SZCZEGÓŁOWA TEORIA WZGLĘDNOŚCI A UPŁYW CZASU.pdf

(242 KB) Pobierz
Zgodnie ze szczególn¹ teori¹ wzglêdnoœci, up³yw czasu w danym uk³adzie odniesienia uzale¿niony jest od spoczynku lub ruchu teg
TADEUSZ PABJAN
(Lublin)
SZCZEGÓLNA TEORIA WZGLĘDNOŚCI A UPŁYW CZASU
Na styku naukowego, filozoficznego i potocznego języka funkcjonują formułowane w
różny sposób pojęcia określające upływ czasu. Chociaż samo wyrażenie „upływ czasu” jest
intuicyjnie oczywiste, to jednak nie ma ono ścisłej fizycznej definicji. Powodem tego stanu
rzeczy jest fakt, iż fizyka obywa się bez antropomorfizującego „upływania”, poprzestając na
traktowaniu czasu jako parametru zmienności. Podobnie jak w przypadku wielu innych pojęć,
które trudno zdefiniować, tak i tutaj stosuje się jedynie definicję operacyjną, która nie
wyjaśnia samej istoty czasu (ani jego upływu), ale pozwala określić procedurę empirycznego
pomiaru tej fundamentalnej wielkości fizycznej. Zgodnie z tą procedurą, upływ czasu należy
opisywać w oparciu o dowolny cykliczny proces, w którym miarę czasu określa liczba
podstawowych cyklów procesu. Najprostszym urządzeniem, pozwalającym w łatwy sposób
zrealizować tę procedurę jest zegar 1 , w którym upływ czasu wyznaczony jest odczytywaną na
cyferblacie ilością jednostek (np. sekund), oznaczających okres trwania podstawowego cyklu
mechanizmu zegara. 2 Zegar jest wzorcowym urządzeniem służącym do pomiaru upływu
czasu, dlatego przy jego użyciu mierzy się tempo zachodzenia różnego rodzaju procesów
fizycznych. Należy jednak pamiętać, że upływ czasu w jednakowy sposób dotyczy
mechanicznego urządzenia, jakim jest zegar, jak i wszystkich innych urządzeń i różnego
rodzaju procesów (termodynamicznych, elektrycznych, chemicznych itd.), które są związane
z danym układem odniesienia. Dlatego stosowany w niniejszym opracowaniu zwroty typu
„zegar idzie wolniej”, lub „czas płynie wolniej”, należy rozumieć jako skróty myślowe,
odznaczające, iż w określonym przypadku mniejsze jest tempo zachodzenia wszystkich
procesów fizycznych, mających miejsce w danym układzie. Aby uniknąć tautologii w
stwierdzeniu, że tempo upływu czasu ulega zmianie 3 , należy przyjąć, iż tego typu
sformułowanie ma charakter względny: ponieważ nie istnieje absolutny wzorzec upływu
1 W teorii Einsteina zegar oznacza „idealny proces okresowy”; zob. A. Einstein, Teoria względności [w:] tenże,
Teoria względności i inne eseje , Prószyński i S-ka, Warszawa 1997, s. 30.
2 Tak jest w przypadku zegarów mechanicznych; czas trwania podstawowego cyklu mechanizmu takiego zegara
jest wyznaczony np. ruchem wahadła lub oscylacją sprężyny. W nowoczesnych zegarach cezowych ten sam cel
osiąga się zliczając oscylacje przejść pomiędzy stanami energetycznymi atomów.
3 Próba określenia absolutnego tempa upływu czasu prowadzi do tautologii, ponieważ zakłada ustalenie
prędkości, z jaką zegar odmierza czas – przy pomocy zegara, por. P.J. Zwart, The flow of time [ w:] Space, Time
and Geometry , P. Suppes (red.), D. Reidel Publishing Company, Dordrecht 1973, s. 138.
1
czasu, dlatego sens fizyczny ma jedynie względne tempo jego upływu, to znaczy tempo
określane względem danego układu odniesienia. Jak to zostanie niebawem pokazane,
obserwator pozostający w swoim własnym układzie odniesienia nigdy nie zauważy zmiany
tempa upływu czasu w obrębie tego układu; czas „płynie” dla niego zawsze z taką samą
„prędkością”, niezależnie od ruchu układu. Różnice w tempie upływu czasu i przebiegu
procesów fizycznych ujawniają się natomiast przy opisie tego układu dokonywanym przez
obserwatora, który nie jest związany z tym układem odniesienia, ale pozostaje w stosunku do
niego we względnym ruchu. Dla takiego obserwatora tempo upływu czasu i przebiegu
procesów fizycznych w tym układzie jest inne, niż w jego własnym układzie odniesienia. 4 Jak
wiadomo, spowolnienie upływu czasu może być również spowodowane obecnością silnego
pola grawitacyjnego, jednakże niniejsze opracowanie zostanie zawężone do dylatacji czasu
będącej skutkiem względnego ruchu układów odniesienia. 5
1. Upływ czasu: podstawowe pojęcia
W teorii względności czas jest pojęciem względnym, to znaczy uzależnionym od
wyboru układu odniesienia. Oznacza to, że zdarzenia następujące po sobie w pewnym
układzie odniesienia, mogą w innym układzie być zdarzeniami jednoczesnymi, lub
następować po sobie w odwrotnej – względem czasu – kolejności. Najważniejszym
warunkiem, koniecznym do tego, aby tego typu względność miała miejsce, jest przyczynowa
niezależność zdarzeń; jeżeli zdarzenia są powiązane kauzalnie, to ich następstwo ma
charakter niezmienniczy, to znaczy jest niezależne od wyboru układu odniesienia. Przez układ
odniesienia należy rozumieć pewien realny lub wyimaginowany obiekt, względem którego
określa się położenie lub ruch ciał, opisywanych przez ten układ. Ponieważ tempo upływu
czasu jest ściśle związane z ruchem danego ciała, dlatego, aby poprawnie opisywać upływ
czasu, jakiego doznaje ciało pozostające w ruchu, warto związać z takim ciałem osobny układ
odniesienia. Oczywiście, mogą istnieć układy odniesienia, względem których opisuje się ruch
wielu niezależnych obiektów. Ale ponieważ każde poruszające się ciało niesie swój własny
zegar, który – zależnie od prędkości ciała – inaczej odmierza upływ czasu, dlatego wygodnie
jest przyjąć, iż każde ciało pozostające w ruchu przypisane jest do niezależnego układu
odniesienia, w którym czas odmierzany jest inaczej, niż w innych poruszających się układach.
4 Por. B.F. Schutz, Wstęp do ogólnej teorii względności , PWN, Warszawa 2002, ss. 32-34.
5 Na temat grawitacyjnego spowolnienia czasu, por. np. K.S. Thorne, Czarne dziury i krzywizny czasu ,
Prószyński i S-ka, Warszawa 2004, ss. 101, 130-131.
2
Określona grupa obiektów może być przypisana do wspólnego układu odniesienia, o ile
obiekty te nie zmieniają swojego względnego położenia. W takim wypadku można zakładać,
że upływ czasu przebiega w takim samym tempie w całym układzie. 6
Wszystkie fizyczne zdarzenia, przypisane do danego układu odniesienia, można – ze
względu na upływ czasu – zakwalifikować do trzech rozłącznych 7 kategorii, określanych
ogólnie mianem przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Ponieważ jednoczesność zdarzeń
opisywanych w różnych układach odniesienia jest względna – to znaczy zależy od
względnego ruchu lub spoczynku tych układów – dlatego należy pamiętać, że przypisanie
jakiegokolwiek zdarzenia do jednej z powyższych kategorii czasowych ma sens tylko wtedy,
gdy wyraźnie określony jest układ odniesienia, w którym dokonuje się takiej kwalifikacji.
Oznacza to, że arbitralne zdanie typu „zdarzenie A już miało miejsce”, lub „zdarzenie A
dopiero będzie miało miejsce” w ogólności nie jest ani prawdziwe, ani fałszywe; a staje się
takim dopiero w odniesieniu do konkretnego obserwatora (lub układu odniesienia).
Oczywiście, w języku potocznym często wypowiada się tego typu zdania, np. „kubek spadł ze
stołu”, lub „kubek spadnie ze stołu” – i każdym konkretnym przypadku nikt nie ma
wątpliwości, że są to zdania albo prawdziwe, albo fałszywe. Dzieje się tak dlatego, że za
każdym razem milcząco zakłada się wówczas, iż zdarzenia o których mowa mają miejsce w
układzie odniesienia związanym z osobą, która wypowiada te zdania.
Zazwyczaj wyróżnia się trzy rodzaje temporalnych relacji 8 , zachodzących pomiędzy
zdarzeniami: jednoczesność, następstwo i trwanie. Relacje te mają ścisły związek z
klasyfikacją zdarzeń do jednej z trzech wymienionych powyżej kategorii czasowych. I tak,
jednoczesność definiuje w danym układzie odniesienia kategorię teraźniejszości. 9 Chociaż
definicja jednoczesności w STW ma charakter konwencjonalny, to jednak przyjmuje się, że
przy pewnych założeniach 10 stosunkowo łatwo można określić, które zdarzenia w danym
układzie odniesienia są jednoczesne, tzn. które zdarzenia definiują teraźniejszość
obserwatora. Ponieważ jednak w tego typu definicjach zakłada się zazwyczaj, że zdarzenia
mają charakter infinitezymalny – czyli że trwają nieskończenie krótko 11 – dlatego
6 W celu zsynchronizowania oddalonych zegarów w takim układzie można zastosować np. standardową
procedurę Einsteina.
7 Przy założeniu, że zdarzenia mają charakter infinitezymalny.
8 W niniejszym opracowaniu nie będzie rozstrzygany problem ontologicznej natury czasu; na temat dyskusji
pomiędzy relacyjną i substancjalną teorią czasu, por. T. Pabjan, Uwagi o naturze czasu , [w:] Wyzwania
racjonalności , R. Janusz, S. Wszołek (red.), WAM, Kraków 2006, w druku.
9 Zastrzeżenia i wątpliwości co do tego wniosku zostaną sformułowane poniżej.
10 W przypadku standardowej procedury synchronizacji takim założeniem jest stałość prędkości światła, por. T.
Pabjan, O konwencjonalnym charakterze pojęcia jednoczesności w Szczególnej Teorii Względności ,
„Zagadnienia Filozoficzne w Nauce”, XXXVII (2005), ss. 53-72.
11 Oraz że zajmują nieskończenie mały obszar przestrzeni.
3
teraźniejszość definiowana w taki sposób również ma charakter infinitezymalny. Oznacza to,
że dobrze znane z potocznego języka i codziennego doświadczenia temporalne pojęcie, jakim
jest teraźniejszość – tak naprawdę określone jest znikomo krótkim interwałem czasu, który
zdąża w granicy do zera. Chociaż wniosek ten kłóci się z intuicyjnym rozumieniem pojęcia
teraźniejszości, to jednak nawet przy pobieżnej analizie okazuje się on zupełnie oczywisty:
konfiguracja fizycznej rzeczywistości, która w danym momencie tworzy całkowite hic et
nunc obserwatora, czyli definiuje jego teraźniejszość, jeszcze ułamek sekundy wcześniej
należała do jego przyszłości, a już po ułamku sekundy staje się jego przeszłością. Łatwo
jednak wskazać pewne nieścisłości takiej interpretacji. Najpierw, percepcja zdarzeń
jednoczesnych w danym układzie odniesienia co prawda prowadzi do wytworzenia w umyśle
obserwatora intuicyjnego poczucia teraźniejszości, ale ponieważ sygnały fizyczne (w
przypadku percepcji wzrokowej są to fale elektromagnetyczne) nie propagują się w
czasoprzestrzeni natychmiastowo, dlatego obraz rzeczywistości, odbierany przez obserwatora
jako teraźniejszość, faktycznie należy już do jego przeszłości. Z tego powodu, aby stworzyć
„prawdziwą” listę zdarzeń, które definiują teraźniejszość danego obserwatora, należy wziąć
poprawki na czas, potrzebny sygnałom fizycznym na pokonanie określonych odległości w
przestrzeni. Przy niewielkich odległościach takie poprawki będą zaniedbywalne; przy
znacznych odległościach – ogromne. Aby się o tym przekonać, wystarczy nocą spojrzeć na
rozgwieżdżone niebo: zdarzenia (rozbłyski gwiazd), postrzegane subiektywnie przez
obserwatora jako te, które określają jego teraźniejszość, w rzeczywistości miały miejsce
miliony lat wcześniej. 12 Dodatkową trudność stanowi tu fakt, iż teraźniejszość określana jest
zazwyczaj poprzez jednoczesną percepcję ogromnej liczby zdarzeń, rozmieszczonych w
różnych miejscach przestrzeni, co w praktyce wyklucza możliwość dokładnego ustalenia, jak
bardzo poszczególne zdarzenia oddalone są w czasie od momentu, postrzeganego
subiektywnie jako teraźniejszość. Ponadto, nie jest ściśle zdefiniowana „infinitezymalność”
jednoczesnych zdarzeń, określających teraźniejszość obserwatora. Z tego powodu nie
wiadomo dokładnie, jak długi powinien być interwał czasu, określający tego typu zdarzenie.
Oznacza to, że nie wiadomo również, jak długi odcinek czasu można nazwać teraźniejszością,
zanim stanie się on przeszłością. Wydaje się, że istnieje pewna dolna granica podziału czasu
na coraz krótsze odcinki – istnieją racje za tym, aby sądzić, że czas (a dokładniej:
czasoprzestrzeń) ma charakter dyskretny, a nie ciągły. 13 Jeśli wniosek ten jest słuszny, to
12 Przy obserwacji dokonywanej za pomocą najnowszych teleskopów interwał ten zwiększa się do miliardów lat.
13 Por. np. I. Nowikow, Rzeka czasu , Prószyński i S-ka, Warszawa 1998, ss. 148-150.
4
znaczy, że teraźniejszość nie może „trwać” krócej niż czas Plancka. 14 Jak wiadomo, percepcja
tak krótkiego czasowego interwału pozostaje nie tylko poza możliwościami obdarzonego
świadomością człowieka, ale również poza możliwościami najdokładniejszych urządzeń do
pomiaru czasu, które dotychczas zbudowano. Powyższe racje przemawiają za tym, że tylko
teoretycznie można wskazać, które zdarzenia faktycznie definiują teraźniejszość obserwatora;
zaś potoczne (a może również naukowe) rozumienie teraźniejszości z konieczności musi się
opierać na grubych przybliżeniach. Zapewne nie bez znaczenia jest tu również fakt, iż teorie
fizyczne – zwłaszcza teoria względności – preferują blokową koncepcję czasu 15 , w której
hipotetyczny punkt, oznaczający teraźniejszość na osi czasu, w żaden sposób nie wyróżnia się
od innych punktów.
Kolejną temporalną relacją, która ma związek z podziałem zdarzeń na przyszłe,
trwające obecnie i przeszłe, jest następstwo. W przeciwieństwie do jednoczesności, relacja
następstwa nie definiuje żadnej z tych trzech klas zdarzeń. Następstwo ma charakter
topologiczny, to znaczy nie odnosi się do długości interwałów czasowych, i nie pozwala na
ich porównywanie, ale decyduje o tym, które zdarzenia są wcześniejsze, a które późniejsze
względem innych zdarzeń. Istotny związek z upływem czasu ma trzecia z wymienionych
relacji temporalnych, tzn. trwanie. Dowolny obiekt „trwa” przez pewien okres czasu, jeżeli w
tym okresie zachowuje swoją identyczność. Dynamiczna natura fizycznej rzeczywistości
sprawia jednakże, iż atrybut identyczności w sensie ścisłym można przypisać jedynie
cząstkom elementarnym, i to tylko w pewnym ograniczonym zakresie. Z tego powodu
trwanie przysługuje raczej zdarzeniom 16 i procesom, niż obiektom makroskopowym.
Ponieważ jednak każdy obiekt makroskopowy stanowi pewnego rodzaju proces 17 , dlatego
można również mówić o trwaniu rzeczy, przedmiotów, a nawet całego wszechświata.
Trwanie związane jest zwykle z metryką czasu, zaś liczbową charakterystykę tej relacji
stanowi czasowy interwał o odpowiedniej długości.
14 Czas równy w przybliżeniu 5,391 x 10 -44 s.
15 Na temat tej koncepcji, por. np. P. Davies, Zagadka upływającego czasu , „Świat Nauki”, 11/2002, ss. 24-29.
16 W tym przypadku nie będą to już zdarzenia elementarne, bo im – z definicji – nie przysługuje rozciągłość w
czasie.
17 Wszystkie obiekty makroskopowe na poziomie kwantowym doznają ciągłych zmian; zmienia się nie tylko
wewnętrzna konfiguracja cząstek, z których są zbudowane, ale również ich skład (na skutek nieustannego
oddziaływania z otoczeniem).
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin