Def_np_klsf_PL1.doc

(35 KB) Pobierz
Definiowanie niepełnosprawności i najczęściej stosowane klasyfikacje niepełnosprawności w Polsce

Definiowanie niepełnosprawności i najczęściej stosowane klasyfikacje niepełnosprawności w Polsce

Urszula Skrzypczak

 

W roku 1980 Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przyjęła i ogłosiła Międzynarodową Klasyfikację Uszkodzeń, Niepełnosprawności i Upośledzeń, w której niepełnosprawność określona została jako biologiczna.

 

W procesie powstawania niepełnosprawności lub procesie stawania się osobą niepełnosprawną koncepcja ta przyjmuje trzy wymiary:

·         uszkodzenie – oznacza wszelki brak lub anormalność anatomicznej struktury narządów oraz brak lub zaburzenie funkcji psychicznych lub fizjologicznych organizmu, na skutek określonej wady wrodzonej, choroby lub urazu;

·         niepełnosprawność funkcjonalna – oznacza wszelkie ograniczenie lub brak, wynikający z uszkodzenia, zdolności wykonywania czynności w sposób i w zakresie uważanym za normalny dla człowieka;

·         upośledzenie lub niepełnosprawność społeczna – oznacza mniej uprzywilejowaną lub mniej korzystną sytuację danej osoby, wynikającą z uszkodzenia i niepełnosprawności funkcjonalnej, która ogranicza lub uniemożliwia jej wypełnianie ról związanych z jej wiekiem, płcią, oraz sytuacją społeczną i kulturową.

 

To „medyczne” podejście było krytykowane. W październiku 1994 roku rozszerzona definicja osoby niepełnosprawnej została przedstawiona przez Europejskie Forum Niepełnosprawności w Parlamencie Europejskim:

 

Osobą niepełnosprawną jest jednostka w pełni swych praw, znajdująca się w sytuacji upośledzającej ją na skutek barier środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, których z powodu występujących u niej uszkodzeń nie może przezwyciężać w taki sposób jak inni ludzie. Bariery te zbyt często są zwiększane przez deprecjonujące postawy ze strony społeczeństwa.

(Ze strony internetowej:  http://www.republika.pl/forestap/niepelnosprawnosc.htm)

 

 

W literaturze polskiej używa się najczęściej poniższych klasyfikacji:

 

Deklaracja Praw Dziecka ONZ podaje uproszczony podział upośledzeń:

·         fizyczne,

·         umysłowe,

·         społeczne.

 

Najpowszechniejsze upośledzenia (odchylenia od normy) klasyfikowane są na:

·         upośledzenie organów zmysłowych.

·         upośledzenia umysłowe,

·         upośledzenia charakterologiczne (zaburzenia w zachowaniu),

·         upośledzenia motoryczne.

 

Maria Grzegorzewska w 1964 roku dokonała klasyfikacji z punktu widzenia potrzeb praktycznych w szkolnictwie:

·         upośledzeni umysłowo (oligofrenopedagogika);

·         głusi: z resztkami słuchu, niedosłyszący, ogłuchli mówiący, głusi upośledzeni umysłowo (surdopedagogika);

·         niewidomi: z resztkami wzroku, niedowidzący, ociemniali, niewidomi upośledzeni umysłowo (tyflopedagogika);

·         kalecy (pedagogika terapeutyczna);

·         społecznie niedostosowani (resocjalizacja):

-          zaniedbani moralnie,

-          z zaburzeniami nerwowymi.

 

W aktualnie używanej terminologii zaniechano określenia upośledzenie umysłowe, zastępując je niepełnosprawnością. Mamy więc uczniów:

-          z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim,

-          z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym itd.

 

W szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych wszyscy wyżej wymienieni uczniowie, niezależnie od normy intelektualnej, typu schorzenia, dysfunkcji, deficytów rozwojowych itp., określani są wspólnym terminem uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W tym miejscu podkreślić należy, iż do grupy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych zalicza się również tzw. ucznia zdolnego.

 

Podsumowując rozważania dotyczące niepełnosprawności należy przyjąć, że dziecko uznaje się za niepełnosprawne jeśli ma ograniczenia psycho-fizyczne, które w sposób istotny ograniczają jedną lub więcej z głównych aktywności życiowych.

 

Główne aktywności życiowe obejmują:

-          dbanie o siebie,

-          chodzenie,

-          patrzenie,

-          słyszenie,

-          mówienie,

-          uczenie się,

-          wykonywanie operacji manualnych,

-          pracę/ zdolność do podejmowania ukierunkowanej aktywności/,

-          oddychanie.

 

 

Bibliografia:

Lipkowski O.,1984 - Pedagogika specjalna, PWN, Warszawa.

Wapiennik E., Piotrowski R. 2002 - Niepełnosprawny- pełnosprawny obywatel Europy, Warszawa.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin