biologia_6_pr_kl2_klucz.pdf

(395 KB) Pobierz
Mechanizmy obronne organizmów
– poziom rozszerzony
KLUCZ ODPOWIEDZI
Zadanie 1. (2 pkt)
Źródło: CKE 2008 (PR), zad. 17.
Zadanie 17. (2 pkt)
Wyróżnia się dwa rodzaje odporności: wrodzoną (nieswoistą) i nabytą (swoistą).
a) Podaj, w którym z tych rodzajów odporności następuje wytworzenie w organizmie
pamięci o patogenie.
Nabyta (swoista)
b) Wśród podanych niżej sposobów obrony organizmu przed patogenami (A-D)
zaznacz ten, który jest odpowiedzią swoistą.
A. Wytwarzanie interferonu przez komórki zaatakowane przez wirusy.
B. Fagocytowanie patogenów przez granulocyty obojętnochłonne i kwasochłonne.
C. Wytwarzanie przeciwciał przez limfocyty B, które zetknęły się z patogenami.
D. Obecność w płynach ciała np. łzach, mleku, ślinie lizozymu uszkadzającego bakterie.
Zadanie 2. (2 pkt)
Źródło: CKE 2008 (PR), zad. 18.
Zadanie 18. (2 pkt)
Wśród zaburzeń w funkcjonowaniu układu odpornościowego można wyróżnić trzy grupy:
I. niewydolność układu odpornościowego (niedobory immunologiczne),
II. niewłaściwie skierowana reakcja (autoimmunoagresja),
III. nadmierna aktywność układu odpornościowego (nadwrażliwość).
Podaj, do których z wymienionych grup zaburzeń (I-III) należą:
III ,
a) alergie
I .
b) AIDS
Zadanie 3. (1 pkt)
Źródło: CKE 2010 (PR), zad. 23.
Tworzenie informacji
Określenie na podstawie tekstu działania
przygotowującego pacjenta do przeszczepu narządu
0−1
1 p. – za poprawne wyjaśnienie określające rodzaj działania, odnoszący się do tekstu
Przykłady poprawnej odpowiedzi
• Sprawdzenie za pomocą badań genetycznych dopasowania układu zgodności tkankowej
HLA dawcy i biorcy.
• Podanie leków osłabiających układ odpornościowy pacjenta, np. poprzez redukcję
limfocytów.
1
918644583.002.png 918644583.003.png 918644583.004.png 918644583.005.png 918644583.001.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin