Klub
Pracy
K
Sesja 17
Rozmowa kwalifikacyjna
Wstęp
Rozmowy kwalifikacyjne prowadzone są zarówno przez niewielkie firmy jak i duże międzynarodowe korporacje. Ich celem jest wyselekcjonowanie jak najlepszych pracowników, posiadających najodpowiedniejsze kwalifikacje. Każda profesjonalnie przygotowana osoba prowadząca taką rozmowę zna wiele sposobów na sprawdzenie kandydata. Pozornie proste pytania mogą czasami posiadać ukryty cel i służyć do uzyskania zupełnie innych informacji, niż można się było spodziewać. Rozmowa z pracodawcą, zwana też rozmową kwalifikacyjną, lub interview, przebiega na ogół według określonych zasad. Znając te zasady można się do niej dobrze przygotować.
Cele
1. Poznanie zasad prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej.
2. Przygotowanie do rozmowy.
3. Uświadomienie uczestnikom korzyści, jakie mogą osiągnąć, jeśli starannie przygotują się do spotkania z pracodawcą.
4. Przeanalizowanie błędów i potknięć popełnianych podczas rozmów kwalifikacyjnych (wykorzystanie wsparcia grupy).
Czas trwania
3 godziny
Program sesji
1. Pytania i odpowiedzi.
Ćwiczenie 17.1 5 moich rad.
2. Próbne rozmowy kwalifikacyjne.
Ćwiczenie 17.2: Rozmowa z pracodawcą.
3. Podsumowanie sesji.
4. Zapowiedź programu następnej sesji.
Materiały pomocnicze
Przykładowe odpowiedzi na pytania pracodawcy (L 17.1)
Materiały dla uczestników
PYTANIA PRACODAWCY (U 17.1)
PYTANIA DO PRACODAWCY (U 17.2)
KILKA DOBRYCH RAD (U 17.3)
KARTA KONTROLNA ROZMOWY (U 17.4)
3
Program Klubu Pracy
1. Pytania i odpowiedzi
J Zapytaj: Jakie pytania zadałbyś osobom ubiegającym się o pracę, gdybyś przeprowadzał z nimi rozmowę kwalifikacyjną?
1 Zanotuj na tablicy sugestie uczestników.
Możesz też podzielić grupę na zespoły, z których każdy zapisze swoje pytania na osobnym arkuszu.
4 Rozdaj materiały à PYTANIA PRACODAWCY (U 17.1)
J Przeprowadź dyskusję na temat pytań pracodawcy.
Przypomnij uczestnikom, że rozmowa kwalifikacyjna to także okazja do zadawania pytań pracodawcy.
J Jakie pytania powinieneś zadać pracodawcy podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
1 Propozycje uczestników notuj na tablicy.
Możesz wykorzystać materiały à PYTANIA DO PRACODAWCY (U 17.2)
5 moich rad
¸ 20 minut
a) 5 rad: Czego nie wolno robić w czasie rozmowy kwalifikacyjnej?
b) 5 rad: Co koniecznie trzeba zrobić w czasie rozmowy kwalifikacyjnej?
2. Zwróć uwagę na podobieństwa i różnice w przedstawionych przez zespoły propozycjach.
4 Rozdaj materiał à KILKA DOBRYCH RAD (U 17.3)
3. Pomysły uczestników porównaj z radami znajdującymi się w materiałach dla uczestników. Zwracaj uwagę na nowe elementy i ewentualne różnice poglądów.
Pracodawcy decydują się na zadawanie takich pytań, które pozwolą im na pozyskanie jak najlepszego pracownika, a ich pomysłowość nie zna granic. Podczas rozmowy mogą paść pytania zarówno tradycyjne, zawsze zadawane, jak i zupełnie oryginalne i mało związane z pracą. Przygotowanie odpowiedzi na każde potencjalne pytanie jest po prostu niemożliwe. Należy jednak pamiętać, że bez względu na to, jak trudne padną pytania, jak dziwne będzie zachowanie pracodawcy, należy kierować się rozwagą, spokojem i świadomością własnej godności.
2. Próbne rozmowy kwalifikacyjne
Odegranie próbnej rozmowy z pracodawcą umożliwi wam wypróbowanie i dopasowanie do siebie (do własnego temperamentu, sposobu wysławiania się) tych sposobów i technik odpowiadania na pytania, które powinniście wykorzystać w czasie prawdziwej rozmowy kwalifikacyjnej. Próby te będziecie wykonywać w niestresujących warunkach, mając wokół siebie życzliwe osoby, od których dowiecie się, co robicie dobrze, a nad czym jeszcze musicie popracować.
Kamera wideo byłaby bardzo przydatna w przeprowadzeniu tej sesji. Nagrywamy na niej próby wykonywane przez wszystkich członków grupy. Obserwacja własnych zachowań przez uczestnika grupy skraca znacznie czas niezbędny na przyswojenie sobie nowych wiadomości dotyczących zachowań w czasie rozmowy. Jeżeli klub nie dysponuje kamerą warto ją na czas tej sesji wypożyczyć.
Ćwiczenie 17.2
Próbne rozmowy kwalifikacyjne
¸ 90-120 minut
4 Rozdaj materiały à KARTA KONTROLNA ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ (U 17.4). Wyjaśnij, w jaki sposób należy ją wypełnić.
Zadbaj o to, by w odgrywanych scenkach wzięli aktywny udział wszyscy uczestnicy szkolenia.
4 Rozdaj materiały ® KARTA KONTROLNA ROZMOWY KWALIFIKACYJNEJ (U 17.4). Wyjaśnij, w jaki sposób należy ją wypełnić.
Powtórz tę scenkę tyle razy, by wszyscy uczestnicy mogli wystąpić w roli kandydatów starających się o pracę.
.
Podczas rozmowy pracodawca poznaje kandydata do pracy. Kandydat ma szanse pokazać, że jest najlepszy.
Rozmowa kwalifikacyjna jest szczególną formą rozmowy. Uważa się, że pytania powinny zajmować 20% czasu rozmowy, a odpowiedzi 80%. W praktyce zdarza się, że pracodawca mówi więcej niż kandydat. Wiedząc o tym, powinniśmy tak kierować rozmową, by powiedzieć o sobie jak najwięcej oraz przygotować sobie pytania, by jak najwięcej dowiedzieć się o pracy. Uważajcie na to, żeby w rozmowie unikać krótkich odpowiedzi „tak” lub „nie”. Powodują one, że rozmowa zamienia się w przesłuchanie, zamiast być pełnym wymiany informacji dialogiem.
4. Podsumowanie sesji
Podczas tej sesji nauczyłem się ...
Dzięki zdobytej wiedzy mam zamiar ...
5. Zapowiedź programu następnej sesji
5
(L 17.1)
Przykładowe odpowiedzi na pytania pracodawcy
1. Na czym polegała pana/pani poprzednia praca?
Zastanów się, czego dotyczyła twoja poprzednia praca z uwzględnieniem następujących punktów:
a) jakie umiejętności były ci potrzebne,
b) z jakich maszyn i urządzeń korzystałeś,
c) za co byłeś odpowiedzialny,
d) czy miałeś do czynienia z ludźmi,
e) jak długo pracowałeś na tym stanowisku,
f) ...
super_pliki