TEMAT TYGODNIA: Na balu
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Swobodne rozmowy z dziećmi na tematy przez nie narzucone. Układanie puzzli i domina obrazkowego. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [041].
- stwarzanie przyjaznych dziecku sytuacji- umacnianie poczucia pewności siebie- ćwiczenie koncentracji
- dziecko nawiązuje rozmowę z nauczycielką- dziecko w skupieniu układa puzzle
Słuchanie opowiadania B. Forma: Lala Martynka. Dzieci dobierają się parami. W rytmie muzyki wykonują ruchy proponowane przez nauczycielkę. Na przerwę w muzyce wykonują ukłon w stronę partnera. Praca plastyczna Lala Martynka - wydzieranka. Dzieci wydzierają z papieru kolorowego fragmenty postaci i stroju. Naklejają je na kolorowe kartki brystolu. Kredkami dorysowują drobne elementy, np. twarz, ręce.
- uświadamianie konieczności poszanowania zabawek- doskonalenie umiejętności wykonania ukłonu- wyrabianie płynności ruchów- rozwijanie wyobraźni- odczuwanie radości i zadowolenia podczas działania
- dziecko wie, że o każdym uszkodzeniu zabawki należy informować nauczycielkę- dziecko rozumie dlaczego należy szanować zabawki i wszystkie przedmioty, które znajdują się w sali- dziecko wykonuje płynne ruchy- dziecko wykonuje ciekawą pracę
Pomoc nauczycielce w zmianie dekoracji sali. Zabawy dowolne w kącikach zabaw.
- rozwijanie poczucia, że jest się gospodarzem sali
- dziecko chętnie pomaga nauczycielce
WTOREK
Zabawy z piosenką. Śpiew zbiorowy i indywidualny piosenek o tematyce zimowej. Osłuchanie z piosenką B. Forma: Zabawa w przedszkolu. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- rozwijanie wrażliwości muzycznej- utrwalanie kroków tanecznych
- dziecko potrafi zaśpiewać jedną zwrotkę piosenki
Oglądanie ilustracji przedstawiającej bal w przedszkolu. Wyszukiwanie na niej charakterystycznych elementów (stroje, dekoracja, jednakowe przedmioty u różnych postaci). Słuchanie wiersza B. Forma Przebierańcy. Praca plastyczna - ozdabianie czapeczek karnawałowych.
- doskonalenie spostrzegawczości- wyrabianie sprawności manualnych
- dziecko chętnie odpowiada na pytania- dziecko wskazuje charakterystyczne elementy- dziecko w ciekawy sposób ozdabia czapkę
Dobieranie akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych do piosenki B. Forma Zabawa w przedszkolu. Słuchanie bajki czytanej przez prowadzącą.
- rozwijanie poczucia rytmu- wyrabianie umiejętności słuchania słowa czytanego
- dziecko rytmicznie odtwarza tekst- dziecko spokojnie słucha czytanego tekstu
ŚRODA
Zabawy koralikami. Segregowanie według koloru, kształtu. Nawlekanie na żyłkę według własnych pomysłów. Zabawy integracyjne Nie chcę cię znać, Balonik, Po szerokim stawie.
- stwarzenie miłej, przyjaznej atmosfery- ćwiczenie sprawności manualnych
- dziecko bez oporów przychodzi do przedszkola- dziecko sprawnie nawleka koraliki
Utrwalanie piosenki B. Forma: Zabawa w przedszkolu. Zabawa ruchowa Księżyc i gwiazdy. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [038].
- uważne słuchanie treści- przestrzeganie zasad ustalonych podczas zabawy
- dziecko wie o czym opowiada piosenka- dziecko czeka aż zostanie dotknięte przez "księżyc"
Układanie domina obrazkowego. Manipulowanie klockami plastikowymi.
- rozwijanie spostrzegawczości- rozwijanie sprawności manualnych
- dziecko prawidłowo dobiera obrazki- dziecko konstruuje ciekawe budowle
CZWARTEK
Oglądanie ilustracji w czasopismach dziecięcych. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- kształcenie umiejętności wypowiadania się
- dziecko wypowiada się na temat ilustracji
Klasyfikowanie zabawek według ustalonych cech: ciężaru, koloru, wielkości. Zabawa ruchowa Co robią zabawki.
- porządkowanie zabawek, tworzenie zbiorów- wypełnianie kolorem przedmiotów należących do określonego zbioru- ćwiczenie umiejętności bezpiecznego poruszania się po sali w grupie
- dziecko prawidłowo wybiera zabawki- dziecko szybko reaguje na sygnał
Spacer w okolicach przedszkola w celach rekreacycjnych. Zabawy dowolne wybranymi zabawkami.
- wyrabianie umiejętności chodzenia para za parą- przestrzeganie ustalonych reguł podczas współdziałania z rówieśnikami
- dziecko dzieli się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi otoczenia- dziecko przyjmuje ze spokojem przegraną
PIĄTEK
Rozmowa na temat zimowej aury. Określanie jej charakterystycznych cech. Opisywanie części garderoby odpowiednich na czas zimy. Zabawa Do kogo toczę piłkę.
- wzbogacanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych w zimie- utrwalanie imion dzieci
- dziecko dobiera ubranie do pogody- dziecko zna imiona rówieśników
Przygotowanie do uroczystości przedszkolnej. Udział dzieci w zabawie karnawałowej. Wykonanie wydzieranki z gazety - naklejanie na kolorowe kartki papieru technicznego.
- udział dzieci w konkursach, zabawach, grach- samodzielne tworzenie pracy plastycznej
- dziecko chętnie uczestniczy w balu- dziecko nadaje nazwę swojej wydzierance
Zabawy na podwórku. Zwracanie uwagi na porządek w szafkach podczas zmiany garderoby. Zabawy dowolnie wybranymi zabawkami.
- wdrażanie do nierozrzucania swojej garderoby po szatni
- dziecko wie jaką kolejność zachować przy ubieraniu się w zimową odzież
Hel53land