02. Barok.doc

(3183 KB) Pobierz
Test sprawdzający wiadomości i umiejętności

Test sprawdzający wiadomości i umiejętności

BAROK

Imię:……………………….

Nazwisko:………………………

Klasa:……………….                                                                                                                Liczba zdobytych punktów:.........

GRUPA I

 

Gimnazjalisto!

              Masz przed sobą arkusz, który ma za zadanie sprawdzić Twoje wiadomości i umiejętności z działu Barok.

Test składa się z dwóch części. Część 1 to zadania sprawdzające Twoje wiadomości. Część 2 ma sprawdzić umiejętność pracy z tekstem źródłowym, mapą i materiałem ikonograficznym. Przy zadaniu dotyczącym tekstu źródłowego są polecenia, obok których pojawia się określenie „wiedza pozaźródłowa”, oznacza to konieczność wykorzystania informacji nabytych podczas lekcji. Na rozwiązanie arkusza masz 45 minut.

Powodzenia!

 

 

 

CZĘŚĆ I

 

1. Napisz krótko, o kogo chodzi:

a) Paul Rubens –              

b) Karol I Stuart –              

c) Jan Zamoyski –              

d) Jan Kazimierz –              

…./4

2. Wypisz dwie charakterystyczne cechy baroku w architekturze.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

…./2

 

 

3. Wyjaśnij krótko, na czym polegała monarchia konstytucyjna w Anglii.

................................................................................................................................................……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

…./1


4. Połącz w pary postacie, które łączył ze sobą konflikt lub współpraca. Odpowiedzi wpisz w miejsce kropek.

Karol I Stuart, August II Mocny, Jan III Sobieski, Oliwer Cromwell, Karol XII, Kara Mustafa

 

………………………………… - ………………………………

………………………………… - ………………………………

………………………………… - ………………………………

…./3

5. Wymień dwie przyczyny konfliktu pomiędzy Rzeczpospolitą a Turcją w XVII wieku.

……………………………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…./2

6. Przy każdym z wymienionych niżej wydarzeń wpisz rok, a następnie zaznacz go na osi czasu.

a) pokój w Karłowicach ………………

b) unia brzeska …………………....….



c) układ w Perejasławiu ……………...

                                                                                                                                                                                                    …./4

7. Napisz nazwy państw, które podpisały traktat trzech czarnych orłów.

……………………………………………………………………………………………….

…./1

8. W poniższym tekście uzupełnij brakujący wyraz.

Odrębność obyczaju i stroju polskiego wzmacniało powszechne przekonanie, że polska szlachta wywodzi się od starożytnych……………, którzy zamieszkiwali tereny nad dolną Wołgą.

                                          …./1

 

 

9. Napisz imię i nazwisko osoby, o której mówiono „LEW PÓŁNOCY”.

…………………………………………………………………………………………………

…/1

10. Napisz nazwy państw, z którymi Rzeczpospolita zawarła niżej wymienione pokoje. Obok podaj rok.

a) pokój w Karłowicach                            

b) pokój w Oliwie –                            

c) pokój w Polanowie –                            

.…/3

 

CZĘŚĆ II

1. Przeczytaj tekst źródłowy i wykonaj podane niżej polecenia.

Ludwik Saint-Simon, Fragmenty pism

[...] Od chwili objęcia rządów po śmierci kardynała Mazariniego przestrzegał Ludwik XIV przez całe życie dwóch zasad. Jedna z nich była wyśmienitą, a polegała na tym, by nie mieć nigdy pierwszego mi­nistra i nie dopuszczać do swej Rady żadnego kardynała, biskupa ani prałata [...]. Druga, daleka od tej trafności, zasadzała się na tym, że umieszczał w Radzie jedynie ludzi miernego stanu [...], którzy całe znaczenie zawdzięczaliby jedynie swemu stanowisku sekretarza stanu, generalnego kontrolera finansów lub ministra, których mógłby trakto­wać i usuwać, jak i kiedy mu się spodoba, a którzy przez się nie będąc niczym, spadliby z powrotem w nicość, z której ich wyciągnął [...]. Poza tą polityką trzymania magnatów z dala od Rady uprawiał jeszcze inną, dążąc do tego, by ich poniżyć, upodlić, zawstydzić [...]. Zresztą, każda egzystencja niezawisła od niego dzięki urodzeniu, godnością, uznanej zasłudze, w szczególności zdolnością i wiedzy, nade wszystko zaś – sile wyczucia i charakteru: wszystko to było dlań nie do zniesienia, nie wy­łączając talentów jego generałów i ministrów, po śmierci których do­znawał zawsze uczucia takiej ulgi, że nie mógł się powstrzymać od okazywania, częstokroć od wypowiadania tego na zewnątrz [...].

 

Cyt. za: Maresz T., Juszczyk K., Historia w tekstach źródłowych, wypisy, tom 2, Rzeszów 2000

 

 

a) Napisz, jakich ludzi umieszczał w Radzie Ludwik XIV.

……………………………………………………………………………………………..

b) Wyjaśnij, dlaczego Ludwik XIV powierzał ważne stanowiska państwowe właśnie takim ludziom.

……………………………………………………………………………………………..

c) Napisz, jaką grupę społeczną Ludwik XIV trzymał z dala od rządów.

……………………………………………………………………………………………

d) Nazwij typ monarchii opisany w tekście (wiedza pozaźródłowa).

………………………………

…./4


2. Na mapce Rzeczpospolitej w XVII wieku zaznacz:

a) miejscowość, gdzie walczył ze Szwedami hetman Jan Karol Chodkiewicz (A)

b) miejscowość, gdzie w 1655 roku zebrało się pospolite ruszenie wielkopolskie (B)



c) miejsce bitwy morskiej w 1627 roku (C)

 

…./3

 



3. Przyjrzyj się zamieszczonym poniżej ilustracjom i wybierz taką, która przedstawia architekturę baroku. Przy wybranej przez siebie ilustracji wpisz BAROK.

…./1

 


MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA

BAROK (GRUPA I)

KLASA II GIMNAZJUM

 

Nr zadania

Model odpowiedzi

Schemat punktowania

Zasady przyznawania punktów

Punkty za zadanie

I/1

a) Paul Rubens – malarz

1 pkt

4 pkt

b) Karol I – król Anglii i Szkocji

1 pkt

c) Jan Zamoyski – kanclerz wielki koronny / hetman wielki koronny

1 pkt

d) Jan Kazimierz – król Polski

1 pkt

I/2

– nieregularność formy

– bogate zdobnictwo

 

2 pkt

I/3

– ograniczenie władzy króla poprzez tzw. Deklarację Praw

 

1 pkt

I/4

Karol Stuart – Oliwer Cromwell

1 pkt

3 pkt

Jan III Sobieski – Kara Mustafa

1 pkt

Karol XII – August II Mocny

1 pkt

I/5

– wyprawy łupieżcze Kozaków,

– najazdy Tatarów na ziemie polskie

 

2 pkt

I/6

a) pokój w Karłowicach – 1654 r.

1 pkt

1 pkt za zaznaczenie na osi czasu

4 pkt

b) unia brzeska – 1699 r.

1 pkt

c) układ w Perejasławiu – 1596 r.

1 pkt

I/7

Rosja, Prusy, Austria

 

1 pkt

I/8

Sarmatów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin