mieszkańców (kompetencje może uchylić prezes
RM).

II b. Rozporządzenia jako akty nie samoistne wymagające szczegółowego upoważnienia
ustawowego, poprzez specyficzny związek z ustawą(są wydawane na podstawie ustawy i w
celu jej wykonania ~ stoją najwyżej w systemie źródeł prawa stanowionego przez władzę
wykonawczą(organy administracyjne).

III. Akty prawa miejscowego - są to przepisy prawa powszechnie obowiązującego na terenie
działania jednostki podziału terytorialnego kraju lub jego części (powszechnie obowiązujące
prawo miejscowe wiążące każdego, kto spełnia cechy adresata tego prawa)

Art. 87

2. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze
działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego

~ normy prawne; podział źródeł prawa na prawo obowiązujące na całym lub części
terytorium jednostki podział terytorialnego kraju.

Art. 88.K.PR

1.. Warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich
ogłoszenie.

2. Zasady i tryb ogłaszania aktów normatywnych określa  ustawa.

3. Umowy międzynarodowe ratyfikowane za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie są
ogłaszane w trybie wymaganym dla ustaw. Zasady ogłaszania innych umów

międzynarodowych określa ustawa.

~akty prawa zyskują walor prawa powszechnie obowiązującego, jeżeli zostały opublikowane

/ podane do publicznej wiadomości;              /

łączy się z tym zasada fikcyjnej znajomości prawa ~ nieznajomość  prawa szkodzi; akt
prawny, który w sensie faktycznym nie jest dostępny adresatowi może nie obowiązywać
Ustawa kwalifikowana międzynarodowa (Sejm wyraża zgodę w formie ustawy) ma być
publikowana w sposób charakterystyczny dla ustawy.

 

Art.89.K.PR

 

1. Ratyfikacja przez Rzeczpospolitą Polską umowy międzynarodowej i jej wypowiedzenie
wymaga uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie, jeżeli umowa dotyczy:

1)pokoju, sojuszy, układów politycznych lub układów wojskowych,

2)wolności, praw lub obowiązków obywatelskich określonych w Konstytucji,

3)członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w organizacji międzynarodowej,

4)znacznego obciążenia państwa pod względem finansowym,

5)spraw uregulowanych w ustawie lub, w których Konstytucja wymaga ustawy.

2. O zamiarze przedłożenia Prezydentowi Rzeczypospolitej do ratyfikacji umów
międzynarodowych, których ratyfikacja nie wymaga zgody wyrażonej w ustawie, Prezes Rady
Ministrów zawiadamia Sejm.

3. Zasady oraz tryb zawierania, ratyfikowania i wypowiadania umów międzynarodowych
określa ustawa.

~ ratyfikując umowę międzynarodową Prezydent stwierdza, iż jest zgodna z prawem
wewnętrznym państwa.

Punkty 1-5 tworzą materię ustawową. Bez szczegółowego upoważnienia ustawowego organ
adm. nie może wchodzić sferę materii ustawowej. To pojęcie tworzy granicę dla

działalności prawotwórczej organów administracji.

 

Art.91.K.PR

 

1. Ratyfikowana umowa międzynarodowa, po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw
Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi cześć krajowego porządku Prawnego i jest bezpośrednio
stosowana chyba, że stosowanie jest uzależnione od wydania ustawy.

2. Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie ma
pierwszeństwo przed ustawą, jeżeli ustawy tej nie da się pogodzić z umową.

3. Jeżeli wynika to z ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską umowy konstytuującej
organizację międzynarodową prawo przez nią stanowione jest stosowane bezpośrednio,
mając pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami.

 

Art. 92.K.PR

 

1.Rozporzadzenia są wydawane przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego

upoważnienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. Upoważnienie
powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych
do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu.

2. Organ upoważniony do wydania rozporządzenia nie może przekazać swoich
kompetencji, o których mowa w ust. l, innemu organowi.

~ musi być wskazany organ, zakres spraw, kierunek, w jaki ma iść wykonanie; zakaz
subdelegacji;

 

 

Art. 93.K.PR

 

1. Uchwały Rady Ministrów oraz zarządzenia Prezesa Rady Ministrów i ministrów maja charakter wew. i obowiązują tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu te akty.

2. Zarządzenia są wydawane tylko na podstawie ustawy. Nie mogą one stanowić
podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych oraz innych podmiotów.

3. Uchwały i zarządzenia podlegają kontroli, co do ich zgodności z powszechnie
obowiązującym prawem.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin