Rozbudowa komputera - karta graficzna.pdf

(4776 KB) Pobierz
9787708 UNPDF
TEMAT NUMERU
Rozbudowa komputera
Karta graficzna
Grafi ka nie wpływa bezpośrednio
na użyteczność komputera w zasto-
sowaniach biurowo-internetowych
ani podczas oglądania czy opraco-
wywania fi lmów. Do tego wystarczy
jakikolwiek układ grafi czny. Jednak
od jej wydajności zależy, jak szybko
będzie generowany obraz trójwy-
miarowy i jaką będzie miał jakość.
Starsze modele oraz układy zinte-
growane z płytą główną wykonują
wszystkie obliczenia bardzo wolno
Karta graficzna
Karta graficzna
i nie potrafi ą korzystać ze wszyst-
kich funkcji i efektów w grach.
W rezultacie obraz jest wyświetlany
powoli, często się zacina, brakuje
na nim wielu szczegółów, np. cieni
chropowatej powierzchni, postacie
są kanciaste itp. W skrajnym przy-
padku nowa gra w ogóle się nie uru-
chomi. To są właśnie powody, dla
których wielu użytkowników pe-
cetów poważnie myśli o porządnej
karcie grafi cznej.
Oczekiwania zwi zane z kartami graficznymi
W duecie z procesorem
Płynność wyświetlania grafi ki w grach
zależy nie tylko od karty grafi cznej,
ale też od procesora. Gdy jest za
słaby, nie osiągniesz oczekiwanego
po wymianie grafi ki wzrostu wydajno-
ści. Można przyjąć, że dla większości
procesorów niższej i średniej klasy,
wyprodukowanych w ostatnich 2–3
latach (Sempron, Athlon 64, Pen-
tium 4), dobrym uzupełnieniem będą
karty również średniej klasy w cenie
do 1000 zł. Szybsze i droższe akce-
leratory potrzebują już procesorów
z najwyższej półki. Ich zakup ma sens
właściwie tylko przy nabyciu nowego
komputera, a nie rozbudowie modelu
pochodzącego sprzed kilku lat.
Jeśli grasz w najnowsze gry, najważ-
niejszą dla ciebie cechą twojej karty
grafi cznej powinna być wydajność.
W uproszczeniu można założyć, że
do pozostałych zastosowań wystar-
czy jakakolwiek karta, ale są wyjąt-
ki, np. wymagania interfejsu Aero
systemu Windows Vista.
Zgodno kart z DirectX
W systemie Windows wyświetlanie
grafi ki dwu- i trójwymiarowej zależy
od bibliotek DirectX 48>07 . Wła-
śnie zgodność karty z daną wersją
bibliotek wpływa na jej możliwości
generowania obrazu.
Większość sprzedawanych kart
grafi cznych jest zgodna z DirectX
w wersji 9.0c. Są to modele z ukła-
dami NVIDIA GeForce 6000 i 7000
(czyli 6600, 6800 itd.) oraz ATI Ra-
deon X1000 (czyli X1050, X1300
itd.). Obecnie to produkty najbar-
dziej opłacalne – wydajne, niedro-
gie, obsługujące niemal wszystkie
efekty 3D.
Większe możliwości (zgodność
z DirectX 10.0) i lepszą wydajność
mają karty z układami NVIDIA
GeForce 8000 i ATI X2000, ale do
płynnej pracy potrzebują wydajnego
procesora. Choć są coraz tańsze (od
1200 zł), ich montowanie w starym
komputerze nie ma sensu.
Starsze karty są zgodne z biblio-
tekami DirectX 9.0. Na przykład
modele z układami NVIDIA Ge-
Force z serii FX 5000, ATI Radeon
9500/9600/9800 i nieco nowsze ATI
Radeon X300-X850. Pecet z taką
kartą może płynnie wyświetlać je-
dynie stare lub mało wymagające
gry 3D. Dzięki zgodności z DirectX
9.0 będą współpracować z Windows
Vista, niekoniecznie muszą obsłużyć
interfejs Aero. Zależy to m.in. od
pojemności pamięci karty – teore-
tycznie potrzebne jest przynajmniej
128 MB. Jeśli masz jedną z takich
kart, polecamy jej wymianę na któ-
ryś z modeli GeForce z serii 7000
lub Radeon X1000.
Mo liwo ci
grafi ki zintegrowanej
Układy grafi czne zintegrowane
z płytami głównymi, nawet te naj-
nowsze, z założenia cechują się sła-
bą wydajnością. Mają to być rozwią-
zania nie wydajne, lecz tanie. Ponad-
to często układ ten nie jest zgodny
z bibliotekami DirectX 9.0, nawet
jeśli taka informacja znajduje się
w jego w specyfi kacji, bo część ope-
racji wykonuje procesor, a nie układ
grafi czny. Na szczęście najnowsze
chipsety ze zintegrowanymi ukła-
dami grafi cznymi, takie jak AMD
690, są projektowane już pod kątem
korzystania z interfejsu Aero.
Większość płyt głównych wy-
posażonych w zintegrowane ukła-
dy grafi czne ma złącze grafi czne
pozwalające na zainstalowanie
dodatkowej, wydajnej karty. Takie
rozwiązanie jest bardzo korzystne
ze względów ekonomicznych. Dziś
kupujesz komputer ze zintegrowa-
ną grafi ką za 1000–1500 zł, za kil-
ka miesięcy dokupujesz grafi kę za
podobną kwotę i dzięki temu mo-
żesz się cieszyć naprawdę wydajną
maszyną.
Niestety, jeśli producent płyty
bardzo oszczędza na komponen-
tach, może ona w ogóle nie mieć
wlutowanego złącza grafi cznego.
Rozbudowa grafi ki nie jest wtedy
możliwa. Trzeba kupić nową płytę,
procesor, pamięci. Należy koniecz-
nie zwrócić na to uwagę przed za-
kupem komputera.
Dwa standardy
Każda karta grafi czna ma złącze kra-
wędziowe wsuwane do odpowied-
niego gniazda płyty głównej, służą-
ce do przesyłania ogromnej ilości
Płynność wyświetlania grafi ki – wyniki testu 3DMark05 (1024x768)
Zakłada się, że karta grafi czna powinna
umożliwić wyświetlenie obrazu trójwy-
miarowego z szybkością ok. 30 klatek
na sekundę, przy takiej rozdzielczości,
jaką masz ustawioną w grach. W prak-
tyce potrzebny jest pewien zapas mocy,
by obraz nie zacinał się na złożonych
scenach – powinna oferować prędkość
około 60–80 klatek na sekundę.
Wymagania gier są bardzo różne, dla-
tego często do porównania wydajności
kart stosuje się wspólny benchmark, np.
taki jak 3DMark05. Na wykresie prezen-
tujemy orientacyjną wydajność popu-
larnych układów grafi cznych, uzyskaną
w tym teście. Do rozbudowy komputera
polecamy karty ze środkowej półki ce-
nowej, które osiągają wynik na poziomie
6000–8000 punktów.
Uwaga na zasilanie AGP
Karty grafi czne AGP mogą być zasila-
ne napięciami 1,5 (AGP 4x i 8x) lub
3,3 V (AGP 1x i 2x). Większość kart
może korzystać z obu napięć, można
to poznać m.in. po podwójnym nacię-
ciu w złączu (jak na zdjęciu).
Po włożeniu starej karty grafi cznej
AGP 1x lub 2x do nowej płyty głów-
nej z AGP 8x istnieje duże ryzyko
uszkodzenia płyty. Jednak część płyt
ze złączem AGP 4x współpracuje
z kartami 2x i 1x, informacja taka
znajduje się w specyfi kacji.
46
PC Format 6/2007
SOFTWARE
9787708.014.png 9787708.015.png 9787708.016.png 9787708.017.png 9787708.001.png 9787708.002.png 9787708.003.png 9787708.004.png 9787708.005.png 9787708.006.png
Rozbudowa komputera
TEMAT NUMERU
danych. Może to być PCI Express
( PCIe 48>08 ) lub starszy AGP
48>09 – oba ze sobą niezgodne).
W instrukcji płyty głównej jest napi-
sane, jakie ma ona złącze grafi czne
(i czy w ogóle je ma), ale można to
też sprawdzić samodzielnie (szcze-
góły w artykule „Co komputer ma
w środku” na naszej płycie CD).
W kilkuletnich komputerach moż-
na instalować karty AGP. Najszyb-
sze modele tego typu to akceleratory
średniej klasy, z układami NVIDIA
GeForce 7800 GS (cena ok. 1000–
1200 zł) i ATI Radeon X1950 (cena
ok. 800–1000 zł). Karty te zaspokoją
potrzeby większości graczy.
Bardziej wydajne i nowsze karty
są produkowane tylko w wersjach
PCIe. Zakup takiej karty do starsze-
go komputera wiąże się z wymia-
ną płyty głównej, więc lepiej kupić
nowy komputer. A jeśli już masz
peceta z magistralą PCI Express,
możliwości rozbudowy grafi ki są
praktycznie nieograniczone. W tym
standardzie wytwarzane są zarów-
no najtańsze wersje kart do kompu-
terów biurowych poprzez bardziej
zaawansowane karty dla użytkowni-
ków domowych i konstrukcje śred-
niej klasy, skończywszy na najbar-
dziej wydajnych urządzeniach kosz-
tujących nawet po 3500 zł.
SLI i CrossFire – systemy dwóch kart grafi cznych
Wydajność grafi ki można zwiększać, do-
dając drugą kartę grafi czną, pracującą
w systemie SLI 48>10 lub Cross-
Fire 48>10 . Jednak również taka
konfi guracja, podobnie jak nowoczesny
i wydajny pojedynczy akcelerator, potrze-
buje dość silnego procesora. Co więcej,
dodanie drugiej karty grafi cznej ma sens
tylko wtedy, gdy masz już jedną, bardzo
wydajną. W większości wypadków tak
nie jest, bo skoro użytkownik myśli
o wymianie karty grafi cznej, na pewno
ma za słabą (a najwyżej przeciętną).
Z prostego rachunku wynika, że lepiej
ją sprzedać, dopłacić kilkaset złotych
i kupić nową, porządną. Osiągnięty
w ten sposób wzrost wydajności na
pewno będzie większy niż po dodaniu
drugiej karty.
Pamiętaj, że konfi guracja SLI i CrossFire
potrzebuje odpowiedniej płyty głów-
nej wyposażonej w dwa gniazda PCI
Express x16. Ponadto płyta do SLI
może współpracować tylko z kartami
z układami NVIDIA, a płyta do systemu
CrossFire – tylko z kartami z układa-
mi ATI. Obie technologie są ze sobą
niezgodne.
Wymiana karty graficznej i sterowników
Proces wymiany karty grafi cznej, zarówno tej
ze złączem AGP, jak i PCI Express, nie jest skom-
plikowany i w obu wypadkach przebiega tak
samo. Co do sterowników zaś, to nie od dziś
wiadomo, że sterowniki od różnych urządzeń
mogą „kłócić się” ze sobą. Jeśli twoja nowa karta
grafi czna ma układ grafi czny od innego produ-
centa niż stara (np. zmieniłeś ATI na NVIDIA),
wymaga to specjalnego postępowania.
Demonta karty
1 Odłącz zasilanie i kabel wideo od kompu-
2 Jeżeli nowa karta ma dodatkowe złącze
kle ATI, NVIDIA lub Intel), które znajdziesz
na liście. Zresetuj system i przejdź do trybu awa-
ryjnego (wciskając klawisz [F8] podczas urucha-
miania systemu).
3 Prawym klawiszem myszy kliknij
i z menu kontekstowego
wybierz . Otworzy się okno:
tera. Odkręć śruby obudowy i zdejmij jej
pokrywę, by dostać się do środka.
2 Odłącz kabel zasilający karty grafi cznej
(jest tylko w stosunkowo nowych, wydaj-
nych kartach).
3 Odkręć śrubę mocującą śledź karty gra-
Kliknij
fi cznej.
4 Jedną ręką odsuń blokadę znajdująca się
Jeśli zasilacz nie dysponuje odpowiednią linią
zasilającą (np. 6-stykowym złączem do zasilania
kart), musisz dokupić odpowiednią przejściówkę
(chyba że jest w zestawie z kartą).
3 Śrubą przykręć kartę do obudowy kompu-
i odinstaluj starą kartę, np.
wybierając z menu kontek-
stowego polecenie .
Nie resetuj na razie kompu-
tera.
4 Uruchom Driver Cleaner. W oknie progra-
na końcu złącza AGP lub PCI Express .
tera, zamknij obudowę, podłącz kable i włącz
komputer. Jeśli twoja nowa karta ma tylko cyfro-
we wyjścia DVI, a monitor – tylko analogowe
wejście D-SUB, skorzystaj z przejściówki .
mu wybierz układ poprzedniej karty gra-
fi cznej, np.
Drugą ręką, zdecydowanym ruchem wyjmij kar-
tę ze złącza.
Monta nowej karty
1 W puste gniaz-
Wymiana sterowników
Musisz wykorzystać program Driver Cleaner,
który dokładnie usunie stare sterowniki. Zain-
staluj go więc w systemie (wersja instalacyjna
jest na naszej płycie CD), a następnie wykonaj
następujące czynności:
1 Odłącz komputer od internetu. Następnie
dopodobnie system Windows sam ją wy-
kryje i zainstaluje sterowniki, ale te dostarczone
przez producenta karty dają zwykle większe
możliwości, czasem też automatycznie podkrę-
cają kartę.
Jest to uproszczona procedura, dotycząca sys-
temu Windows XP. Sposób postępowania w przy-
padku innych systemów jest opisany w doku-
mentacji programu Driver Cleaner.
przejdź do , do narzędzia
.
PC Format 6/2007
47
zasilające, podłącz odpowiednie wtyczki
zasilacza:
2 Odinstaluj sterowniki karty grafi cznej (zwy-
do włóż nową
kartę grafi czną i do-
ciśnij, by równo
osiadła w gnieździe.
Blokada
na końcu gniazda
PCIe lub AGP
powinna zamknąć
się samoczynnie we
wcięciu karty.
i wciśnij przycisk .
Następnie opróżnij kosz i uruchom ponownie
system.
5 Zainstaluj sterowniki do nowej karty. Praw-
9787708.007.png 9787708.008.png 9787708.009.png 9787708.010.png 9787708.011.png 9787708.012.png 9787708.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin