Starożytność.doc

(138 KB) Pobierz

Kultura zachodnia wytworzyła się z kultury greckiej w ciągu 12 stuleci jej funkcjonowania, dzieli się na kulturę:

HELLEŃSKĄ i HELLENISTYCZNĄ

 

Epoka HELLEŃSKA – od schyłku VII w. p.n.e. do upadku niepodległości Grecji w 338 r. p.n.e. (bitwa pod Cheroneą) lub do 323 r. p.n.e. – śmierć Aleksandra Macedońskiego

        Arystoteles – nazywany „Aleksandrem Macedońskim filozofii greckiej”, ponieważ zjednoczył wątki filozoficzne i stworzył system nauki obejmującej wszystkie dziedziny wiedzy.

        (Rzymianie przejęli dorobek kulturalny Greków, nie stworzyli swojej oryginalnej kultury, przyczynili się do upowszechnienia kultury greckiej;)

I okres archaiczny – schyłek VII do VI w. p.n.e.

II okres klasyczny – attycki od początku V w. do schyłku IV w. p.n.e. (to okres najbardziej typowy dla kultury greckiej; powstają główne dzieła filozofów tej epoki)

        Filozofia „królową nauk”, myśl edukacyjna podporządkowana filozofii; pedagogiki jako nauki wówczas nie było.

 

Epoka HELLENISTYCZNA – 338; 323 p.n.e. do 529 r. n.e.

dzieli się na 2 okresy:

             I.      Okres aleksandryjski – 323-30 r. p.n.e. (Rzym (republika) podbija Egipt, Ptolemeusz obejmuje władzę w Egipcie po śmierci Aleksandra Macedońskiego; zakłada Muzejon i Bibliotekę Aleksandryjską – najważniejsze ośrodki naukowe ówczesnego świata)

          II.      Okres kultury grecko-rzymskiej – 30 r. p.n.e. – 529 r. n.e.podbój ostatniej monarchii hellenistycznej; przemiany w Rzymie republika-cesarstwo; (529 r. zamknięcie Akademii Platońskiej)

Marek Fabiusz Kwintylian (35-95)  O kształceniu mówcy - rzymski retor i pedagog w dziedzinie teorii wymowy. Pierwszy płatny z kasy państwowej nauczyciel retoryki.

(wychowanie podporządkowane państwu).

 

 

        Według Kwintyliana - dobry mówca powinien być dobrze wykształcony, znać teorię wymowy, a także mieć wpojone podstawowe zasady moralne. Za wzór wymowy stawiał Cycerona;

        Kwintylian dowodził, że wychowanie zbiorowe przynosi o wiele więcej korzyści niż nauczanie prywatne;

        W szkole uczniowie uczą się nie tylko od nauczyciela, ale i od siebie nawzajem;

        Przedstawiona przez niego pierwsza teoria szkoły publicznej powinna spełniać następujące warunki:

1.      odpowiednio dostosowany do wieku uczniów program nauczania

2.      dobrego nauczyciela

3.      stosowanie przemienności lekcji

4.      robienie przerw między lekcjami

5.      zapewnienie uczniom wypoczynku

 

SPARTA

        Likurg – prawodawca i twórca ustroju Sparty, odpowiedzialny za koncepcję wychowania.

        Wychowanie spartańskie miało surowy charakter. Kosztem wykształcenia intelektualnego rozwijano wychowanie fizyczne, które miało na celu przygotowanie młodzieży do służby wojskowej.

        O życiu człowieka od urodzenia decydowała geruzja (rada starszych) (porzucanie noworodków chorych i słabych).

        Dzieckiem do 7. roku życia zajmowała się rodzina, potem zostawały oddane władzom, niezależnie od płci i zamożności, wychowanie wyglądało podobnie. Uczono ich żelaznej dyscypliny, a karą za przewinienia była chłosta. Przygotowania do służby w wojsku trwały do 20 roku życia, sama zaś służba zazwyczaj następne 10 lat.

        Po ukończeniu 7 lat dzieci zabierano od rodziców i nastawał początek nauki szkolnej. Dzieci dzielono na dwie grupy: paides od 7 do 14 lat i efebów od 14 do 20 lat.

        Wychowywaniem dziewcząt zajmowało się państwo, wpajając im zalety potrzebne przyszłym matkom żołnierzy: miłość ojczyzny oraz hart fizyczny i moralny.

        Po ukończeniu 12 lat chłopcy (jako pais) zaczynali życie w obozie, w koszarach. Od tej pory całkowicie uzależniali się od państwa.

        Za najważniejszy czynnik w wychowaniu uważano zdobycie sprawności fizycznej, poprzez ćwiczenia fizyczne i wojskowe.

        do 18 lat młodzież obojga płci wychowywały się w państwowych zakładach wychowawczych typu koszarowego, gdzie uprawiano ćwiczenia fizyczne i wojskowe.

        chłopcy do 20 roku życia przygotowywali się do służby w wojsku.

        po ukończeniu 20 lat przechodzili do grupy męskiej.

        po ukończeniu 30 lat otrzymywali pełnię praw dorosłego obywatela.

        dopiero po ukończeniu 40 lat, Spartanie jeśli jeszcze mieli ochotę, mogli się przenieść do domu i wieść tzw. życie rodzinne.

 

 

ATENY

        Ideałem wychowawczym było uformowanie człowieka wszechstronnie wykształconego oraz pięknego i dobrego. Tutaj oprócz sprawności fizycznej liczyła się wiedza, rozwój umysłowy, moralny i estetyczny.

        Do siódmego roku życia dziecko przebywało w rodzinie.

        Chłopcy, którzy przekroczyli już 7. rok życia, dostawali się pod opiekę niewolnika zwanego pedagogiem (był on odpowiedzialny za wychowanie).

        W szkole gramatycznej (przez pierwsze 3 lata uczono alfabetu) nie było prac domowych i wyznaczonych godzin szkolnych, uczeń przychodził i wychodził kiedy chciał, nauczanie odbywało się indywidualnie z każdym uczniem po kolei, nie było wakacji, kary cielesna były często stosowane, ale było to akceptowane przez wszystkich.

        Kiedy uczeń opanował umiejętność pisania i czytania (ok. 10 roku życia), przystępował do lektury autorów i tutaj główną i trwałą pozycją były eposy Homera oraz bajki Ezopa.

        Od 12 r. ż. – nacisk na wychowanie fizyczne.

        Chłopcy pomiędzy 18 a 20 rokiem życia (okres efebii) przystępowali do nauki przysposobienia wojskowego.

        Przeszedłszy efebię, młody ateńczyk zostawał obywatelem.

        Dziewczęta ze wszystkich warstw społecznych otrzymywały wychowanie domowe. Dziewczęta ateńskie, w przeciwieństwie do chłopców nie uczęszczały do szkół.

 

 

SOFIŚCI a wychowanie (V w. p.n.e.)

Protagoras i Jardiasz

·       Sofiści nie tworzyli szkół jako takich. Zdobywanie przez uczniów wiedzy sprowadzało się do wysłuchania wygłaszanego przez filozofa wykładu.

·        Prowadzili też odpłatne kursy trwające od jednego do dwóch lat, choć czasem trwały trzy, cztery lata.

·        Nauczając, sofiści wykorzystywali takie metody kształcenia jak dedukcja czy umiejętność logicznego myślenia.

·        Sofiści byli oskarżani przez Ateńczyków o podkopywanie rodzimej tradycji, nastawanie na wiarę, szkodzenie państwu, musieli licznie emigrować z miasta. Niemniej jednak, działalność prowadzona przez lata przez sofistów w ateńskim polis, wprowadziła istotne zmiany w patrzeniu na kształcenie oraz wychowywanie młodzieży. Działalność sofistów przyczyniła się do podniesienia znaczenia edukacji umysłowej młodych ludzi. Wzrosła rola wykształcenia humanistycznego oraz łączenia wiedzy teoretycznej z przyszłą polityczną służbą na rzecz kraju.

        Spowodowali, że filozofia zaczęła interesować się człowiekiem

        Stwierdzili, że człowiek staje się miara wszechrzeczy - relatywizm moralny

        Człowiek może nauczyć się wszystkiego - cnoty i moralności

        Trzeba dużo czasu poświęcić na naukę, zacząć jak najwcześniej

        Nauka socjalistyczna, matematyka, ekonomia, astronomii, muzyka, polityka

        Należy zadbać o ukształtowanie indywidualności

        Retoryka - sztuka przemawiania sugestywnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SOKRATES  469-399 p.n.e.

·        żona Ksantypa,

·        nauczał prowadząc dysputy z przypadkowymi przechodniami na ulicach miasta,

·        w wieku 70 lat został oskarżony o niewyznawanie bogów, których uznaje państwo, a wyznawanie innych bogów oraz psucie młodzieży.

·        przebieg jego procesu został opisany przez Platona w dialogu Obrona Sokratesa. Został skazany na ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin