silnik_uklad_zaplonowy.pdf
(
2118 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - 07 Silnik uk\263ad zap\263onowy.doc)
Partner konkursu
UKŁAD ZAPŁONOWY
W silniku zasilanym benzyną w chwili zapłonu znaczna część paliwa znajduje się w stanie odparowanym
tworząc z powietrzem mieszankę. Do zapłonu mieszanki, której temperatura pod koniec sprężania jest niższa
niż jej temperatura samozapłonu (inaczej niż silniku wysokoprężnym), niezbędna jest pewna energia. Do
-
starcza ją świeca zapłonowa, kiedy między jej elektrodami dochodzi do przeskoku iskry. System służący do
wytworzenia iskry nazywamy układem zapłonowym, a źródłem energii jest akumulator lub alternator. Nowocz
-
esne, sterowane elektronicznie układy zapłonowe mogą występować w trzech odmianach.
Na rysunku pokazano tradycyjny układ zapłonowy z przerywaczem i rozdzielaczem zapłonu.
Partner konkursu
Układ zapłonowy z cewką dwubiegunową
W elektronicznych układach zapłonowych tego typu na każde dwa cylindry przypada jedna cewka dwubie
-
gunowa. Cewka ta ma dwa wyjścia wysokiego napięcia i zasila jednocześnie dwie świece zapłonowe. Zgodnie
z tą zasadą silnik czterocylindrowy jest wyposażony w dwie cewki dwubiegunowe, a silnik sześciocylindrowy w 3
cewki (rys.). Sterowanie poszczególnych cewek dwubiegunowych odbywa się przemiennie z modułu zapłonu.
W chwili zapłonu mieszanki w jednym cylindrze przeskok iskry następuje na dwóch świecach równocześnie,
przy czym iskra w drugim cylindrze (który jest w fazie wydechu) jest „jałowa”.
Układ zapłonowy z cewką czterobiegunową
Inną możliwością rozdziału wysokiego napięcia na poszczególne cylindry jest zastosowanie cewki zapłonowej
czterobiegunowej, składającej się z dwóch uzwojeń pierwotnych i jednego wtórnego. Zastosowanie diody na
każdym wyjściu cewki umożliwia przeskok iskier tylko na danej parze świec zapłonowych.
Układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami na każdy cylinder
Układ z indywidualnymi cewkami zapłonowymi, zintegrowanymi ze świecami, jest określany mianem zapłonu
bezpośredniego (cewki indywidualne nazywane są także jako cewki palcowe lub ołówkowe). Wszystkie cewki
są umieszczane bezpośrednio nad świecami zapłonowymi w głowicy silnika. Z uwagi na brak przewodów
wysokiego napięcia cewki te mogą posiadać szczególnie małe wymiary przy jednoczesnym generowaniu
w uzwojeniu wtórnym maksymalnego napięcia, które może dochodzić do 45 kV.
Partner konkursu
Na wszystkie istotne parametry pracy silnika: moc, zużycie paliwa, temperaturę i stopień toksyczności
spalin duży wpływ wywiera kąt wyprzedzenia zapłonu, będący kątem pomiędzy zapłonem mieszanki
a położeniem tłoka w górnym martwym punkcie. Ma to związek z jego wpływem na czas trwania pro
-
cesu spalania. Kąt wyprzedzenia zapłonu musi być dostosowany do obciążenia silnika i jego prędkości
obrotowej. We współczesnych układach zapłonowych zrezygnowano z elementu mechanicznego,
jakim był rozdzielacz wysokiego napięcia, ponadto układ zapłonowy jest zintegrowany z układem
wtryskowym. Posiada wspólny sterownik z zaprogramowaną charakterystyką kąta wyprzedzenia zapłonu
oraz wykorzystuje sygnały z tych samym czujników, co układ wtryskowy. Na rysunku poniżej pokazano
przykłady cewek palcowych i modułów zapłonowych.
Świece zapłonowe
Świeca zapłonowa składa się z elektrody środkowej, izolatora, korpusu i elektrody masowej. Między
elektrodą środkową a masową przeskakuje iskra, zdolna zapalić mieszankę paliwowopowietrzną.
Od sprawności świecy zapłonowej zależą łatwość uruchomienia silnika, parametry biegu jałowego,
zdolność do przyspieszania, czy możliwość rozwjania prędkości maksymalnej. Dlatego nie bez znac
-
Partner konkursu
zenia jest przestrzeganie zaleceń producenta samochodu dotyczących stosowania właściwych świec
zapłonowych, tzn. posiadających określoną ciepłotę. Wartość cieplna jest podana w oznaczeniu typu
świecy zapłonowej.
Świeca zapłonowa, zależnie od konstrukcji, może mieć jedną, dwie, trzy lub cztery elektrody masowe.
Świece wieloelektrodowe charakteryzują się mniejszym zużyciem elektrod. Dzięki temu nie trzeba okre
-
sowo regulować przerwy iskrowej, a zapotrzebowanie na napięcie zapłonu jest na prawie stałym pozi
-
omie w okresie między wymianami świec. Dużą rolę odgrywa nie tylko ilość elektrod oraz ich kształt, ale
i materiał, z którego są wykonane. Na przykład platyna charakteryzuje się wysoką odpornością na zużycie
i korozję, z kolei rdzeń miedziany lub stop srebra w elektrodzie środkowej daje możliwość większego
obciążania cieplnego świec. Obecnie w budowie świec stosuje się nowe materiały. Na przykład pierwiastek
chemiczny iryd stosowany w stopie z platyną powoduje, że stop staje się bardziej odporny i twardszy od
samej platyny. Świece z elektrodami środkowymi ze stopu irydium dają równomierne spalanie mieszanki
w cylindrach we wszystkich stadiach pracy silnika, łącznie z rozruchem i gwałtownym przyspieszaniem.
W świecach zapłonowych Super Plus irmy Bosch elektroda środkowa jest wykonana ze stopu z dodatki
-
em itru, który umożliwia powstawanie warstwy tlenków na elektrodzie, podnoszących odporność świecy
na wysokie temperatury i zwiększających jej trwałość.
Plik z chomika:
freessak
Inne pliki z tego folderu:
oleje_silnikowe.pdf
(2338 KB)
plyny_chlodzace.pdf
(2947 KB)
plyny_hamulcowe.pdf
(4081 KB)
prad.pdf
(6929 KB)
przekladnia_skrzynia_biegow.pdf
(2592 KB)
Inne foldery tego chomika:
ABS
alternator
Auta osobowe
Auto elektro
Auto naprawa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin