PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA.doc

(158 KB) Pobierz
Psychologia społeczna

1

 

PSYCHOLOGIA SPOŁECZNA

 

Okres przednaukowy

GUSTAW TRADE- imitacja , naśladownictwo ludzie naśladują się nawzajem jako ważny element socjalizacji.

1903 rok. W. Mc DUGALL INTRODUCTION TO SOCJAL  PSYCHOLOGY 

E. ROSS SOCJAL PSYCHOLOGY

Socjologiczny wariant psychologii społecznej bada zjawiska i procesy psychiczne występujące w życiu społecznym.

 

Okres naukowy

STANISŁAW MIKA

Psychologia społeczna bada procesy psychiczne i zachowanie się ludzi znajdujących się a w sytuacjach społecznych, tzn. tam gdzie występują inni ludzie.

Sytuacje społeczne bezpośrednie

1.      C. i M. SHERIF:

1.      inni jako jednostki- indywidua

2.      członkowie małej grupy społecznej

3.      inni jako członkowie zbiorowości – tłumu

4.      członkowie instytucji lub organizacji społecznej

5.      członkowie społeczeństwa globalnego- Polacy

 

 

Sytuacje społeczne pośrednie ;

kontakt poprzez materialne i niematerialne wytwory ludzkiej działalności kultura

-          materialne- dzieła sztuki, architektura, przedmioty użytkowe

-          niematerialne- język, religia, prawo, obyczaje

 

Metody badań

Obserwacyjna

:służy opisowi natury zjawiska

-          Systematyczna- obserwatorem jest badacz który przystępuje do odpowiedzi na pytanie odnoszące się do określonego zjawiska społecznego obserwując je i kodując zgodnie z wcześniej przygotowanym zbiorem kryteriów.

-          Uczestnicząca – systematyczna -obserwator wchodzi w interakcje z obserwowanymi ludźmi , ale stara się nie wpływać na sytuację.

 

Analiza archiwalna

 

: forma obserwacji systematycznej  w której badacz obserwuje zachowanie społeczne prze badanie dokumentów archiwalnych ( dzienniki, monografie, prasa itp. ) bada zmianą postaw wobec kwestii.

Sondaż ankietowy

                            :Technika zadawania pytań w kontakcie bezpośrednim , lub wysyłanie ankiet do                             domów respondentów.             

 

Metoda korelacyjna

                           

 

: służy przewidywaniu czy na podstawie zmiennej X możemy przewidzieć zmienną Y.

Pomiarom podlegają dwie zmienne i szacuje się relacje między nimi, w jakim stopniu można przewidzieć wartość jednej na podstawie drugiej.

Korelacja pozytywna :

Jeśli wzrasta X  to wzrasta Y max +1

 

Korelacja ujemna :

Jeśli wzrasta X  to maleje Y  min –1

 

Brak korelacji

oznacza brak związku X z Y

 

Metoda korelacyjna nie oznacza związku przyczynowo- skutkowego.

 

Warunki niezbędne :

Reprezentacyjność próby dla populacji

Losowy dobór- każdy ma taką samą szansę pojawienia się w próbie.

 

Eksperyment

                           

: Metodą tą bada się przyczynowość – czy zmienna X jest przyczyną     zmiennej Y.

 

Rodzaje eksperymentu:

 

Naturalny: obiekt wie że jest badany

 

Laboratoryjny :  duża precyzja pomiaru obiekt może wchodzić w rolę dobrej osoby badanej. Tworzą się artefakty badawcze ( sztuczne) ,

Badacz musi zwracać uwagę na dwa rodzaje trafność :

 

Ustalanie trafności wewnętrznej i zewnętrznej w eksperymencie

 

Trafność wewnętrzną eksperymentu- tylko zmienna niezależna wpływa na zmienną zależną ( ścisła kontrola wszystkich zmiennych)

 

Trafność zewnętrzna eksperymentu- to stopień w jakim wyniki badania mogą być generalizowane na inne sytuacje oraz innych ludzi ( sytuacje społeczne nie eksperymentalne) .

 

Generalizacja na inne sytuacje

 

Realizm sytuacyjny – maksymalne podobieństwo sytuacji eksperymentalnej do sytuacji realnych życia społecznego.

 

Realizm psychologiczny   - stopień podobieństwa psychologicznego eksperymentu do  sytuacji społecznych, tzn. czy eksperyment kontroluje procesy psychologiczne podobne do tych z życia codziennego.

 

Generalizacja na innych ludzi.

 

Losowy dobór próby

Powtarzalność eksperymentu wobec innych osób i sytuacji

 

 

 

Postawy

W 1920 roku Florian ZNANIECKI i THOMAS  uznali że pojęcie postawa jest naturalną kategorią pojęciową w psychologii społecznej.

 

Postawą człowieka wobec pewnego przedmiotu jest ogół względnie trwałych dyspozycji do oceniania tego przedmiotu i emocjonalnego nań reagowania oraz ewentualnie towarzyszącym tym emocjonalno oceniającym dyspozycjom względnie trwałych przekonań o naturze i własnościach tego przedmiotu i względnie trwałych dyspozycji do zachowania się wobec tego przedmiotu.

 

Obiekty postaw:

1.      rzeczy

2.      ludzie

3.      kasy przedmiotów

4.      zdarzenia, sytuacje

5.      obiekty co do istnienia  których nie jesteśmy pewni

 

Struktura postawy

 

Typy postaw

 

1.      asocjacje afektywne- oceniająco- emocjonalny rozwinięty na szczątkowej wiedzy i braku programu zachowania się .

2.      Postawy poznawcze- wiedza o obiekcie , słabo rozwinięty program zachowań.

3.      Postawy behawioralne – emocjonalno- oceniające, rozwinięty program działania.

4.      Postawy pełne- występują w nich wszystkie  trzy komponenty  tzn. emocjonalno oceniający, wiedza o obiekcie i rozwinięty program działania .

Cechy postaw

 

















 

 

1.      Brak wiedzy o obiekcie .

2.      Treść przedmiotowa- co jest obiektem postaw

3.      Zakres postawy

4.      Złożoność postawy

5.      Stopień rozwinięcia komponentów

6.      Zawartość – zgodność wiedzy z komponentami pod względem znaku i siły.

7.      Stopień powiązania postaw, obiekty postaw : Ja , inne osoby, znaczące , wartości.

8.      Trwałość postawy

9.      Stopień internalizacji ( uwewnętrznienia) , głębokość przyswojenia postawy.

Postawa nie równa się zachowaniu. Można wskazać dwie grupy czynników między postawą a zachowaniem.

Czynniki osobowościowe:

1.      Postawa wobec innych obiektów.

2.      inne motywy.

3.      umiejętności werbalne- brak możliwości opisania swojej postawy.

 

4.      Umiejętności społeczne- wiedza o zachowaniu w danej sytuacji społecznej.

Czynniki sytuacyjne:

1.      Presja ważnych osób.

2.      Rola społeczna.

3.      Istnienie alternatywnych zachowań.

4.      Zmiana w poziomie ogólności przedmiotu postawy.

5.      Przewidywana konsekwencja zachowania zgodnego z postawą.

6.      Nieprzewidziane zdarzenia.

 

Możliwości zmiany postaw.

 

C.HORLAND- YALE UNIWERSITY

 

 

 

 

ODBIORCA

 

 

KANAŁ

 

 

NADAWCA

 

 

KOMUNIKAT

 







 

 

 

 

1.      Kompetencja i wiarygodność – wiedza eksperta i umiejętność jej  przekazania.

2.      Stopień podobieństwa postaw miedzy nadawca a odbiorcą.

3.      ogólna atrakcyjność osoby.

4.      Ocena intencji nadawcy ale również cel komunikatu.

Ulegamy komunikatom które mogą nam pomóc .

 

Komunikat – rodzaj , sposób doboru treści.

1.      czy kończy się wnioskiem.

2.      kolejność argumentacji- efekt świeżości..

3.      jedno lub dwustronny przekaz.

4.      poziom wykształcenia odbiorcy.

5.      znak pierwotnej postawy odbiorcy

6.      efekt uodpornienia- zmiana postaw wobec sytuacji uodparnia na pozostałe kontrargumenty .

7.      stopień rozbieżności w stosunku do postawy odbiorcy.

 





Bardzo duża wiarygodność nadawcy

Zmienność postaw









rozbieżność

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Stopień zaangażowania odbiorcy.

 

Charakterystyka odbiorcy

 

1.      wykształcenie odbiorcy

2.      stopień zaangażowania

3.      znaczenie płci

4.      ogólna podatność na perswazje( np. w związku z niską samooceną)

5.      aktywny lub bierny odbiór treści przekazu ( aktywny tzn. skłaniający do zmiany postawy)

 

Strategia zmiany postawy:

Centralna- argumenty zawarte w przekazie.

Peryferyczna- długość i czytelność przekazu, osoba nadawcy.

 

Zachowania pro społeczne

Jako zachowanie pro społeczne uważa się każde działanie powodujące korzyści innej osobie

Socjo-społeczne

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin