MAJ -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr. VII)
Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia- dziecko:
Cykl tematyczny: „W świecie muzyki – artyści znani na całym świecie”
1.„Fryderyk Chopin – polski kompozytor”
-wzbogacanie wiedzy na temat najwybitniejszego polskiego kompozytora – zapoznanie z życiem i twórczością F. Chopina;
-zaprezentowanie wybranych utworów F. Chopina
-bogacenie zasobu słownictwa o wyrazy związane z muzyką;
-przedstawianie nastroju muzyki środkami malarskimi
I. Zabawy i gry stolikowe – przestrzeganie reguł gier, układanie puzzli i układanek wg wzoru i bez wzoru;
II. Wprowadzenie do tematu – bogacenie słownictwa o wyrazy związane z muzyką, tworzenie łańcucha skojarzeń;
-dowiadywanie się o życiu Fryderyka Chopina; - przedstawienie na mapie Żelazowej Woli, Warszawy, Paryża, Wiednia, Berlina;
-wyszczególnienie ważnych dat w życiu kompozytora;
-słuchanie wiersza „Żelazowa Wola” - swobodne wypowiedzi;
-słuchanie wybranych utworów Fryderyka Chopina - improwizacja ruchowa: koncert fortepianowy;
-przedstawienie środkami malarskimi własnych odczuć wywołanych muzyką -malowanie farbami plakatowymi;
muzyczna
społeczno-moralna
językowa
ruchowa
plastyczna
-wie, kim był Fryderyk Chopin;
-potrafi powiedzieć kilka zdań na temat Fryderyka Chopina;
-zna pojęcia: kompozytor, geniusz, artysta, muzyk;
-dostrzega piękno muzyki Chopina;
-wypowiada się pełnymi zdaniami;
-umie korzystać z różnych źródeł wiedzy;
-układa spójną wypowiedź na podany temat;
-potrafi środkami malarskimi przedstawić określony nastrój inspirowany muzyką;
2.„Mistrzowie dzieciom”
-umiejętność współpracy w zespole;
- uważne słuchanie utworów muzycznych;
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
-sprawdzenie i utrwalenie wiadomości muzycznych dzieci;
-rozwijanie sprawności ruchowej;
-przygotowanie do konkursu piosenki dziecięcej - śpiewanie piosenek z podkładem muzycznym;
I. Słuchanie muzyki relaksacyjnej w połączeniu z fabularyzacją;
II. „Mistrzowie dzieciom” – słuchanie wybranych utworów W. A. Mozarta, F. Schuberta, J. Brahmsa, C. Debussy`ego, R. Schumanna – improwizacje muzyczne i ruchowe przy utworach;
-przeprowadzenie testu sprawdzającego wiadomości muzyczne dzieci po ukończeniu edukacji przedszkolnej –uzupełnianie kart pracy;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z elementami rywalizacji – wyścigi;
-utrwalenie piosenek o zabawkach uczonych na konkurs piosenki organizowanej przez MOK w Bukownie i Miejskie Przedszkole w Bukownie;
-potrafi zrelaksować się przy muzyce;
-uważnie słucha utworów muzyki poważnej;
-potrafi zilustrować muzykę poważną ruchem i tańcem;
-prawidłowo wypełnia karty pracy, posiada duży zasób wiadomości muzycznych;
-sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
-śpiewa piosenki o zabawkach z akompaniamentem na CD;
3.„Własne kompozycje”
-odkrywanie nowych sposobów wydobycia dźwięków;
-wykorzystanie nowych dźwięków we własnych utworach;
-poszukiwanie efektów estetycznych;
-ćwiczenie akcentowania niektórych dźwięków;
I. Zabawy ćwiczące słuch: „Mruczek”, „Zgubiony kotek”;
II. Mistrzowie dzieciom” – słuchanie wybranych utworów R. Schumanna, G. Bizeta, P. Czajkowskiego– improwizacje muzyczne i ruchowe przy utworach;
-własne kompozycje – odkrywanie i wykorzystanie nowych dźwięków we własnych utworach;
-przeprowadzenie testu sprawdzającego wiadomości muzyczne dzieci po ukończeniu edukacji przedszkolnej cd.–uzupełnianie kart pracy;
-wyjście do MOK –u w Bukownie – rozstrzygnięcie konkursu plastycznego
-wskazuje źródło dźwięku;
-ilustruje ruchem utwory muzyki poważnej dla dzieci;
-odkrywa nowe sposoby wydobycia dźwięków;
-tworzy własne utwory muzyczne z wykorzystaniem nowych dźwięków;
-akcentuje wybrane dźwięki z każdej jednostki rytmicznej;
-prawidłowo wypełnia karty pracy;
4.„Konkurs piosenki”
-rozwijanie wrażliwości muzycznej;
-utrwalenie piosenek o zabawkach;
-rozwijanie umiejętności „zdrowej” rywalizacji;
I. Utrwalenie piosenek o zabawkach – śpiew dzieci biorących udział w konkursie piosenki;
II. Udział dzieci w konkursie piosenki w ramach powiatowego festiwalu kultury dziecięcej dla przedszkolaków „O pluszowego misia” Bukowno 2007;
społeczna
-śpiewa piosenki o zabawkach;
-potrafi zaprezentować swoje umiejętności na scenie;
-nagradza wszystkich uczestników konkursu oklaskami;
5.„Taniec formą ruchu”
-prezentacja utworów literatury dziecięcej związanej z tematem dnia;
-rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej;
-poznawanie utworów muzyki poważnej przeznaczonej dla dzieci;
-rozwijanie wyobraźni – kształcenie umiejętności ilustrowania ruchem poezji i muzyki;
-wdrażanie do przestrzegania zasad kulturalnego zachowania się w czasie tańca;
I. Zabawy z reakcją na przerwę w muzyce: „Gaptuś”, „Listonosz”,
„Czarodziejski zamek”;
II. Słuchanie utworu D. Gellner „Tęczowy bal”- omówienie treści;
-wymyślanie własnego układu tanecznego i improwizacje przy muzyce – walc (nr 14 lub 59), występ tancerzy;
-omówienie reprodukcji obrazu E. Dogasa „Szkoła tańca”;
-słuchanie wiersza D. Gellner „Dziki taniec” – omówienie, demonstracja własnych pomysłów „dzikiego tańca”;
-utrwalenie tańca dworskiego „Menuet” do muzyki L. Boccheriniego;
-udział dzieci w konkursie tanecznym organizowanym przez MOK i Miejskie przedszkole w Bukownie – prezentacja tańca dworskiego „Menuet”;
konstrukcyjna
matematyczna
-redaguje wypowiedzi na podstawie usłyszanych wierszy;
-wykonuje improwizacje ruchowe i taneczne do tekstu wiersza;
-potrafi opisać swoje wrażenia podczas kontaktu z dziełem E. Dogasa „Szkoła tańca”;
-potrafi zilustrować opowiadanie tańcem oraz odczytać treści wyrażone tańcem i ruchem;
-zna i stosuje formy grzecznościowe podczas tańca;
-potrafi zatańczyć taniec dworski „Menuet”;
Cykl tematyczny: „Zwierzęta dalekie i bliskie”
1.„Nasi ulubieńcy”
-wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt domowych;
-kształcenie odpowiedzialności za zwierzęta domowe – systematyczna opieka;
-kształcenie umiejętności konstruowania twórczych opowiadań;
-ćwiczenia ortofoniczne;
-układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych;
-rozwijanie umiejętności plastycznych;
I. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach słownych i rysunkowych;
II. Prezentacja wiersza J. Ratajczaka „Mój pies”- rozmowa z dziećmi o ich zwierzętach, odwoływanie się do wiersza i doświadczeń dzieci;
-„Koty i psy”- zabawa ruchowa; praca w książce „ABC” s.48 –rozpoznawanie zwierząt, które można trzymać w domu;
-„Zwierzęta i my”- oglądanie zdjęć zwierząt, rozmowa na temat hodowli zwierząt i odpowiedzialności człowieka za nie, zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami;
-„Był sobie pies”- konstruowanie twórczego opowiadania;
-praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”- malowanie farbami plakatowymi;
-„Mowa zwierząt”- ćwiczenia ortofoniczne;
-praca w książce „ABC” s. 50-51 – powiedzenia zawierające porównanie do zwierząt;
-układanie i rozwiązywanie zadań tekstowych – ilustrowanie zadań liczmanami, obrazkami, obliczanie wyniku;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z elementami pedagogiki zabawy;
przyrodnicza
-rozwiązuje zagadki tematyczne słowne i obrazkowe;
-uważnie słucha prezentowanego utworu;
-wypowiada się na podany temat;
-aktywnie uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
-redaguje twórcze opowiadanie na podany temat;
-potrafi naśladować głosy zwierząt domowych;
-estetycznie wykonuje pracę plastyczną;
-sprawnie przelicza, porównuje liczebności, rozwiązuje zadania tekstowe;
-wypowiada się na temat treści piosenki, naśladuje zwierzęta w niej występujące;
2.„Zwierzęta hodowlane – ssaki”
-wzbogacenie wiadomości na temat życia wybranych zwierząt hodowlanych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;
-kształcenie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
-rozwiązywanie zagadek tematycznych;
-wprowadzenie pojęcia „nabiał”;
-poznawanie produktów pochodzących z mleka;
-rozwijanie umiejętności składania papieru techniką origami;
...
metka611