Wojna - Zorganizowana walka zbrojna między państwami, narodami, klasami lub grupami społecznymi wywołana dla osiągnięcia określonych celów politycznych, ekonomicznych lub ideologicznych albo zmierzająca do obrony własnych interesów. W przenośni - spór, kłótnia, konflikt. Literatura nader często odwołuje się do motywu wojny, zarówno w dosłownym, jak i metaforycznym ujęciu.
Biblia (ST) - 1) Wojna Dawida z Ab-salomem - patrz: konflikt pokoleń. 2) Podczas wojny z Filistynami młodziutki Dawid walczy z olbrzymem Goliatem i z pomocą Boga i własnej zręczności pokonuje go, co mu utoruje drogę do tronu. 3) W wojnie z Filistynami wielką
odwagą i siłą odznaczył się Samson. Niestety, jego ukochana Dalila, będąc w zmowie z najeźdźcami, zdradziła go i doprowadziła do klęski. 4) Król babiloński Nabuchodonozor wielokrotnie prowadzi wojny z Izraelitami, oblegając między innymi Jerozolimę. Jedna z jego wypraw kończy się zniszczeniem miasta i wzięciem do niewoli jego mieszkańców. 5) Król Seleucydów Antioch IV Epifanes chce narzucić Izraelitom kulturę grecką. Buntują się przeciw temu bracia Machabeusze i wywołują powstanie. Walka Machabeuszy stanie się symbolem obrony odrębności religijnej i kulturowej narodu wybranego i wielokrotnie będzie powracała w literaturze żydowskiej i nie tylko.
Mitologia -1) Na skutek uprowadzenia Heleny przez Aleksandra i odmowy oddania jej mężowi dochodzi do wojny Achajów (Greków) z Trojanami. Biorą w niej udział wszyscy najważniejsi książęta achajscy. Po obu stronach walczą też bogowie. Po dziesięciu latach oblężenia i zmiennych kolejach wojny Troja ostatecznie zostaje zdobyta i doszczętnie zniszczona, a jej mieszkańcy zabici albo wzięci w niewolę. 2) Gdy Eteokles nie chce oddać bratu tronu w określonym przez umowę miedzy nimi terminie, zagniewany Polinejkes opuszcza Teby. Na wygnaniu gromadzi wokół siebie przyjaciół i wraz z nimi uderza na rodzinne miasto, rozpoczynając bratobójczą wojnę. Jej kresem będzie śmierć obu braci, którzy zginą, zabijając się wzajemnie w pojedynku. 3) Kiedy Zeus pozbawił swego ojca tronu, zbuntowali się przeciwko niemu inni tytani. Rozpoczęła się trwająca przez dziesięć lat wojna o władzę nad światem, zwana tytanomachią. Zwyciężyli w niej bogowie olimpijscy, ale nie było to zwycięstwo ostateczne. Wkrótce rozgorzała nowa wojna. Tym razem bunt podnieśli synowie Ziemi - giganci. Niewiele brakowało, by w gigantomachii Zeus poniósł klęskę. Na szczęście Atena sprowadziła Heraklesa, który jako jedyny, zgodnie z przepowiednią, mógł pokonać gigantów. Tym razem zwycięstwo Olimpijczyków było ostateczne.
Homer „Iliada" - patrz: mitologia - wojna trojańska.
Homer „Odyseja" -Podczas pobytu na dworze króla Alkinoosa Odyseusz opowiada o swoich przygodach i wysłuchuje pieśni Demodoka, która przedstawia kres wojny trojańskiej, podstęp Odyseu-sza z drewnianym koniem i upadek Troi.
Tukidydes z Aten „Wojna pelopones-
ka" - Tukidydes opisuje tylko te wydarzenia wojny ze Spartą, w których sam uczestniczył albo których był obserwatorem. Wojna peloponeska w jego ujęciu staje się jakby wojną modelową, na jej przykładzie chciał ukazać prawidłowości i prawa historii. Por. Z. Herbert „Dlaczego klasycy".
Juliusz Cezar „Pamiętniki o wojnie z Galiami" - Opisowi działań wojennych w Galii w latach 58-56 p.n.e. Cezar próbuje nadać obiektywny charakter, prowadząc narrację w trzeciej osobie. Jednak bardzo wyidealizowany obraz rzymskich legionów i ich wodza, przy jednoczesnym wysuwaniu pod adresem Gallów licznych zarzutów, sprawiają, że pamiętniki, nie fałszując faktów, dają jednak bardzo subiektywny obraz przebiegu wojny.
Juliusz Cezar „Pamiętniki o wojnie domowej" - Opowieść o walkach Cezara z Pompejuszem została tak skonstruowana, by autora przedstawić jako obrońcę wolności, który działał legalnie, natomiast jego przeciwnika jako tego, który dla interesów małej grupki ludzi gotów był podeptać starożytne prawa republikańskiego Rzymu.
Tytus Liwiusz „Ab urbe condita" (Od założenia miasta) - W zachowanych fragmentach dzieła Liwiusza można odnaleźć opisy licznych wojen, między innymi trzeciej wojny samnickiej czy drugiej wojny punickiej. Celem, jaki postawił sobie historyk, było rozbudzenie uczuć patriotycznych i umiłowania dawnych rzymskich cnót.
Józef Flawiusz „Wojna żydowska"
- Dzieło zawiera szczegółowy opis przebiegu powstania Żydów przeciw Rzymowi (66-70 r.n.e.), które zakończyło się ich klęską i zdobyciem Jerozolimy przez legiony rzymskie. Autor był uczestnikiem walk i w ostatniej fazie powstania jego postępowanie było dość niejasne, toteż jego relacja ma bardzo subiektywny charakter.
Tacyt „Historiae" (Dzieje), „Annales"
(Roczniki) - W zachowanych szczątkowo dziełach Tacyta można odnaleźć opisy wojen, jakie Rzym i jego cesarze prowadzili pomiędzy śmiercią Oktawiana Augusta a rokiem 70 n.e. Autor stawia sobie wyraźnie cel moralizator-ski (...uważam za glówne zadanie „Roczników", aby cnót nie pomijały milczeniem, a za przewrotne slowa i czyny budziły grozę przed potomnością i niesławą).
Swetoniusz „De vita caesarum" (Żywoty cezarów) - Biografie cezarów od Juliusza Cezara po Domicjana, oprócz opowieści i plotek o życiu osobistym i ekscesach erotycznych bohaterów, zawierają też obszerne fragmenty poświęcone ich działalności publicznej, także wojnom, które prowadzili. Opisy tych wojen, jak zresztą wszystko w tekście Swetoniusza, podporządkowane są ogólnej koncepcji poszczególnych postaci. Jak są dobrzy i źli cesarze, tak i wojny przez nich prowadzone są dobre lub złe.
Sw. Augustyn „De civitate Dei" (O państwie bożym) - Dzieje świata to nieustanne zmagania cwitas Dei (państwa bożego - stworzeń, które idą z Bogiem) i civitas terrena (państwa ziemskiego - stworzeń, które Mu są przeciwne). Kresem tej wojny będzie ostateczny kres czasu, który zostanie wchłonięty przez wieczność i ostateczny podział na zbawionych i potępionych.
J. Bedier (oprać.) „Dzieje Tristana i Izoldy" - Po rozstaniu z Izoldą Tristan bierze w Bretanii udział w wojnie pomiędzy diukiem Hoelem i jego lennikiem hrabią Ryjolem. Przyczynia się do zwycięstwa Hoela i w nagrodę otrzymuje rękę Izoldy o Białych Dłoniach.
„Pieśń o Rolandzie" - Ariergarda wojsk Karola Wielkiego powracających z wojny w Hiszpanii zostaje podstępnie zaatakowana przez Saracenów. W potyczce w wąwozie Rosewal giną najznamienitsi rycerze Franków, wśród nich hrabia Roland.
Anonim zw. Gallem „Kronika polska" - Opisując dzieje Bolesława Krzy-woustego i jego przodków, Anonim przedstawia wiele wojen i bitew, które stoczyli władcy polscy. Szczególnie wiele miejsca zajmują opowieści o czynach wojennych dwóch Bolesławów - Chrobrego (nazywa go autor Wielkim) i Krzywoustego. Służą one ukazaniu cnót rycerskich bohaterów i wykreowaniu ich na rycerzy idealnych. Tworzą również obraz władców troszczących się o swoich poddanych (ochrona ziemi i dobytku chłopów we wsiach, przez które przechodzą wojska).
Wincenty Kadłubek „Kronika polska" - Opowiadając dzieje Polski od
czasów legendarnych po rok 1202, mistrz Wincenty przedstawia też historię licznych wojen, jakie w tym czasie Polacy toczyli. Jak cała „Kronika", tak i te fragmenty mają przede wszystkim cel dydaktyczny i stanowią zbiór budujących exemplów.
Paweł Włodkowic „Traktat o władzy papieża i cesarza w stosunku do pogan" - Włodkowic dzieli wojny na sprawiedliwe i niesprawiedliwe i w tym kontekście rozpatruje konflikt polsko-
-krzyżacki. Przeciwstawia się też wojnom, których celem jest nawracanie pogan siłą.
J. Długosz „Roczniki czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego"
- W obejmujących dzieje Polski od czasów bajecznych po rok 1480 „Rocznikach" wiele miejsca zajmują opowieści o wojnach prowadzonych przez sla-wne Królestwo Polskie. Szczególne jednak znaczenie mają dla Długosza dwie wojny: 1) wojna polsko-krzyżacka, której punktem kulminacyjnym jest bitwa pod Grunwaldem. Nadaje jej autor charakter narodowy - Polacy i Litwini walczą z Niemcami; 2) wojna polsko-
-turecka i klęska pod Warną są dla autora swoistym egzemplum. Wojska polsko-
-węgierskie zostają pokonane w bitwie pod Warną, ponieważ młody król miast w noc przed starciem modlić się i prosić Boga o zwycięstwo, spędził ją w_ towarzystwie pięknego giermka. Śmierć Władysława IV jest dla Długosza wydarzeniem co prawda tragicznym, ale dowodzi przede wszystkim sprawiedliwości bożej.
T. Morę „Utopia" - Na wyspie Utopii, która jest państwem idealnym, nie ma wojen. Ludzie żyją w pokoju i tolerancji. Istnieje
jednak armia przygotowana do obrony przed wrogami zewnętrznymi.
Erazm z Rotterdamu „Pochwała głupoty" -Przyczyną wszystkich wojen jest głupota ludzi, którzy nie są w stanie przewidzieć konsekwencji swojego postępowania ani dostrzec niebezpieczeństwa dla życia, jakie niesie ze sobą wojna.
A. Frycz Modrzewski „Commenta-riorum de Republica emendanda..." (O poprawie Rzeczypospolitej) - Autor dzieli wojny na sprawiedliwe i niesprawiedliwe. Sprawiedliwe są wojny obronne, niesprawiedliwe - najeźdźcze. Ale i jedne, i drugie niosą ze sobą zło, zniszczenie i demoralizację, a ich koszty ponoszą niewinni biedacy, którzy też najczęściej padają ofiarą działań wojennych.
J. Kochanowski „Odprawa posłów greckich" - Posłowie greccy grożą Troi wojną, jeśli Helena nie zostanie zwrócona mężowi. Gdy Trojanie odmawiają wydania żony Menelaosa, na wybrzeżu ich państwa lądują wojska greckie. W ostatnich słowach dramatu Antenor nawołuje, by zacząć radzić o obronie, choć lepiej byłoby wcześniej radzić o wojnie.
M. Sęp-Szarzyński „O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem" - Bojowanie byt nasz podniebny, człowiek jest skazany na prowadzenie nieustannej wojny ze złem uosabianym przez Szatana, świat i ciało, którzy chcą przywieść człowieka do zguby i wiecznego potępienia. Tylko Bóg i jego wsparcie mogą człowiekowi zapewnić zwycięstwo w tej wojnie.
T. Tasso „Jerozolima wyzwolona" -
Tasso opowiada w swoim eposie dzieje wojny pobożnej, pierwszej wyprawy krzyżowej, w której rycerze muszą walczyć nie tylko z poganami, ale również z własnymi złymi skłonnościami.
W. Szekspir „Hamlet" - Przez Danię przemaszerowują wojska Fortynbrasa w drodze na wojnę z Polską.
W. Szekspir „Makbet" -1) W wojnie przeciwko zbuntowanemu wasalowi Dunkana Makbet wsławi się jako dzielny rycerz i obrońca króla. To właśnie wracając z tej wojny spotka czarownice, których przepowiednia zapoczątkuje ciąg krwawych wydarzeń prowadzących do klęski bohatera. 2) Wojna, którą wypowiedzą Makbetowi synowie zabitego króla, doprowadzi do ostatecznej klęski i śmierci bohatera.
W. Szekspir „Romeo i Julia" - Wojna wielkich rodów w Weronie - Kapulet-tich i Montekich - staje się przyczyną tragedii dwojga młodych zakochanych - Romea i Julii.
W. Szekspir „Henryk V" - Po latach hulanek młody król okazuje się doskonałym władcą, czego dowodzi między innymi wojna z Francją (tzw. wojna stuletnia), w której Henryk V zabłysnął talentami strategicznymi. Doprowadził też do zawarcia pokoju przypieczętowanego małżeństwem z córką króla Francji.
W. Potocki „Transakcja wojny cho-cimskiej..." - Bardzo realistycznie i szczegółowo przedstawia Potocki przygotowania i przebieg bitwy pod Chocimiem w roku 1621. Mowa, jaką wygłasza hetman Chodkiewicz do swoich żołnierzy, jest pochwałą waleczności polskich rycerzy i jednocześnie skierowana jest do współczesnych autorowi jako swoisty wyrzut, że zatracili cnoty przodków. Potocki stosuje wyraźny podział: my - waleczni obrońcy wiary i ojczyzny, oni - zbieranina przypadkowych ludzi, którzy nie potrafią walczyć i myślą jedynie o szybkim powrocie do domu.
J.Ch. Pasek „Pamiętniki" - Pasek w części poświęconej swoim przygodom żołnierskim opisuje wszystkie wojny, w jakich brał udział (wojna ze Szwecją, z Moskwą). Przedstawia siebie zawsze jako wyjątkowo walecznego. W opisach bitew na plan pierwszy, niezależnie od intencji autora, wysuwają się sceny zdobywania łupów.
P. Corneille „Cyd" - Udział w wojnie z Maurami, odniesione w niej zwycięstwo i wzięcie do niewoli dwóch królów czynią Roderyka (Cyda) równym Infantce, co komplikuje jej sytuację uczuciową. Także w wypadku Chimeny wojna wprowadza komplikacje - musi teraz szukać pomsty na obrońcy Kastylii.
Wolter „Kandyd" - Wojna Bułgarów i Abarów, po której obie strony śpiewają Te Deum, by uczcić swoje zwycięstwo i która pozostawia stosy trupów i tysiące kalek, pokazuje absurdalność wszelkich wojen. Jest też jednym z wielu elementów krytyki optymistycznej filozofii Leibniza.
I. Krasicki „Monachomachia" - Filozoficzna dysputa przedstawicieli dwóch zakonów przekształca się w regularną bitwę, choć oręż jest dość nietypowy: sandały, książki, naczynia...
L Krasicki „Myszeida" - Krasicki opowiada historię wojny myszy i szczurów z kotami, faworytami księcia Popielą. Po przejściowych niepowodzeniach mysiego wojska wojna kończy się śmiercią księcia pożartego przez myszy i klęską kotów.
A. Mickiewicz „Konrad Wallenrod"
- Świadomie nieudolne prowadzenie przez Konrada wojny z Litwą osłabia Zakon i sprawia, że przestaje on zagrażać ojczyźnie Wallenroda.
A. Mickiewicz „Reduta Ordona" -
Wojna Polaków z Rosjanami jest walką sił dobra i zła. Po stronie wojsk polskich stoi Bóg, wojska rosyjskie walczą, by zadowolić cara jak szatan złośliwego.
A. Mickiewicz „Pan Tadeusz" - 1)
Jacek Soplica po opuszczeniu rodzinnych stron walczy w wojskach napoleońskich i wraz z nimi bierze udział w licznych kampaniach. Samego Napoleona ukazuje Mickiewicz jako boga wojny. 2) W koncercie Jankiela pojawia się wspomnienie insurekcji kościuszkowskiej i wojny polsko-rosyjskiej.
J. Słowacki „Balladyna" - By zasiąść na tronie w Gnieźnie, Balladyna toczy wojnę ze swoim mężem, Kirkorem. Odnosi w niej zwycięstwo, ale nie dane jej będzie długie panowanie.
L.N. Totstoj „Wojna i pokój" - Cały naród rosyjski, od arystokracji po chłopów, dzielnie znosi nied...
Lenata1