Nowak_Jerzy Kwiatkowski_Magia poezji.doc

(30 KB) Pobierz
Jerzy Kwiatkowski, Magia poezji (o poetach polskich XX wieku)

Jerzy Kwiatkowski, Magia poezji (o poetach polskich XX wieku)

Poezja organiczna [O poezji Tadeusza Nowaka]

 

Nowak jest poetą organicznym i zamkniętym, może mniej świadomym od Grochowiaka, Białoszewskiego czy Harasymowicza, ale za to jakby biologicznie ze swoją poezją połączonym.

·         konsekwentnie wracają w jego poezji motywy-klucze, motywy-dominanty

 

Świat Nowaka zamyka się w kręgu realiów wiejskich, pejzażu wiejskiego.

·         to wieś z czasów dzieciństwa poety lub jeszcze dawniejszych

·         poeta miesza obrazy z dzieciństwa, motywy baśni ludowej z obrazami biblijnymi

 

Wpływ Biblii na poezję Nowaka:

·         motywy i tematy

·         struktura – poetyka symbolu, alegorii typu biblijnego (np. i opatrzności jest wyjęte oko, wiersz Lewiatan – ten odwołuje się do Talmudu, ale najprawdopodobniej za pośrednictwem tradycji katolickiego kaznodziejstwa; słowo „sól”)

·         stylistyka i język – archaizacja, hieratyczność składniowo-retoryczna (inwersje: Pełno jest w naszym sercu żalu; nagromadzenie czasownikowych form biernych: I północne wody wydane były nam na pocieszenie), formy bezosobowe, „prorockie” futurum

 

Nowak zawsze był poetą hiperboli, twórcą estetycznych wartości ostrych. Nie chce tego wyrażać wprost, więc nakłada metaforyczno-mitotwórczy kostium. Nie chce złagodzić siły swych przeżyć, chce je tylko przetłumaczyć.

 

Nowak nie wpada w patos, ratuje go przed nim ironia; poza tym tworzy własną mitologię (tylko na wzór biblijnej); swój symbolizm i alegoryzm komplikuje i wzbogaca o elementy innej poetyki.

 

***

 

Mitologię Nowaka tworzą słowa-klucze: drewno, ułomność, jaszczur, sól, kozioł.

·         drewno i ułomność zbliżają jego poezję do Leśmianowskiej, np. w Balladzie na dudę

·        

Znowu jesteś, staroświecki Panie.

Czarne kozły i biblijne woły

twój weselny ciągną wóz.

Między nami na dwie pięści dialog

prowadzony, spisują kapłani

na wnętrznościach patroszonych kóz.

„Dialog”

·         Leśmianowska postawa metafizycznego buntu widoczna jest tu w sposób wyjątkowo tragiczny, na co niewątpliwie wpływa biblijna sceneria (Dialog)

·        

Choć czysty jestem, będę ścięty.

Mój bok, jak źródło, kij otworzy.

„Osądzony”

·         sól i kozioł symbolizują motyw ofiary (Osądzony)

 

 

 

 

Widać u Nowaka pragnienie odnalezienia wartości w cierpieniu i sensu w bezsensie. Jego postawa opiera się na konflikcie między pojęciem ofiary a pojęciem tragizmu niezrozumiałego.

 

***

 

Najtrudniej zinterpretować wiersze, których alegorie odwołują się do ludowych tradycji i mało rozpowszechnionych podań. Poza tym obrazy są zazwyczaj niezwykle zagęszczone i skomplikowane (niewspółmiernie do warstwy znaczeń).

U Nowaka metafora nie jest skrótem myśli; on myśli metaforami i obrazami.

Obrazowanie Nowaka ewoluuje od szkoły awangardy krakowskiej:

Na błękitne kołowroty

nawijały lasy

zgrzebnych ścieżek sznury,

ciągnąć wolno do rzeźni

sennych wołów pagóry.

              „Przejażdżka” – zabawa animizacyjno-barokowa

To tylko dłonie upalne pogody

na mojej twarzy leżą nieruchomo

              „Rzeczy opadanie” – świetny w swej trafności skrót

...przez technikę snu:

A my, żeśmy czekali

przez sekretne jedwabie

do ich ciała giętego

z barokowych metali

podjeżdżamy powoli

mokradłami na żabie...

              „Zaręczyny” – zaskakujący erotyk

...po estetyczne wartości nadrealistyczne:

O zmierzchu idą staruszkowie.

Z rozciętej ryby wieje chłód

i opatrzności jest wyjęte oko.

Wypchane sowy zamiast meloników

niosą na oczy zsunięte głęboko

              „Lewiatan”

 

Poprzez udział podświadomości, wkroczenie praw marzenia sennego potwierdza się organiczność poezji, rosnącej w poecie od czasów wiejsko-religijnego dzieciństwa. jest to poezja – w całym swym bogactwie – zdumiewająco różnorodna.

 

** E.Z.**

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin