Recyrkulacja_spalin.pdf

(1390 KB) Pobierz
Recyrkulacja spalin
RECYRKULACJA SPALIN
Opracowaþ:
Dariusz Kuglarz
Cele i zadania recyrkulacji spalin
Zagadnienie recyrkulacji spalin, czyli powtrnego wykorzystania gazw
spalinowych, ktre sĢ duŇym noĻnikiem bezpowrotnie traconej energii,
interesowaþo konstruktorw od poczĢtku rozwoju konstrukcji silnika spalinowego.
W latach osiemdziesiĢtych zaobserwowano wzrost zainteresowania ukþadami
recyrkulacji spalin, gþwnie w odniesieniu do silnikw o zapþonie iskrowym.
W silnikach o zapþonie samoczynnym recyrkulacja na skalħ przemysþowĢ znalazþa
zastosowanie w koıcu lat dziewiħędziesiĢtych, gdzie jest traktowana jako
podstawowy Ļrodek ograniczajĢcy wartoĻę toksycznych tlenkw azotu NO x
w spalinach.
Jak wiemy, pojazdy samochodowe emitujĢ do atmosfery przede wszystkim
takie produkty spalania, jak: tlenek wħgla CO, dwutlenek wħgla CO 2 , wħglowodory
HC, tlenki azotu NO x oraz czĢstki staþe, zwiĢzki oþowiu i siarki.
ZwiĢzki tlenkw azotu zaliczane sĢ do najbardziej toksycznych gazw
spalinowych. PowstajĢ podczas procesu spalania w wysokich temperaturach.
Najwiħcej uwagi z toksycznego punktu widzenia poĻwiħca siħ dwutlenkowi azotu
NO 2, ktry przede wszystkim wystħpuje z tlenkiem azotu NO w aglomeracjach
miejskich, powstajĢc gþwnie w wyniku czþowieka, a obecnie w wyniku
motoryzacyjnych skaŇeı powietrza. Udziaþ emisji zwiĢzkw azotu wytwarzanych
przez pojazdy samochodowe w porwnaniu z innymi Ņrdþami emisji przedstawia
rys.1. Do poþowy lat siedemdziesiĢtych emisja tlenkw azotu byþa w gþwnej
mierze wynikiem dziaþalnoĻci przemysþu i energetyki, natomiast w pŅniejszych
latach w jego wytwarzaniu coraz wiħkszy udziaþ zaczħþa braę motoryzacja.
Rys.1. Emisja tlenkw azotu w Niemczech.
1
457000476.001.png
WielkoĻę emisji tlenkw azotu zaleŇy od wartoĻci szczytowych temperatur
podczas spalania oraz czasu ich oddziaþywania. W spalinach wystħpuje praktycznie
jedynie tlenek azotu NO, ktry w przewodach wylotowych i dalej w atmosferze
samoczynnie siħ utlenia do dwutlenku azotu NO 2 .
Generalnie stħŇenie NO x w spalinach roĻnie wraz:
- ze wzrostem obciĢŇenia silnika,
- ze wzrostem stopnia sprħŇania,
- ze wzrostem temperatury silnika.
Dla silnikw ZS maksymalne stħŇenie NO x wystħpuje przy znamionowych
(lub zbliŇonych do nich) warunkach pracy silnika, natomiast dla silnikw ZI
wystħpuje w takich warunkach pracy, dla ktrych uzyskujĢ one najwiħkszĢ
sprawnoĻę.
IstniejĢcy poziom technologii produkcji, trudna sytuacja na rynku
paliwowym oraz brak istotnych postħpw w pracach nad alternatywnymi Ņrdþami
napħdu, ktre mogþyby byę wprowadzone na skalħ przemysþowĢ, powoduje,
iŇ obecnie wymagania konstruktorw skupiona jest na nowoczesnych
konstrukcjach silnikw o zapþonie samoczynnym, najczħĻciej doþadowanych
z wtryskiem bezpoĻrednim.
Normy i przepisy dotyczĢce ograniczenia emisji toksycznych skþadnikw
spalin silnikw o zapþonie samoczynnym zaczħto wprowadzaę znacznie pŅniej niŇ
dla silnikw o zapþonie iskrowym. Dotychczasowy rozwj silnikw o zapþonie
samoczynnym zmierzaþ do poprawienia ich wþasnoĻci uŇytkowych (osiĢgw,
przebiegw miħdzynaprawczych itp.), natomiast zaniedbano kwestiħ toksycznoĻci
spalin. Gdy na rynku samochodowym pojawiþa siħ znaczĢca liczba pojazdw
wyposaŇonych w silniki o zapþonie samoczynnym, rozpoczħto intensywne
poszukiwanie drg zmniejszajĢcych emisjħ toksycznych skþadnikw spalin
wydzielanych przez silniki tego typu.
ObniŇenie emisji tlenkw azotu NO x moŇna uzyskaę zmniejszajĢc
maksymalne temperatury spalania, co moŇemy osiĢgnĢę dziħki zastosowaniu
ukþadu recyrkulacji spalin EGR (Exhaust Gas Recirculation). Wprowadzenie czħĻci
spalin z powrotem do cylindra pozwala zmniejszyę iloĻę tlenu dostħpnego
w komorze spalania, w rezultacie ograniczajĢc rwnieŇ iloĻę paliwa jakĢ moŇna
spalię. W zwiĢzku z tym w cylindrze wywiĢzuje siħ mniejsza iloĻę ciepþa,
a w konsekwencji obniŇeniu ulega maksymalna temperatura obiegu i emisja NO x .
Rozcieıczenie þadunku wywoþane dostarczeniem pewnej iloĻci spalin wraz ze
ĻwieŇym þadunkiem powoduje wydþuŇenie czasu spalania i wzrost emisji HC, CO
i NO x (rys.2) wskutek zwiħkszania siħ strefy wygaszania pþomienia na Ļciankach
cylindra. Stopieı recyrkulacji ograniczony jest granicĢ zapalnoĻci mieszanki, przy
czym stopieı recyrkulacji definiowany jest jako:
2
X
= pow
m
sp
EGR
m
lub
m
X
=
sp
EGR
m
m
+
pow
sp
gdzie:
m - masowe natħŇenie zawracanych spalin,
m - masowe natħŇenie powietrza w ukþadzie dolotowym.
Rys. 2. Wpþyw recyrkulacji spalin na emisjħ toksycznych skþadnikw w spalinach silnika ZS.
3
sp
pow
457000476.002.png
Stopieı recyrkulacji uzaleŇniony jest od obciĢŇenia silnika, jego prħdkoĻci
obrotowej oraz stanu cieplnego (rys3).
Rys.3. Przebieg zmian wielkoĻci recyrkulacji w zaleŇnoĻci od obciĢŇenia i prħdkoĻci obrotowej
silnika .
Analiza charakterystyk recyrkulacji silnikw o zapþonie samoczynnym
wskazuje, Ňe w zakresie maþych obciĢŇeı stopieı recyrkulacji siħga 60% i maleje
do zera przy duŇych obciĢŇeniach (rys.4). Najwiħkszy stopieı recyrkulacji
stosowany jest przy maþych i Ļrednich prħdkoĻciach obrotowych.
Rys.4. Charakterystyka recyrkulacji spalin typowego silnika.
Oddziaþywanie recyrkulacji na parametry zwiĢzane z procesem spalania
w silniku o zapþonie samoczynnym spowodowane jest przez:
1) zmniejszenie koncentracji tlenu w þadunku:
4
457000476.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin