ZESTAW ĆWICZEŃ STYMULACJI ROZWOJOWEJ
do wykorzystania na zajęciach rewalidacyjnych z dziećmi upośledzonymi umysłowo
Opracowali: B.Blicharska, J.Dziczkowski, A.Dychtowicz, H.Kaszczyszyn, A.Król-Gawłowicz, R.Hoffman, K.Małecka, P.Poręba, A.Sawczuk, M.Skalska, M.Stefaniak, I.Świątek, E.Zieliński.
L.P
ZAKRES ODDZIAŁYWAŃ REWALIDACYJNYCH
RODZAJ I CEL ĆWICZEŃ
ŚRODKI REALIZACJI – PRZYKŁADY STOSOWANYCH ĆWICZEŃ
1.
USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ
Ćwiczenia wrażliwości słuchowej
Rozpoznawanie dźwięków i szmerów:
Rozwijanie percepcji słuchowej
Ćwiczenia rytmiczne
Odtwarzanie słyszanego rytmu, odtwarzanie struktur
dźwiękowych na podstawie układów przestrzennych:
- uderzanie lub pocieranie o siebie różnych materiałów / drewno, szkło, metal/
- przesypywanie różnych materiałów sypkich /ryż, groch, piasek, kamienie/
- przelewanie cieczy z naczynia do naczynia
- zgniatanie różnych gatunków papieru
- eksponowanie dźwięków charakterystycznych dla różnych pojazdów mechanicznych / odtwarzanie z taśmy magnetofonowej/ : samochód, pociąg. motor, karetka pogotowia, straż pożarna, tramwaj, traktor, samolot
- eksponowanie głosów zwierząt / nagrane na taśmie magnetofonowej/: pies, kot, kogut, kura, koza, owca ,świnia jeleń, papuga itp.
- rozpoznawanie dźwięków różnych instrumentów: bębenek , pianino, skrzypce, harfa itp.
- rozpoznawanie tonów; cichych, wysokich, niskich
- zabawa w rozpoznawanie dźwięków: „co upadło?, „co przyjechało?”
zabawa w nasłuchiwanie : „co się dzieje wokół nas?” / kto co usłyszał/
- rozpoznawanie, różnicowanie oraz lokalizacja: dźwięków, dochodzących z
najbliższego otoczenia, głosów przyrody, głosów wydawanych przez różne przedmioty
i substancje, instrumenty muzyczne,
- różnicowanie wysokości, natężenia i barwy dźwięków,
- gry i zabawy
- uderzanie w różne przedmioty, rzucanie na podłogę przedmiotów ( np. piłki, monety), wskazywanie źródeł dźwięku ( np. gwizdu), chodzenie za głosem, rozpoznawanie odgłosów z natury, rozpoznawanie brzmienia popularnych instrumentów , naśladowanie brzmienia instrumentów muzycznych.
- odtwarzanie struktur rytmicznych / wyklaskiwanie, wystukiwanie lub wygrywanie określonych układów rytmicznych/
- odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych
- / układanie klocków lub innych przedmiotów
- z zachowanie m właściwej liczby ,odstępów, kierunku od prawej do lewej/
- graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu
- odtwarzanie rytmicznych układów przestrzennych
- rozpoznawanie rytmu zgodnego z układem przestrzennym oraz odtwarzanie w układach
- przestrzennych przedstawionego rytmu
- zabawy ruchowe ze Śpiewem, klaskaniem , wygrywaniem rytmu na instrumentach
- zapisywanie wysłuchanego rytmu przy pomocy kresek
lub kropek
- odtwarzanie wysłuchanego rytmu przy pomocy obrazków, kwiatków, kółek
2.
m.g87