A. Wiktorowska. Komunikacja i współpraca sektorów w gminie. 2000.pdf

(956 KB) Pobierz
LGPP3
Praca zbiorowa pod redakcj¹
Anny Wiktorowskiej
KOMUNIKACJA
I WSPÓ£PRACA
SEKTORÓW
W GMINIE
Niniejsza publikacja
powsta³a dziêki wsparciu udzielonemu
przez Amerykañsk¹ Agencjê
ds. Rozwoju Miêdzynarodowego USAID
MUNICIPIUM
Warszawa 2000
41513667.001.png
Niniejsza publikacja powsta³a w ramach Programu Partnerstwa dla Samorz¹du Teryto-
rialnego (LGPP), sponsorowanego przez Amerykañsk¹ Agencjê Rozwoju Miêdzyna-
rodowego (USAID) w ramach umowy 181-C-00-97-00314-00.
LGPP jest realizowany przez konsorcjum zarz¹dzane przez Chemonics International
Inc. przy wspó³pracy: Agro-Business Consult Ltd. (ABC); CityProf; Community Con-
sulting International (CCI); Habitat; International City/County Management (ICMA);
PricewaterhouseCoopers (PWC); oraz Technical Support Services (TSS).
Redakcja
Wojtek R. Kowalski
Redakcja merytoryczna
Bogdan Mocicki
Projekt ok³adki
Jerzy Burski
Korekta
Ma³gorzata Wasiñska
Opracowanie typograficzne
Katarzyna Mocicka
© Copyright by LGPP, Warszawa 2000
ISBN 83-86691-54-9
Sk³ad, ³amanie i druk
Miêdzykomunalna Spó³ka Akcyjna MUNICIPIUM SA
02-017 Warszawa, Al. Jerozolimskie 125/127
na zlecenie LGPP
Nak³ad 1500 egzemplarzy
41513667.002.png
Koordynacja
Anna Wiktorowska (LGPP)
Autorzy
Wstêp
Miros³aw Warowicki (LGPP)
Czêæ I
prof. Jerzy Hausner
dr Jaros³aw Górniak
Stanis³aw Mazur
Anatol W³adyka
(MSAP AE w Krakowie)
Czêæ II
Fred Van Antwerp
(TSS, Waszyngton)
Czêæ III
Anna Wiktorowska (LGPP)
na podstawie materia³ów
MISTiA
Cezary Ulasiñski; Dagmara Bieñkowska; Beata Nowak; Micha³ Matuszewski;
Dobros³aw Rodziewicz
MSAiP
prof. Jerzy Hausner; dr Jaros³aw Górniak; Stanis³aw Mazur; Anatol W³adyka
FRDL
Cezary Trutkowski; S³awomir Mandes
Partners Polska
Maciej Tañski
41513667.003.png
Komunikacja i wspó³praca sektorów w gminie
SPIS TRECI
WPROWADZENIE ......................................................................................................................................................... 7
CZÊÆ I KOMUNIKACJA DWUSTRONNA I FORUM TRZECH SEKTORÓW ........................................... 9
1. Komunikowanie czy komunikowanie siê? .................................................. 10
2. Komunikowanie siê z otoczeniem ...................................................................... 12
2.1. Komunikacja z otoczeniem wewnêtrznym ................................................ 13
2.2. Pozyskiwanie i rola informacji z otoczenia zewnêtrznego ....................... 15
2.3. Komunikowanie siê z otoczeniem zewnêtrznym ...................................... 21
3. Rozwój komunikacji i partycypacji spo³ecznej w gminie przy udziale
konsultantów ....................................................................................................... 22
3.1. Zainicjowanie wspó³pracy z gmin¹ ........................................................... 23
3.2. Komunikacja spo³eczna (outreach) ........................................................... 25
3.3. Forum wspó³praca trójstronna ............................................................ 29
3.4. Propozycje w zakresie wspó³pracy trójstronnej ........................................ 32
CZÊÆ II TECHNIKI KOMUNIKOWANIA SIÊ Z OBYWATELAMI ............................................................ 35
1. Techniki dokonywania oceny sytuacji w gminie ............................................... 36
Technika 1: Badanie opinii obywateli ............................................................. 36
Technika 2: Ograniczone badanie opinii odbiorców us³ug ............................. 37
Technika 3: Wywiad zogniskowany ................................................................ 37
2. Ustanawianie oficjalnych kana³ów komunikacyjnych ....................................... 38
Technika 4: Ustanowienie specjalnej funkcji ds. komunikacji ....................... 38
3. Ogólne techniki komunikowania siê z opini¹ publiczn¹ ................................... 39
Technika 5: Informacje dla prasy .................................................................... 40
Technika 6: Pilna informacja prasowa ............................................................. 40
Technika 7: Porz¹dek obrad rady gminy ......................................................... 41
Technika 8: Protokó³ z posiedzenia rady gminy .............................................. 41
Technika 9: Czêsto zadawane pytania ............................................................. 42
Technika 10: Techniki rozpowszechniania informacji ...................................... 42
Technika 11: Rozprowadzanie nieregularnych publikacji ................................ 43
4. Techniki informacyjne dotycz¹ce us³ug i osób za nie odpowiedzialnych ......... 43
Technika 12: Wykazy danych dotycz¹cych programów realizowanych
w gminie ....................................................................................... 44
Technika 13: Katalog us³ug wiadczonych przez gminê ................................... 44
Technika 14: Gminna ksi¹¿ka telefoniczna ....................................................... 45
Technika 15: Automatyczna informacja telefoniczna o us³ugach
w gminie ....................................................................................... 45
Technika 16: Strona internetowa gminy ............................................................ 46
5. Techniki rozpatrywania skarg obywateli ............................................................ 47
Technika 17: Skargi obywateli zg³aszane w trakcie posiedzeñ rady ................ 47
Technika 18: Gor¹ca linia dla obywateli ........................................................... 47
6. Technika ³¹czenia us³ug punkty obs³ugi klienta ............................................. 48
Technika 19: Punkty informacyjno-us³ugowe ................................................... 48
7. Anga¿owanie obywateli w proces podejmowania decyzji ................................ 49
Technika 20: Organizowanie spotkañ z opini¹ publiczn¹ powiêconych
konkretnym sprawom, na okrelone tematy, w celu omówienia
konkretnych problemów, projektów ............................................ 49
Technika 21: Tworzenie obywatelskich grup zadaniowych/doradczych .......... 51
4
41513667.004.png
Spis treci
CZÊÆ III PRZYK£ADY ZASTOSOWANIA W POLSKICH GMINACH ..................................................... 53
1. OUTREACH tworzenie polityki informacyjnej ............................................. 54
Sono
Polityka informacyjna w gminie Sono ............................................................. 55
Badanie spo³eczne Funkcjonowanie gminy w oczach mieszkañców ............ 61
Trzcianka
Polityka informacyjna w gminie Trzcianka ....................................................... 70
Strategia polityki informacyjnej Urzêdu Miejskiego w Trzciance ................. 78
Namys³ów
Budowanie systemu komunikowania siê ze spo³ecznoci¹ lokaln¹
w Namys³owie .................................................................................................... 99
Analizy SWOT ................................................................................................. 103
Plan dzia³ania w zakresie komunikacji spo³ecznej gmina Namys³ów ........... 104
Katalog us³ug fragment Budownictwo ....................................................... 116
Nowa Dêba
Budowanie systemu komunikowania siê ze spo³ecznoci¹ lokaln¹
w gminie Nowa Dêba ....................................................................................... 122
Analizy SWOT ................................................................................................. 127
Plan dzia³ania .................................................................................................... 128
Dukla
Public relations w gminie Dukla ...................................................................... 140
Specjalista do spraw informacji spo³ecznej i promocji
opis stanowiska pracy .................................................................................... 145
2. Forum wspó³praca trzech sektorów ........................................................... 148
Trzcianka
Wspó³praca trzech sektorów Forum w gminie Trzcianka ......................... 149
Regulamin trzcianeckich organizacji pozarz¹dowych ..................................... 154
Kutno
Wspó³praca trzech sektorów Forum w Kutnie ......................................... 157
3. Informacje o realizatorach programów ............................................................ 162
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin