silnik_uklad_zaplonowy.pdf

(2118 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 07 Silnik uk\263ad zap\263onowy.doc)
Partner konkursu
UKŁAD ZAPŁONOWY
W silniku zasilanym benzyną w chwili zapłonu znaczna część paliwa znajduje się w stanie odparowanym
tworząc z powietrzem mieszankę. Do zapłonu mieszanki, której temperatura pod koniec sprężania jest niższa
niż jej temperatura samozapłonu (inaczej niż silniku wysokoprężnym), niezbędna jest pewna energia. Do -
starcza ją świeca zapłonowa, kiedy między jej elektrodami dochodzi do przeskoku iskry. System służący do
wytworzenia iskry nazywamy układem zapłonowym, a źródłem energii jest akumulator lub alternator. Nowocz -
esne, sterowane elektronicznie układy zapłonowe mogą występować w trzech odmianach.
Na rysunku pokazano tradycyjny układ zapłonowy z przerywaczem i rozdzielaczem zapłonu.
285014686.049.png 285014686.059.png 285014686.070.png 285014686.073.png 285014686.001.png 285014686.002.png 285014686.003.png 285014686.004.png 285014686.005.png 285014686.006.png 285014686.007.png 285014686.008.png 285014686.009.png 285014686.010.png 285014686.011.png 285014686.012.png 285014686.013.png 285014686.014.png
 
Partner konkursu
Układ zapłonowy z cewką dwubiegunową
W elektronicznych układach zapłonowych tego typu na każde dwa cylindry przypada jedna cewka dwubie -
gunowa. Cewka ta ma dwa wyjścia wysokiego napięcia i zasila jednocześnie dwie świece zapłonowe. Zgodnie
z tą zasadą silnik czterocylindrowy jest wyposażony w dwie cewki dwubiegunowe, a silnik sześciocylindrowy w 3
cewki (rys.). Sterowanie poszczególnych cewek dwubiegunowych odbywa się przemiennie z modułu zapłonu.
W chwili zapłonu mieszanki w jednym cylindrze przeskok iskry następuje na dwóch świecach równocześnie,
przy czym iskra w drugim cylindrze (który jest w fazie wydechu) jest „jałowa”.
Układ zapłonowy z cewką czterobiegunową
Inną możliwością rozdziału wysokiego napięcia na poszczególne cylindry jest zastosowanie cewki zapłonowej
czterobiegunowej, składającej się z dwóch uzwojeń pierwotnych i jednego wtórnego. Zastosowanie diody na
każdym wyjściu cewki umożliwia przeskok iskier tylko na danej parze świec zapłonowych.
Układ zapłonowy z indywidualnymi cewkami na każdy cylinder
Układ z indywidualnymi cewkami zapłonowymi, zintegrowanymi ze świecami, jest określany mianem zapłonu
bezpośredniego (cewki indywidualne nazywane są także jako cewki palcowe lub ołówkowe). Wszystkie cewki
są umieszczane bezpośrednio nad świecami zapłonowymi w głowicy silnika. Z uwagi na brak przewodów
wysokiego napięcia cewki te mogą posiadać szczególnie małe wymiary przy jednoczesnym generowaniu
w uzwojeniu wtórnym maksymalnego napięcia, które może dochodzić do 45 kV.
285014686.015.png 285014686.016.png 285014686.017.png 285014686.018.png 285014686.019.png 285014686.020.png 285014686.021.png 285014686.022.png 285014686.023.png 285014686.024.png 285014686.025.png 285014686.026.png 285014686.027.png 285014686.028.png 285014686.029.png 285014686.030.png 285014686.031.png 285014686.032.png 285014686.033.png
 
Partner konkursu
Na wszystkie istotne parametry pracy silnika: moc, zużycie paliwa, temperaturę i stopień toksyczności
spalin duży wpływ wywiera kąt wyprzedzenia zapłonu, będący kątem pomiędzy zapłonem mieszanki
a położeniem tłoka w górnym martwym punkcie. Ma to związek z jego wpływem na czas trwania pro -
cesu spalania. Kąt wyprzedzenia zapłonu musi być dostosowany do obciążenia silnika i jego prędkości
obrotowej. We współczesnych układach zapłonowych zrezygnowano z elementu mechanicznego,
jakim był rozdzielacz wysokiego napięcia, ponadto układ zapłonowy jest zintegrowany z układem
wtryskowym. Posiada wspólny sterownik z zaprogramowaną charakterystyką kąta wyprzedzenia zapłonu
oraz wykorzystuje sygnały z tych samym czujników, co układ wtryskowy. Na rysunku poniżej pokazano
przykłady cewek palcowych i modułów zapłonowych.
Świece zapłonowe
Świeca zapłonowa składa się z elektrody środkowej, izolatora, korpusu i elektrody masowej. Między
elektrodą środkową a masową przeskakuje iskra, zdolna zapalić mieszankę paliwowopowietrzną.
Od sprawności świecy zapłonowej zależą łatwość uruchomienia silnika, parametry biegu jałowego,
zdolność do przyspieszania, czy możliwość rozwjania prędkości maksymalnej. Dlatego nie bez znac -
285014686.034.png 285014686.035.png 285014686.036.png 285014686.037.png 285014686.038.png 285014686.039.png 285014686.040.png 285014686.041.png 285014686.042.png 285014686.043.png 285014686.044.png 285014686.045.png 285014686.046.png 285014686.047.png 285014686.048.png 285014686.050.png 285014686.051.png 285014686.052.png 285014686.053.png
 
Partner konkursu
zenia jest przestrzeganie zaleceń producenta samochodu dotyczących stosowania właściwych świec
zapłonowych, tzn. posiadających określoną ciepłotę. Wartość cieplna jest podana w oznaczeniu typu
świecy zapłonowej.
Świeca zapłonowa, zależnie od konstrukcji, może mieć jedną, dwie, trzy lub cztery elektrody masowe.
Świece wieloelektrodowe charakteryzują się mniejszym zużyciem elektrod. Dzięki temu nie trzeba okre -
sowo regulować przerwy iskrowej, a zapotrzebowanie na napięcie zapłonu jest na prawie stałym pozi -
omie w okresie między wymianami świec. Dużą rolę odgrywa nie tylko ilość elektrod oraz ich kształt, ale
i materiał, z którego są wykonane. Na przykład platyna charakteryzuje się wysoką odpornością na zużycie
i korozję, z kolei rdzeń miedziany lub stop srebra w elektrodzie środkowej daje możliwość większego
obciążania cieplnego świec. Obecnie w budowie świec stosuje się nowe materiały. Na przykład pierwiastek
chemiczny iryd stosowany w stopie z platyną powoduje, że stop staje się bardziej odporny i twardszy od
samej platyny. Świece z elektrodami środkowymi ze stopu irydium dają równomierne spalanie mieszanki
w cylindrach we wszystkich stadiach pracy silnika, łącznie z rozruchem i gwałtownym przyspieszaniem.
W świecach zapłonowych Super Plus irmy Bosch elektroda środkowa jest wykonana ze stopu z dodatki -
em itru, który umożliwia powstawanie warstwy tlenków na elektrodzie, podnoszących odporność świecy
na wysokie temperatury i zwiększających jej trwałość.
285014686.054.png 285014686.055.png 285014686.056.png 285014686.057.png 285014686.058.png 285014686.060.png 285014686.061.png 285014686.062.png 285014686.063.png 285014686.064.png 285014686.065.png 285014686.066.png 285014686.067.png 285014686.068.png 285014686.069.png 285014686.071.png 285014686.072.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin