stymulacja rozwojowa ćw.doc

(206 KB) Pobierz
ZESTAW ĆWICZEŃ STYMULACJI ROZWOJOWEJ

ZESTAW ĆWICZEŃ STYMULACJI ROZWOJOWEJ

do wykorzystania na zajęciach rewalidacyjnych z dziećmi upośledzonymi umysłowo

Przygotowanych przez zespół nauczycieli specjalistów prowadzących rewalidację indywidualną w Ośrodku Szkolno Wychowawczym w Szklarach Górnych

Praca zbiorowa pod kierunkiem lidera zespołu - mgr Anety Sawczuk

 

Opracowali: B.Blicharska, J.Dziczkowski, A.Dychtowicz, H.Kaszczyszyn, A.Król-Gawłowicz, R.Hoffman, K.Małecka, P.Poręba, A.Sawczuk, M.Skalska, M.Stefaniak, I.Świątek, E.Zieliński.

 

 

 

L.P

 

ZAKRES ODDZIAŁYWAŃ REWALIDACYJNYCH

 

 

 

RODZAJ  I CEL ĆWICZEŃ

 

 

ŚRODKI REALIZACJI – PRZYKŁADY STOSOWANYCH ĆWICZEŃ

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia wrażliwości słuchowej

Rozpoznawanie dźwięków i szmerów:

Rozwijanie percepcji słuchowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćwiczenia rytmiczne

Odtwarzanie słyszanego rytmu, odtwarzanie struktur

dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych:

 

 

 

-          uderzanie lub pocieranie o siebie różnych materiałów / drewno, szkło, metal/

-          przesypywanie różnych materiałów sypkich /ryż, groch, piasek, kamienie/

-          przelewanie cieczy z naczynia do naczynia

-          zgniatanie różnych gatunków papieru

-          eksponowanie dźwięków charakterystycznych dla różnych pojazdów mechanicznych / odtwarzanie z taśmy magnetofonowej/ : samochód, pociąg. motor, karetka pogotowia, straż pożarna, tramwaj, traktor, samolot

-          eksponowanie głosów zwierząt / nagrane na taśmie magnetofonowej/: pies, kot, kogut, kura, koza, owca ,świnia jeleń, papuga itp.

-          rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów: bębenek , pianino, skrzypce, harfa itp.

-          rozpoznawanie tonów; cichych, wysokich, niskich

-          zabawa w rozpoznawanie dźwięków: „co upadło?, „co przyjechało?”

            zabawa w nasłuchiwanie : „co się dzieje wokół nas?” / kto co usłyszał/

-    rozpoznawanie, różnicowanie  oraz lokalizacja: dźwięków, dochodzących z

           najbliższego otoczenia, głosów przyrody, głosów wydawanych przez różne przedmioty

           i substancje, instrumenty muzyczne,

      -    różnicowanie wysokości, natężenia i barwy dźwięków,

-          gry i zabawy

-          uderzanie w różne przedmioty, rzucanie na podłogę przedmiotów ( np. piłki, monety), wskazywanie źródeł dźwięku ( np. gwizdu), chodzenie za głosem, rozpoznawanie odgłosów z natury, rozpoznawanie brzmienia popularnych instrumentów , naśladowanie brzmienia instrumentów muzycznych.

 

 

 

 

-                 odtwarzanie struktur rytmicznych / wyklaskiwanie, wystukiwanie lub wygrywanie określonych układów rytmicznych/

-          odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych

-          / układanie klocków lub innych przedmiotów

-          z zachowanie m właściwej liczby ,odstępów, kierunku od prawej do lewej/

-          graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu

-          odtwarzanie rytmicznych układów przestrzennych

-          rozpoznawanie rytmu zgodnego z układem przestrzennym oraz odtwarzanie w układach

-          przestrzennych przedstawionego rytmu

-          zabawy ruchowe ze Śpiewem, klaskaniem , wygrywaniem rytmu na instrumentach

-          zapisywanie wysłuchanego rytmu przy pomocy kresek

      lub kropek

-          odtwarzanie wysłuchanego rytmu przy pomocy obrazków, kwiatków, kółek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin