Scenariusz zajęć według Metody Ruchu
Rozwijającego Weroniki Sherborne.
Temat: Zabawy ruchowe rozwijające świadomość własnego ciała i przestrzeni w oparciu o metodę Weroniki Sherborne.
Cele ogólne:
- kształcenie umiejętności współżycia w grupie
- rozwijanie kontaktów i porozumiewania się z partnerem poprzez ćwiczenia ruchowe
- zdobywanie poczucia pewności siebie oraz bezpieczeństwa w otoczeniu
- wyzwalanie pozytywnych emocji
Cele operacyjne wychowanek:
- potrafi prawidłowo wskazać poszczególne części ciała swojego i partnera
- wie jak współdziałać z partnerem i w grupie
- poprawnie wykonuje polecenia nauczyciela
- potrafi ruchem odtworzyć nastrój słuchanej muzyki
- umie zrelaksować się i rozładować napięcie
- doznaje przyjemności, radości w trakcie zabawy
- dba o bezpieczeństwo swoje i partnera
- odkrywa własne możliwości i podnosi poczucie własnej wartości
- potrafi skupić uwagę na wykonywanym zadaniu
Metoda: Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
Formy pracy: indywidualna, w parach, zbiorowa
środki dydaktyczne: koce, chusta animacyjna, magnetofon, płyty CD - muzyka
relaksacyjna, piosenka na powitanie
Przebieg zajęć:
1. Powitanie: Powitanie przy piosence pt „ Na powitanie".Na powitanie dziś zaśpiewamy skoczną piosenkę
hej, hej, halo!
Na powitanie dzisiaj podamy swą prawą rękę
Hej, hej, halo!
Dzieci swobodnie poruszają się po sali. Witając się podają sobie ręce i potrząsają nimi.
2. Poznanie własnego ciała:
- siedzenie w koie: witanie się rąk, kolan, stóp, palców, ręka-nos, ręka-ucho itp.
- zabawa „ Moje- Twoje" — wszyscy siedzą w parach naprzeciwko siebie i wykonują kolejno poszczególne czynności:
- kładą rękę na głowie, potem na głowie partnera
- wskazują palcem swoje czoło, potem czoło partnera
- dotykają swojego nosa, potem nosa partnera itd.
3. Poznanie świadomości przestrzeni:
- „ Przeciąganie się -jak najszerzej" - wszyscy leżą na plecach, każdy zajmuje jak najwięcej miejsca, potem kuli się jak najmocniej, aby zająć najmniejszą przestrzeń.
- „ Raczkowanie" - klęk podparty i poruszanie się po sali w różnych kierunkach.
- „ Bączek" - wszyscy siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękami próbują obracać się w miejscu wokół własnej osi ze zmianą kierunku.
4. Ćwiczenia oparte na relacji „ z" partnerem ( relacja opiekuńcza ).
- „ Kangury" -jedna osoba jest matką i tuli w ramionach swoje dziecko kołysząc się na boki.
- „ Domek i pieski" -jedna osoba staje w rozkroku, druga przechodzi pod nogami i wokół partnera.
- „ Podróże na kocu" -jazda po podłodze na kocu. jedna osoba ciągnie drugą.
- „ Huśtawka" -jedna osoba siedzi lub leży na kocu, pozostali trzymają za brzeg koca i delikatnie unosząc dziecko w kocu, kołyszą je na boki.
5. Relaksacja: Masażyki do wiersza „ Idzie rak"- spacerowanie palcami po plecach dziecka, odpowiednio zmieniając kierunek.
6. Ćwiczenia „ przeciw" z partnerem.
- „ Skała" jedna osoba przyklęka opierając się dłońmi na podłodze, druga próbuje przesunąć, poruszyć „skałę".
-„ Przepychanki"- partnerzy stojąc naprzeciwko siebie przepychają się rękami.
7. Ćwiczenia „ razem" w grupie z chustą animacyjną.
- „ Wachlowanie" ( wysoko- nisko ) - wszyscy jednocześnie podnoszą chustę wysoko, następnie opuszczają nisko aż do podłogi.
- „ Deszczowa chmura" - wszyscy podnoszą chustę do góry i opuszczają. Na sygnał „ deszcz" dzieci chowają się pod chustę, na sygnał „słońce świeci" wychodzą.
- „ Karuzela" - chętna osoba siada na środku chusty, pozostali kręcą nią, idąc coraz szybciej w jedną stronę, następnie zmiana kierunku.
- „ Szklane lustro" - napinamy mocno chustę, przenosimy w bezpieczne miejsce i kładziemy na podłodze, chusta musi cały czas być napięta.
8. Relaksacja: „ Smaczne spanie"- wszyscy leżą w kręgu na podłodze do pasa przykryci chustą, grupa odpoczywa słuchając kołysanki.
9. Pożegnanie grupy: „Wspólna kołderka" - wszyscy siedzą w kręgu na podłodze przykryci do pasa chustą ( dzieci mogą siedzieć przed dorosłymi w „fotelikach" - pomiędzy nogami lub na udach ). Dzielenie się wrażeniami: co się podobało, co było trudne itd. Podziękowanie za wspólną zabawę, wysłanie iskierki „ uścisku dłoni".
1
piotrianka