Wykład 2.doc

(37 KB) Pobierz
DEMOKRACJA A SYSTEMY PARTYJNE

DEMOKRACJA A SYSTEMY PARTYJNE

 

Demokracja

1. Element polityczno gospodarczy (wolny rynek)

2. System partyjny (wymiar podmiotowy i przedmiotowy)

 

Modele demokracji

I. Teoretyczne

a) madisonowski - model oparty na klasycznym podziale władzy

              * władza ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza

* relacje miedzy instytucjami władzy ustawodawczej (parlament), władza wykonawcza (jednorodność, wieloistość) w Polsce: prezydent i Rada Ministrów (Premier), władza sądownicza (sądy), w praktyce odejście od trójpodziału władzy (system naczelnych organów administracji publicznej) co najmniej 6 typów instytucji

1. ustawodawcze - Zgromadzenie Narodowe

2. ustrojowe

3. instytucje rządowe - Rada Ministrów, Prezydent

4. administracyjne

5. sądy, trybunały, instytucje kontrolne (WIK, RzPO, KRRiT, Rpp)

6. prokuratorskie - prokuratura, policja, UŚ, regionalne izby obrachunkowe, system penitencjarny

7. instytucje kontrolujące konstytucjonalność stanowionego prawa (Trybunał Konstytucyjny)

 

b) decyzyjny - nie skupia się na instytucjach, ale bada relacje pomiędzy tymi instytucjami

 

 

II. Empiryczne modele - decydują wzorce rywalizacji politycznych o tym czy jest to model medisonowski czy decyzyjny

 

a) majorytarny - silne skonfliktowanie: system  prezydencki, semiprezydencki, kanclerskie

 

b) konsensualny - podmioty nastawione są na współprace, system o charakterze parlamentarno - gabinetowym

 

 

Modele majorytarny a konsensualny - różnice:

1. Jedno lub wielopartyjne rządy

2. Dominacja parlamentu (gabinetu) lub podział władz

3. System wyborczy

4. Liczba partii relewantnych

5. Liczba wymiarów sporu politycznego

relewantność - istotność, ważności partii systemie

              2 kryteria relewantności:

                            1. potencjał koalicyjny (zdolność zawierania trwałych układów koalicyjnych w                             parlamencie (gabinetowych))

                            2. możliwość szantażu politycznego

 

6. W systemie majorytalnym mała liczba poniżej 4, w konsensualnym powyżej 4

7. Liczba wymiarów sporu politycznego - podziały soscjopolityczne

- w modelu mojarytalnym - jeden główny dominujący,

- w modelu konsensualnym - najczęściej około 4-5 istotnych, ale żaden nie jest najważniejszy

 

Funkcjonalne cele systemów partycyjnych:

1. Wyłamanie stabilnego rządu

2. Zgodność decyzji reprezentantów z hipotetyczną wolą wyborców

3. Konsensualny model podejmowania decyzji politycznych

4. Sprzyjanie wyborowi kompetentnych reprezentantów

5. Reprezentacja wszystkich istotnych grup interesu

 

Typologie systemów partycyjnych

 

1. Wymiar ilościowy

M. Duverger

- jednopartyjny

- dwupartyjny

- wielopartyjny

 

J. Blondet

- dwupartyjny

- dwu i pół partyjny

- wielo partyjny, z partią dominującą

- wielopartyjny rozproszony

 

2. Wymiar jakościowy

G. Smith

- nierównowagi

- rozproszone

- zrównoważone

 

P. Mair

- partii wielkich

- partii małych

- pośrednie

- przejściowe

 

M. Wheaton                           

- pragmatyczne

- zideologizowane (tylko w Irlandii)

 

3. Wymiar relewantności

G. sartari

- jednopartyjny z partia dominującą

- dwupartyjny

- wielopartyjny spolaryzowany umiarkowanie (do 5 partii politycznej)

- wielopartyjny spolaryzowany ekstremalnie (powyżej 5 partii)

 

              polaryzacja - dystans ideologiczny

 

M.Sobolewski

- partii dominującej

- rozbicia wielopartyjnego

- wielopartyjny ustabilizowany (dwublokowy)

- kooperacji partii

 

TEORIA I PRAKTYKA FUNKCJONOWANIA PARTII POLITYCZNYCH

 

partia polityczna to instytucja dążąca do zdobycia i utrzymania władzy - Weber

 

Typologia partii politycznych

- kryterium ideologiczna

- kryterium programowe

- kryterium strukturalno-funkcjonalne

- kryterium systemowe

 

Partie odwołują się do sfery przekonań:

- odwołanie bezpośrednie (liberalizm społeczny)

- instrumentalizacja sfery aksjologii, która polega na "podpięciu się" do istotnych kwestii społecznych

 

Kryterium programowe (doktrynalne)

- socjaldemokratyczne (lewa strona partii politycznej)

- konserwatywne (prawa strona partii politycznej)

- liberalna (centrum)

 

antytetyczność - wpływ jednych partii politycznych na drugie partie polityczne ze względu na miejsce jakie zajmują na osi lewico-prawica

 

Kryterium ideologiczne

- lewicowe - skrajnie lewicowe, komunistyczne, socjalistyczne, socjaldemokratyczne, nowo lewicowe

- centrowe - liberalne, ludowe, agrarne, populistyczne

- prawicowe - chadeckie, chrześcijańsko-narodowe, nacjonalistyczne, skrajnie prawicowe

 

Kryterium strukturalno - funkcjonalne

- kadrowe - wysoki stopień ideologizowania; spersolizowane jednostkowe przywództwo; niska  (mała) liczba członków; jeden główny cel działania

- masowe - nieco niższy stopień ideologizacji; kolegialne przywództwo; wyższa liczba członków; zwiększenie zakresu działania

- kierownicze - niska ideologizacja; zmniejszenie liczby członków; spersonalizowane jednostkowe przywództwo; konkretyzacja celów działania

- wyborcze - aideologiczna; zdepersonalizowane przywództwo; odejście od członkostwa; jeden podstawowy cel działania (wygranie wyborów)

 

Kryterium systemowe

- relewantne

- irrelewantne

- antysystemowe

 

Główne podziały socjopolityczne

- centrum - peryferie

- miasto - wieś

- państwo - kościół

- pracodawcy - pracobiorcy

- postkomuniści - solidarność

 

Wymiary rywalizacji politycznej

- wymiar społeczno-ekonomiczny (redystrybucja)

- wymiar polityczny

- wymiar aksjologiczny (podział miedzy świeckością a państwem kościelnym)

 

Relacje partie-społeczeństwo

- zachowania wyborcze

- tożsamość partii

- zakorzenienie w systemie społecznym

 

Modele zmian zachowania wyborczego

- przeniesienie preferencji wyborczych

- proces zaniku lojalności partyjnej

- przesunięcie poparcia wyborczego

 

Zarządzanie partią polityczną

- teoria wyboru politycznego

- makrootoczenie partii politycznej

- otoczenie konkurencyjne

- potencjał wewnętrzny

- podstawowe rodzaje strategii

Zgłoś jeśli naruszono regulamin