diagnostyka program i regulamin.pdf

(235 KB) Pobierz
Microsoft Word - 40843B5E-0B3D-0875B6.doc
REGULAMIN
dla Kol.Kol. Studentów IV i V roku Wydziału Lekarskiego dotyczący
odbywania zajęć, zaliczania i egzaminowania z przedmiotu Diagnostyka Laboratoryjna
1. Studencisą zobowiązani do uczęszczania na zajęcia w terminach wyznaczonych przez Dziekana.
2. Wwyjątkowych sytuacjach, uzasadnionych przypadkiem losowym oraz w przypadku indywidualnego toku
studiów (ITS ) termin odrobienia zajęć należy ustalić z nauczycielem akademickim odpowiedzialnym za
kooidynację zajęć dydaktycznych w Katedrze* - nie póżniei niż 2 tygodnie przed planowanym terminem.
Studenci ITS są zobowiązani każdorazowo do okazania zaświadczenia o odbywaniu indywidualnego
nauczania.
3. Studenci,którzyzgłoszą się / poza planem / bez uprzedniego uzgodnienia terminu mogą być nie przyjęci
z uwagi na brak miejsca na sali ćwiczeń.
4. O becność na zajęciach ćwiczeniowo - seminaryjnych jest obowiązkowa.
5. Wprzypadkunieobecności należy odrobić zaległy temat z kolejnym blokiem ćwiczeń, po uzgodnieniu
z nauczycielem akademickim odpowiedzialnym za działalność dydaktyczna Katedry*.
6. Nauczanie przedmiotu: Diagnostyka Laboratoryjna na IV roku Wydziału Lekarskiego kończy się zaliczeniem
pisemnym w sesji letniej.
7. Nauczanie przedmiotu: Diagnostyka Laboratoryjna na V roku Wydziału Lekarskiego kończy się egzaminem
pisemnym w sesji zimowej.
8. Studencisą zobowiązani do zgłoszenia się na zaliczenie lub egzamin w terminie zaproponowanym
przez opiekuna i starostę roku, zaakceptowanym przez kierownika przedmiotu.
9. Nieobecność na egzaminie jest usprawiedliwiona po okazaniu w ciągu 7-miu dni od daty egzaminu,
zwolnienia lekarskiego obejmującego okres powyżej 3-ch dni.
10. Studenci ITS mają prawo składać zaliczenie lub egzamin, zgodnie z Regulaminem Studiów Indywidualnych
pkt lii.10, w dowolnym terminie wybranym z terminów ustalonych decyzją Rady Pedagogicznej, nie później
niż w czasie określonym w programie studiów (zakończenie roku akademickiego).
Studenci ITS sąjednak zobowiązani do okazania zaświadczenia o indywidualnym toku nauczania i ustalenia
terminu na minimum 7 dni przed planowanym egzaminem dla całego roku..
11. Studenci,którzy zdali egzamin mają prawo do jednorazowej poprawy oceny zdając go w wyznaczonym
dla całego roku terminie.
12. Studentom, którzy w terminie zerowym (przedsesyjnym) otrzymają ocenę niedostateczną a w terminie
pierwszym poprawią na co najmniej ocenę dobrą ocena z terminu zerowego zostanie anulowana (brak
wpisu w indeksie).
w roku akademickim 200312004 - Dr n. med. Natalia Kościuk
9007690.004.png 9007690.005.png
Zalecane materiały szkoleniowe *
dla studentów IV i V roku Wydziału Lekarskiego
przedmiot: Diagnostyka Laboratoryjna
Angielski S., Jakubowski Z., Dominiczak M.H. : Biochemia Kliniczna,
Wydawnictwo Perseusz, Gdańsk
Burbis CA /red./: Tietz Textbook of Clinical Chemistry, Saunders Co
Dembińska-Kieć A., Naskalski J. : Diagnostyka Laboratoryjna z elementami
biochemii klinicznej, Volumed, Wrocław
Neumeister B., Besenthal I., Liebich H.; Diagnostyka Laboratoryjna, Wydawnictwo
Urban&Partner
Pawelski S., Maj S. : Normy i diagnostyka chorób wewnętrznych, PZWL,
Warszawa
Sznajd J. /red./: Biochemia kliniczna w praktyce lekarskiej, PZWL, Warszawa
Thomas L.: Clinical laboratory diagnostics . Use and assessment of clinical
laboratory results, TH-Books Verlagsgesellschaft mbH, Frankfurt/Main, Germany
Tietz N.W. /red./: Fundamentals of Clinical Chemistry. Saunders Co
Tietz N.W. /red./: Clinical Guide to Laboratory Tests, Saunders Co
Tomaszewski J.J. : Diagnostyka Laboratoryjna, PZWL, Warszawa
* zalecane najnowsze edycje
9007690.006.png 9007690.007.png
• interpretacja wyniku badania ogólnego moczu
Cz ęść teoretyczna
1. Pobieranie moczu na badanie ogólne, poranna i "przypadkowa 1
porcja moczu. Wpływ przechowywania moczu na wynik badania.
2. Schemat wykonanaia badania metod ą tradycyjn ą i za pomoc ą tes
tów paskowych.
3. Badanie ogólne moczu jako badanie skriningowe dla chorób nere*
i dróg moczowych, chorób w ą troby i dróg ż ółciowych oraz zaburze ń
przemiany w ę glowodanowej. .
4. Czynniki fizjologiczne i patologiczne wpływaj ą ce na wygl ą d,
g ę sto ść i odczyn moczu. G ę sto ść i ci ś nienie osmotyczne moczu jakc
parametry oceniaj ą ce zdolno ść zag ę szczania moczu przez nerk ę .
5. Białkomocz - tradycyjne i nowoczesne metody wykrywania i o/.-
naczen ilo ś ciowych, podział analityczny i kliniczny. Mikroalbunu-
nuria .
o. Elementy osadu moczu - prawidłowe i patologiczne.
7. Przyczyny krwiomoczu. Znaczenie diagnostyczne wykrywania he-
moglobiny i mioglobiny w moczu.
3. Przyczyny leukocyturii.
9. Wałeczki w moczu - mechanizmy odpowiedzialne za ich tworzenie,
znaczenia diagnostyczne.
10. Cukromocz - metody wykrywania, znaczenie diagnostyczne
11. Ketonuria - przyczyny, metody wykrywania ciał ketonowych w
moczu i ich swoisto ść .
12. Przyczyny bilirubinurii.
13. Przyczyny zarówno nadmiernej ilo ś ci, jak i braku urobilincge-
nu w moczu.
Cz ęść praktyczna
1. Zapoznanie si ę z testami paskowymi.
2. Ogl ą danie osadu moczu.
3. Inerpretacja konkretnych wyników badania ogólnego moczu
9007690.001.png
OCENA LABORATORYJNA ZABURZE Ń GOSPODARKI WODNO-ELEKTROLITOWEJ
I RÓWNOWAGI KWASOWO-ZASADOWEJ
1. Homeostaza ustrojowa
- /izojonia, izohydria, izoosmia, izowolemia, izotermia/
- prawo elektroobojętności ustrojowej
- prawo izoosmolalności
2. Przestrzenie wodne ustroju
3. Osmolalność osocza
- substancje osmotycznie aktywne w osoczu
- wzory na wyliczanie osmolalności w osoczu
- tzw. "przerwa osmotyczna"
4. Zaburzenia i regulacja gospodarki wodno-elektrolitowej
- przewodnienia i odwodnienia - hypo, izo, hipertoniczne
- możliwości laboratoryjnej oceny zaburzeń wodnych ustroju
5. Elektrolity osocza / Na*. K + , Cl
- stężenia, regulacja stężeń, zmiany wartości
- stężenia w moczu
- kliniczne stany zaburzeń gospodarki elektrolitowej
- tzw. "przerwa anionowa"
- elektrolity osocza a stężenia w krwinkach czerwonych
- nowoczesne metody oznaczeń /ISE, met. enzymatyczne, fotometria
płorni eniowa/
6. Praktyczne oznaczanie stężeń elektrolitów i osmolalności osocza
7. M ożliwości błędów i ocena wiarygodności wyników elektrolitów
8. Równowagakwasowo-zasadowa
- bufory zewnątrz i wewnątrzkrwinkowe
- buforowanie narządowe
- układ kostny
- równanie Hendersona-Hasselbalcha /wykorzystanie w praktyce/
- współzależność zmian rk-z i elektrolitów
- materiał do badań rk-z /krew tętnicza, arterializowana/
- parametry rk-z /mierzone i wyliczone/
- zaburzenia proste
- zaburzenia mieszane
- wzory na kompensację zaburzeń rk-z
- wykorzystanie "przerwy anionowej"
- wykorzystanie zmian stężeń elektrolitów w interpretacji wy
ników rk-z
- najczęstsze kliniczne przyczyny zmian wyników rk-z
G. Praktyczne oznaczanie rk-z ♦ metodyka oznaczeń 1O.
Możliwości błędów i ocena wiarygodności wyników rk-z
9007690.002.png
Ocena laboratoryjna zaburze ń homeostazy glikemii.
I. W ę glowodany
1. Regulacja st ęż enia glukozy.
2. Genetycznie uwarunkowane zaburzenia gospodarki w ę glowodanowej.
- galaktozeroia
- fruktozuria
- glikogenozy
3. Oznaczanie glukozy / met .redukcyjne, raet . o-toluidynowa , met.
enzymatyczne/
4. Test doustnego obci ąż enia glukoz ę
- klasyczny: a/ krzywa pełna
b/ krzywa skrócona c/
krzywa przedłu ż ona
- inne: z dwukrotnym obci ąż eniem glukoz ą
5. Glukoza w płynie raózgowo-rdzeniowym
6. Glukoza w moczu /oznaczanie, poj ę cie Tmax/
7. Cukrzyca
- podział /typ 1, typ 11, wtórna, upo ś ledzona tolerancja
glukozy, cukrzyca ci ęż arnych/
- diagnostyka laboratoryjna
a/ rozpoznanie
b/ kontrola terapii /oznaczanie glukozy w surowicy na czczo,
tzw. "profil dobowy", oznaczanie Hb glikozylowanej, fruk-
tozaminy, insuliny, znaczenie peptydu C.
9007690.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin