Harvard Business Review. Zarzadzanie i marketing.pdf

(616 KB) Pobierz
C:\Andrzej\PDF\ABC nagrywania p³yt CD\1 strona.cdr
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
SPIS TRECI
Zarz¹dzanie i marketing.
Spektakularne sukcesy i pora¿ki
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: Robert F. Hartley
T³umaczenie: Tomasz Rzychoñ (wstêp, rozdz. 1, 2, 4, 5, 18, 20,
24, dod. A), Marzena Witek (rozdz. 3, 6 – 9, 11, 13 – 15, 17, 19,
21, 22, 25), Jaros³aw Dobrzañski (rozdz. 10, 12, 16, 23, 26 – 29)
ISBN: 83-7361-318-8
Tytu³ orygina³u : Marketing and Management
Format: B5, stron: 534
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
Stare porzekad³o mówi¹ce, ¿e najlepiej uczyæ siê na cudzych b³êdach, jest szczególnie
prawdziwe w marketingu. Jak wielokrotnie mo¿na by³o siê przekonaæ, stosowanie
pozornie prawid³owych metod marketingowych przynosi³o czasem op³akane efekty.
Historie, których autorem jest samo ¿ycie, dostarczaj¹ wielu praktycznych porad
i wniosków p³yn¹cych z bogatych dowiadczeñ.
Aby wzbogaciæ swoj¹ wiedzê zajrzyj za kulisy niektórych sporód najg³oniejszych
marketingowych sukcesów i pora¿ek. To ju¿ dziewi¹te wydanie tej bestsellerowej
ksi¹¿ki, ukazuj¹ce siê 25 lat po pierwszej edycji. Ksi¹¿ka pomo¿e podejmowaæ lepsze
decyzje, wdra¿aæ strategie, unikaæ pu³apek i pe³niej wykorzystywaæ mo¿liwoci.
Ksi¹¿ka jest równie¿ doskona³¹ pomoc¹ w zajêciach dydaktycznych z zakresu
marketingu i zarz¹dzania. Szczegó³owa analiza marketingowych strategii, technik
zarz¹dzania pozwala na praktyczne zastosowanie zdobytych umiejêtnoci przez
przysz³ych menad¿erów.
Robert Hartley przedstawia i analizuje decyzje oraz dzia³ania, które wywo³a³y
najg³oniejsze wojny marketingowe, powroty, kryzysy i triumfy poród najwiêkszych
korporacji. Æwiczenia i dyskusje dotycz¹ ró¿norodnych sytuacji, co gwarantuje
wci¹gaj¹c¹ intelektualn¹ rozrywkê.
• Poznaj kulisty najboleniejszych wpadek marketingowych
• Ucz siê na b³êdach najwiêkszych wiatowych firm
• Dowiedz siê, co decyduje o sukcesie strategii marketingowej
• Zapoznaj siê z najg³oniejszymi kampaniami marketingowymi,
które tworz¹ historiê tej dziedziny
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
7457773.001.png 7457773.002.png 7457773.003.png
 
Spis treci
Od Tłumacza...................................................................................................5
Wstp................................................................................................................7
Rozdział 1. Wprowadzenie...............................................................................................11
Cz I Wojny marketingowe ............................................... 21
Rozdział 2. Wojny PC — Dell Computer kontra Gateway.........................................23
Rozdział 3. Wojna w butelce — Pepsi kontra Coca-Cola............................................39
Rozdział 4. Podniebna wojna — Airbus kontra Boeing..............................................67
Rozdział 5. Wojna w tenisówkach — Reebok kontra Nike.........................................87
Cz II Wielkie powroty.....................................................105
Rozdział 6. Continental Airlines — czyli jak powsta2 z popiołów..........................107
Rozdział 7. IBM — przebudzenie 6pi7cego olbrzyma................................................123
Rozdział 8. Harley Davidson — nareszcie...................................................................145
Cz III Zarzdzanie zmian i kryzysem .................................161
Rozdział 9. Scott Paper, Sunbeam i Al Dunlap...........................................................163
Rozdział 10.Wielka oponiarska katastrofa Firestone’a i Forda..................................179
Rozdział 11. Perrier — nadgorliwa reakcja na kryzys...................................................195
Rozdział 12.United Way — organizacja non-profit ze zniszczonym wizerunkiem...209
Rozdział 13. Herman Miller — modelowy przykład zarz7dzania zmian7................225
Rozdział 14.Klasyczny przykład doskonałego zarz7dzania kryzysem
— Johnson & Johnson i sprawa tylenolu................................................239
4
S PIS TRECI
Cz IV Błdy w zarzdzaniu i marketingu ..............................253
Rozdział 15. Maytag — nieudana promocja w Anglii..................................................255
Rozdział 16.McDonald’s — potknicie tytana............................................................271
Rozdział 17.Disney — Euro Disneyland i inne wpadki..............................................291
Rozdział 18.Borden — kulej7ce marki...........................................................................311
Rozdział 19.Snapple — nieudane przejcie..................................................................325
Rozdział 20.Newell Rubbermaid — przegra2 bitw, by zdoby2 miejsce na półkach...341
Rozdział 21.DaimlerChrysler — fuzja równoprawnych?...........................................355
Cz V Znakomite sukcesy marketingowe..............................373
Rozdział 22.Vanguard — sukces przy minimum marketingu...................................375
Rozdział 23.Sukces Southwest Airlines w niszy strategicznej.....................................389
Rozdział 24.Wal-Mart — bez granic.............................................................................407
Rozdział 25.Czy kiedykolwiek si naucz7? — ekscesy branFy high-tech
przypominaj7ce wydarzenia sprzed niemal dekady..............................427
Cz VI Etyczne pora*ki ......................................................451
Rozdział 26.Zwodnicze praktyki MetLife.....................................................................453
Rozdział 27.ADM — regulacja cen, polityczne kumoterstwo i denuncjator...........469
Cz VII Wielkie przygody przedsibiorców.............................483
Rozdział 28.OfficeMax — łapanie okazji.....................................................................485
Rozdział 29.Boston Beer — król mikrobrowarów......................................................499
Dodatki ..............................................................................513
Dodatek A Podsumowanie — pouczaj7ce wnioski....................................................515
5
Wojna w tenisówkach
— Reebok kontra Nike
W pónych latach 70. i w pierwszej połowie lat 80. Nike stał si czołowym producentem
na rynku obuwia sportowego, deklasuj#c Adidasa, który utrzymywał prowadzenie od
czasu pamitnej olimpiady w 1936 roku, kiedy to Jesse Owens w butach Adidasa
zdobył medale na cze+, Hitlera, narodu niemieckiego i całego +wiata.
W pónych latach 80. Reebok niespodziewanie stał si głównym konkurentem
Nike, wykazuj#c gigantyczny wzrost, który zapewnił producentowi pierwsze miejsce
w bran/y a/ do 1987 roku. Jednak/e Nike przeszedł do kontrataku, w którego wyniku
odzyskał dominuj#c# pozycj i zostawił konkurencj daleko w tyle na pocz#tku no-
wego milenium. Jak Reebok wywalczył sobie pierwsze miejsce? Dlaczego wkrótce
potem pozwolił, aby Nike mu je odebrał? I wreszcie czy Nike, by wygra,, zastosował
jak#+ niezwykł# strategi marketingow#?
Reebok
Historia
Korzenie Reeboka sigaj# lat 90. XIX wieku, kiedy to Joseph William Foster stał si
sławy, zakładaj#c do biegania, jako pierwszy, buty z kolcami. Ju/ w 1895 roku wyko-
nywał rcznie obuwie dla najlepszych biegaczy. Wkrótce potem szybko rozwijaj#ca
si firma J.W. Foster & Sons dostarczała obuwie dla lekkoatletów o +wiatowej sławie.
88 W OJNY MARKETINGOWE
W 1958 roku dwaj spo+ród wnuków Josepha zało/yli firm towarzysz#c# i ochrzcili
j# nazw# gazeli afryka;skiej — Reebok. Firma J.W. Foster & Sons została ostatecznie
przejta przez nowe przedsibiorstwo.
W roku 1979 Paul Fireman, zajmuj#cy si dystrybucj# sprztu sportowego, zwrócił
uwag na Reeboka podczas targów midzynarodowych. Wynegocjował dla firmy
North American licencj na sprzeda/ i jeszcze w tym samym roku wprowadził na
rynek USA trzy modele butów do biegania. Był to szczytowy okres sprzeda/y obuwia
dla biegaczy. Buty do biegania Reeboka osi#gnły najwy/sze ceny, dochodz#ce do 60
dolarów. Popyt rósł w oszałamiaj#cym tempie, znacznie wyprzedzaj#c moce produk-
cyjne. Otwarto nowe zakłady produkcyjne w Korei.
Sprzeda/ za rok 1981 wyniosła 1,5 miliona dolarów, jednak przełom miał nadej+,
w roku nastpnym. Reebok wprowadził na rynek pierwszy damski model obuwia
sportowego — Freestyle. Były to buty przeznaczone do aerobiku. Czy to za spraw# ge-
nialnej prognozy, czy przypadku, Reebok przewidział trzy główne trendy, które zre-
wolucjonizowały bran/ obuwia sportowego: (1) moda na aerobik, (2) zamiłowanie
kobiet do sportu i ,wicze; fizycznych oraz (3) noszenie obuwia sportowego na co
dzie;, do normalnego ubioru.
Sprzeda/ dynamicznie wzrosła z 13 milionów dolarów w 1983 roku do 307 milio-
nów w 1985. W 1986 roku osi#gnła wielko+, 919 milionów dolarów, aby w roku 1991
ustabilizowa, si na poziomie 2,7 miliarda.
Reebok wydał w 1993 roku nastpuj#ce o+wiadczenie: „W ci#gu ostatnich lat nie-
formalne motto wzywało firm, jej produkty i pracowników do kreatywno+ci, wic
jednym z głównych celów przedsibiorstwa było sta, si najlepszym, najbardziej in-
nowacyjnym i czołowym producentem sprztu sportowego na +wiecie” 1 .
Trudne lata Reeboka
W 1987 roku udział Reeboka w rynku obuwia sportowego w USA przewy/szył udział
jego najwikszego rywala — Nike, który wykazał sprzeda/ na poziomie 900 milionów
dolarów, podczas gdy warto+, sprzeda/y Reeboka wyniosła 1,4 miliarda. Wkrótce
potem spadło tempo wzrostu sprzeda/y Reeboka. W 1990 roku Nike ze sprzeda/#
2 235 244 000 dolarów wyprzedził Reeboka, który uzyskał roczny przychód w wyso-
ko+ci 2 159 243 000 dolarów. Dystans zwikszał si w latach póniejszych, w miar jak
Reebok stopniowo tracił grunt pod nogami. Gigantyczny wzrost sprzeda/y z poprzed-
nich lat sko;czył si, a cena akcji spółki oraz nastroje inwestorów to potwierdzały.
Pogorszenie pozycji konkurencyjnej Reeboka mo/na cz+ciowo wytłumaczy, wysok#
skuteczno+ci# reklamy Nike, do której przyczyniły si dwie sportowe sławy: Michael
Jordan i Pete Sampras. Z drugiej strony, Reebok tak/e ponosi win za utrat swojej
pozycji. Pierwsza połowa lat 90. ujawniła wiele błdów, które powa/nie zagroziły
pozycji firmy.
1 Reebok International, Ltd. , „Corporate Background”, stycze 1993 r., str. 13. – 14.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin