TECHNIKA SŁOWA SKOJARZENIA.doc

(45 KB) Pobierz
TECHNIKA SŁOWA SKOJARZENIA

TECHNIKA SŁOWA SKOJARZENIA

(klasa II i III)

·         Jej istotą jest zgromadzenie słów (wyrazów), które będą bazą do dalszej pracy ucznia, np. układania zdań w klasie II lub redagowania dłuższych wypowiedzi pisemnych w klasie III.

·         Rozwija umiejętność dokonywania skojarzeń, układania zdań, opowiadań, wierszy itp.

TEMAT Wspominamy wakacje

Materiały

·         Kolorowe kartki A4

·         Pisaki


Przebieg

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe kartki A4.
  2. Uczniowie dobierają się w grupy według koloru kartki.
  3. Każdy uczeń podpisuje u dołu kartkę swoim imieniem. Natomiast na górze kartki zapisuje wyraz – skojarzenie ze słowem wakacje, np.:

udane



Zosia

  1.  
  2. Wskazówka: Uczniowie przekazują sobie w grupie kartki zgodnie z ruchem wskazówek zegara
    i każdy każdemu zapisuje jedno skojarzenie – wyraz ze słowem wakacje.
  3. Przed przekazaniem kartki do następnej osoby należy zasłonić napisany wyraz.
  4. Gdy kartka wróci do właściciela, ten zapoznaje się z otrzymanymi wyrazami i układa z nimi zdania (kl. II) lub dłuższą wypowiedź pisemną (kl. III). Praca może zostać wykonana indywidualnie lub grupowo.
  5. Prezentacja wykonanej pracy.

    To przykładowy efekt pracy grupy uczniów z klasy III:

udane

góry

morze

wycieczki

lody

Zosia

morze

słońce

kolonie

komputer

jezioro

Rafał

jezioro

lody

pływanie

piłka

komputer

Ania

słońce

deszcz

ciepło

wycieczki

Wojtek

zdjęcia

piłka

jezioro

góry

Marek



  1. Przykład tekstu ze zgromadzonym słownictwem:
  2. Minione wakacje uważamy za udane. Każdy z nas spędził je miło.
    Oto kilka zdań, jak wakacje spędzili nasi koledzy z zespołu:
         Zosia była na koloniach w górach i codziennie wędrowała górskimi szlakami, zdobywając kolejne wierzchołki gór.
         Rafał i Marek podczas wakacji byli nad Morzem Bałtyckim. Najbardziej podobały im się kąpiele w morzu, gdy świeciło słońce i było ciepło, dla ochłody jedli smaczne lody. Natomiast w czasie deszczu grali w różne gry komputerowe.
         Ania i Wojtek z rodzicami wybrali się na Mazury i odpoczywali nad jeziorem. Najchętniej pływali na kajakach, podziwiając wspaniałą roślinność. Wieczorem grali w piłkę i spacerowali brzegiem jeziora.
         Wszyscy przywieźli wspaniałe zdjęcia, dzięki którym lepiej zapamiętają tegoroczne wakacje.
  3. Wybór przez głosowanie na przykład najbardziej oryginalnej wypowiedzi.
  4. Kolejnym etapem zajęć może być np.:

o        ilustrowanie utworzonych tekstów przez sąsiednie grupy,

o        po wykonaniu prac plastycznych ich prezentacja i ponowne odczytanie ilustrowanego tekstu,

o        rozmowa, czy wykonane prace są zgodne z oczekiwaniami autorów tekstu, co może być przyczyną rozbieżności.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin