9XIX.txt

(61 KB) Pobierz
Rozdzia� IX
Wiek XIX
Kto�, kto zechcia�by si� zapozna� z opiniami, jakie na przestrzeni
stuleci formu�owano na temat dzia�alno�ci Nostradamusa, przekona�by
si�, jak cz�sto pot�piano go za szarlataneri� i szalbierstwo, zw�aszcza
w naszych czasach. Obecnie bowiem tak zwana nauka uznaje za prawd�
jedynie to, co potwierdzi rozum; uwa�a si�, �e wiedz� o przysz�o�ci
czerpa� mo�na jedynie na podstawie wiedzy o przesz�o�ci...
(Charles A. Ward, Oracles of Nostradamus, 1891, s. 35)
Wsp�czesny Pary� zapomnia� chyba o Nostradamusie. �adna ulica, �aden
bulwar, �aden plac nie nosi jego imienia. Niemniej w r�nych miejscach
Babilonu - jak Nostradamus nazywa� niekiedy Pary� - dostrzec mo�na
ukryte znaki, kt�re przypominaj� nam o wizjonerze z Salon. Tak na przyk�ad
w Musee des Souverains przechowywane s� kr�tki i d�ugi p�aszcz cesarza
Napoleona, oba ciesz�ce si� swego czasu du�� s�aw�. Wsp�czesny komenta-
tor~ pism Nostradamusa s�usznie wskazuje na nie na dow�d prawdziwo�ci
przepowiedni zawartej w czterowierszu VIII.57: De robe courte parviendra
a la longue - Z kr�tkiego p�aszcza dojdzie do d�ugiego.
Mimo pozornej niejasno�ci w wersie tym nie ma �adnego ezoterycznego
przes�ania. Kr�tki p�aszcz nosi� Napoleon na co dzie�, a ten d�ugi - to jego
gronostajowy p�aszcz koronacyjny. Nie jest wykluczone, �e oba p�aszcze
przechowywane s� w muzeum nie tyle ku chwale Napoleona, ile w�a�nie
Nostradamusa. Obaj ci m�owie ciesz� si� zas�u�onym szacunkiem swoich
rodak�w i wielu francuskich uczonych docenia znaczenie, jakie przypad�o im
w dziejach Francji.
Inny �lad Nostradamusa zachowany w Pary�u trudno uzna� wy��cznie za
dzie�o przypadku wobec r�nych burzliwych wydarze�, jakich do�wiadczy�
pomnik na placu Vend�me, nosz�cy oficjalnie nazw� kolumny Austerlitz,
a powszechnie nazywany kolumn� Vend�me. U jej podstawy widnieje wyry-
ta rzymskimi cyframi data 1805. Zdobi�ce kolumn� p�askorze�by upami�tnia-
j� bohaterskie dokonania armii francuskiej dowodzonej przez Napoleona
w czasie kampanii niemieckiej. Pami�tkow� inskrypcj� otwiera napis: NE-
APOLIO. IMP. AUG. Dwa ostatnie s�owa odnosz� si� do rzymskiego tytu�u
cesarskiego Imperator Augustus i przypominaj� o rzymskich wzorach cesar-
stwa Napoleona. Pierwsze s�owo inskrypcji Neapolio stanowi grecko-rzymsk�
wersj� imienia cesarza. Niewykluczone, �e o wprowadzeniu tej w�a�nie formy
imienia Napoleona na kolumn� Vend�me zadecydowa� tekst czterowiersza
Nostradamusa. Francuski badacz le Pelletier pierwszy zwr�ci� uwag� na
szczeg�ln� form� imienia Napoleona uwiecznion� na kolumnie. Nie dostrzeg�
jednak konsekwencji, jakie z tego faktu wynikaj� dla czterowierszy I.76
i IV.542. Od czas�w le Pelletiera kolumna do�wiadcza�a zmiennych los�w
historii. W 1871 roku zosta�a zniszczona w czasie Komuny Paryskiej. Odbu-
dowano j� wiernie w roku 1875, g��wnie dzi�ki funduszom Gustave'a Cour-
beta, i widniej�cy na niej napis zosta� odtworzony w pierwotnej postaci.
Zar�wno Nostradamus, jak i Napoleon byli bez w�tpienia wybra�cami
losu. W pewnym sensie uzna� mo�na, �e symbolizuj� oni biegunowo�� fran-
cuskich osi�gni��. Z jednej strony mamy mistyka, kt�ry potrafi� pozna�
przysz�o��, z drugiej wojskowego geniusza, kt�ry t� przysz�o�� tworzy�. Nic
dziwnego, �e wizjoner po�wi�ci� �o�nierzowi tak wiele uwagi.
Wsp�czesny badacz tradycji napoleo�skiej w przepowiedniach wizjonera
z Salon, Stewart Robb, w przekonuj�cy spos�b dowi�d�, �e co najmniej
czterdzie�ci jeden czterowierszy po�wi�conych jest dokonaniom wielkiego
cesarza. W istocie, Napoleon musia� wywrze� na Nostradamusie ogromne
wra�enie, gdy� nawet zagadnieniom bliskiej jego sercu dynastii Walezjuszy
po�wi�ci� w swoich Propheties o wiele mniej miejsca.
Napoleo�ski anagram
W pierwszym czterowierszu Centurii VIII umie�ci� Nostradamus potr�jny
anagram, stanowi�cy lekko jedynie zamaskowane imi� Napoleona.
PAU, NAY, LORON plus feu qu'a sang sera
PAU, NAY, LORON b�dzie bardziej ogniem ni� krwi�
Powy�szy anagram jest chyba najbardziej znany spo�r�d bogatej kolekcji
anagram�w Nostradamusa, g��wnie z powodu swojej jednoznaczno�ci. Ju�
w czasach Napoleona dostrze�ono zwi�zek tego anagramu z imieniem cesa-
rza i w�a�ciwie odczytano jego sens: NAPAULON ROY. W rezultacie pier-
wsz� linijk� tego czterowiersza mo�na przet�umaczy� nast�puj�co: "Napoleon
kr�l b�dzie bardziej ogniem ni� krwi�" i zachwyci� si� znakomit� charakte-
rystyk� dokona� Napoleona, kt�ry zawdzi�cza� tron ogniowi wojny, a nie
prawu dziedziczenia.
Garencieres, podejmuj�c w 1672 roku4 pr�b� wyja�nienia przes�ania czte-
rowierszy Nostradamusa, nie by� w stanie zrozumie� w�a�ciwego sensu prze-
powiedni, kt�re - jak dzisiaj to widzimy - odnosi�y si� do Napoleona. Dla
przyk�adu, czterowiersz I.60, kt�ry nam wydaje si� ca�kiem jasny,
Garencieresowi sprawi� nie lada k�opot:
Un Empereur naistra pres d'Italie,
Qui a l'Empire sera vendu bien cher,
Diront avec quels gens il se ralie
Qu'on trouvera moins Prince que boucher.
Cesarz urodzi si� w pobli�u W�och,
I drogo b�dzie kosztowa� Cesarstwo,
B�d� si� dziwi�, z kim si� przyja�ni,
B�d� uwa�a� go mniej za Ksi�cia, a bardziej za rze�nika.
Garencieres powiedzia�, �e "o takim cesarzu jeszcze nie s�yszano", i s�u-
sznie odnosi� t� przepowiedni� do dalszej przysz�o�ci. Mo�na zrozumie�
trudno�ci interpretatora z odczytaniem w XVII wieku sensu przepowiedni
Nostradamusa, skoro wi�cej ni� czterdzie�ci czterowierszy zawiera�o odnie-
sienia do Napoleona, miejsca jego urodzenia, zwi�zanych z nim symboli
i odnosi�o si� do postaci, kt�ra na arenie dziejowej mia�a si� ukaza� dopiero
za ponad sto lat.
Dzikie imi�
Nostradamus wielokrotnie podejmowa� kwesti� znaczenia imienia Napo-
leona. W czterowierszu I.76, w kt�rym podziwia� mo�na jego mistrzostwo
w pos�ugiwaniu si� Zielonym J�zykiem, przywo�uje imi�, kt�re ��czy� mo�na
jedynie z imieniem Napoleona:
D'un nom farouche tel profere sera,
Que les trois soeurs auront fato le nom:
Puis grand peuple par langue & fait duira,
Plus que nul autre aura bruit & renom.
Na razie zaproponujmy nast�puj�cy przek�ad tego czterowiersza:
Dzikie imi�, takie jakie b�dzie widziane,
�e trzy siostry wymieni� imi�:
Nast�pnie poprowadzi wielkich ludzi swych j�zykiem i czynem
Bardziej ni� ktokolwiek inny b�dzie s�awny i g�o�ny.
Po pierwsze, musimy si� zastanowi� nad tym, co dzikiego kryje si� w imie-
niu Napoleon. Co do nazwiska wodza mo�na powiedzie�, �e Bonaparte
t�umaczy si� jako "dobry tylko w cz�ci" (buona to po w�osku dobty, a parte-
cz�ciowo). Przyjrzyjmy si� teraz dok�adniej jego imieniu. Mo�na je wypro-
wadzi� ze zlatynizowanej formy Novapolis, dzisiejszy Neapol, Nowe Miasto,
z greckiego Nea Polis.
Wykorzystuj�c pierwotne brzmienie tego imienia, kt�re w innym cztero-
wierszu (IV.54) opisuje jako "nowe imi�", Nostradamus odwo�a� si� w ramach
Zielonego J�zyka do s�owa Apollyon. Napoleon zosta� Nowym Apollyonem-
Ne'apollyon.
W literaturze okultystycznej, czerpi�cej z tradycji biblijnej demonologii,
Apollyon jest przedstawiany jako niszczyciel. W imieniu tym widzi si� grecki
odpowiednik Abaddona, demonicznego kr�la Czelu�ci, wymienionego
w Apokalipsie. W dzie�ach okultystycznych, z pewno�ci� dobrze znanych
Nostradamusowi, wspomina si�, i� na widok tej straszliwej istoty mo�na
umrze� z przera�enia. Pr�bowano dowodzi�, �e wizjoner pos�u�y� si� pier-
wotnym �aci�skim przeczeniem Ne, w znaczeniu Ne-Apollyon - "nie-niszczy-
ciel". Jednak inskrypcja ku chwale cesarza na kolumnie Vend�me przeczy tej
interpretacji.
Pozostawiaj�c na boku pewne niejasno�ci, mo�na stwierdzi�, �e Napoleon
pozostaje przyk�adem archetypicznego niszczyciela. Potwierdzenie tego przy-
nosi rysunek Jamesa Gillraya (1756-1815), ukazuj�cy genera�a jako demoni-
cznego Francuza z ostrymi rogami, w ogromnym kapeluszu, zwracaj�cego si�
do swojej b�aze�skiej armii. Podpis pod rysunkiem brzmi "Appollyon, dia-
belski generalissimus, zwracaj�cy si� do swoich legion�w".
W tym kontek�cie staje si� zrozumia�e, dlaczego Nostradamus okre�li� imi�
Napoleona jako dzikie (farouche), wyprowadzaj�c je od imienia jednej z naj-
bardziej przera�aj�cych bestii wyst�puj�cej w literaturze okultystycznej. S�o-
wa te wywar�y wp�yw tak�e na Lorda Byrona, kt�ry, pisz�c o Napoleonie,
odwo�ywa� si� z pewno�ci� do obrazu, jaki wyszed� spod pi�ra proroka
z Salon, i r�wnie� wspomina� o dzikim imieniu.
Wydaje si� bardziej prawdopodobne, �e w tek�cie angielskiego poety do-
strzec mo�na raczej �lad lektury czterowierszy Nostradamusa (nom farouche)
ni� - jak s�dz� niekt�rzy komentatorzy - poszukiwanie greckich etymologii.
W poematach Byrona, w Odzie do Napoleona Bonapartego czy Odzie fracu-
skiej, jest wi�cej odwo�a� do tekstu wizjonera z Salon.
Opr�cz "dzikiego imienia" w czterowierszu pojawiaj� si� trzy siostry-
Que les trois soeurs auront fato le nom. Z pewno�ci� pod okre�leniem tym
kryj� si� Parki prz�dz�ce ni� przeznaczenia. Maj� one na imi� fato. S�owo to
nale�y wyprowadzi� z �aci�skiego fatum, przeznaczenie, kt�re z kolei pocho-
dzi od imies�owu biernego czasu przesz�ego (fatere) czasownika facere.
W dw�ch pierwszych linijkach omawianego czterowiersza wida� b�ysk
prawdziwego geniuszu. Za pomoc� Zielonego J�zyka Nostradamus nie tylko
przekaza� potomnym imi� niszczyciela Europy, lecz wskaza� r�wnie�, �e jego
los okre�li�o przeznaczenie. Ju� imi� Napoleona zadecydowa�o o jego losie,
gdy� Parki wplot�y w nie imi� w�adcy piekielnych Czelu�ci. Z czterowiersza
wynika zatem, �e poprowadzi on za sob� wielki lud (chodzi, rzecz jasna,
o armi� francusk�, kt�ra spustoszy�a Europ�) i zawiedzie do Czelu�ci - do
piek�a. Dzi�ki swoim dokonaniom stanie si� on s�awny. Po odkryciu wszyst-
kich szczeg��w Zielonego J�zyka odnosimy nieodparte wra�enie, �e w tek-
�cie Nostradamusa pobrzmiewa silna nuta ironii.
Nie brak danych, �e Napoleon by� �wiadom, i� niekt�re przepowiednie
Nostradamusa odnosz� si� do jego osoby. Wiele przemawia za tym, �e nosi�
fryzur� teste raze (ogolona g�...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin