SSP459_PL - Audi A8 2010 – Instalacja elektryczna i połączen.pdf

(2409 KB) Pobierz
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 459
Audi A8 2010
Instalacja elektryczna i połączenia sieciowe
Audi
Szkolenia techniczne
1060847332.020.png 1060847332.021.png 1060847332.022.png 1060847332.023.png 1060847332.001.png
W samochodach z coraz większą ilością układów elektronicznych
stabilność i niezawodność instalacji elektrycznej jest podstawą
jakości systemów.
Instalacja elektryczna samochodu z masą całkowitą nawet do 50
kilogramów, prawie 1500 pojedynczymi przewodami o średniej
długości ok. 2 metrów, licznymi stykami, uszczelkami, uchwytami
bezpieczników oraz prowadnicami przewodów jest największym
i najdroższym podzespołem w samochodzie. Obecnie instalacja
elektryczna znacząco przyczynia się do spełnienia wysokich
wymagań jakościowych stawianych układom elektrycznym
i elektronicznym montowanych w samochodach Audi.
Ze względu na zużycie energii i ochronę środowiska rozwój nowych
lżejszych instalacji elektrycznych samochodów jest niezmiernie
ważny, ponieważ masa ma znaczący wpływ na zużycie paliwa a tym
samym na emisję CO 2 .
W ostatnich latach liczba elektronicznych sterowników gwałtownie
wzrosła. Większość innowacji stała się w ogóle możliwa dzięki
coraz bardziej wydajnym układom elektronicznym. Bez tego
rozwoju wiele udogodnień w samochodzie, które obecnie
przyjmowane są jako oczywiste, byłoby niemożliwe do
zrealizowania.
Audi A8 2010 w porównaniu do swojego poprzednika wykazuje
następujące różnice:
• liczba sterowników zwiększyła się z 68 do 95
• nowa magistrala danych, magistrala FlexRay, zwiększyła liczbę
magistral danych z 6 do 7
• pojemność występującego teraz w samochodzie
oprogramowania wynosi 230 MB, prawie czterokrotnie więcej
niż w poprzednim modelu
459_025
Cele tego zeszytu do samodzielnego kształcenia
Zeszyt ten ma za zadanie dostarczenie informacji na temat
topologii połączeń sieciowych w Audi A8 2010. W ten sposób
można uzyskać szybki i głęboki wgląd do świata elektroniki
w modelu Audi A8 2010. Kto wnikliwie zapozna się z tym
zeszytem, będzie umiał odpowiedzieć na następujące pytania:
• W którym miejscu w samochodzie zamontowane są elektryczne
podzespoły?
• Na jakie informacje istotne dla obsługi serwisowej należy zwrócić
uwagę w przypadku niektórych sterowników?
• Jakie zadania i funkcje realizują sterowniki w samochodzie?
• Jakie innowacje wprowadzono w oświetleniu zewnętrznym?
2
1060847332.002.png
Spis treści
Zasilanie napięciowe
Akumulator _________________________________________________________________________________________________________________________________________ 4
Punkt do uruchamiania silnika z obcego źródła__________________________________________________________________________________________________ 5
Główny przewód akumulatora ____________________________________________________________________________________________________________________ 5
Schemat zasilania __________________________________________________________________________________________________________________________________ 6
Bezpieczniki i przekaźniki __________________________________________________________________________________________________________________________ 7
Połączenia sieciowe
Miejsca zamontowania sterowników _____________________________________________________________________________________________________________ 8
Topologia __________________________________________________________________________________________________________________________________________ 10
Innowacje magistrali danych ____________________________________________________________________________________________________________________ 12
Złącza magistrali CAN ____________________________________________________________________________________________________________________________ 13
Magistrala FlexRay
Wprowadzenie ____________________________________________________________________________________________________________________________________ 14
Porównanie magistrali CAN z magistralą FlexRay ____________________________________________________________________________________________ 15
Protokół magistrali FlexRay _____________________________________________________________________________________________________________________ 16
Budowa ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 17
Procesy ____________________________________________________________________________________________________________________________________________ 18
Diagnoza __________________________________________________________________________________________________________________________________________ 19
Sterowniki
Interfejs diagnostyczny magistrali danych J533 ______________________________________________________________________________________________ 20
Sterownik układu kontroli akumulatora J367 _________________________________________________________________________________________________ 21
Alternator C _______________________________________________________________________________________________________________________________________ 22
Stabilizator napięcia J532 _______________________________________________________________________________________________________________________ 24
Sterownik instalacji elektrycznej samochodu J519 ___________________________________________________________________________________________ 26
Oświetlenie zewnętrzne
Przełącznik świateł _______________________________________________________________________________________________________________________________ 28
Reflektory _________________________________________________________________________________________________________________________________________ 30
Tylne światła ______________________________________________________________________________________________________________________________________ 40
Serwis
Naprawa układów elektronicznych z wykorzystaniem zabezpieczenia przed wyładowaniami elektrostatycznymi (ESD) _____________ 42
Podsumowanie
Zeszyty do samodzielnego kształcenia _________________________________________________________________________________________________________ 43
• Zeszyt do samodzielnego kształcenia dostarcza podstawowych informacji na temat budowy i działania
nowych modeli samochodów, nowych podzespołów lub nowych rozwiązań technicznych.
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nie jest instrukcją naprawy! Podawane tutaj wartości mają jedynie
pomóc w zrozumieniu treści i dotyczą wersji programowych, aktualnych w chwili tworzenia zeszytu.
Obsługę techniczną oraz naprawy należy przeprowadzać wyłącznie na podstawie aktualnej literatury
serwisowej.
!
Wskazów
Odnośnik
3
1060847332.003.png 1060847332.004.png 1060847332.005.png 1060847332.006.png 1060847332.007.png 1060847332.008.png 1060847332.009.png 1060847332.010.png 1060847332.011.png 1060847332.012.png
 
Zasilanie napięciowe
Akumulator
Akumulator w modelu Audi A8 2010 znajduje się centralnie we
wnęce na koło zapasowe. Na dodatnim biegunie akumulatora
została umieszczona skrzynka bezpieczników głównych oraz
element odłączania akumulatora.
Na ujemnym biegunie akumulatora znajduje się sterownik układu
kontroli akumulatora J367. Sterownik ten, często nazywany
również modułem danych akumulatora, razem z przewodem masy
tworzy jeden podzespół.
W zależności od wyposażenia samochodu stosowane są różne
wersje oraz pojemności akumulatorów, które są dobrane specjalnie
do danego samochodu.
Wszystkie samochody z systemem start-stop, z ogrzewaniem
postojowym lub samochody z funkcją rekuperacji, patrz strona 23,
zasadniczo wyposażone są w akumulator z absorpcyjną włókniną
szklaną (akumulator AGM).
akumulator umieszczony centralnie
we wnęce na koło zapasowe
Akumulatory AGM
Akumulatory AGM (ang.: A bsorbant G lass M at) posiadają
absorpcyjną włókninę szklaną, która nasączona jest elektrolitem.
Szczególne zalety tych akumulatorów to: brak niebezpieczeństwa
wycieku elektrolitu, duża trwałość cykliczna, dobry rozruch
zimnego silnika, niewielkie samowyładowanie oraz brak
konieczności obsługi. Z tego powodu w przypadku wymiany
akumulatora należy zastosować nie tylko odpowiedni akumulator
zgodnie z elektronicznym katalogiem części (ETKA), ale również
tak, jak we wszystkich samochodach z układem zarządzania energią
należy wyuczyć (zakodować) sterownik układu kontroli
akumulatora J367.
osłonięte miejsce
połączenia głównego
przewodu akumulatora
wobszarze tylnej kanapy
W Audi A8 2010 są stosowane następujące akumulatory:
• 95 Ah/450 A
• 110 Ah/520 A
• 92 Ah/520 A (akumulator AGM)
• 105 Ah/580 A (akumulator AGM)
459_030
4
1060847332.013.png 1060847332.014.png 1060847332.015.png 1060847332.016.png
Punkt do uruchamiania silnika z obcego
źródła
Główny przewód akumulatora
W Audi A8 2010 zastosowano udoskonalony główny przewód
akumulatora. Wprawdzie już w Audi A8 2003 zastosowano główny
przewód akumulatora z aluminium, ale był to przewód okrągły.
Audi A8 2010 posiada sztywny płaski przewód z aluminium, który
jest pokryty warstwą izolacji z tworzywa sztucznego w kolorze
czerwonym.
Punkt do uruchamiania silnika z obcego źródła znajduje się
w komorze silnika z prawej strony samochodu. Może on być
również używany do ładowania akumulatora samochodowego
w salonie samochodowym lub w serwisie podczas prac
diagnostycznych.
Przebieg przewodu
Główny przewód akumulatora zaczyna się przy dodatnim biegunie
akumulatora jako elastyczny przewód okrągły. Przechodzi on
w sztywny przewód płaski w obszarze wnęki na koło zapasowe. Ten
kształt głównego przewodu akumulatora oprócz mniejszej masy
zapewnia jeszcze inne korzyści:
• dzięki formie i sztywności przewodu można było zrezygnować
z elementów mocujących,
• nie trzeba stosować żadnych kanałów przewodów,
• optymalne wykorzystanie przestrzeni
• oraz główny przewód o przekroju 150 mm (konieczny
w samochodach z silnikiem wysokoprężnym) może być
poprowadzony wewnątrz samochodu.
punkt do uruchamiania silnika z obcego źródła
w komorze silnika po prawej stronie
Przewód składa się z dwóch części, które są ze sobą skręcone
w obszarze tylnej kanapy.
W obszarze prawego słupka A przewód płaski ponownie przechodzi
w giętki przewód okrągły, który zostaje poprowadzony przez
gumową tulejkę w ścianie grodziowej z wnętrza samochodu do
komory silnika.
przejście głównego przewodu akumulatora przez
gumową tulejkę w ścianie grodziowej
5
1060847332.017.png 1060847332.018.png 1060847332.019.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin