Chylińska T., Przewodnik koncertowy, Kraków 1991, s.1202.pdf
(
5884 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Przewodnik koncertowy - Teresa Chyli\361ska)
TERESA CHYLINSKA
STANISŁAW HARASCHIN
BOGUSŁAW SCHAEFFER
PRZEWODNIK
KONCERTOWY
POLSKIE WYDAWNICTWO MUZYCZNE 1991
Obwolut
ħ
i okładk
ħ
projektowała Beata Barszczewska-Wojda
Niniejsza edycja jest przedrukiem wydania trzeciego z 1980 roku
(g) Copyright by Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków,
Poland, 1980. ISBN 83^24-0132-9
Od Redakcji
Przewodnik koncertowy stanowi typ wydawnictwa popularyzatorskiego od
dawna rozpowszechniony w
Ļ
wiecie w ró
Ň
nych uj
ħ
ciach i postaciach.
Wi
ħ
kszo
Ļę
tego rodzaju almanachów muzyki orkiestrowej i wokalno-
orkiestrowej omawia przede wszystkim dzieła zadomowione na estradach
filharmo-nicznych danego kraju, kład
Ģ
c szczególny nacisk na kompozycje
rodzime. Rzadsze s
Ģ
przewodniki koncertowe ograniczaj
Ģ
ce si
ħ
do
utworów wybranych według jakiego
Ļ
klucza. Dawniejsze pochodz
Ģ
na
ogół spod pióra jednego autora; ostatnio coraz cz
ħ
stsze s
Ģ
prace zbiorowe,
gdzie ilo
Ļę
współautorów dochodzi nawet do kilkudziesi
ħ
ciu. S
Ģ
przewodniki wszechstronne i tre
Ļ
ciowo zaw
ħŇ
one, pisane rzeczowo i
bardziej swobodnie, lepsze i gorsze — wspóln
Ģ
cech
Ģ
wszystkich jest
przy-st
ħ
pno
Ļę
, liczenie si
ħ
z adresatem: z wszelkiego rodzaju miło
Ļ
nikiem
muzyki, słuchaczem radiowym i zbieraczem płyt, a chyba wci
ĢŇ
jeszcze
— przede wszystkim ze słuchaczem koncertowym.
Przewodnik koncertowy stara si
ħ
ł
Ģ
czy
ę
ró
Ň
ne cechy wła
Ļ
ciwe temu
rodzajowi publikacji. W zasadzie przedstawia typ przewodnika
uniwersalnego, po
Ļ
wi
ħ
conego tym dziełom, polskim i obcym, które stale
powracaj
Ģ
w repertuarach naszych filharmonii i programach Polskiego
Radia oraz — co najcz
ħĻ
ciej si
ħ
pokrywa — zajmuj
Ģ
jakie
Ļ
wa
Ň
ne czy
szczególne
Od Redakcji
miejsce w
Ļ
wiatowej historii muzyki. Obfito
Ļę
i zró
Ň
nicowanie materiału
wymagały raczej pracy zbiorowej. Podj
ħ
ło j
Ģ
troje autorów: Teresa
Chyli
ı
ska napisała noty biograficzne kompozytorów oraz omówiła dzieła
polskie do ko
ı
ca wieku XIX, Stanisław Haraschin opracował omówienia
dzieł obcych z tego samego czasu, a Bogusław Schaeffer zaj
Ģ
ł si
ħ
muzyk
Ģ
naszego stulecia. Od tego zasadniczego podziału istniej
Ģ
odchylenia;
ostateczn
Ģ
wskazówk
ħ
stanowi
Ģ
inicjały autorów zamieszczone pod
tekstami. Indywidualno
Ļę
podej
Ļ
cia do opracowywanego materiału i
odmienno
Ļę
stylu dały w rezultacie pewn
Ģ
ró
Ň
norodno
Ļę
w sposobie uj
ħ
cia
oraz nawet pewne dysproporcje. W pracach zbiorowych trudno tego
unikn
Ģę
. Z natury rzeczy główny akcent poło
Ň
ony został na poszczególne
kompozycje: dotycz
Ģ
cy ich zespół informacji składa si
Ģ
z danych
historycznych oraz omówienia samej muzyki, potraktowanego na ogół
do
Ļę
swobodnie, z tendencj
Ģ
do unikania terminologii specjalistycznej.
Noty biograficzne staraj
Ģ
si
ħ
przekaza
ę
mo
Ň
liwie najbardziej zwi
ħ
zły
zestaw ogólnych wiadomo
Ļ
ci o
Ň
yciu i twórczo
Ļ
ci kompozytora,
niezb
ħ
dnych jako zarys tła, na którym pojawia si
ħ
dany utwór. Wszelkie
przewodniki — podobnie jak encyklopedie czy leksykony — nale
ŇĢ
do
ksi
ĢŇ
ek o charakterze podr
ħ
cznym, do których si
ħ
ga si
ħ
, szukaj
Ģ
c
okre
Ļ
lonych, dorywczo potrzebnych informacji. Z tego te
Ň
wzgl
ħ
du
zastosowano w Przewodniku — jako najpraktycz-niejszy — alfabetyczny
układ cało
Ļ
ci materiału według nazwisk kompozytorów.
III, a tak
Ň
e IV, fotooffsetowe wydanie Przewodnika koncertowego,
zachowuje jego zasadnicz
Ģ
koncepcj
Ģ
, natomiast tre
Ļę
została — w
stosunku do wydania II — zaktualizowana i rozbudowana; skorygowano
te
Ň
dostrze
Ň
one bł
ħ
dy. Bior
Ģ
c pod uwag
ħ
wysuwane
Ň
yczenia oraz stał
Ģ
intensyfikacj
ħ
naszego
Ň
ycia muzycznego i post
ħ
puj
Ģ
cy rozwój muzyki,
szerzej uwzgl
ħ
dniono dzieła kompozytorów XVIII i XIX wieku oraz
twórczo
Ļę
współczesn
Ģ
.
Plik z chomika:
wrzucaj
Inne pliki z tego folderu:
Chylińska T., Przewodnik koncertowy, Kraków 1991, s.1202.pdf
(5884 KB)
Inne foldery tego chomika:
analiza muzyczna
biografie
harmonia i kontrapunkt
historia muzyki
instrumentacja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin