Liczby_w_kolorach.doc

(52 KB) Pobierz
Zestaw kolorowych klocków zwany liczbami w kolorach składa się z 69 klocków o przekroju 1 cm2

Zestaw kolorowych klocków zwany liczbami w kolorach  składa się z 69 klocków o przekroju 1 cm2. Możemy w nim wyodrębnić:

20 klocków białych : 1cm

12 klocków różowych: 2 cm

10 niebieskich 3 cm

6 czerwonych 4 cm

4 żółte 5 cm

4 fioletowe 6 cm

3 wiśniowe 8 cm

3 zielone 7 cm

3 granatowe 9 cm

4 pomarańczowe 10 cm

Nazwa koloru powinna być krótka znana dziecku z doświadczeń;

Klocki jednakowego koloru są jednakowej wielkości

Każdy klocek reprezentuje jedną rodzinę klocków.

-         metoda liczb w kolorach łączy spostrzeganie z działaniem, myśleniem, sprawdzeniem i rozumowaniem

-         stwarza warunki umożliwiające dziecku  działanie

-         sprawia że nauka matematyki staje się uchwytna zmysłowo i szybsza

-         zapewnia wszechstronne opanowanie pojęcia liczby, reprezentowanej  przez każdy klocek w trakcie składania i rozkładania stałych układów trwale ze sobą skojarzonych

-         łączy w jedno akt myślowy: interioryzację, odwracalność i zdolność asocjacji , pozwalając dziecku na dowolne przekształcanie jego własnych wyobrażeń liczby w trakcie wykonywania operacji.

 

1)    W każdej grupie wiekowej działania z klockami rozpoczynamy od układania dowolnych figur: samolotów, garaży, domków, piesków, kwiatów, drzewek, lalek, dywaników.

 

2) Układanie płotków

Podczas tej zabawy dzieci stwierdzają, że

-  wszystkie klocki tego samego - koloru są równe,

-         klocki równe j długości mają ten sam kolor

-         płotek szafirowy jest wyższy niż czerwony, płotek zielony ma wyższe sztachetki niż czerwony

-         płotek czerwony ma więcej sztachetek niż żółty

-         w grupie dzieci 6 –letnich możemy również uczyć dzieci przyporządkowywania.

3) Zabawa w schowany klocek.

a)     Celem tej zabawy jest utrwalenie relacji: klocki równe mają ten sam kolor. Wszystkie klocki są umieszczone w woreczkach lub w pudełkach. Każde dziecko wybiera z zamkniętymi oczami dowolny klocek a następnie szuka drugiego takiego samego.

b)    Do pudełka wkładamy 4 klocki: białego, czerwonego, różowego i niebieskiego.  Polecenie: bez zaglądania do pudełek znajdźcie klocek koloru niebieskiego. Stopniowo zwiększamy liczbę klocków.

 

c)     Malowanie śladów klocków. Każde dziecko otrzymuje kartonik z bloku technicznego na którym narysowanych jest w dowolnej konfiguracji 10 prostokątów, zwanych śladami klocków.

 

d)    Niektóre klocki wybrały się nocą na spacer, pozostawiając na naszych kartkach swoje ślady. Zadaniem dzieci jest wykrycie do jakich klocków należą poszczególne ślady.

 

e)     Zabawa kolorowe schodki. Gdy będziemy realizowali zabawę w młodszych grupach wystarcza 3 klocki różnej długości,

-         np. biały, niebieski, żółty,

-         niebieski, żółty, zielony ( różnica pomiędzy klockami jest stała i wynosi 2 cm).

-         Dzieci starsze powinny pracować z 4-10 klockami.

Polecenia: jaki jest ten klocek, wyższy od ,..., niższy od...

f)      Wchodzenie i schodzenie po schodach, dzieci wymieniają kolory w porządku od najniższego do najwyższego i odwrotnie.

 

biały, różowy, niebieski, czerwony, żółty, fioletowy, zielony, wiśniowy, granatowy, pomarańczowy.

-         kiedy już dzieci nabiorą wprawy w wyliczaniu nazw kolorów stopni schodów, proponujemy im by w ramach akcji oszczędzamy światło zgasiły światło na schodach. Dzieci próbują wymieniać klocki z pamięci

-         inna odmiana dzieci wymieniają co drugi stopień,

-         dzieci wymieniają co 3 stopień.

g)    zaznajomienie dzieci z liczebnikami porządkowymi

 

-         układamy dywanik z klocków, liczymy :

jeden, 2,3,4,5,6,7,8,9,10,

następnie liczymy w kierunku przeciwnym: 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1.

 

·        Który stopień  z kolei jest niebieski?

·        Który stopień  z kolei jest żółty?

·        Który stopień  z kolei jest pomarańczowy?

·        W jakim kolorze jest siódmy stopień naszych schodów?

·        W jakim kolorze jest czwarty stopień naszych schodów?

·        W jakim kolorze jest szósty stopień naszych schodów?

·        Który z kolei jest stopień poprzedzający piąty stopień?

·        Który z kolei jest stopień następujący po piątym stopniu?

·        Wymień kolejność stopni miedzy piątym i dziesiątym stopniem?

·        Wymień wszystkie kolejne stopnie, następujące po siódmym stopniu.

·        Wybierz ze swojego zestawu 5 klocek, zmierzcie jego długość za pomocą  białych klocków.

·        Inne polecenia: podnieście do góry klocek 3 – dzieci podnoszą klocek niebieski

·        podnieście do góry klocek zielony – dzieci podnoszą klocek który od jest z kolei

h)    Zabawa w kolorowy pociąg:

 

Ułóżcie wagoniki pociągu: odczytamy to każdy klocek to wagoniki pociągu: czerwony plus różowy plus biały plus fioletowy, itd.

 

-         Zbudujcie pociąg z dwóch wagonów: czerwonego i żółtego, poszukajcie teraz wagonu, którego długość jest równa długość naszego pociągu.

-         Dzieci odczytują: czerwony plus żółty równa się granatowy

-         Czerwony plus żółty równa się granatowy.

-         Granatowy równa się czerwony plus żółty

-         Granatowy równa się żółty plus czerwony.

 

Następne zadanie polega na znalezieniu brakującego składnika, gdy dana jest suma i jeden ze składników. Dzieci odczytują to następująco: klocek granatowy, skrócony o klocek czerwony równa się klocek żółty. Granatowy minus czerwony równa się...

N. Pyta: Gdybyśmy klocek granatowy skrócili o długość klocka żółtego to długości którego klocka będzie się równała otrzymana różnica.

 

N. proponuje dzieciom by samodzielnie składały podstawami dwa dowolne klocki i wyszukiwały trzeci, którego długość jest równa sumie  długości klocków  składowych. Po wykonaniu zadania dzieci odczytują to na sześć sposobów:

1)    różowy plus niebieski równa się żółty

2)    niebieski plus różowy równa się żółty

3)    żółty równa się różowy plus niebieski

4)    żółty równa się niebieski plus różowy

5)    żółty minus różowy równa się niebieski

6)    żółty minus niebieski równa się różowy.

 

Z chwilą gdy się nauczą odczytują:

2+3=5, 3+2=5, 5=2+3, 5=3+2, 5-2+3, 5-3=2

 

i) Zabawa w układanie kolorowego dywanu polega na zastępowaniu danego klocka krótszymi. Na przykład dzieci kładą na stole klocek wiśniowy, a następnie układają paski dywany, których długość równa się długości klocka wiśniowego. Każde dziecko buduje dywan wg własnego pomysłu i odczytuje go potem.

 

Rozwiązywanie zadań przy pomocy liczb w kolorach:

1)    Na podwórku bawi się 1 chłopiec i 7 dziewczynek. Ile dzieci bawi się na podwórku?

--------------------------------------------------------------------------------------------

2)    Na podwórku bawi się 8 dzieci. Jest wśród nich tylko 1 chłopiec. Ile dziewczynek bawi się na podwórku?

---------------------------------------------------------------------------------------------

3)    Dzieci ustawiły na półce 8 samochodów. Jest wśród niech aż 7 samochodów osobowych. Pozostałe samochody to samochody ciężarowe. Oblicz, ile samochodów ciężarowych umieściły dzieci na półce.

-------------------------------------------------------------------------------------------

4)    Zosia przygotowuje na imieniny swojej mamy bukiet kwiatów. Ma ona 3 róże i 5 goździków. Ile kwiatów będzie zawierał bukiet mamy?

-----------------------------------------------------------------------------------------------

5)    W ogródku kwiatowym dzieci posadziły 1 różę o białych kwiatach, 1 o różowych kwiatach, 4 o czerwonych kwiatach i jeszcze 2 o żółtych kwiatach. Ile róż posadziły dzieci w swoim ogródku kwiatowym?

---------------------------------------------------------------------------------------------

6)    Zosia miała w skarbonce 3 monety 1 złotowe 1 monetę 2-złotową . Dzisiaj wrzuciła do skarbonki 3 monety 1 złotowe. Ile pieniędzy ma Zosia.

--------------------------------------------------------------------------------------------

7)    Tomek zbudował  pociąg, który składa się z 1 czerwonego klocka, 1 białego i 1 niebieskiego. Znajdź w swoim zbiorze klocek, którego długość jest równa długości pociągu zbudowanego przez Tomka.

--------------------------------------------------------------------------------------------

8)    Hania ma w piórniku 1 kredka koloru zielonego, 1 niebieskiego, 4 czerwone , 1 żółtą  i 1 pomarańczową. Oblicz ile kredek ma Hania w swoim piórniku.

---------------------------------------------------------------------------------------------

9)    Marysia ma 8 monet 1 złotowych. Wszystkie posiadane pieniądze wydała na kupno lodów. Ile pieniędzy wydała na lody?

10) Dzieci prowadzą dzienniczek pogody. Codziennie 3-krotnie odczytują na termometrze temperaturę powietrza: rano, w południe, wieczorem. Dziś temperatura powietrza  wyniosła 5 stopni. W południe słupek rtęci podniósł się o 3 stopnie. Oblicz jaka jest temperatura powietrza w południe.

1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin