terroryzm.pdf
(
369 KB
)
Pobierz
Terroryzm
Terroryzm
sobota, 19 czerwca 2010 08:05
Terroryzm
jest zjawiskiem nierozerwalnie związanym z wiekiem XX, choć jego geneza sięga
XVIII i XIX stulecia, a nawet wcześniej - starożytności i średniowiecza. Jednak to właśnie w XX
w., określanym mianem "wieku terroryzmu", zjawisko to stało się jednym z najistotniejszych
zagrożeń bezpieczeństwa międzynarodowego. W minionym stuleciu dokonało się jakościowe
przeobrażenie terroryzmu. Stał się on czynnikiem determinującym w znacznym stopniu sferę
stosunków politycznych, gospodarczych i społecznych, zarówno w wymiarze lokalnym,
regionalnym, jak i międzynarodowym. Postępujące procesy globalizacji oraz powiązany z nimi
rozwój w dziedzinie technologii informatycznych i telekomunikacyjnych umożliwiły pojawienie
się nowych form tego zjawiska oraz poszerzenie jego zakresu przestrzennego.
Terroryzm
, jako jedna z metod walki politycznej, jest zarówno rodzajem zagrożenia
asymetrycznego generowanego przez różnorodne grupy społeczne, etniczne i religijne, jak i
instrumentem polityki zagranicznej wielu państw.
Analizę tego zjawiska utrudnia fakt, że - jako jeden z elementów życia społecznego - ma ono
niezwykle zróżnicowany i żywiołowy charakter oraz zazębianie się z innymi rodzajami
społeczno-politycznej aktywności. Heterogeniczność i dynamika tego zjawiska skazują wszelkie
próby stworzenia ogólnej teorii terroryzmu na niepowodzenie, wymuszając równocześnie
pogłębioną analizę i poszukiwanie nowych metod badawczych adekwatnych do zmienionej
sytuacji międzynarodowej.
Istota terroryzmu
Termin "terroryzm" jest współcześnie nadużywany zarówno przez środki masowego przekazu,
jak i instytucje powołane do jego zwalczania. Często służy do określania wszelkich aktów
przemocy wymierzonych w społeczeństwo, bez względu na ich motywy i sprawców.
Mimo imponującej liczby definicji terroryzmu, trudno znaleźć w pełni satysfakcjonującą czy też
powszechnie akceptowaną. Trudności wynikają z samej istoty zjawiska, które ma charakter
polityczny i żaden z podmiotów międzynarodowych nie pozostaje wobec niego neutralny. Nad
merytorycznym podejściem przeważają często partykularne interesy państw i organizacji
międzynarodowych, względy ideologiczne czy też kulturowe. Również dla środowisk
naukowych wypracowanie powszechnie akceptowanej definicji nie jest możliwe z uwagi na
dynamizm zjawiska i wielość jego form.
1 / 27
Terroryzm
sobota, 19 czerwca 2010 08:05
Sam termin pochodzi od łacińskiego
terrere
, czyli przerażać, lub
terror
- strach, groza. W
znaczeniu zbliżonym do współczesnego pojęcie terroryzmu pojawiło się po raz pierwszy w
słowniku Akademii Francuskiej z 1694 r. i oznaczało "system, reżim terroru". Definicja ta
niewiele wyjaśniała, ponieważ pojęcia "terror" i "terroryzm" stosowane były wówczas zamiennie.
Obecnie funkcjonuje rozróżnienie na zjawisko terroru, rozumiane jako sposób sprawowania
władzy ("gwałt i przemoc silniejszych organów państwa wobec słabszych obywateli"), i
terroryzm, rozumiany jako metoda walki podmiotów niepaństwowych ("gwałt i przemoc
słabszych obywateli wobec silniejszych organów państwa"). Definicje te są jednak nieścisłe w
związku z istnieniem tzw. terroryzmu państwowego oraz terroryzmu sponsorowanego przez
państwa.
Terror rozumieć należy jako formę masowej, niekontrolowanej przemocy, charak-terystycznej
dla wielkich przewrotów czy rewolucji. W stosunku do aktów wewnętrznej przemocy politycznej
stosowanej przez państwo (jego wyspecjalizowane agendy), w sposób długofalowy i oficjalny,
zasadne jest natomiast używanie pojęcia "polityka terroru". W jego zakres wchodzą wszelkie
działania państwa wymierzone przeciwko własnym obywatelom, polegające na łamaniu praw
człowieka na szeroką skalę (np. w faszystowskich Niemczech, stalinowskim ZSRR,
prawicowych dyktaturach wojskowych w
Chile
, Argentynie, Grecji w latach 70. XX wieku czy
też rządów w Gwatemali, Kolumbii,
Peru
i
Salwadorze od połowy lat 80. XX wieku). Polityka terroru stanowi część składową ideologii
danego reżimu sankcjonowaną przez prawo i stosowaną przez instytucje państwowe.
Terroryzm jest natomiast zawsze działaniem pozaprawnym.
Próby wypracowania powszechnie akceptowanej definicji terroryzmu podejmowane na forum
organizacji międzynarodowych, w tym
ONZ
, zakończyły się niepowodzeniem z uwagi na liczne
spory (dotyczące m.in. granicy między terroryzmem a walką o prawo do samostanowienia).
Niektórzy znawcy problematyki terroryzmu (Walter Laquer, Paul Wilkinson) uznają, że nie jest
możliwe stworzenie zadowalającej definicji terroryzmu, ponieważ stanowi on syntetyczne
określenie różnych form stosowania motywowanej politycznie przemocy.
Inni tworzą definicje funkcjonalne oparte na zestawieniu cech charakterystycznych dla tego
zjawiska. Interesująca jest próba ilościowego ujęcia terroryzmu podjęta przez Alexa P. Schmida
i Alberta I. Jongmana. Wyodrębnili oni cechy najczęściej pojawiające się w istniejących
definicjach. Są to: "przemoc"/"siła" (83,5% definicji), "polityczny" jako atrybut (65%),
"strach"/"terror" (51%), "groźba" (47%), "psychologiczne skutki"/"przewidywane reakcje"
(41,5%), "rozbieżność między celem a ofiarą" (37,5%), "celowe, planowane, systematyczne,
zorganizowane działania" (32%), "metody walki"/"strategia"/"taktyka" (30,5%), "konflikt z
2 / 27
Terroryzm
sobota, 19 czerwca 2010 08:05
przyjętymi regułami"/"brak humanitarnych ograniczeń" (30%),
"wymuszanie"/"zniewolenie"/"powodowanie uległości" (28%), "rozgłos" /"reklama" (21,5%),
"przypadkowość"/"bezosobowość" (21%), "cywile"/"niewalczący"/ "neutralni" jako ofiary
(17,5%), "zastraszanie" (17%).
Podejmowane są również próby stworzenia definicji odróżniających terroryzm od innych form
przemocy. Przykładem jest propozycja Paruta, według którego terroryzm jest "umyślnym
użyciem przemocy lub groźbą jej użycia przez gwałtowników (
precipitators
) przeciwko
dogodnemu obiektowi, w celu zakomunikowania właściwemu adresatowi groźby (
primary target
) przyszłych aktów przemocy. Celem jest wykorzystanie silnego strachu lub zatrwożenia, by
zmusić właściwego adresata do określonego zachowania".
W polskiej literaturze jedną z trafniejszych jest definicja zaproponowana przez Marka Madeja.
Określa on terroryzm jako "służącą realizacji określonego programu politycznego przemoc lub
groźbę jej użycia, która ma wzbudzić strach w grupie (społeczeństwie) szerszej niż
bezpośrednio zaatakowani i w ten sposób nakłonić rządzących do spełnienia żądań terrorystów
lub też doprowadzić do zniszczenia dotychczasowego porządku politycznego".
Państwa tworzą na własny użytek przynajmniej jedną definicję terroryzmu. Bywa, że w ramach
różnych ministerstw funkcjonują odmienne definicje. Na przykład Departament Stanu USA
określa terroryzm jako "zaplanowaną, umotywowaną politycznie przemoc wobec celów
nieuczestniczących w walce (noncombatant targets), stosowaną przez subnarodowe grupy lub
tajnych agentów, zwykle mającą na celu oddziaływanie na opinię publiczną" (art. 22 sekcji
2656f (d) Kodeksu Stanów Zjednoczonych). Departament Obrony USA pod pojęciem
terroryzmu rozumie także groźbę użycia przemocy i szeroko definiuje kategorię celów
(polityczne, religijne i ideologiczne). Federalne Biuro Śledcze (FBI) poszerza zaś kategorię
obiektów ataków o mienie prywatne i publiczne oraz motywacje terrorystów - o bliżej
niesprecyzowane cele społeczne.
Analiza ilościowa definicji umożliwia wyodrębnienie trzech konstytutywnych elementów
terroryzmu, pojawiających się w ponad pięćdziesięciu procentach definicji. Są to: przemoc,
polityczny charakter i skutki psychologiczne. Należy je uznać za najistotniejsze, choć
niewystarczające, wyznaczniki terroryzmu.
Po pierwsze, terroryzm jako specyficzna forma przemocy. Terroryzm jest jednym ze sposobów
3 / 27
Terroryzm
sobota, 19 czerwca 2010 08:05
osiągania celów politycznych przy użyciu przemocy. Kategoria przemocy, w tym potencjalnej,
jest elementem niezbędnym, by można było mówić o akcie terrorystycznym. Z tego powodu
należy odróżniać terroryzm od zjawiska ekstremizmu politycznego. Organizacje reprezentujące
skrajne poglądy, nawet jeśli ich działalność jest zakazana, nie powinny być określane mianem
terrorystycznych, jeśli w dążeniu do realizacji swoich celów nie posługują się przemocą ani
groźbą jej użycia.
Przemoc charakterystyczna jest jednak także dla innych metod walki politycznej. Przykładem
jest tzw. guerrilla (partyzantka, walka narodowowyzwoleńcza). Mimo wielu podobieństw z
terroryzmem należy ją uznać za odrębne zjawisko ze względu na fakt, że zazwyczaj:
- toczona jest w imię uzasadnionego prawa narodów do samostanowienia;
- posiada szerokie poparcie danego narodu i społeczności międzynarodowej;
- toczona jest przez uzbrojone grupy o większej liczebności, działające jako jednostki
wojskowe;
- ma na celu zdobycie i utrzymanie konkretnego obszaru geograficznego (partyzanci
sprawują ponadto kontrolę nad jakimś terytorium i zamieszkującą je ludnością);
- walki skierowane są przeciwko regularnym siłom zbrojnym i siłom bezpieczeństwa
przeciwnika.
Terroryści stanowią najczęściej kilkudziesięcioosobowe grupy pozbawione hierarchicznej
struktury i podzielone na działające niezależnie komórki. Ponadto uderzają głównie w cywilów,
aby wywołać w społeczeństwie stan zastraszenia i w ten sposób wymusić ustępstwa ze strony
rządów, unikając otwartej walki z uzbrojonymi oddziałami.
Zabójstwa, porwania ludzi i środków transportu, podkładanie bomb w miejscach publicznych itp.
wykorzystywane są przez partyzantów w wyjątkowych sytuacjach. Jest to spowodowane
faktem, że śmierć cywilów zawsze przynosi chęć odwetu ze strony przeciwnika i osłabia
międzynarodowe poparcie dla danej grupy.
Po drugie, polityczny charakter terroryzmu. Immanentną cechą terroryzmu są polityczne
motywacje i cele działania. Sprowadzają się one do postulatów szeroko rozumianej zmiany
politycznej (zmiany ustroju, elit politycznych, polityki rządu w jakiejś kwestii itp.) lub do obrony
status quo.
4 / 27
Terroryzm
sobota, 19 czerwca 2010 08:05
Z uwagi na postępujący proces polityzacji życia społecznego za należące do zakresu
przedmiotowego terroryzmu uznać należy, oprócz jednoznacznie politycznych, wszystkie
zjawiska, które mają znaczenie polityczne dla jakiegoś społeczeństwa (np. dostęp do wody w
Afryce czy na obszarze Bliskiego Wschodu) lub takie, które wiążą się z postulatami zmian w
systemie politycznym (np. kwestie ekologiczne, dotyczące aborcji, homoseksualizmu).
Polityczna motywacja może mieć charakter wyłącznie deklaratywny, a rzeczywisty motyw może
być natury psychologicznej lub kryminalnej. O terrorystycznym charakterze danego aktu
przesądza przynależność jego sprawców do większej organizacji. Instytucjonalizacja działań
oznacza bowiem ich depersonalizację, zastąpienie indywidualnych motywacji ideologią
konkretnego ugrupowania.
W odróżnieniu od terrorystów zwykli przestępcy nie kierują się celami politycznymi i nie zależy
im na rozgłosie ani na skutkach psychologicznych akcji. Kryminaliści, choć stosują podobne do
terrorystów metody, kierują się chęcią zysku materialnego. Podstawowym wyznacznikiem jest
tu zatem motywacja. Akt terrorystyczny obliczony jest na wywarcie dalekosiężnych skutków
psychologicznych. Przestępca zaś chce uniknąć rozgłosu i ma konkretny, krótkoterminowy cel.
Bywają jednak przypadki trudne do jednoznacznego zakwalifikowania - np. zamachy dokonane
przez Cosa Nostra w 1993 r. w celu zmuszenia rządu Włoch do anulowania ustawy
wprowadzającej surowe rygory więzienne dla szefów mafii i zachęcającej przestępców do
współpracy z policją. Nie uprawniają one jednak do mówienia o tzw. terroryzmie kryminalnym.
Należy je traktować jako zjawiska istniejące na pograniczu obu kategorii.
Z uwagi na motywację należy także odróżniać od terrorystów psychopatycznych morderców,
mimo że posługują się podobnymi metodami, a nawet dążą do podobnych celów (np. zabicie
polityka). Psychopata zwykle kieruje się osobistymi pobudkami i nie działa w imieniu organizacji
(np. zabójstwo R. Kennedy'ego, kandydata na prezydenta i senatora USA, przez Sirhana w
1968 r.).
Po trzecie, długoterminowe skutki psychologiczne. Terroryzm jest pojęciem szerszym niż sam
akt, czy groźba, użycia przemocy. Obejmuje także długofalowe skutki psychologiczne. Im
silniejszy wstrząs zostanie wywołany w świadomości społecznej przez akt terrorystyczny, tym
większy rozgłos i szansę realizacji celów zyskują terroryści. Audytorium aktów terrorystycznych
zawsze wykracza poza krąg ofiar. Zamach na konkretną osobę nie jest celem samym w sobie,
lecz ma charakter symboliczny - jest polityczną manifestacją determinacji jego sprawców.
Terroryści nie dążą do militarnego pokonania przeciwnika, tylko do zastraszenia społeczeństwa
i wywarcia presji na władze. Stosowanie przemocy jest sposobem komunikowania się ze
społeczeństwem. Rolę pośrednika między organizacjami terrorystycznymi a opinią publiczną
5 / 27
Plik z chomika:
sagitax
Inne pliki z tego folderu:
ter_bankowicz.doc
(130 KB)
Kopia_Szyna.doc
(394 KB)
rozdzial_1.pdf
(1891 KB)
przegld-morski-nr-72009.pdf
(5717 KB)
biuletyn7-8_54-55.pdf
(5022 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 02.08.2019
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 16.11.2022
Pliki dostępne do 21.01.2024
Audiobooki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin