Harvard Business Review.zarzadzanie produktem.pdf

(282 KB) Pobierz
Zarządzanie produktem. Od badań i rozwoju do budżetowania reklamy
Zarz¹dzanie produktem. Od badañ
i rozwoju do bud¿etowania reklamy
Autor: Linda Gorchels
T³umaczenie: Marcin Kowalczyk,
Bartosz Sa³but, Andrzej œlawski
ISBN: 83-246-0073-6
Format: B5, stron: 328
Nieoceniona skarbnica wiedzy dla ka¿dego mened¿era produktu!
Proces planowania marketingu produktu
Zarz¹dzanie wartoœci¹ klienta
Segmentacja rynku, w³aœciwa strategia i przewaga konkurencyjna
Mened¿er produktu to osoba odpowiedzialna za planowanie, prognozowanie
i marketing dotycz¹ce okreœlonego produktu (linii produktów) lub us³ugi.
Jego zadaniem jest z jednej strony zaproponowanie klientowi satysfakcjonuj¹cej oferty,
a z drugiej zapewnienie firmie jak najwiêkszych zysków ze sprzeda¿y produktu.
Jest swoistym ³¹cznikiem miêdzy wszystkimi osobami bezpoœrednio lub poœrednio
zwi¹zanymi ze sprzeda¿¹ i promocj¹ danego produktu. Do zadañ mened¿era produktu
nale¿y równie¿ gromadzenie informacji niezbêdnych do porównywania firmy z jej
konkurencj¹, przygotowywanie planów marketingowych, a tak¿e podejmowanie
decyzji o wprowadzeniu modyfikacji produktu lub usuniêciu go z rynku.
Podrêcznik mened¿era produktu jest cennym przewodnikiem po œwiecie zarz¹dzania
produktem, dostosowanym do wspó³czesnych realiów i wzbogaconym o prognozy
oparte na najnowszych trendach. Kierujemy go nie tylko do mened¿erów produktu, ale
równie¿ do kierowników wy¿szego szczebla odpowiedzialnych za sprzeda¿, marketing
oraz rozwój marki. Ksi¹¿ka stanowi kompendium wiedzy na temat zarz¹dzania
produktem i uwzglêdnia wszystkie zagadnienia zwi¹zane z tym z³o¿onym procesem.
£¹czy ogóln¹ wiedzê teoretyczn¹ z praktycznymi przyk³adami, dziêki czemu ka¿dy jest
w stanie odnieœæ zaprezentowane w niej informacje do swojej konkretnej sytuacji —
bez wzglêdu na to, w jakiej bran¿y pracuje.
Autorka wyjaœnia miêdzy innymi kwestie dotycz¹ce:
wprowadzenia zarz¹dzania produktem w firmie,
funkcji i zadañ mened¿era produktu,
analizy rynku i konkurencyjnoœci firmy,
oceny portfela produktów,
rozwoju nowego produktu i wprowadzenia go na rynek.
„Lektura obowi¹zkowa zarówno dla przedstawicieli miêdzynarodowych firm
wytwarzaj¹cych szerok¹ gamê produktów, jak i przedsiêbiorców rozpoczynaj¹cych
dzia³alnoœæ. Cenny przewodnik, który poprowadzi ich przez meandry biznesu
przysz³oœci.”
Joseph W. Castillo
Dyrektor ds. Rozwoju (Region obu Ameryk)
Motorola Information Systems Group (ISG)
7458383.006.png 7458383.007.png 7458383.008.png 7458383.009.png 7458383.001.png 7458383.002.png
Przedmowa
5
Podziękowania
11
I
ROLA I ZADANIA MENEDŻERA PRODUKTU
13
1. Nowe zarządzanie produktem
17
2. Wprowadzenie do zarządzania produktem
i zarządzanie menedżerami produktu
31
3. Złożoność roli menedżera produktu
45
4. Menedżer produktu.com
69
II UMIEJĘTNOŚCI PLANISTYCZNE MENEDŻERA PRODUKTU
85
5. Proces planowania marketingu produktu
89
6. Zarządzanie wartością klienta
109
7. Roczny plan produktu
123
III UMIEJĘTNOŚCI NIEZBĘDNE DO ZARZĄDZANIA PRODUKTEM
153
8. Ocena portfela produktów
157
9. Planowanie strategiczne dotyczące produktu
169
10. Noweprodukty
koncepcje, rozwój oraz wprowadzenie na rynek
181
11. Zarządzanieproduktem
aspekt finansowy
223
IV UMIEJĘTNOŚCIFUNKCJONALNE
233
12. Ustalanie cen produktów i usług
237
13. Menedżer produktu jako menedżer odpowiedzialny za marketing
255
14. Zarządzanieproduktem
forma najdoskonalsza?
275
A Przykłady opisów stanowisk
293
Bibliografia
309
Słowniczek kluczowych pojęć
315
Skorowidz
321
7458383.003.png
P LANOWANIE STRATEGICZNE działań związanych z produktem wymaga pełnego
zrozumienia celów korporacji jako całości oraz celów konkretnego oddziału
firmy. Większość długoterminowych wizji sugeruje (lub jednoznacznie wyra-
ża) pewien przyszły obraz firmy oraz oferowanej przez nią gamy produktów.
Menedżer produktu powinien mieć pełną świadomość miejsca, jakie prowa-
dzony przez niego produkt zajmuje w tym obrazie. W tym przypadku nie wy-
starczy jedynie wiedza (jakkolwiek ważna) na temat odsetka zysku generowanego
przez nową linię produktów. Menedżer produktu powinien bowiem wiedzieć,
jakie nowe rynki, technologie oraz kierunki rozwoju należy uwzględnić w dłu-
goterminowych planach dotyczących produktu.
Myślenie strategiczne w kategoriach produktu nie jest tożsame z pracą nad
rozwojem nowych produktów (por. rozdział 10.), ponieważ wymaga ono od
menedżera produktu zdolności opracowania i umiejscowienia na rynku nieist-
niejących jeszcze koncepcji oraz stworzenia odpowiedniego produktu, jeszcze
zanim klienci o niego poproszą. Wymaga to od menedżera produktu kreatyw-
ności i skłonności do przyjęcia pewnego ryzyka. Powinien on odpowiedzieć
sobie na następujące pytania: na czym będzie polegała różnica między obec-
nymi a przyszłymi klientami?, jakich produktów czy usług ci nowi klienci będą
oczekiwać?, jakie obecnie posiadane zdolności firma będzie mogła nadal wy-
korzystywać i jakie nowe umiejętności musi wypracować? Myślenie strategicz-
ne nie polega jednak na przełożeniu teraźniejszości na przyszłość. Chodzi bo-
wiem raczej o to, by zrozumieć różnice występujące między obecną a przyszłą
sytuacją oraz ich znaczenie dla przyjmowanych obecnie założeń.
7458383.004.png
170
ZARZĄDZANIE PRODUKTEM
Identyfikacja nastawienia klientów
Aby poznać nastawienie klientów, menedżer produktu musi raz jeszcze zdefi-
niować obszar działalności firmy, tym razem jednak z punktu widzenia klienta.
Niekiedy konieczne jest także udzielenie odpowiedzi na pytanie, co to znaczy
zadowolić klienta. Kiedy David Whitwam został dyrektorem generalnym firmy
Whirlpool, jego podstawowym celem było przekształcenie firmy w organizację
nakierowaną na klienta poprzez przeniesienie akcentów z produktów na na-
bywcę. Takie nastawienie jest wyraźnie widoczne w wywiadzie, jakiego udzielił
„Harvard Business Review” (poniżej zamieszczony został fragment jego wy-
powiedzi).
Punktem wyjścia nie powinien być istniejący produkt, lecz cele, które jego
nabywcy chcą za jego pomocą zrealizować. Kiedy weźmie się pod uwagę tę
podstawową zasadę, wszelkie kwestie związane z projektowaniem zaczynają
wymagać całkowicie innego spojrzenia. Projektant, mający świadomość, że jego
praca polega na tworzeniu kuchenek gazowych, nigdy nie wpadłby na pomysł
opracowania mikrofalówki. Stworzenie czegoś tak przełomowego wymagało
bowiem dostrzeżenia faktu, że nowe możliwości wiążą się z zaprojektowaniem
urządzenia do „szybszego i łatwiejszego przygotowywania posiłków”, a nie tylko
„lepszej kuchenki”.
Skupmy się na „działalności związanej z konserwowaniem tkanin”, którą
tradycyjnie nazywa się „branżą pralek automatycznych”. Uważnie przyglądamy się
wszelkim zachowaniom ludzi od momentu, kiedy zdejmują oni wieczorem brudne
ubrania do chwili, gdy wyprane i wyprasowane rzeczy trafiają z powrotem do szafy.
Co staramy się zaobserwować? Okazuje się, że najgorszą częścią całego tego
procesu nie jest ani pranie, ani suszenie ubrań. Najtrudniejszym elementem pracy
wydaje się bowiem być moment, w którym wyjmujemy rzeczy z suszarki i musimy
coś z nimi zrobić ― wyprasować, złożyć czy odwiesić do szafy. Jeżeli uda się stworzyć
urządzenie, dzięki któremu proces ten będzie łatwiejszy, mniej skomplikowany
lub szybszy, stworzymy tym samym nowy, niezwykle atrakcyjny rynek 1 .
Przed dalszą lekturą niniejszego rozdziału warto wypełnić quiz (zatytułowany
„Ocena strategicznego IQ firmy”) zamieszczony na rysunku 9.1.
1 Regina Fazio Maruca, The Right Way to Go Global, „Harvard Business Review”
nr 72, marzec – kwiecień 1994, s. 143.
Planowanie strategiczne dotyczące produktu
171
Proszę zapoznać się z poniższymi stwierdzeniami. Swoją firmę należy ocenić w skali 1 – 5
(w przypadku pierwszych dziesięciu zdań) lub w skali 1 – 10 (w przypadku pozostałych pięciu).
Należy przyjąć, że 1 oznacza ocenę najniższą, a 5 lub 10 ocenę najwyższą
_ _ _ _ 1. Firma dysponuje pewną wizją lub obrazem siebie w przyszłości, którą uwzględnia się
przy podejmowaniu decyzji
_ _ _ _ 2. Strategiczna wizja organizacji jest precyzyjnie sformułowana, co pozwala uniknąć
podejmowania zbyt dużej liczby konkurencyjnych (a być może sprzecznych ze sobą)
programów
_ _ _ _ 3. Obok planowania strategicznego (precyzyjnego i skoncentrowanego na określonych
celach) istnieje w firmie także myślenie strategiczne (szerokie i niczym nieograniczone
spojrzenie)
_ _ _ _ 4. Firma kładzie nacisk na pozyskiwanie zasobów, za pomocą których można by
zrealizować ambitne wizje, zamiast ograniczać wizję do obecnie posiadanych
zasobów
_ _ _ _ 5. W procesie podejmowania decyzji dotyczących outsourcingu, rezygnacji z inwestycji
oraz wycofywania produktu z rynku bierze się pod uwagę także wpływ takiego
posunięcia na szczególne kompetencje firmy
_ _ _ _ 6. W procesie podejmowania decyzji dotyczących przejęć bierze się pod uwagę ich
wpływ na kluczowe kompetencje firmy
_ _ _ _ 7. W całej organizacji uwzględnia się różne zagadnienia związane z działaniem
w środowisku konkurencyjnym, w powszechnym użyciu są także dane zgromadzone
w drodze wywiadu gospodarczego
_ _ _ _ 8. Firma wprowadza konkurencyjne innowacje przynajmniej tak często (o ile nie częściej)
jak konkurencyjne imitacje
_ _ _ _ 9. Wszyscy najważniejsi pracownicy poszczególnych działów znają charakter trendów,
które mogą mieć wpływ na strategię firmy
_ _ _ _ 10. Plan strategiczny stanowi integralny element prac nad tworzeniem rocznych planów
marketingowych
Uwaga: Kolejne pięć zdań należy oceniać w skali 1 – 10
_ _ _ _ 11. W organizacji prowadzi się analizy danych historycznych, na podstawie których
można w pełni zrozumieć istotę wpływu poszczególnych kompetencji oraz trendów
na pozycję konkurencyjną firmy
_ _ _ _ 12. Firma dąży do stworzenia swoistego portfela przewag konkurencyjnych, nie
ograniczając się jedynie do portfela produktów
_ _ _ _ 13. Istota planów rocznych nie polega wyłącznie na przekładaniu danych dotyczących
teraźniejszości i przeszłości na przyszłą sytuację plany wyznaczają raczej pewne cele,
które (być może w inny niż dotychczas sposób) należy zrealizować, by maksymalnie
zbliżyć się do nakreślonej wizji
_ _ _ _ 14. Firma dąży do zdobycia w zakresie swoich podstawowych procesów strategicznie
istotnych umiejętności, dzięki którym możliwe będzie generowanie dla klientów
szczególnej wartości
_ _ _ _ 15. Nowe produkty, które firma wprowadza na rynek, świadczą o tym, że przewiduje
ona oczekiwania klientów, jeszcze zanim oni sami je sobie uświadomią
_ _ _ _
Suma punktów
(maksymalnie 100)
Rysunek 9.1. Ocena strategicznego IQ firmy
7458383.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin