Podstawy logiki
Rodzaje wiedzy
1. Wiedza ogólna (potoczna, zdrowo-rozsądkowa), charakteryzuje się działaniem praktycznym ( nabytym doświadczaniem, zawiera wiele przesądów)
2. Wiedza naukowa- polega na świadomym rozumnym działaniu człowieka, stosowany w celu zdobycia nowych doświadczeń, poszerzenia wiedzy. Poparta wiedzą zdobytą wcześniej przez innych. Posiada wysokie uzasadnienie.
Mocna zasada racjonalności
Stopień przekonania o prawidłowości jakiegoś twierdzenia, nie może być wyższy od empirycznego jego pojmowania. Jest to tzw. Sceptycyzm metodologiczny.
Prawda naukowa
Prawda- jest to zgodność sądu o rzeczywistości z samą rzeczywistością.
Cechy charakteryzujące prawdę:
- wysoka ogólność- twierdzenie jest tym bardziej ogólne im większej liczby obiektów dotyczy.
- wyższa ścisłość prawdy
- wysoka informacyjna zawartość
- wysoka pewność epistemologiczna( konfirmacji). Wysoki stopień potwierdzenia prawdy poprzez badania naukowe
- wysoka prostota logiczna- wysoka prostota twierdzenia ( ułożona w logiczną całość).
3 .wiedza artystyczno- literacka zawarta w literaturze i sztuce.
CECHY
- Prawda płynąca jest prawda przedstawianą, jest wysoce subiektywna, koncentruje się na przeżyciach i doświadczeniach autora tej prawdy.
4. wiedza spekulatywna- występuje głównie w filozofii i religii nie jest oparta na żadnym doświadczaniu jest to prawda spekulacyjna.
5. wiedza racjonalna- odróżnia się od wiedzy internacjonalnej tym że wiedza racjonalna jest sprawdzana przez większą grupę osób. Musi ona być intersubiektywnie- komunikowalna ( oznacza to ze musi być czytelna dla przeciętnego słuchacza).
6. wiedza irracjonalna- jest sprzeczna z rozumem, poznawana poprzez uczucia.
Wiedza poznana przez jednostkę, intuicyjna. Wiedzą tą rządzi przypadek.
Czym jest nauka?
Jako produkt uporządkowanych twierdzeń, hipotez w prawach rządzących rzeczywistością w zjawiskach i procesach w niej zachodzących w weryfikacji o prawach rządzących rzeczywistością , zjawisk w niej zachodzących.
Zadaniem nauki jest ustalenie praw i uzasadnienie ich.
Nauka dzieli się na dwie grupy:
- nauki formalne- posługują się aksjomatami ( w sposób dedukcyjny). Są to ogólne prawa zwane ścisłymi np. matematyka, logika.
- nauki empiryczne- inaczej indukcyjne są to np. socjologia. W których twierdzenia bardziej ogólne wyprowadza się z twierdzeń szczegółowych.
Metodologia- jest to nauka o metodach.
Metoda- jest to sposób dochodzenia do jakiegoś celu.
Metodologia- jest również nauką poznawczą człowieka, praw rządzących rzeczywistością.
Rodzaje metod:
1. Metody badawcze- określony sposób zdobywania informacji o rzeczywistości niezbędnych do rozwiązania jakiegoś problemu badawczego.
2. 2. Metody naukowe- określony sposób postępowania zmierzający celowo do jakiegoś celu poznawczego.
Metodologia dzieli się na :
- Metodologie ogólną- jest to nauka o rodzajach nauki, zajmuje się ona czynnościami występującymi w każdej dziedzinie wiedzy.
Metodologia ogólna charakteryzuje procesy tworzenia nauki co pozwala unikać błędów.
- Metodologia szczegółowa- każda z dziedzin wiedzy posiada własna metodologie szczegółową.
Metodologia ogólna i rodzaje problemów:
- problemy semantyczne- problemy pojęciowe, tłumaczy wszystkie pojęcia, jak je definiować i jak się nimi posługiwać. Uczy prawidłowego posługiwania się pojęciami.
- problemy syntaktyczne ( składniowe)- reguły poprawnego używania pojęć aby uniknąć pomyłki, aby pojęcia były czytelne dla przeciętnego człowieka.
- problemy pragmatyczne- są to problemy które oznaczają relacje pomiędzy zdaniami, wyrazami, znakami interpunkcyjnymi a użytkownikami tych znaków. Polega to na tym że pełne sformułowanie nie jest czytelne dla przeciętnego odbiorcy.
Metodologia opisowa- zajmuje się opisem metod badawczych.
Metodologia normatywna- ustala przydatność różnych metod do badania konkretnej dziedziny wiedzy np. poprzez wywiady, ankiety itp. Ocenia ona metody badawcze.
Logika- ( umiejętność rozumowania) jest to teoria czynności poznawczych zajmująca się badaniem procesu poprawnego rozumowania a w szczególności prawidłowości rządzących stwierdzeniem faktów, rozumowaniem, oraz wyjaśnianiem i wnioskowaniem.
Logika dzieli się na :
- Logikę formalną- ( dedukcji) zawiera w sobie klasyczny rachunek zdań, oraz rachunek kwantyfikatorów. W logice występuje semiotyka czyli logiczna teoria języka.
- metodologia nauk.
Mowa- każda postać komunikacji werbalnej i niewerbalnej, która nawiązują istoty ludzkie, zwierzęta a nawet maszyny.
Podział języków:
1. Języki naturalne- (etniczne) powstały w toku rozwoju ludzkości.
2. Języki sztuczne (formalne)- są świadomie skonstruowane ze względu na jakąś konieczność np. alfabet morsa, znaki drogowe itp.
Na języki składają się takie elementy jak:
- słownik ( alfabet, symbole, słowa) itp.
- gramatyka- ( słowotwórstwo, fonologia, fleksja itp.) Ustala ona schemat tworzenia zdań aby komunikaty były czytelne.
- semiotyka- zbiór dekretów znaczeniowych.
- syntaktyka- określa strukturę wyrażeń oraz dopuszcza możliwość ich przekształcania.
Funkcje języka:
- komunikatywna- wyraża zdolność do przekazywania informacji i wymiany myśli.
- funkcja poznawcza- zdolność języka do gromadzenia wiedzy o językach, rozpoznawalność językowa.
- funkcja ekspresywna- zdolność języka do wskazywania stanu emocjonalnego nadawcy np. dziennikarz- żurnalista- pismak.
- funkcja impresywna- zdolność języka do wywoływania przy pomocy określonych słów odpowiedniej reakcji u odbiorcy.
- funkcja prezentacyjna- zdolność języka do określania pochodzenia nadawcy komunikatu a także określenia wieku, miejsca urodzenia itp. Np. niewiasta- laska.
- funkcja reprezentatywna- język zastępowany poprzez różne wyrażenia np. te, ta itp.
Pojęcie- jest to opisana za pomocą wyrazu, słowa, lub zestawu słów, treść ludzkiego wyobrażenia o podanym przedmiocie, pojęciu, zjawisku, fakcie.
Pojęcia posiadają swoje odpowiedniki realne, lub abstrakcyjne zwane desygnatami. Są to takie desygnaty niematerialne jak np. wolność, miłość itp.
Pojęcie puste- nie posiada ona żadnego desygnatu np. bezdzietna matka, żonaty kawaler, kamienne serce itp.
Pojęcia spełniają cztery funkcje:
² Funkcja poznawcza- to ta funkcja która pozwala poznać i wyodrębnić desygnaty danego pojęcia od innych desygnatów.
² Funkcja komunikacyjna- funkcja pozwalająca na identyczny odbiór komunikatu przez nadawcę i odbiorcę.
² Funkcja pragmatyczna- pozwala na skuteczne działania wobec pojęcia np. podaj mi długopis w kolorze zielonym.
² Funkcja oceniająca- pojęcia na ogół w skutek użycia niosą w sobie pewien warunek oceniający. W skutek używania pojęcia nabierają funkcji oceniającej.
Treść pojęcia- (konotacja)- to zespół cech charakterystycznych, przysługujących każdemu desygnatowi danego pojęcia.
Niektóre pojęcia nie są ostre gdy nie ma wyraźnie określonych granic miedzy desygnatami danego pojęcia a desygnatami następnego pojęcia.
Niektóre pojęcia mają ten sam zakres, ale różnią się treścią np. prostokąt równoboczny= kwadrat itp.
Rodzaje pojęć:
² Pojęcia opisowe- charakteryzują jakąś cechę desygnatu, na podstawie której możemy wyodrębnić desygnat tego pojęcia od innych.
² Pojęcia wyjaśniające- pojęcia wyjaśniające zależności między zjawiskami ( dysonans poznawczy, integracja grupowa)
² Pojęcia ilościowe- określają wielkość, ilość jakiejś cechy np. wysoka Kobieta.
² Pojęcia jakościowe- opisują jakość, właściwości jakościowe desygnatu np. zdolny student, sprawiedliwy sędzia itp.
² Pojęcia puste- ( jednostkowe) posiadające jeden desygnat np. nazwy własne. Deskrypcje- pojęcia odnoszące się do jednego pojęcia.
² Pojęcia ogólne- maja wiele desygnatów np. metal to cynk, ołów itp. Przybierają one postać pojęć uniwersalnych ( nie jest ono ograniczone żadnymi ramami czasowo-przestrzennymi) a także pojęć historycznych- występują w nich ramy czasowe i przestrzenne.
² Pojęcia abstrakcyjne- to takie nazwy, których desygnaty nie sa materialne np. zazdrość.
² Pojęcia konkretne- posiadają desygnaty materialne, lub tez takie pojęcia, które miały by postać materialną gdyby naprawdę istniały np. krasnoludek, smok itp.
² Pojęcia globalne- odnoszą się do pewnej całości wyższego rzędu.
² Pojęcia elementarne- odnoszą się do elementu w całości wyższego rzędu.
Zakres pojęć ( denotacja pojęć)
Pojęcia posiadają różny zakres.
A) Zbiór desygnatów pojęcia A pokrywa się ze zbiorem desygnatów pojęcia B.
B) Pojecie a jest nadrzędne w stosunku do pojęcia B, co oznacza, ze pojęcie B jest podrzędne w stosunku do pojęcia A.
C) Pojęcie B jest podrzędne w stosunku do pojęcia A, co oznacza, że pojęcie A jest nadrzędne.
D) Pojęcia wzajemnie się krzyżują niektóre elementy pojęcia A są elementami pojęcia B. Zbiór pojęcia A nie posiada wszystkich desygnatów pojęcia B , pojecie B nie posiada wszystkich desygnatów pojęcia A.
E/F) Pojęcia wzajemnie się wykluczają.
A=B
A)
B
A
B)
C)
A/B
D)
E)
F)
Zakres pojęć podlega podziałowi logicznemu, ale musi podziałem rozłącznym oraz być wyczerpującym.
Rozłączenie oznacza- żaden element zbioru A nie może nie może znaleźć się w zbiorze B np. żadna kobieta nie może być mężczyzną i odwrotnie.
Podział wyczerpujący- żaden element nie może być poza członem podziału np. albo kobieta, albo mężczyzna.
Podział może mieć charakter dychotomiczny, na dwa zakresy podrzędne, może być podziałem wielo-członowym.
Podział wielostopniowy- dzieli całość dzielną, dzielimy według większej liczby kryteriów niż 1.
Definicja- to służące uściśleniu pojęcia, wyłożeniu zawartości treściowej pojęcia. Wyspecjalizowane w sposób określony, przy użyciu określonych słów.
Definicje składają się z trzech elementów:
² Definiendum- to co jest definiowane.
² Definiens- to co definiuje.
² Spójnik definicyjny- np. kobieta to ( to jest spójnikiem definicyjnym)
Wyróżniamy trzy rodzaje definicji:
² Definicje realne- to definicje charakteryzujące cechy specyficzne przysługujące wszystkim desygnatom tego pojęcia. Mogą one być prawdziwe, bądź też fałszywe. Do definicji realnych należy definicja kontekstowa ( w uwikłaniu) powstaje gdy podajemy w definicji kontekst w jaki jest wpleciony dany desygnat.
² Definicje nominalne- definicje, które nazywa się metajęzykowymi, konwencjonalnymi, nie odnosi się ona do rzeczywistości a do pewnej konwencji znaczeniowej ( słownej) np. należy uważać itp. Zawiera ona takie zwroty jak: nazwiemy, należy uważać itp.
Dzielą się one na:
² Definicje sprawozdawcze- gdy odwołujemy się do wyrazu języka obcego definiując np. pojęcie obcojęzyczne itp.
² Definicje projektujące (syntetyczne)- definiuje się dla potrzeb jednego z badań.
Podklasa:
² Definicje regulujące- autor proponuje pewna modyfikacje definicji czyjejś.
² Definicje operujące( instrumentalne)- na użytek konkretnych badań, w definiens podajemy warunki jakie musi spełnić dany obiekt, aby mógł być definiens- definiendum.
Inny podział definicji:
² Definicje równościowe- zwane klasycznymi podają w definiens warunek konieczny, wystarczający aby w definiendum zaliczyć do desygnatów tego pojęcia. Posiadają one dwie stylizacje językową.
² Definicje cząstkowe- podają albo warunek konieczny, albo warunek wystarczający.
Metody uzasadniania i badania definicji:
Przez rodzaj bliższy i różnice gatunkowe
² Badana na zasadzie cech wspólnych.
² Definicja słowotwórcza- odwołującą się do etymologii np. socjologia to… itp.
Używamy także często pseudo- definicji, które stosuje się np. do dziecka poprzez pokaz . Tłumaczymy definicje gestami.
Zdanie- jest to sensowne wyrażenie oznajmujące, które może być tylko prawdziwe, lub fałszywe:
1. W logice zdanie musi być o charakterze oznajmującym.
2. Zdanie musi posiadać wartość logiczną, musi mieć jedna z dwóch wartości (prawda, fałsz). Dlatego często nazywamy logikę zdań logika dwuwartościową. Zdaniami zajmuje się taki dział nazwany logicznym rachunkiem zdań, jest on jednym z głównych działów logiki.
Zdanie proste- podmiot, orzeczenie, nie da się z niego wyodrębnić samodzielnej części stanowiącej odrębną część zdania.
Ze względu na strukturę zdania proste dzielimy na:
² Przedmiotowo- podmiotowe- uważa się je za zdania najważniejsze („jest”) dlatego że do tego można sprowadzić inne zdania.
² Podmiotowo- orzeczeniowe- np. Wiesław studiuje. (podmiot i orzeczenie)
² Zdanie egzystencjalne- występuje w nim słowo istnieje.
² Zdania stosunkowe- w której wyraża się stosunek jednej nazwy do drugiej, w której znajduje się zwrot stosunkowy np. wyższy od mądrzejszy od itp.
Zdania które, stwierdzają, że coś jest takie a takie nazywamy zdaniami kategorycznymi stoją one w opozycji do zdań warunkowych, które stwierdzają, że cos jest takie a takie jeśli zachodzi jakaś reakcja np. jutro jest niedziela, pod warunkiem, że dzisiaj jest sobota.
Zdania kategoryczne maja postać:
² Zdań asertorycznych- określających jakiś stan rzeczy, określone funktorem jest np. Ziemia jest okrągła.
² Zdań problematycznych- wyrażających możliwość, zawierających funktor może być.
² Zdań apodyktycznych np. zawierających funktor musi być.
Zdania asertoryczne układają się w 4 rodzaje zdań według których posługujemy się w klasycznym rozrachunku zdań ( tzw. Sylogistyka).
...
PWSBiA_wawa