Def. Klasyczne MARKETINGU
Marketing to: planowanie, koordynacja, kontrola działań przedsiębiorstwa, ukierunkowanie na aktualne i potencjalne rynki zbytu
Def. Te podkreślają:
· Świadomą orientację klienta(jego potrzeby są podstawą działania)
· Interdyscyplinarność orientacji( analiza wzorów zachwań otoczenia)
· Systematyczność badan rynku
· Ustalenie dugofalowych celów i strategii działania
· Kształtowanie rynku poprzez zestaw narzędzi marketingowych (marketing mix)
· Zróżnicowanie oddzialywania na segmenty rynku
· Koordynacja działąń w strukturze organizowanej firmy
Def. Nowoczesna MARKETINGU
· Rozpatrują nie tylko materialne potrzeby cżłowiea a także potrzeby wyższego rzędu
· Zaspokajanie potrzeb poprzez: uczestnictwo w imprezach, praca w róznych organizacjach, relacje z określonymi osobami
· Produkty oferowane klientom zaspokajają także ich potrzeby
· Instytucje nie nastawione na zysk(organizacje non profit) ale na korzyści niematreialne takie jak: zmiany zachowań, myslenia, nastawienia
· Wykorzystują metody i sposób myslenia marketingu komercyjnego, realizują progrmay społeczne, oświatowe, administracyjne.
KLASYCZNE: zysk, działalność gosodarcza, jednostki o char. Komercyjnym, produkty materialne, potrzeby nizszego rzędu
NOWOCZESNE: niekoniecznie zysk, działalność społeczna, jedn. Nie tylko o char. Komarycjnym ale także społecznym, produkty mat. Jak i niemat(idee, usługi), potrzeby wyższego rzędu.
MODEL 4 P McCarthy
Product- wszystko co może być zaoferowane rynkowi w celu nabycia; asortyment, jakość, wzór, marka, opakowanie, usługi, gwarancja; Price- suma pieniędzy żądana za dany produkt/usługę; cennik, rabaty; Place- dystrubucja(działąnia sprawiające, że produkt staje się dostępny dla docelowego klienta); wybór, lookalizacj, transport; Promotion- działania zmierzające do przedstawienia produktu/klienta/usługi klientom skłonnym do nabycia; reklama, promocja, sprzedaż osobista, nagłośnienie
5P: product, price, place, promotion, people
7P: product, price, place, promotion, people, process, physical evidence
4C Kotler: widziany ze strony klienta; Customer needs and wants(product)- zaspokojenie potrzeb klienta; Cost to the customer(price)- koszt dla kienta(jego obciązenie); Convenience(place)- wygodny zakup, nabycie; Communication(promotion)- komunikacja.
Funkcje marketingu
· Analiza otoczenia i badania marketingowe-monitoring zewn. Czynnków warunkujących sukces i niepowodzenia takich jak: stan rynku i konlurencji, ..
· Analiza konsumentów- bad. i ocena własności kons. I ich potrzeb i proc. zakupu
· Planowanie produktu/uługi/idei- rozwój prod, ich pozycji, marki, opakowania i wycof. Starych produktów
· Plan. Dystrybucji – ustalenie relacji między kanałami dystrybucji
· Plan. Promocji – właście płączenia : reklamy, publicity, sprzedazy osobistej i promocji sprzedaży; public relations
· Plan. Cen-
· Społeczna odpowiedzialność- obowiązek oferowania bezpiecznychetycznych i uzytecznych towarów, usług i idei
· Marketingowe zarządzanie- planowanie, wykonanie i kontrola programu marketongowego i indywidualnych funkcji, ocena ryzyka i potencjalnego zysku.
Proces tworzenia użyteczności: kreacja ofert; opisuje etapy dostarczania satysfakcji
· Uzyteczność formy
· Czasu i miejsca
· Posiadania
dominicana88