RAMOWY SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH – KL. I – realizacja projektu do zadania „Uczeń bada świat” – akcja „Szkoła z klasą”
Data: 13 lutego 2003
Ilość godzin: 5
TEMAT DNIA: Pod śniegową kołderką.
1. Czytanka „Zimowe opowieści” – podkreślanie fragmentów podczas czytania.
W domu – czytać „Karolek opowiada”.
2. Powtórzenie materiału – zwierzęta zasypiające na zimę (w zeszycie).
3. Kolejne nazwy miesięcy, miesiące zimowe, opis słowny: zima, to..
4. Realizacja projektu: „Przez zabawę do nauki – badamy śnieg” (z zaproszoną kl. 1n):
-) Zagadki w parach – losowanie numeru, zapisanie rozwiązania:
Z nieba na ziemię pada, Co to za białe piórka Co to za zagadka
Rośnie pierzynka biała. Gubi szara chmurka? Woda twarda,gładka?
W mieście kłopot nielada,
Na wsi radość niemała. Podłoga gładka Zimą lśniący
Jasna jak kryształ wisi przy okapie,
Na nią Agatka gdy słońce przygrzeje
Z łyżwami przyszła. Woda z niego kapie.
Zimny, biały, z nieba leci,
Bardzo go lubicie, dzieci. Choć takiego futra Nie deszcz i nie grad
A gdy słońce mocno grzeje, nikt nosić nie może, Spada z nieba -
To się woda z niego leje. Jednak chroni ono bieli świat.
Rośliny przed mrozem.
Biały jest jak mąka.
Albo drobna kasza .
Gdy zaściele ziemię,
Na narty zaprasza.
Dobór doświadczenia – zgodnie z numerem zagadki:
1. Do 2 naczynek nalejcie taką samą, małą, ilość wody. Jeden kubeczek postawcie na kaloryferze, drugi – na parapecie.
2. Co się stanie? Sprawdźcie rezultat pod koniec lekcji.
3. Przedstawcie wynik doświadczenia na dużej planszy. Dlaczego tak się dzieje?
1. Zagotujcie wodę w czajniku. Co się dzieje? Potem przyłóżcie chłodną pokrywkę garnka nad czajnikiem.
2. Co się stanie?
Zbadajcie lód i śnieg. Uzupełnijcie kartę o lodzie i śniegu:
Temperatura: ………………………. (lodowate, zimne, chłodne)
Smak: …………………………….
Zapach: ……………………….
Kolor: ……………………….
Powierzchnia, jaki w dotyku: …………………………………………..
Twardość, kruchość: …………………………………………………….
1. Napełnijcie szklane naczynie wodą po brzegi. Wystawcie na działanie
mrozu. Co się stanie? Sprawdźcie rezultat pod koniec lekcji.
2. Przedstawcie wynik doświadczenia na dużej planszy. Dlaczego tak się dzieje?
1. Wrzućcie dwie kostki lodu do naczynia z wodą. Co się stanie? Spraw
Obejrzyjcie płatki śniegu przez lupę. Jakie są?
1. Jaki kolor ma śnieg? Umieść trochę śniegu w naczyniu. Co się okaże po roztopieniu?
2. Przelej wodę przez bibułę. Co się okaże?
3. Zaprezentuj wynik doświadczenia na planszy.
1. Złowicie lód! Umieśćcie kostkę lodu w szklance z wodą. Do patyka lub ołówka przywiążcie nitkę – to wędka. Czy uda się nią złowić lód?
2. Umieśćcie koniec nitki na kostce lodu, posypcie ją solą. Co się stanie?
3. Narysujcie wynik doświadczenia na planszy.
Prezentacja grup i wyników dość. na forum klas – n-el losuje, która grupka ma wystąpić.
Omówienie i ocena doświadczeń.
5. Krążenie wody w przyrodzie – wprowadzenie: plansza ilustracyjna, krótkie omówienie z demonstracją; n-el czyta wiersz o kropli wody, uczniowie zgodnie z przebiegiem fabuły podnoszą do góry znaczki – stany wody: kropla i chmura, gaz – para, śnieg.
6. Sporządzenie notatki – mind – map’uw zeszycie od przyrody:
WODA
para płyn lód i śnieg
7. Pożegnanie z kolegami z równorzędnej klasy: krzyżówka i sporządzenie lodu w różnych kolorach (barwienie i zamrażanie):
a. Wiszą na drzewach i na okapie. Gdy mróz zelżeje, woda z nich kapie.
b. Kto w sposób bardzo prosty zimą robi z wody mosty?
c. Ni to kasza, ni to groch, spada z nieba, że aż strach.
Skacze, tańczy, w szyby dzwoni, jedna kulka drugą goni. Rozw.: lód
Uzupełnienie ćw. s. 54 i 55.
8. Edukacja matematyczna – przeliczanie: miesięcy, elementów zbiorów
w zakresie 20, kreślenie liczb, s. 56 w domu.
9. Edukacja muzyczna: taktowanie, kreślenie nut, utrwalenie pios. „Kurki
trzy”.
10. Lepimy Bałwankowo – praca z plasteliny (nast. dnia: kula śniegowa).
Powierzchnia, jaki w dotyku: ………………………………….
Twardość, kruchość: ……………………………………………
1. Lubicie wędkowanie? Umieśćcie kostkę lodu w szklance z wodą. Do patyka lub ołówka przywiążcie nitkę – to wędka. Czy uda się nią złowić lód?
1 2 3 4 5 6 7 8
kalos84