Style_uczenia_sie.doc

(48 KB) Pobierz
Charakterystyka stylów uczenia się

Charakterystyka stylów uczenia się

 

Odkrywca

·      postrzega otoczenie w bardzo ostrych konturach

·      posiada wielką siłę wyobraźni i bogatą fantazję

·      niestrudzenie gromadzi fakty

·      wszędzie odkrywa nowości / alternatywy

·      rozwija nowe pomysły

·      rozpoznaje problemy

 

Myśliciel

·      posiada zinternalizowane modele, składające się z teorii, pojęć i prawidłowości

·      próbuje wysnuwać ogólnie obowiązujące wnioski

·      potrafi rozwijać teorie

·      umie rzeczowo rozważać rozmaite zależności

·      dąży do obiektywizmu, logiki, precyzji

·      ma skłonność do perfekcji

 

Decydent

·      dąży do przekształcania idei i teorii w praktykę

·      rzeczowo i bezpośrednio rozwiązuje problemy

·      jest pragmatykiem, wyznającym filozofię: „Jeśli to działa, to znaczy, że jest dobre”

·      zawsze ma na uwadze rezultat, poszukuje rozwiązań i recept

·      zmierza prostą drogą do celu

 

Człowiek czynu

·      otwarty na wszystko, zwłaszcza na praktyczne doświadczenia

·      elastyczny, nie zraża się teoretycznymi ograniczeniami

·      zachwycają go wszelkie nowości

·      żyje zgodnie z filozofią: „Człowiek musi wszystkiego spróbować”

·      kocha wszelkie wyzwania i ryzyko

·      przezwycięża przeciwności


Konsekwencje dydaktyczne

 

Odkrywcy najłatwiej uczą się

-     poprzez doświadczenia własne i innych

-     jeśli mają do dyspozycji dostateczną ilość czasu i przestrzeni, aby ustosunkować się do swoich wrażeń i spostrzeżeń

-     mogąc porównywać różne opinie i punkty widzenia

-     na podstawie wizualnych prezentacji

 

Myśliciele najłatwiej uczą się

-     z materiału dydaktycznego, będącego częścią jakiegoś systemu lub modelu

-     w uporządkowanej sytuacji dydaktycznej, gdzie cele zostały jasno sprecyzowane

-     jeśli można powiązać ze sobą idee, sytuacje i wydarzenia

-     jeśli można pytać „dlaczego” w odniesieniu do logiki i filozofii materiału

 

Decydenci najłatwiej uczą się

-     jeśli teorię można przełożyć na język praktyki i przetestować ją

-     jeśli istnieje związek pomiędzy materiałem do nauczenia się a problemem z własnej praktyki

-     jeśli mają możność zapoznania się z technikami, prowadzącymi do osiągnięcia praktycznego rezultatu

-     na określonym modelu

 

Ludzie czynu najłatwiej uczą się

-     na podstawie pasjonujących zadań, które stanowią wyzwanie i wymagają rywalizacji

-     jeśli program jest urozmaicony, a proponowane formy pracy wymagają aktywności

-     w grupie, w której jest miejsce na żart i śmiech

-     jeśli od czasu do czasu znajdą się w centrum zainteresowania, mając sposobność do prezentacji materiału lub pełnienia funkcji przywódczych

 


4

Który typ uczenia się jest wam najbliższy?

 

-      Poniższy zestaw określeń opracowano, aby pomóc wam w ustaleniu własnego typu uczenia się.

-      Porównajcie cztery określenia uszeregowane obok siebie w każdej linijce.

-      Przy każdej linijce odpowiedzcie sobie na pytanie, które spośród czterech określeń najlepiej odpowiada waszemu stylowi uczenia się.

-      Określenie, które najlepiej do was pasuje, otrzymuje 4 punkty, następne 3, a najmniej  wam odpowiadające - 1 punkt.

-      Ważne jest, aby wszystkim określeniom umieszczonym w 9 linijkach przydzielić punkty.

-      Uwaga: Nie ma odpowiedzi dobrych albo złych, celem testu jest jedynie określenie właściwego wam stylu uczenia się.

 

1.               dokonując rozróżnień

              prowizorycznie

              z zaangażowaniem

              praktycznie

 

 

 

 

2.              z wrażliwością

              wybierając rzeczy                                      najważniejsze

              analitycznie

              bezstronnie

 

 

 

 

3.              wczuwając się

              obserwując

              myśląc

              działając

 

 

 

 

4.              akceptując

              podejmując ryzyko

              dokonując oceny

              świadomie

 

 

 

 

5.              intuicyjnie

              produktywnie

              logicznie

              stawiając pytania

 

 

 

 

6.              abstrakcyjnie

              poprzez spostrzeganie

              konkretnie

              aktywnie

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin