Podstawy Techniki Samochodowej wyd. 2002.pdf

(10152 KB) Pobierz
Podstawy Techniki
Samochodowej
Wydanie 1, 14 maja 2002 r.
2
Przedmowa
Postęp w technice samochodowej następuje we wciąż rosnącym tempie. Dotyczy on bez wyjątku
każdego z elementów konstrukcji samochodu, poczynając od karoserii, poprzez elementy zawieszenia,
silnik, skrzynię biegów i wszystkie inne podzespoły.
Inżynierowie dokładają nieustannie starań aby podnieść niezawodność naszych samochodów,
zmniejszyć nakłady związane z serwisem, polepszyć stosowane materiały, zmniejszyć zużycie paliwa
oraz podnieść aktywne i pasywne bezpieczeństwo pasażerów. Kierują się przy tym przede wszystkim
zasadą zwiększania oferowanej klientom wartości użytkowej pojazdu i podniesienia komfortu jazdy.
Powstające w ten sposób rozwiązania wynikają nie tylko z założeń technicznych, lecz bazują również
na uwarunkowaniach rynkowych tak, aby ceny samochodów nie przekraczały możliwości
finansowych przyszłych nabywców.
Jednocześnie założenia ekonomiczne i ekologiczne, a także konkurencja na rynku samochodowym,
wciąż wymagają od inżynierów bogactwa nowych pomysłów i manifestują się wysokim poziomem
jakości produktów.
Celem niniejszego opracowania jest pomoc w codziennej pracy, kształcenie oraz podwyższenie
Państwa wiadomości na temat techniki samochodowej. Stanowi ono szeroki przegląd wielu różnych
zagadnień i nie ma na celu dostarczenia kompletnych danych na wybrany temat. Specyficzne
zagadnienia techniczne stają się obecnie tak złożone, że tylko z największym wysiłkiem można
nadążyć ze śledzeniem najnowszych rozwiązań. W niniejszym opracowaniu przedstawione zostaną
aktualne rozwiązania techniczne stosowane w nowoczesnych konstrukcjach samochodów.
Autorzy świadomie powstrzymali się od przedstawiania własnych ocen. To czytelnik zobowiązany
jest do sformułowania własnych opinii na podstawie przedstawionych informacji.
Głównym celem autorów było jasne i zrozumiałe przedstawienie poruszanych, często
skomplikowanych zagadnień. Szczególny nacisk położono na pokazanie korzyści, jakie wynikają dla
klientów z zastosowania najnowszych osiągnięć techniki. W praktyce okazuje się bowiem, że klienci
nie tylko dysponują coraz bogatszą wiedzą na temat samochodów, lecz mają również coraz wyższe
wymagania. Oczekują kompetentnych i zrozumiałych porad.
3
4
1060894167.003.png
5
1060894167.004.png
Karoseria
Karoseria
Montaż surowej karoserii VW Bora.
Trzy legendy:
Wraz ze startem montażu Forda
T rozpoczęła się era produkcji
taśmowej. Rekordową liczbę
wyprodukowanych egzemplarzy
Forda T (15 007 034) pobił 17
lutego 1972 roku VW
Chrabąszcz.
Ojciec VW Chrabąszcza i innych
konstrukcji profesor Ferdynand
Porsche, genialny technik i
myśliciel wyprzedzający swoje
czasy (1875-1951).
Milionowy VW Chrabąszcz z
1955 roku. Do chwili obecnej
wyprodukowano już ponad 21
milionów jego egzemplarzy.
6
1060894167.005.png 1060894167.006.png 1060894167.001.png 1060894167.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin