Strategia_Zatwierdzona_przez KE(1).pdf
(
1506 KB
)
Pobierz
Strategia_Zatwierdzona_przez KE
Strategia komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce dotyczy działań informacyjnych i
promocyjnych prowadzonych w ramach:
-
Narodowej Strategii Spójności,
-
Krajowych programów operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Infrastruktura i Środowisko,
Rozwój Polski Wschodniej, Kapitał Ludzki, Pomoc Techniczna,
-
Regionalnych programów operacyjnych dla województw: dolnośląskiego, kujawsko-
pomorskiego, lubelskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego,
podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-
mazurskiego, wielkopolskiego oraz zachodniopomorskiego.
WersjazatwierdzonaprzezKomisjęEuropejską
SPIS TRE
Ś
CI
WSTĘP………………………………………………………………..…………………………………..3
1. ANALIZA SYTUACJI WYJ
Ś
CIOWEJ
.........................................................................6
1.1.
Doświadczenie z realizacji działań informacyjnych i promocyjnych w latach 2004-2006
. 6
1.2.
Analiza SWOT
........................................................................................ 8
2. PODSTAWY PRAWNE
...........................................................................................9
2.1.Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego
.......................................................11
2.2.Strategia komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2007-2013
............................11
2.3 Plan komunikacji PO/RPO na lata 2007-2013
....................................................11
2.4 Roczny plan działań informacyjnych i promocyjnych
............................................12
2.5 Strategia komunikacji programów EWT oraz EISP
..............................................12
3. PODSTAWOWE ZAŁO
ś
ENIA REALIZACJI STRATEGII
...............................................13
3.1 Jedność w róŜnorodności
............................................................................13
3.2
Wszystkie instytucje zaangaŜowane w prowadzenie działań informacyjnych dąŜą do
zapewnienia maksymalnej synergii pomiędzy inicjatywami własnymi i innych podmiotów.
...14
3.3 Zapewnienie przejrzystości i jawności
.............................................................14
3.4 Sprawna komunikacja wewnętrzna
................................................................15
3.5 Samouczący się i doskonalący się system
.......................................................15
3.6 Budowa potencjału referencyjnego Funduszy Europejskich
...................................15
4. CELE DZIAŁA
Ń
INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH
............................................17
4.1 Cele działań informacyjnych i promocyjnych w odniesieniu do Narodowej Strategii
Spójności
....................................................................................................17
4.2 Cele działań informacyjnych i promocyjnych w odniesieniu do programów operacyjnych
18
5. GRUPY DOCELOWE
...........................................................................................19
6. IDEA PRZEWODNIA FUNDUSZY EUROPEJSKICH – PODSTAWOWE KOMUNIKATY
.........21
6.1 Idea przewodnia Funduszy Europejskich i podstawowe komunikaty na poziomie
Narodowej Strategii Spójności
...........................................................................21
6.2 Idea przewodnia Funduszy Europejskich i podstawowe komunikaty na poziomie
programów operacyjnych
.................................................................................23
7. KOMUNIKACJA Z POSZCZEGÓLNYMI GRUPAMI DOCELOWYMI
.................................25
7.1 Komunikacja oparta o spodziewane korzyści
.....................................................25
7.2 Model komunikacji z poszczególnymi grupami docelowymi
....................................25
7.3 Atrybuty marki Funduszy Europejskich
............................................................28
7.4 Obowiązki informacyjne i podstawowe narzędzia komunikacji
................................30
8. KOMUNIKACJA WERBALNA I WIZUALNA
...............................................................36
8.1. Komunikacja werbalna
..............................................................................36
8.2 Komunikacja wizualna
................................................................................39
9. KOORDYNACJA DZIAŁA
Ń
...................................................................................42
10. RAMOWY HARMONOGRAM
...............................................................................43
11. FINANSOWANIE
..............................................................................................44
12. MONITORING I EWALUACJA
..............................................................................45
12.1 Monitorowanie
........................................................................................45
12.2 Ewaluacja
.............................................................................................46
SPIS RYSUNKÓW:
................................................................................................48
SPIS SKRÓTÓW
...................................................................................................48
ZAŁ
Ą
CZNIKI:
.......................................................................................................49
3
WersjazatwierdzonaprzezKomisjęEuropejską
Wstęp
W ostatnich latach wszystkie instytucje Unii Europejskiej połoŜyły szczególny nacisk na działalność w
zakresie komunikacji społecznej. Ma to stać się receptą i odpowiedzią na krytykę pod adresem UE za
”deficyt demokracji” przejawiający się m.in. brakiem dostatecznej przejrzystości procedur decyzyjnych
oraz brakiem odpowiedniej komunikacji pomiędzy Unią i jej obywatelami, W Białej Księdze w sprawie
europejskiej polityki komunikacyjnej
1
, w części I Komisja zaproponowała „zdecydowane przejście od
jednokierunkowej komunikacji do wzmocnionego dialogu, od komunikacji skupionej na instytucjach do
zorientowanej na obywatela”. Podstawowe załoŜenia nowej polityki informacyjnej zostały zawarte
takŜe w innych dokumentach: Planie D (COM (2005) 494), Zielonej Księdze „Europejska inicjatywa na
rzecz przejrzystości” (COM (2006) 194) oraz Komunikacie Komisji Europejskiej do Parlamentu
Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Partnerski proces
komunikowania na temat Europy (COM(2007)568).
2
. Strategia komunikacji Komisji Europejskiej
ukierunkowana została na większą widoczność wdraŜania i efektów polityk wspólnotowych,
zapewnienie większej przejrzystości funkcjonowania instytucji europejskich oraz zmniejszenie
dystansu pomiędzy Unią i jej obywatelami przez zapewnienie partnerskiego dialogu i debaty. Ma to
słuŜyć przede wszystkim uzyskaniu powszechnej zgody co do realizacji polityk wspólnotowych oraz
ich przyszłości.
Polityka regionalna ma tu do odegrania szczególną rolę. Jak tłumaczy Komisarz ds. polityki
regionalnej Danuta Hübner
3
:
„Polityka regionalna jest narz
ę
dziem, pozwalaj
ą
cym usprawni
ć
komunikacj
ę
wewn
ą
trz Unii Europejskiej. Nie ma unijnej polityki, która byłaby „bli
Ŝ
ej”
obywatela i któr
ą
wdra
Ŝ
ałoby si
ę
„w terenie”, anga
Ŝ
uj
ą
c lokalne społeczno
ś
ci. Projekty
finansowane przez Uni
ę
Europejsk
ą
w regionach s
ą
jedn
ą
z najbardziej wymiernych korzy
ś
ci
członkostwa w Unii.”
Stanowisko to potwierdzają wyniki badania opinii publicznej przeprowadzone na zlecenie Urzędu
Komitetu Integracji Europejskiej w marcu 2006 r. Wśród korzystnych opinii na temat następstw
członkostwa naszego kraju w UE dominują właśnie wskazania dotyczące moŜliwości pozyskiwania
funduszy unijnych.
Cele rozwojowe i sposoby ich realizacji w Polsce precyzuje Strategia Rozwoju Kraju oraz Narodowe
Strategiczne Ramy Odniesienia (Narodowa Strategia Spójności)
4
, dokument kluczowy z punktu
widzenia wykorzystywania Funduszy Europejskich. Jest on logicznym scenariuszem postępowania
prowadzącego do realizacji załoŜeń, przyjętym przez rząd polski i gwarantowanym przez Unię
Europejską. Właśnie ten dokument stanowi podstawową oś komunikacji Funduszy Europejskich w
Polsce na lata 2007-2013.
Dokumenty strategiczne na pierwszym planie stawiają wszechstronny rozwój społeczno-gospodarczy
powodujący wzrost poziomu Ŝycia wszystkich Polaków. Szansa, jaką dają Fundusze Europejskie,
powinna zaktywizować i zjednoczyć wszystkich obywateli, instytucje rządowe i samorządowe oraz
partnerów społecznych i gospodarczych wokół realizacji tych wspólnych celów.
Na Strategię komunikacji Funduszy Europejskich naleŜy patrzeć takŜe przez pryzmat celów całej
Wspólnoty. Fundusze to europejskie narzędzie solidarności rozwojowej, wprowadzone po to, aby
ułatwić tym obszarom UE, które odstają poziomem od średniego unijnego poziomu rozwoju,
zmniejszenie dysproporcji. Nie chodzi jednak tylko o interes pojedynczych krajów, które otrzymają
wsparcie, ale przede wszystkim o interes Unii jako całości – jako wspólnoty politycznej. Fundusze
Europejskie są przez to systemowym i strategicznym sposobem rozwiązywania w UE
fundamentalnego problemu – kwestii współpracy i współŜycia krajów członkowskich w imię
1
BiałaKsięgawsprawieeuropejskiejpolitykikomunikacyjnej,częśćI,COM(2006)35,Bruksela1.2.2006
DokumentzostałprzyjętyprzezKomitetEkonomicznyRadyMinistrównaposiedzeniuwdniu27.11.2007r.
3
http://ec.europa.eu/commission_barroso/hubner/pland/pland_pl.htm
4
Dokument„NarodoweStrategiczneRamyOdniesienia”zwanyjesttakŜe„NarodowąStrategiąSpójności”.Oba
tytułystosowanesązamiennie.NapotrzebykomunikacjinatematFunduszyEuropejskichuŜywanabędzie
nazwaNarodowaStrategiaSpójności.
4
2
WersjazatwierdzonaprzezKomisjęEuropejską
konkurencyjności i pomyślności narodowej kaŜdego kraju oraz w imię konkurencyjności i pomyślności
Unii jako całości.
Strategia komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce musi łączyć w sobie cele wspólnotowe z
celami krajowymi. Stąd nacisk na zapewnienie przejrzystości procedur i działania instytucji, kreowanie
partnerstwa, prezentację efektów wykorzystania funduszy w kontekście korzyści z integracji
europejskiej z jednej strony oraz rzetelne informowanie i pobudzanie społeczeństwa do wysiłku, z
drugiej. Dlatego teŜ, przy wdraŜaniu Strategii Komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce naleŜy
dąŜyć do zapewnienia synergii ze Strategią Promocji Polski na lata 2007-2015.
5
Podstawowym przedmiotem komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce będzie sukces Unii
Europejskiej jako wspólnoty oraz sukces Polski jako członka UE osiągnięty dzięki wielu sukcesom
Polaków oraz polskich regionów i miejscowości. Sukces ten rozumiany jest najpierw jako wspólny i
udany wysiłek rozwojowy Polaków realizowany dzięki wykorzystaniu unijnych i polskich pieniędzy, ale
złoŜony z tysięcy mniejszych sukcesów, następnie – jako osiągnięcie ambitnych celów rozwojowych
całego kraju, takŜe w wymiarze lokalnym i osobistym – indywidualnym.
Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z 8 grudnia 2006 r. umoŜliwiło państwom członkowskim
wybór pomiędzy wdraŜaniem jednej strategii komunikacji, obejmującej wszystkie programy i fundusze
lub przygotowanie osobnych strategii komunikacji dla kaŜdego programu lub łącznie dla kilku
programów. Mając na uwadze doświadczenia z pierwszych lat wykorzystywania Funduszy Polska
wybrała pierwsze rozwiązanie. Gwarantuje ono większą spójność i synergię pomiędzy działaniami
informacyjnymi i promocyjnymi prowadzonymi przez liczne rozproszone instytucje i podmioty, co
przyczyni się do zapewnienia maksymalnej skuteczności i efektywności podejmowanych inicjatyw.
Przygotowanie Strategii Komunikacji poprzedzone było licznymi spotkaniami i konsultacjami z
przedstawicielami instytucji zarządzających regionalnymi i krajowymi programami operacyjnymi,
innych instytucji biorących udział w systemie wdraŜania funduszy oraz partnerami społecznymi i
gospodarczymi. Niniejszy dokument jest wynikiem wielomiesięcznych dyskusji, analiz i badań -
wspólnej pracy, która doprowadziła do konsensusu i przyjęcia jednej wizji dla wszystkich.
Strategia nie tylko wytycza najistotniejsze kierunki i określa zasady, ale jest takŜe swoistym
podręcznikiem komunikacji na temat Funduszy Europejskich w Polsce dla wszystkich, którzy włączają
się w proces informowania i promocji. W dokumencie wykorzystano m.in. wyniki badań opinii
publicznej, analizy prowadzone przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, efekty pracy badawczej
„Marka Funduszy Europejskich”, publikację przygotowaną w ramach współpracy polsko-włoskiej
„Plany komunikacji dla Funduszy Strukturalnych. Wytyczne” oraz publikacje Komisji Europejskiej
dotyczące komunikacji, m.in. „Getting the Message? Structural Fund Publicity and Communication”.
Strategia Promocji Polski jest to dokument o charakterze strategicznym, opisujący załoŜenia i priorytety
promocji Polski. Prace nad dokumentem prowadzi koordynuje Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Strategia
zostanieprzedłoŜonaRadziePromocjiPolski–organowiopiniodawczodoradczemuRadyMinistrówwgrudniu
2007 roku. Po akceptacji dokumentu przez Radę dokument zostanie przedłoŜony do akceptacji Radzie
Ministrów.
5
5
Plik z chomika:
MarekMaly
Inne pliki z tego folderu:
fundusze Unii Europejskiej 2007-2013 (strony 1-101).pdf
(60862 KB)
fundusze Unii Europejskiej 2007-2013 (strony 102-201).pdf
(62470 KB)
fundusze UE 2007-2013 (strony 202-301).pdf
(68581 KB)
fundusze UE 2007-2013 (STRONY 302-401).pdf
(67762 KB)
fundusze UE 2007-2013 (strony 502-550).pdf
(18877 KB)
Inne foldery tego chomika:
Access
Acrobat
Adobe Photoshop
Akademia rysunku
AKWARYSTYKA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin