Prowadząca: Danuta Szulc
Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 3 im. Bohaterów Westerplatte w Lublińcu
Klasa: III d
Cykl tematyczny: Koledzy z innych krajów, ich życie, zabawy, sposoby porozumiewania się.
Temat dnia: Czego możemy nauczyć się od Eskimosów?
Temat zajęć: Ocena postępowania głównego bohatera opowiadania pt. „Anaruk Chłopiec z Grenlandii”. Wyodrębnianie charakterystycznych cech ludzi żyjących na dalekiej północy. Stopniowanie przymiotników. Utrwalenie pojęcia „trzy stany skupienia wody”. Właściwości lodu.
Edukacje: polonistyczna, środowiskowa, muzyczna, plastyczna, ruchowa
Cele:
· Zapoznanie uczniów z cechami osobowymi Eskimosów, poznanie ich obyczajów,
· Kształcenie umiejętności wskazywania charakterystycznych cech bohaterów, oceny ich postępowania, uzasadnienie swojego zdania,
· Kształcenie umiejętności wyodrębniania postaci głównych i drugorzędnych, doskonalenie techniki czytania,
· Rozwijanie umiejętności swobodnego, poprawnego wypowiadania się,
· Kształcenie umiejętności analizy tekstu
· Utrwalenie umiejętności stopniowania przymiotników
· Bogacenie słownictwa uczniów
· Poznanie właściwości lodu , temperatury zamarzania wody i topnienia lodu
· Poznanie wpływu temperatury na zmianę stanu skupienia wody oraz na zmianę objętości wody zamarzniętej i na topnienie lodu
· Utrwalenie rozumienia pojęcia „trzy stany skupienia wody”- stan ciekły, gazowy, stały.
· Kształcenie umiejętności przeprowadzania doświadczeń związanych z badaniem właściwości
· Kształtowanie umiejętności wnioskowania – podanie przykładów, gdzie na ziemi występuje woda w stanie stałym
· Budzenie szacunku dla kultury współżycia Eskimosów.
Cele operacyjne:
Uczeń umie i potrafi
· Płynnie odczytywać tekst
· Zawrzeć myśl w obrębie zdania
· Odróżnić zdarzenia istotne od mniej istotnych
· Przeprowadzić doświadczenie
· Stopniować przymiotniki,
· Posługiwać się atlasem i globusem
· Dostrzegać wartościowe cechy bohaterów opowiadania
Forma: zbiorowa, indywidualna zróżnicowana
Metoda: pogadanka, praca z tekstem, pokaz, doświadczenie, obserwacja, drama.
Środki dydaktyczne:
· Egzemplarze lektury dla każdego ucznia;
· Mapa, globus;
· Ilustracje wykonane przez uczniów, a przedstawiające główne zdarzenia z udziałem Anaruka;
· Kolorowe napisy;
· Ilustracje przedstawiające wygląd Eskimosów, igloo;
· Karty pracy- rozsypanka wyrazowa, uzupełnianie luk, kończenie zdań;
· Rozsypanka literowa;
· Termometr laboratoryjny;
· Słoik z wodą, kostki lodu, lejek;
· Zagadki, krzyżówki, karty pracy, rozsypanka wyrazowa.
Literatura:
· „Anaruk- chłopiec z Grenlandii”,
· „Lektura w klasach I-III” –K. Lenartowski, W. Świątek,
· „Materiały do pracy z tekstem literackim w klasach początkowych”- J. Długosz, E. Orzech
· „Gazeta z klasą! – czasopismo dla uczniów i nauczycieli klas I-III” nr 7-8 rok 1997
· „Zabawy w nauczaniu początkowym” W. Hemmerling
o Jaką lekturę ostatnio poznaliśmy?
o Kto jest jej autorem? Kim był?
o Gdzie dzieje się akcja opowiadania? (pokaz)
o Czego dowiedzieliśmy się o klimacie Grenlandii?
o W jakich warunkach żyli Eskimosi? ( ubiór, pożywienie, mieszkanie, zajęcia)
o Czy te warunki zmieniły się od tamtych czasów? Uczniowie dzielą się zdobytymi na ten temat wiadomości z różnych źródeł.
2. Ułożenie rozsypanki literowej, będącej wprowadzeniem do tematu zajęć.( ułożenie cyfr od najmniejszej do największej i odczytanie hasła)
S 7
E 2
O 11
H 4
K 8
M 10
C 3
Y 5
W 14
I 9
S 12
C 1
Ó 13
E 6
6. Zapisanie tematu zajęć:
Jakimi ludźmi są Eskimosi?
N: Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy przypomnieć sobie bohaterów opowiadania. Czy można ich podzielić? Na jakie grupy?
U: Tak na postaci główne i drugoplanowe .
N: Kto będzie należał do pierwszej grupy, a kto do drugiej?
U: Postacią główną jest Anaruk, a drugoplanową są mieszkańcy Grenlandii, czyli Eskimosi.
N: Jak wyglądał Anaruk?
U: Był Eskimosem niskiego wzrostu, miał 12 lat.
N: Czyli był jeszcze dzieckiem. Popatrzcie jednak na wasze ilustracje przedstawiające wyczyny tego małego chłopca. Spróbujcie ocenić jego postępowanie.
Co przedstawia pierwsza ilustracja? Jaki możemy jej nadać tytuł?
-Uczniowie krótko opowiadają zdarzenia przedstawione na ilustracjach przez nich wykonanych i nadają im ustnie tytuł.
7. Próba odpowiedzi na pytania:
* Jaki wobec tego był Anaruk skoro dokonał tylu wyczynów?
1.Ilustracja ruchowa do piosenki „Eskimos”
1. Wybór przymiotników określających chłopca spośród zgromadzonego słownictwa.
N: Przygotowałam Wam wyrazy określające chłopca. Część z nich już wymieniliście, ale sprawdźcie czy wszystkie rzeczywiście określają naszego bohatera?
U: odrzucają te, które są niewłaściwe.
* Jakim był chłopcem w stosunku do swojej rodziny, jakim był synem, jakim był bratem?
Dzielny
ANARUK
Zły
dzielny
Sprytny
Samolubny
sprytny
Troskliwy
odważny
Bojaźliwy
troskliwy
Odważny
kochający
Silny
dobry
Kochający
silny
N: Jakie to części mowy? Na jakie pytania odpowiadają? W jakim stopniu występuje pierwszy przymiotnik? Utwórz stopień wyższy np. od przymiotnika „troskliwy”, a najwyższy od przymiotnika „dobry” itd.
N: Spróbujcie uzupełnić zdania na karcie pracy posługując się zgromadzonymi przymiotnikami- Karta pracy:
Anaruk jako syn i brat był: (dobry, troskliwy, kochający)
Anaruk jako chłopiec i myśliwy był:( dzielny, sprytny, silny, odważny.)
2. Poznanie cech osobowych Eskimosów.
N: A teraz odpowiemy sobie na pytanie:
* Jakie cechy charakteryzowały postaci drugoplanowe?
* Jakimi ludźmi są Eskimosi?
W tym celu będziemy odczytywać zaznaczone w domu króciutkie fragmenty i określać cechy Eskimosów.
U: czytają , określają cechy i przypinają na tablicy:
FRAGMENTY TEKSTU
OKREŚLENIE CECHESKIMOSI:
„(...)myśliwi lubią się popisywać swoją zręcznością”
zręczni
„(...) Eskimoskie dzieci, tak samo zresztą jak ich rodzice, nie kłócą się nigdy, ani nie biją”
żyją w zgodzie i w przyjaźni
„złodziejstwo jest tu również nieznane”„Każdemu wolno pożyczać sobie ten przedmiot, jakiego mu potrzeba nawet w czasie nieobecności właściciela”.
uczciwi
„Zmarznięty i głodny wędrowiec, który zawita do osady, będzie przyjęty jak najlepszy przyjaciel”
gościnni
„Wiele innych zalet odkryłem w tych ludziach(...) są bardzo skromni, nie przechwalają się, nie kłamią i nie obmawiają wzajemnie”
skromninie chwalą sięnie kłamiąnie obmawiają
„Czasami zdarzyć się może, że myśliwi popełnili jakiś czyn krzywdzący innych, wtedy zbiera się na sąd cała osada i winowajca musi przyznać się do wszystkiego”
sprawiedliwie oceniają innych
„(...) dreszcz mnie przejmował, gdy patrzyłem jak Eskimosi łowią łososie, stojąc godzinami po kolana w lodowatej wodzie”
...
albi32