MAJ6l.doc

(143 KB) Pobierz
MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

 

 

MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr. VII)

 

 

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „W świecie muzyki – artyści znani na całym świecie

1.„Fryderyk Chopin – polski kompozytor

-wzbogacanie wiedzy na temat najwybitniejszego polskiego kompozytora – zapoznanie z życiem i twórczością F. Chopina;

-zaprezentowanie wybranych utworów F. Chopina

-bogacenie zasobu słownictwa o wyrazy związane z muzyką;

-przedstawianie nastroju muzyki środkami malarskimi

I. Zabawy i gry stolikowe – przestrzeganie reguł gier, układanie puzzli i układanek wg wzoru i bez wzoru;

II. Wprowadzenie do tematu – bogacenie słownictwa o wyrazy związane z muzyką, tworzenie łańcucha skojarzeń;

-dowiadywanie się o życiu Fryderyka Chopina; - przedstawienie na mapie Żelazowej Woli, Warszawy, Paryża, Wiednia, Berlina;

-wyszczególnienie ważnych dat w życiu kompozytora;

-słuchanie wiersza „Żelazowa Wola” - swobodne wypowiedzi;

-słuchanie wybranych utworów Fryderyka Chopina - improwizacja ruchowa: koncert fortepianowy;

-przedstawienie środkami malarskimi własnych odczuć wywołanych muzyką -malowanie farbami plakatowymi;

 

muzyczna

 

społeczno-moralna

 

 

językowa

 

ruchowa

 

plastyczna

-wie, kim był Fryderyk Chopin;

-potrafi powiedzieć kilka zdań na temat Fryderyka Chopina;

-zna pojęcia: kompozytor, geniusz, artysta, muzyk;

-dostrzega piękno muzyki Chopina;

-wypowiada się pełnymi zdaniami;

-umie korzystać z różnych źródeł wiedzy;

-układa spójną wypowiedź na podany temat;

-potrafi środkami malarskimi przedstawić określony nastrój inspirowany muzyką;

2.„Mistrzowie dzieciom

-umiejętność współpracy w zespole;

- uważne słuchanie utworów muzycznych;

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

-sprawdzenie i utrwalenie wiadomości muzycznych dzieci;

-rozwijanie sprawności ruchowej;

-przygotowanie do konkursu piosenki dziecięcej - śpiewanie piosenek z podkładem muzycznym;

I. Słuchanie muzyki relaksacyjnej w połączeniu z fabularyzacją;

II. „Mistrzowie dzieciom” – słuchanie wybranych utworów W. A. Mozarta, F. Schuberta, J. Brahmsa, C. Debussy`ego, R. Schumanna – improwizacje muzyczne i ruchowe przy utworach;

-przeprowadzenie testu sprawdzającego wiadomości muzyczne dzieci po ukończeniu edukacji przedszkolnej –uzupełnianie kart pracy;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami rywalizacji – wyścigi;

-utrwalenie piosenek o zabawkach uczonych na konkurs piosenki organizowanej przez MOK w Bukownie i Miejskie Przedszkole w Bukownie;

 

muzyczna

 

 

językowa

 

 

ruchowa

 

-potrafi zrelaksować się przy muzyce;

-uważnie słucha utworów muzyki poważnej;

-potrafi zilustrować muzykę poważną ruchem i tańcem;

-prawidłowo wypełnia karty pracy, posiada duży zasób wiadomości muzycznych;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

-śpiewa piosenki o zabawkach z akompaniamentem na CD;

3.„Własne kompozycje

- uważne słuchanie utworów muzycznych;

-odkrywanie nowych sposobów wydobycia dźwięków;

-wykorzystanie nowych dźwięków we własnych utworach;

-poszukiwanie efektów estetycznych;

-ćwiczenie akcentowania niektórych dźwięków;

-sprawdzenie i utrwalenie wiadomości muzycznych dzieci;

 

I. Zabawy ćwiczące słuch: „Mruczek”, „Zgubiony kotek”;

II. Mistrzowie dzieciom” – słuchanie wybranych utworów R. Schumanna, G. Bizeta, P. Czajkowskiego– improwizacje muzyczne i ruchowe przy utworach;

-własne kompozycje – odkrywanie i wykorzystanie nowych dźwięków we własnych utworach;

-przeprowadzenie testu sprawdzającego wiadomości muzyczne dzieci po ukończeniu edukacji przedszkolnej cd.–uzupełnianie kart pracy;

-wyjście do MOK –u w Bukownie – rozstrzygnięcie konkursu plastycznego

 

ruchowa

 

 

językowa

 

 

 

muzyczna

-wskazuje źródło dźwięku;

-uważnie słucha utworów muzyki poważnej;

-ilustruje ruchem utwory muzyki poważnej dla dzieci;

-odkrywa nowe sposoby wydobycia dźwięków;

-tworzy własne utwory muzyczne z wykorzystaniem nowych dźwięków;

-akcentuje wybrane dźwięki z każdej jednostki rytmicznej;

-prawidłowo wypełnia karty pracy;

4.„Konkurs piosenki

-rozwijanie wrażliwości muzycznej;

-utrwalenie piosenek o zabawkach;

-rozwijanie umiejętności „zdrowej” rywalizacji;

I. Utrwalenie piosenek o zabawkach – śpiew dzieci biorących udział w konkursie piosenki;

II. Udział dzieci w konkursie piosenki w ramach powiatowego festiwalu kultury dziecięcej dla przedszkolaków „O pluszowego misia” Bukowno 2007;

 

muzyczna

 

społeczna

 

-śpiewa piosenki o zabawkach;

-potrafi zaprezentować swoje umiejętności na scenie;

-nagradza wszystkich uczestników konkursu oklaskami;

5.„Taniec formą ruchu

-prezentacja utworów literatury dziecięcej związanej z tematem dnia;

-rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;

-poznawanie utworów muzyki poważnej przeznaczonej dla dzieci;

-rozwijanie wyobraźni – kształcenie umiejętności ilustrowania ruchem poezji i muzyki;

-wdrażanie do przestrzegania zasad kulturalnego zachowania się w czasie tańca;

 

I. Zabawy z reakcją na przerwę w muzyce: „Gaptuś”, „Listonosz”,

„Czarodziejski zamek”;

II. Słuchanie utworu D. Gellner „Tęczowy bal”- omówienie treści;

-wymyślanie własnego układu tanecznego i improwizacje przy muzyce – walc (nr 14 lub 59), występ tancerzy;

-omówienie reprodukcji obrazu E. Dogasa „Szkoła tańca”;

-słuchanie wiersza D. Gellner „Dziki taniec” – omówienie, demonstracja własnych pomysłów „dzikiego tańca”;

-utrwalenie tańca dworskiego „Menuet” do muzyki L. Boccheriniego;

-udział dzieci w konkursie tanecznym organizowanym przez MOK i Miejskie przedszkole w Bukownie – prezentacja tańca dworskiego „Menuet”;   

konstrukcyjna

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

plastyczna

 

 

matematyczna

 

-redaguje wypowiedzi na podstawie usłyszanych wierszy;

-wykonuje improwizacje ruchowe i taneczne do tekstu wiersza;

-potrafi opisać swoje wrażenia podczas kontaktu z dziełem E. Dogasa „Szkoła tańca”;

-potrafi zilustrować opowiadanie tańcem oraz odczytać treści wyrażone tańcem i ruchem;

-zna i stosuje formy grzecznościowe podczas tańca;

-potrafi zatańczyć taniec dworski „Menuet”;

                                                Cykl tematyczny: „Zwierzęta dalekie i bliskie

1.„Nasi ulubieńcy”

-wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt domowych;

-kształcenie odpowiedzialności za zwierzęta domowe – systematyczna opieka;

-kształcenie umiejętności konstruowania twórczych opowiadań;

-ćwiczenia ortofoniczne;

-układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych;

-rozwijanie umiejętności plastycznych;

-rozwijanie wrażliwości muzycznej;

-rozwijanie sprawności ruchowej;

I. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach słownych i rysunkowych;

II. Prezentacja wiersza J. Ratajczaka „Mój pies”- rozmowa z dziećmi o ich zwierzętach, odwoływanie się do wiersza i doświadczeń dzieci;

-„Koty i psy”- zabawa ruchowa; praca w książce „ABC” s.48 –rozpoznawanie zwierząt, które można trzymać w domu;

-„Zwierzęta i my”- oglądanie zdjęć zwierząt, rozmowa na temat hodowli zwierząt i odpowiedzialności człowieka za nie, zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami;

-„Był sobie pies”- konstruowanie twórczego opowiadania;

-praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”- malowanie farbami plakatowymi;

-„Mowa zwierząt”- ćwiczenia ortofoniczne;

-praca w książce „ABC” s. 50-51 – powiedzenia zawierające porównanie do zwierząt;

-układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych – ilustrowanie zadań liczmanami, obrazkami, obliczanie wyniku;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z elementami pedagogiki zabawy;

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

matematyczna

 

 

muzyczna

 

 

ruchowa

-rozwiązuje zagadki tematyczne słowne i obrazkowe;

-uważnie słucha prezentowanego utworu;

-wypowiada się na podany temat;

-aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych;

-redaguje twórcze opowiadanie na podany temat;

-potrafi naśladować głosy zwierząt domowych;

-estetycznie wykonuje pracę plastyczną;

-sprawnie przelicza, porównuje liczebności, rozwiązuje zadania tekstowe;

-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

-wypowiada się na temat treści piosenki, naśladuje zwierzęta w niej występujące;

2.„Zwierzęta hodowlane – ssaki”

-wzbogacenie wiadomości na temat życia wybranych zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;

-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;

-rozwiązywanie zagadek tematycznych;

-wprowadzenie pojęcia „nabiał”;

-poznawanie produktów pochodzących z mleka;

-rozwijanie umiejętności składania papieru techniką origami;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin