Renowacja ram.pdf

(256 KB) Pobierz
Microsoft Word - Renowacja ram
Renowacja ram
Wstęp
Stara rama może wymagaćtrzech typów renowacji: - wzmocnienia łączeń- pozocenia -
renowacji profilu (przed zoceniem)
Złocenie może byćwykonywane różnymi technikami: - złotąfarbąrenowacyjną- woskiem
złoceniowym - nakadaniem płatków zota. Jest to prawdziwe zocenie, jednak wymagające dużej
wprawy.
Niezbędne narzędzia
Szczotki, pędzle, skrzynka uciosowa, gładzik z agatu lub bukszpanu, miękka szmatka weniana,
ircha, wklęsłe duto, młoteczek, młotek, nóżpozotniczy, pędzel pozłotniczy
Renowacja
Zącza ramy
Jeżeli zącze jest osabione demontujemy tyłramy, wyciągamy
obrazek i szybę.
Wzmacniamy poączenie gwoździkami i powlekamy szpachlówkądo
drzewną. (1)
Po kilku godzinach pokrywamy ślady szpachlówki barwnikiem o tym
samym odcieniu co rama.
Ponownie mocujemy ramę, oklejając tyłpapierem powlekanym.
Uzupenienie niewielkich ubytków
Przed rozpoczęciem pracy zabezpieczamy krawędzie taśmąklejącą.
Delikatnie czyścimy odnawianąpowierzchniędenaturatem i szczotką.
Usuwamy odpryski i obluzowane części profilu, uważając, by nie uszkodzićdrewna.
Materiały uzupełniania ubytków:
Szpachlówka do drewna
Wypeniamy szczeliny, odpryski i pęknię-cia masąnakadaną
szpachelką. (2)
Kiedy wyschnie wygładzamy jąpapierem lakierniczym. Zagłębienia
profili szlifujemy, papierem owiniętym wokółołówka. (3)
35928691.014.png 35928691.015.png 35928691.016.png
Plastyczna masa drzewna:
Plastyczna masa drzewna, jest rodzajem masy modelarskiej, która
twardnieje na powietrzu.
Po ugnieceniu masy w palcach wciskamy jąw otwory. (4)
Kiedy masa wyschnie, wklęsym dłutem nadajemy jej pożądany
ksztat, a nastę-pnie szlifujemy papierem ściernym. (5)
Wosk złoceniowy
Wypeniamy woskiem ubytki i masku-jemy ślad łączenia części ramy
(6) .
Wykonanie odlewów
Brakujące części profilu odtwarzamy na podstawie zachowanych fragmentów ramy, wykonując
odlewy gipsowe. W tym celu należy wykonaćformęz masy elastomerowej, a następnie odlać
element z gipsu i przykleićwe właściwym miejscu:
Przygotowujemy elastomer ugniatając go z niewielkim dodatkiem
katalizatora, tak, by otrzymaćjednolitąmasę.
Nakadamy elastomer na fragment dobrze zachowanego profilu,
większego niżrekonstruowana część. (7)
Po kilku minutach schnięcia wyciągamy utworzonąformę. (8)
Wypeniamy formęgipsem modelarskim. (9)
35928691.017.png 35928691.001.png 35928691.002.png 35928691.003.png 35928691.004.png 35928691.005.png
Gdy odlew zwiąże, wyjmujemy go z formy. (10)
Przycinamy odlew tak, aby pasowałidealnie do miejsca ubytku i
przyklejamy. (11)
Zocenie
Rozróżniamy dwie podstawowe techniki zocenia: na pulmencie i na mikstonie, często określane
jako technika połyskowa i technika matowa.
Nakadamy miękkim pędzlem gotowy pulment. (12)
Po wyschnięciu polerujemy ramęmiękkąszmatkąwełnianąlub
szczotkądo czyszczenia aksamitu, ażdo uzyskania połysku.
Przystępujemy do nakadanina patków złota. Przenosimy je nożem
pozłotniczym na tzw. „poduszkępozłotniczą" - kawałek irchy
rozpięty na deseczce. Docinamy do potrzebnej wielkości i kształtu.
(13)
Miejsce pokryte pulmentem nawilżamy wodnym roztworem
spirytusu.
Na wilgotnąjeszcze powierzchnięspecjalnym pędzlem pozotniczym
kadziemy możliwie szybko płatki złota. Nakładamy płatek do płatka
i od razu dociskamy do powierzchni. (14)
W celu nadania pozłocie odpowiedniego połysku, po wyschnięciu (2-
3 godz.) odkurzamy jąmiękkim, suchym, lekko natłuszczonym
pędzlem o dugim włosiu.
Następnie polerujemy agatowym gładziliem, powtarzając tę
czynnośćkilkukrotnie, ażdo uzyskania połysku. (15)
Złocąc na pulmencie możemy równieżuzyskaćpowierzchnięmatową, poprzez pokrycie jej
roztworem czystego spiry-tusu, słabego kleju lub lakierem spirytusowym.
Złocenie na mikstionie
Nakadamy równomiernie cienkąwarst-węmikstionu za pomocą
szczecinowego pędzla. (16)
Nadmiar mikstionu zdejmujemy tamponem z waty i gazy . Zbyt gruba warstwa może zepsuć
końcowy efekt pozłoty.
Pozacanie rozpoczynamy gdy mikstion przeschnie, ale zachowa jeszcze lepkość.
Patki zota przenosimy z „poduszki pozotniczej" przy pomocy noża i przykadamy do miejsc
pokrytych mikstionem.
Rozprostowujemy je lekkim dmuchnięciem i bardzo delikatnie dociskamy pędzlem, flaneląlub
tamponem z waty.
Po paru godzinach wygładzamy pozłotę miękkim pędzlem.
Następnego dnia możemy powlec ją40% alkoholem - pod jego wpływem pozota wyrównuje się.
Jeżeli nie używamy patków prawdziwego złota konieczne jest pokrycie powierzchni np.
35928691.006.png 35928691.007.png 35928691.008.png 35928691.009.png 35928691.010.png 35928691.011.png 35928691.012.png
werniksem .
Złota farba renowacyjna
Dobrze wymieszany preparat nakadamy pędzlem. Uwaga: zocimy całośćramy, by uniknąć
różnicy odcieni.
Wosk złoceniowy
Nakadamy palcami lub małąszczoteczkąwosk złoceniowy. (17)
Polerujemy miękkąszmatkąażdo uzyskania poysku. Najlepsze efekty uzyskamy nanosząc
kilkukrotnie cienkie warstwy preparatu.
Ramie odnawianej złotąfarbąmożna nadaćpatynęzarysowując jąołówkiem ze złotym
rysikiem, a następnie polerując miękkąszmatką.
Zmatowiałe złocenia można odnowićużywając białka z jajek rozcieńczonego octem lub
specjalnego środka czyszczącego. Białko nanosimy pędzlem. Zostawiamy do
wyschniścia i czyścimy bawełnianym tamponem.
35928691.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin