Transplantacja.pdf
(
542 KB
)
Pobierz
(anonymous)
Przeszczepianie narządów
1
Przeszczepianie narządów
Przeszczepianie narządów
,
transplantacja
(z
łac.
transplantare
–
szczepić i
plantare
–
sadzić)
–
przeszczepienie
narządu w całości lub części, tkanki lub komórek z jednego ciała na inne (lub w obrębie jednego ciała).
Przeszczepianiem narządów zajmuje się medyczna dziedzina naukowa nazywana
transplantologią
.
Przeszczep (transplantat)
–
komórki,
tkanki (
skóra,
rogówka
,
kości
) lub
narząd
(
serce,
nerka
) pobrane od dawcy,
podlegające
chirurgicznemu
przeszczepieniu do organizmu biorcy. Niektóre tkanki i narządy mogą być
konserwowane i przechowywane w tzw. bankach.
Podział przeszczepów
• autogeniczny (autologiczny, inaczej
autotransplantacja
)
–
polega na przeniesieniu własnej tkanki lub narządu z
jednego miejsca na drugie, np.
przeszczep skóry
• izogeniczny (syngeniczny,
izotransplantacja)
–
polega na przeniesieniu tkanki lub narządu między osobnikami
identycznymi genetycznie np.
bliźniętami jednojajowymi
• allogeniczny (także: alogeniczny, inaczej
allotransplantacja)
–
polega na przeniesieniu tkanki lub narządu między
osobnikami tego samego gatunku, o podobnym, ale nie jednakowym
genotyp
ie, np. człowiek
→
człowiek
• ksenogeniczny (heterologiczny, ksenogenny,
ksenotransplantacja
)
–
polega na przeniesieniu tkanki lub narządu
między osobnikami różnego gatunku np. świnia
→
człowiek
Najczęściej przeszczepiane narządy
•
skóra
•
serce (
patrz:
przeszczepienie serca
)
•
nerki (
patrz:
przeszczepienie nerki
)
•
płuca
•
wątroba (
patrz:
przeszczepienie wątroby)
•
trzustka
•
jelita
•
szpik kostny (
patrz:
przeszczepienie szpiku kostnego)
•
tętnica
•
rogówka
(patrz:
przeszczepianie rogówki)
Warunki powodzenia przeszczepu
•
zgodność tkankowa
• właściwy dobór
dawcy i
biorcy
• zastosowanie dobrego płynu prezerwacyjnego i metody prezerwacji dla transplantu
• odpowiednie leczenie
immunosupresyjne
• umiejętność rozpoznania i leczenia procesu
odrzucania
narządu przez organizm biorcy
• zapobieganie powikłaniom i ich leczenie
Przeszczepianie narządów
2
Historia przeszczepów narządów u ludzi
• Świat
•
1954
–
pierwsze przeszczepienie nerki (od brata bliźniaka)
–
(
Joseph Murray
i
John Merrill
–
Boston)
•
1963
–
pierwsza próba przeszczepu wątroby (
Thomas Starzl
–
Denver)
•
1966
–
pierwsze jednoczesne przeszczepienie nerki i trzustki (
William Kelly i
Richard Lillehei
–
Minneapolis)
•
1967
–
pierwsze udane
przeszczepienie wątroby
(
Thomas Starzl
–
Denver
)
•
1967
–
pierwsze przeszczepienie serca (
Christiaan Barnard
–
Kapsztad
)
•
1981
–
pierwsze jednoczesne przeszczepienie serca i płuca (
Bruce Reitz
–
Stanford
)
•
1998
–
pierwsze przeszczepienie przedramienia (
Jean Michel Dubernard
–
Lyon
)
•
2005
–
pierwsze przeszczepienie fragmentu twarzy ze zwłok (
Jean Michel Dubernard
–
Amiens
)
•
2008
–
pierwsze udane przeszczepienie ponad 80% powierzchni twarzy wraz z podniebieniem, nosem,
policzkami, powieką (
Maria Siemionow
–
Cleveland)
•
2010
–
pierwszy udany przeszczep całej twarzy, wykonany w Szpitalu Vall d'Hebron w
Barcelonie
.
[1]
• Polska
•
1965
–
pierwsza próba przeszczepienia nerki pobranej ze zwłok (
Wiktor Bross
–
Wrocław)
(31
marca
1965)
•
1966
–
pierwsze udane przeszczepienie nerki ze zwłok (
Jan Nielubowicz
,
Tadeusz Orłowski
–
Warszawa)
(26
stycznia
1966)
•
1968
–
pierwsze przeszczepienie nerki pobranej od żywego dawcy (
Wiktor Bross
–
Wrocław)
•
1969
–
pierwsza próba przeszczepienia serca (
Jan Moll
,
Antoni Dziatkowiak
–
Łódź)
•
1986
–
pierwsze udane przeszczepienie serca (
Zbigniew Religa
–
Zabrze)
•
1987
–
pierwsze przeszczepienie wątroby (
Stanisław Zieliński
–
Szczecin)
•
1988
–
pierwsze udane jednoczasowe przeszczepienie nerki i trzustki (
Jacek Szmidt
–
Warszawa
)
•
1990
–
pierwsze udane
przeszczepienie wątroby
u dziecka (
Piotr Kaliciński
–
Warszawa
–
Centrum Zdrowia
Dziecka)
•
1994
–
pierwsze udane
przeszczepienie wątroby
u dorosłego (
Jacek Pawlak,
Bogdan Michałowicz
–
Warszawa)
•
1999
–
pierwsze przeszczepienie części wątroby od żywego dawcy (Piotr Kaliciński,
Marek Krawczyk
–
Warszawa)
•
2001
–
pierwsze udany jednoczasowe przeszczepienie płuc i serca (
Marian Zembala
–
Zabrze)
•
2003
–
pierwsze przeszczepienie jednego płuca (Marian Zembala
–
Zabrze)
•
2004
–
pierwsze udane przeszczepienie trzustki u osoby z uprzednio przeszczepioną nerką (
Marek Durlik
–
Warszawa)
•
2005
–
pierwsze przeszczepienie obu płuc (Marian Zembala
–
Zabrze)
•
2006
–
pierwszy przeszczepienie wątroby i jelita (Piotr Kaliciński
–
Warszawa
–
Centrum Zdrowia Dziecka)
(28
marca
2006
)
•
2006
–
pierwsze przeszczepienie ręki (
Jerzy Jabłecki
–
Trzebnica)
(2
kwietnia
2006)
•
2008
–
pierwsze przeszczepienie wysepek trzustkowych w układzie auto i allogenicznym (Piotr Fiedor-
Warszawa -Instytut Transplantologii Katedra i Klinika Chirurgii Ogólnej i Transplantacyjnej)
Aspekty medyczne
Zabiegi tego typu są bardzo skomplikowane i pracochłonne (niektórzy twierdzą, że to najtrudniejsze zabiegi
chirurgiczne
Wikipedia:Weryfikowalność)
, ponadto występuje ryzyko, że wszczepiony narząd nie przyjmie się
–
to
znaczy, że organizm będzie traktował go jako ciało obce i próbował zwalczyć (reakcja
odrzucenia przeszczepu)
. W
rzadkich przypadkach mamy do czynienia z sytuacją odwrotną czyli przeszczep zwraca się przeciw gospodarzowi i
stara się go zniszczyć (
ang.
Graft vs host disease
,
GvHD
) jest to tzn.
choroba przeszczep przeciw gospodarzowi
.
Przeszczepianie narządów
3
Rozwój transplantologi wymusił sprecyzowanie pojęcia
śmierci
. Obecnie korzysta się z pojęcia "
śmierć mózgu"
. Na
podstawie
protokołu Pittsburskiego
należy odczekać dwie minuty od ustania
akcji serca b
y można było przystąpić do
pobrania narządów od zmarłego
[2]
.
Aspekty etyczne
Krytyka idei transplantacji
Profesor
Bogusław Wolniewicz o
kreśla transplantacje jako formę współczesnego
kanibalizm
u. Tak jak ludożerstwo
ma na celu przeżycie kosztem konsumpcji zwłok (funkcja gastronomiczna, nawet jeśli ma rytuały magiczne), tak
transplantologia ma na celu dłuższe przeżycie kosztem cudzych narządów. Idea obu działań jest podobna
–
dłuższe
życie kosztem cudzych zwłok. Niemniej, istotną różnicą pomiędzy kanibalizmem a przeszczepianiem narządów
pobranych ze zwłok jest to, że w przypadku przeszczepów śmierć dawcy następuje bez związku z zapotrzebowaniem
na
tkanki
(poza
sytuacjami
kryminalnymi,
często
przedstawianymi
w
thriller
ach
medycznych
Wikipedia:Weryfikowalność)
.
Transplantacja w poszczególnych systemach religijnych
Chrześcijaństwo
Katolicyzm
Stanowisko
Kościoła katolickiego
w sprawie
przeszczepiania narządów jest ogólnie pozytywne.
Znacząca większość księży popiera tę formę leczenia.
Stanowisko papieża
Jana Pawła II b
yło pozytywne.
Fragmenty z przemowy papieża podczas XVIII Kongresu
Międzynarodowego Towarzystwa Transplantacyjnego,
Rzym, 29 sierpnia 2000:
"Transplantacja to duży krok naprzód w służbie nauki dla
człowieka i obecnie wielu ludzi zawdzięcza swoje życie
przeszczepionemu narządowi. Co więcej, technika
transplantacji udowodniła, że jest znaczącym sposobem
osiągnięcia głównego celu całej medycyny
–
służenia
ludzkiemu życiu. Dlatego też w Liście Encykliki
"Evangelium Vitae" sugerowałem, że jedną z dróg
pielęgnowania prawdziwej kultury życia jest dawstwo
narządów, wykonywane w sposób etycznie akceptowalny,
z zamiarem oferowania szansy na zdrowie, a nawet życie,
chorym, którzy czasem nie mają innej nadziei" (No. 86).
"Tak, jak z każdym nowym osiągnięciem ludzkim, ta
szczególna dziedzina nauk medycznych, z całą nadzieją na
zdrowie i życie, jaką oferuje, przedstawia również pewne
krytyczne zagadnienia, które muszą być zbadane w świetle antropologicznej i etycznej refleksji."
Obraz przedstawiający
św. Kosmę i Damiana d
okonujących
transplantacji nogi
Przemowa do uczestników Kongresu Międzynarodowego Towarzystwa Transplantacyjnego, 20 czerwca 1991, (No.
3): "Pierwsze, co musi zostać podkreślone, a co zauważyłem przy innej okazji, to fakt, że każdy narząd
przeszczepiony ma swoje źródło w decyzji o bardzo dużej wartości etycznej: decyzja, aby zaoferować bez
jego
Przeszczepianie narządów
4
oczekiwania nagrody części własnego ciała dla zdrowia i dobrego samopoczucia innej osoby. W tym dokładnie
zawiera się szlachetność tego gestu, gestu który jest autentycznym aktem miłości".
W listopadzie 2006 przedstawiciele polskiego Kościoła Katolickiego oficjalnie poparli oświadczenia woli oraz
transplantacje organów po śmierci.
Świadkowie Jehowy
grzech, niedopuszczalny przejaw ludożerstwa
[4]
i przyczyną przeszczepu osobowości
[5]
[6]
. Od początku lat 80.
poglądy te zarzucono i wybór dotyczący przeszczepu pozostawiono każdemu wierzącemu do własnego osądu
[7]
[8]
[9]
. Podczas zabiegów transplantacji narządów świadkowie Jehowy odmawiają stosowania transfuzji krwi
[10]
.
Według ich informacji "do tej pory ponad 90 000 lekarzy z całego świata zadeklarowało gotowość leczenia
Świadków Jehowy" w ten sposób
[11]
.
Islam
Współczesne muzułmańskie stanowisko sunnickich szkół prawnych wobec transplantacji narządów jest ogólnie
pozytywne, z zastrzeżeniami:
• przeszczep nie może "sprzeciwiać się ludzkiej godności muzułmanina"
• dopuszczalny jest tylko, gdy jest jedyną możliwą formą pomocy
• oddanie organu musi być dobrowolne (również po śmierci, pobranie organów warunkuje wcześniejsza zgoda)
• handel organami ludzkimi jest sprzeczny z godnością człowieka
• można przyjmować organy od nie-muzułmanów, ale nie od ludzi skazanych na śmierć.
Szyici zakazują pobierania organów od zmarłych muzułmanów, chyba że jest to konieczne dla ratowania życia
innego muzułmanina.
Buddyzm
Lekarze buddyjscy wskazują na odpowiedzialność, jaką obarczyła lekarza możliwość transplantacji narządów i jak
inne religie są uwrażliwieni na nadużycia, takie jak kradzież narządów czy nielegalny handel. Z religijnego punktu
widzenia
buddyzm
nie wysuwa żadnych zasadniczych zarzutów co do transplantacji organów czy transfuzji krwi, a
nawet określa to jako "akt heroizmu".
Judaizm
W
judaizm
ie panują sprzeczne poglądy na ten temat
–
jedne autorytety uważają oddanie narządów za czyn godny,
inni wskazują na fakt, iż taka ingerencja sprawi, że ciało dawcy nie będzie integralne w momencie
zmartwychwstania. Przeważa jednak pogląd, że gdy chodzi o ocalenie życia człowieka, przeszczepy są dozwolone.
Świadkowie Jehowy
uważają, że decyzję o transplantacji narządów każdy musi podjąć sam zgodnie z własnym
sumieniem. Do lat 60. uważali oni przeszczepy narządów za kwestię sumienia, czyli sprawę, która podlega osądowi
każdego człowieka
[3]
. Od drugiej połowy lat 60. przeszczepy były traktowane (podobnie jak transfuzje krwi) jako
Przeszczepianie narządów
5
Kwestia prawna
Polska ustawa z dnia 1 lipca 2005 r. (o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów)
stanowi, że osoba zmarła jest potencjalnym dawcą tkanek i narządów o ile za życia nie wyraziła sprzeciwu.
Niewymagana jest wówczas zgoda rodziny lub bliskich osoby zmarłej.
Jednak ze względów etycznych i społecznych na ogół jest przeprowadzana rozmowa z rodziną zmarłego w celu
poinformowania ich o chęci pobrania narządów do przeszczepienia oraz uzyskania ich przyzwolenia. Jeśli zmarły
pozostawił pisemne oświadczenie dotyczące jego woli odnośnie pobierania narządów po śmierci, lekarze bez
zastrzeżeń respektują jego decyzję. Jeśli zaś zmarły nie zostawił takiego oświadczenia rodzina na drodze sądowej
może uniemożliwić pobranie narządów.
Oświadczenie informujące, że wyraża się sprzeciw na pobranie narządów po śmierci można złożyć listownie lub
osobiście w:
Centrum Organizacyjno-Koordynacyjne ds. Transplantacji POLTRANSPLANT
[12]
al. Jerozolimskie 87
02-001 Warszawa
na formularzu, który można otrzymać w każdym Zakładzie Opieki Zdrowotnej, Starostwie Powiatowym, każdej
aptece, a także ściągnąć ze strony Poltransplantu.
Możliwe jest również sporządzenie
Oświadczenia woli
–
dokumentu informującego o tym, że osoba zezwala na
użycie organów w razie śmierci mózgowej dla celów ratowania życia innych ludzi. Sugeruje się, aby takie
oświadczenie nosić zawsze przy sobie.
Zupełnie inaczej wygląda natomiast kwestia pobrania narządów od osób żywych. Jeśli taka operacja jest wymagana
do uratowania komuś życia, dawcy szuka się najpierw wśród rodziny. Jeśli chcesz pomóc komuś obcemu, abyś mógł
dobrowolnie, nieodpłatnie oddać jakiś narząd (którego pobranie nie zagraża życiu) zgodę musi wyrazić Sąd, biorąc
pod uwagę istniejący związek emocjonalny między potencjalnym dawcą, a biorcą. W związku z tym, ze względów
prawnych, na ogół możliwość ta dotyczy jedynie najbliższej rodziny. W chwili obecnej w Polsce nie ma generalnie
możliwości odsprzedania narządu unaczynionego (nerka, wątroba, trzustka, płuco) obcej osobie, handel jest prawnie
zakazany i zagrożony karą więzienia. Procedura sądowa nie dotyczy osób, które chcą być dawcami szpiku. W tym
przypadku wyraża się chęć pozostania dawcą szpiku poprzez wypełnienie odpowiedniego formularza
zgłoszeniowego i przesłanie go do Centralnego Rejestru Niespokrewnionych Dawców Szpiku i Krwi Pępowinowej
(CRNDSiKP).
Aktualna sytuacja transplantologii w Europie
Największym problemem z jakim boryka się transplantologia jest obecnie bardzo duży popyt na organy do
przeszczepu przy zupełnie nienadążającej za nim podaży.
Liczbę przeszczepów w
Unii Europejskiej
ma zwiększyć europejska karta dawcy, której wprowadzenie proponuje
Komisja Europejska
. Europejska karta dawcy mogłaby być dołączana do
ubezpieczenia zdrowotnego
. Miałoby to nie
tylko ułatwić decyzję o pobraniu organu w razie nagłej śmierci posiadacza karty, ale też "uwrażliwić opinię
publiczną na problemy transplantologii".
W poszczególnych krajach
Unii Europejskiej
obserwuje się duże różnice w liczbie dawców na milion mieszkańców
–
od 34,6 zmarłego dawcy w
Hiszpanii
, 21
–
we
Francji,
14,7
–
w
Polsce,
13,8
–
w
Wielkiej Brytanii,
do 6
–
w
Grecji
i tylko 0,5 w
Rumunii
[13]
.
Plik z chomika:
jakubtx
Inne pliki z tego folderu:
Transplantacja.pdf
(542 KB)
Inne foldery tego chomika:
Anatomia
Archeologia
Astronomia
Chemia
Ekologia
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin