2007_03_trendy.pdf

(588 KB) Pobierz
Microsoft Word - 00 marzec aKT.doc
682698668.051.png
Internetowy magazyn CODN nr 3/17/2007
Miło jest nam powitać Państwa w – nareszcie, wiosennym nastroju!
Miło też jest, kiedy słyszymy od Państwa, że już nie możecie się
doczekać kolejnego Festiwalu.
To dobra informacja, lubimy dobre informacje i zamierzamy propagować tylko takie!
Praca nad organizacją Festiwalu wre!
Chcemy propagować nowe rozwiązania, które w sposób kreatywny mogą zmienić
rzeczywistość edukacyjną, która się dzieje w XXI wieku. Sporej kreatywności wymaga
sama organizacja 3 Festiwalu – szykujemy imprezę przewidzianą na około 1000
uczestników! Poszerzyliśmy definicję uczestnika Festiwalu o rodziców i uczniów!
Prawdopodobnie będzie to pierwsza w Polsce taka impreza dla wszystkich aktorów
edukacyjnej sceny!
Jak należy się domyślać – najbardziej kreatywną częścią jest dostosowanie budżetu
do naszej wyobraźni!
Jakie będą tego efekty doświadczymy już za kilka tygodni w Płocku.
Zadaniem przewodnim tego Festiwalu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie
Jak uczyć dzieci w dzisiejszych czasach?
Przecież uczymy TE dzieci – takie jakie są. I w TYCH czasach – takie jakie są.
A nauczyciel – jak czarodziej, może wpływać na losy uczniów, na dobre lub złe…
Można oczywiście czekać lub zapaść się w letarg otoczywszy się napisem „obudźcie
mnie jak się poprawi”.
Ale my uważamy, że trzeba działać tu i teraz.
Kampania na rzecz Uczenia się – włącz się!
Do zobaczenia na 3 Festiwalu,
Małgorzata Taraszkiewicz i Autorzy
15. marca, 2007 r.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 1
682698668.062.png 682698668.073.png 682698668.074.png 682698668.001.png 682698668.002.png 682698668.003.png 682698668.004.png 682698668.005.png 682698668.006.png 682698668.007.png 682698668.008.png 682698668.009.png 682698668.010.png 682698668.011.png 682698668.012.png 682698668.013.png 682698668.014.png 682698668.015.png 682698668.016.png 682698668.017.png 682698668.018.png 682698668.019.png 682698668.020.png 682698668.021.png 682698668.022.png 682698668.023.png 682698668.024.png 682698668.025.png 682698668.026.png 682698668.027.png 682698668.028.png 682698668.029.png 682698668.030.png 682698668.031.png 682698668.032.png 682698668.033.png 682698668.034.png 682698668.035.png 682698668.036.png 682698668.037.png 682698668.038.png 682698668.039.png 682698668.040.png 682698668.041.png 682698668.042.png 682698668.043.png 682698668.044.png 682698668.045.png 682698668.046.png 682698668.047.png 682698668.048.png 682698668.049.png 682698668.050.png 682698668.052.png 682698668.053.png 682698668.054.png 682698668.055.png 682698668.056.png 682698668.057.png 682698668.058.png 682698668.059.png 682698668.060.png 682698668.061.png 682698668.063.png
Internetowy magazyn CODN nr 3/17/2007
Spis treści artykułów
1. Bajkoterapia
Maria Molicka .............................................................................................. str. 4
2. Refleksje na temat współczesnej edukacji (cz.1)
Marta Kotarba ............................................................................................. str. 13
3. NLP, część 4
Janina Jaworek ........................................................................................... str. 14
4. Szkoła inteligentną organizacją
Witold Kołodziejczyk ................................................................................... str. 17
5. Szkoła Waldorfska
Urszula Dziurzyńska ................................................................................... str. 22
6. Metafory szkoły
Marta Kotarba ............................................................................................. str. 28
7. Refleksje lepsze niż narzekanie
Maciej Maciołek .......................................................................................... str. 31
8. Zosia w szkole
.................................................................................................................... str. 45
Magazyn wydawany przez Pracownię Informacji Pedagogicznej
CODN - Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
00-478 Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
Redaktor naczelny: Małgorzata Taraszkiewicz, tel. (0-22) 345 37 12 www.trendy.codn.edu.pl
Zespół redakcyjny: Jarosław Budnicki, Zuzanna Kępińska; współpraca: Agata Baj.
Projekt okładki: Anna Tyrakowska.
Zamieszczone w magazynie teksty prezentują poglądy autorów
i nie są równoznaczne ze stanowiskiem CODN jako instytucji.
Prawa autorskie zastrzeżone. Korzystanie z materiałów dozwolone do użytku własnego i pracy
z uczniami; przedruki i inne formy używania materiałów są możliwe po uzgodnieniu z redakcją.
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 2
682698668.064.png 682698668.065.png 682698668.066.png
Internetowy magazyn CODN nr 3/17/2007
Spis nowych materiałów DOOKOŁA
Miejsce: Jak uczyć…/Ciekawe linki
Przepis na żonglowanie
Miejsce: Jak uczyć…/Ciekawe linki
kuglarstwo.pl/dropsy/4pnauka.php
Zadziwiający pokaz żonglowania
www.youtube.com/watch?v=MqDAf_lg9Xs
Bajkoterapia
Miejsce: Jak uczyć…/Ciekawe linki
www.abcbaby.pl/?page=Structure&id=73
Lekcje o kosmosie
www.nasa.gov
Warsztaty Naukowe "DNA - Encyklopedia Życia" 25-29 kwietnia 2007
www.sfn.edu.pl/images/ProgramDNA_Encyklopedia_Zycia.pdf
Innowacyjna sieć wspierająca nauczanie biologii w Europie
http://www.sfn.edu.pl/volvox/index.html
------------------------------------------------------------------------
Wkrótce zostanie uruchomiona strona
”Kampanii na rzecz Uczenia się”
Zapamiętaj ten adres!
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 3
682698668.067.png 682698668.068.png 682698668.069.png 682698668.070.png
Internetowy magazyn CODN nr 3/17/2007
1. Bajkoterapia
Maria Molicka
Bajkoterapia jako rodzaj biblioterapii w procesie
budowania zasobów osobistych i terapii.
Biblioterapia to metoda psychoterapeutyczna, oddziałującą poprzez
literaturę na procesy poznawcze jednostki, na kształtowanie się lub
przekształcanie schematów: „obrazu siebie” i „obrazu świata”. Metoda
ta ma za zadanie:
a) budowanie zasobów osobistych,
b) oddziaływanie terapeutycznie.
To, na ile oddziaływania terapeutyczne będą efektywne i trwałe,
uzależnione jest od wielu czynników. Najczęściej metoda ta w terapii
wymaga stosowania także innych terapeutycznych metod.
Ad a) Jeśli przyjmiemy, że rozwój jest procesem przekształcania się pod
wpływem nowych doświadczeń, to budowanie zasobów poprzez literaturę polega na
nabywaniu lub przekształcaniu się schematów poznawczych odnoszących się do
obrazu siebie i świata. Odpowiednio dobrana lektura umożliwia budowanie optymizmu,
tym samym zachęca do działania, odkrywania siebie, własnych walorów i słabych
stron.
Budowanie obrazu siebie, poprzez literaturę, pomaga w rozwoju introspekcji;
uświadamianiu, co mnie interesuje, jaki jestem, jakim chciałbym być, tym samym
wpływa na samoocenę, a równolegle rozwija empatię, optymizm, humor, ułatwia
poszukiwanie wartości, sensu życia i nadaje mu wymiar transcendentny.
Literatura pozwala na lepsze zrozumienie innych, kształtuje bogatszy, bardziej
zróżnicowany obraz świata. Zasoby osobiste kształtowane w oparciu o literaturę
oswajają z różnymi wydarzeniami /habituacja/, dają wzory sposobów myślenia,
odczuwania, zachowania, które sprzyjają zwiększaniu poczucia kontroli nad sobą i nad
Wyd. Pracownia Informacji Pedagogicznej CODN str. 4
682698668.071.png 682698668.072.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin