PODSTAWY
MARKETINGU
Praca zbiorowa pod redakcją naukowąJana Karwowskiego
WydawnictwoZachodniopomorskiej Szkoły Biznesuw Szczecinie1998
Komitet redakcyjny:
Jan Majewski, Antoni Nowakowski, Wojciech Olejniczak
Recenzent:
Henryk Mruk
ISBN 83-85809-42-2
Wydawca i Copyright:
©1998 Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinieal. Wojska Polskiego 63, 70-476 Szczecin, tel. (091) 434 01 51Wydanie II rozszerzone, Nakład 2000
Skład i opracowanie graficzne: HOGBEN s.c, Szczecin, tel. (091) 423 91 47Druk: Drukarnia MB, Szczecin, tel. (091) 482 58 01
Wszystkie prawa, także do tłumaczeń na języki obce, zastrzeżone. Żadna część tejksiążki nie może być bez zgody autorów w żadnej formie kopiowana, także w celachnauczania, ani przetwarzana metodami elektronicznymi.
WSTĘP
W warunkach gospodarki rynkowej, w której permanentnym zjawiskiem jest spi-rala konkurencji i ograniczenia popytowe, przedsiębiorstwa zabiegając o przydat-ność konsumentów, klientów, partnerów mogą korzystać z marketingu.
Praktyka wielu dziesięcioleci gospodarek rynkowych dostarczała przekonują-cych dowodów na to, że wykorzystanie marketingu w zarządzaniu przedsiębiorst-wem wpływa skutecznie na jego efektywność.
Marketing nie jest koncepcją teoretyczną lecz przede wszystkim zbiorem prak-tycznych doświadczeń i umiejętności. Celem procesu dydaktycznego jest przeka-zanie jego uczestnikom - przyszłym menedżerom określonego zasobu wiedzy i umie-jętności.
Prezentowany podręcznik, w zamierzeniu autorów, powinien być pomocny w poz-naniu istoty współczesnego marketingu i sposobu praktycznego wykorzystaniaw działalności przedsiębiorstw i organizacji.
Koncepcja i struktura podręcznika dostosowana jest do programu studiów eko-nomicznych, w którym „Podstawy marketingu" należą do minimum programowe-go, a wiedza i umiejętność wykorzystania marketingu rozwijana jest w wykładachi ćwiczeniach kilku innych przedmiotów.
Podręcznik składa się z 15 rozdziałów, które tworzą trzy części. Część pierw-sza, składająca się z 4 rozdziałów poświęcona jest wyjaśnieniu istoty współczesne-go marketingu i warunków działalności marketingowej.
Część druga, składająca się z 6 rozdziałów poświęcona jest instrumentom mar-ketingowym i sposobom ich praktycznego wykorzystania.
Część trzecia (5 rozdziałów) koncentruje się na zarządzaniu marketingiemw przedsiębiorstwie.
Autorzy mają świadomość tego, że użyteczność podręcznika byłaby znaczniewiększa gdyby poszczególne rozdziały kończyły się analizą przypadków. Ze wzglę-dów objętościowych, zbiór opracowanych przypadków będzie wydany w odrębnejpublikacji.
7
Vl
Autorzy:
1. Kazimierz Barański - rozdz. 2, 4 (współautor)
2. Krzysztof Błoński - rozdz. 7.5, 8.3
3. Augustyna Burlita - rozdz. 4 (współautor)
4. Ewa Frąckiewicz - rozdz. 6, 15
5. Dorota Grzywaczyk - rozdz. 5.5, 5.6
6. Jan Karwowski - rozdz. 1 (bez 1.4., 1.5), 11, 12, 14
7. Edyta Rudawska - rozdz. 10
8. Iga Szeszycka - rozdz. 1.5,9
9. Mateusz Wiścicki - rozdz. 1.4, 5 (bez 5.5, 5.6), 7 (bez 7.5), 13
10. Jolanta Witek - rozdz. 3, 8 (bez 8.3)
Spis treści
1. Czym jest marketing 1
1.1. Istota marketingu 1
1.2. Funkcje marketingu 6
1.3. Struktura marketingu 7
1.4. Zróżnicowanie marketingu 9
1.5. Marketing non - profit 15
1.6. Proces marketingu 16
2. Otoczenie przedsiębiorstwa 19
2.1. Makrootoczenie przedsiębiorstwa 19
2.2. Mikrootoczenie przedsiębiorstwa 23
3. Klient i jego potrzeby 29
3.1. Dlaczego klient jest najważniejszy 29
3.2. Potrzeby klientów 32
3.3. Co należy wiedzieć o klientach 35
3.4. Postępowanie konsumenta na rynku 39
3.4.1.Mechanizm podejmowania decyzji zakupu
w gospodarstwach domowych 39
3.4.2.Mechanizm podejmowania decyzji zakupów
w przedsiębiorstwach i instytucjach 42
3.5. Segmentacja rynku 44
4. Badania rynkowe i marketingowe 49
4.1. Informacja jako podstawa optymalnych decyzji gospodarczych 49
4.1.1. Potrzeba informacji rynkowych 49
4.1.2. Decyzje a informacja rynkowa (marketingowa) 51
4.1.3. System infonnacji rynkowej (marketingowej) 51
4.2. Przedmiot badań rynkowych i marketingowych 56
4.3. Procedura i metody badań 58
4.4. Badania ilościowe i jakościowe 59
W//
5. Polityka produktu 65
5.1. Istota produktu 65
5.2. Cykl życia produktu 68
5.3. Kształtowanie jakości produktu 70
5.4. Kształtowanie asortymentu produktów 71
5.5. Opakowanie 77
5.6. Znak towarowy 82
6. Cena - element gry rynkowej 89
6.1. Pojęcie i cele ceny w polityce marketingowej firmy 89
6.2. Proces kształtowania polityki cenowej w firmie 89
6.3. Strategie cenowe 90
6.4. Czynniki wpływające na poziom ceny oraz techniki jej ustalania 92
6.4.1. Wpływ kosztów na ustalenie ceny 93
6.4.2. Wpływ popytu na kształtowanie ceny 95
6.4.3. Wpływ konkurencji na ustalenie cen w firmie 96
6.5. Zmiany cen 98
7. Dystrybucja 103
...
demonofthefall