ppa8.pdf

(21082 KB) Pobierz
Numer 2/2012 (8)
cena 23 zł
Grafika: Sławek Woźniak
943733018.033.png
APEL O
ARTYKUŁY!
APEL O
Konkurs na artykuł
ARTYKUŁY!
Redakcja PPA ogłasza konkurs na na-
pisanie artykułu do „Polskiego Pisma
Amigowego” . Temat artykułu powinien
pasować do profilu pisma i powinien
być wstępnie uzgodniony z redakcją
(np. e-mailowo na adres kontaktowy
redakcja@ppa.pl ). Artykuł zgłoszony do
konkursu nie może być krótką notką,
orientacyjne minimum to 10 000 zna-
ków oraz ilustracje, co pozwoli wypełnić
dwie strony pisma.
W miarę możliwości będziemy starać
się opublikowane artykuły nagradzać
albo w drodze plebiscytu na najlepszy
tekst numeru lub w postaci wierszówek
wypłacanych za zapełnioną stronę pi-
sma.
Drodzy Czytelnicy,
Czekamy na Wasze artykuły, które
zasilają bazę artykułów do kolej-
nych numerów. Przed nadesła-
niem artykułu prosimy o skonsulto-
wanie tematu z redakcją. Artykuły
prosimy nadsyłać w postaci plików
tekstowych (ASCII) wraz z dołą-
czonymi obrazkami lub zdjęciami
(format PNG lub JPG). Propozycje
oraz sugestie należy nadsyłać na
adres podany w stopce redak-
cyjnej.
Oprócz tego, tradycyjnie, każdy autor
artykułu zakwalifikowanego do druku
otrzyma bezpłatny egzemplarz pisma.
Termin nadsyłania artykułów upływa 31
lipca 2012 roku.
Redakcja zastrzega sobie prawo do
wydrukowania każdego ze zgłoszonych
artykułów w „Polskim Piśmie Amigo-
wym” . Artykuł wybrany do druku nie
może być nigdzie opublikowany ani
przed, ani rok po wydaniu go drukiem
w PPA.
Zapraszamy do udziału!
2
POLSKIE PISMO AMIGOWE 2/2012
943733018.034.png 943733018.035.png
Wiadomości z kraju i ze świata
W numerze
Polskie Pismo Amigowe
Redaktor naczelny: Sebastian Rosa.
Zespół redakcyjny: Grzegorz Kraszew-
ski, Grzegorz Murdzek, Piotr Sadowski,
Krzysztof Żegleń, Konrad Czuba.
Korekta: Aleksander Piotr Chyliński.
Skład: Sebastian Rosa
Grafika: Sławomir Woźniak
Kontakt: redakcja@ppa.pl, http://ppa.pl.
Wiadomości ...................................................................................... 3
CD32 – baza gier............................................................................... 5
Amiga 1000, czyli „jak to się zaczęło”............................................ 10
Death Kiss – krótka historia ........................................................... 11
Powrót do zamku – recenzja gry „Return to Castle Wolfenstein” ............. 12
Nasza pierwsza gra – kurs programowania pod AmigaOS – część 3 ......... 16
Amiga oczami pecetowca ................................................................ 18
Skład pisma wykonywany jest w progra-
mie OpenOffice 3. Druk na urządzeniach
cyfrowych firmy Ricoh.
Polskie Pismo Amigowe jest wydawane
w wolnym czasie członków redakcji i
autorów. Redakcja nie gwarantuje regu-
larnego ukazywania się kolejnych nume-
rów. Cena jaką płacisz za pismo pokrywa
jedynie koszty jego wydawania, pismo
nie przynosi zysków.
Wciąż ZIP-ie ....................................................................................... 19
Revision The Easterparty 2012 – party raport ............................... 21
Krzyżówka ......................................................................................... 28
Poglądy wyrażane w artykułach są po-
glądami ich autorów i niekoniecznie od-
powiadają stanowisku redakcji.
Prawa autorskie artykułów należą do ich
autorów. Przedruk i publikacja w formie
elektronicznej wyłącznie za zgodą redak-
cji. Pojawiające się w artykułach słowne i
graficzne znaki towarowe firm trzecich są
użyte wyłącznie w celach informacyjnych
i pozostają własnością tych firm. PPA nie
jest gospodarczo związane z żadną z
tych firm.
Od redakcji
Cieszę się, że mogę już po raz ósmy pisać
„słowo wstępne” naszego periodyku. Moje za-
dowolenie jest tym większe, iż nadesłane
przez niektóre osoby materiały przeszły wszel-
kie oczekiwania, przez co w rękach możecie
trzymać pismo, które zawiera w sobie zarówno
teksty bardzo świeże, opisujące typowe nowo-
ści oraz aktualne wydarzenia, jak również te-
maty starsze, lecz rzadziej opisywane, a przez
to mniej wyeksploatowane nawet w zamierz-
chłych amigowych czasach, gdy papierowych
gazetek amigowych było nieco więcej. Część
artykułów nie zmieściła się jednak do tego
numeru i znajdą się z całą pewnością w kolej-
nym, co stanowi doskonałą perspektywę na
przyszłość.
lub gorszym skutkiem można wykorzystać w
Amidze.
Młodzi programiści z całą pewnością swe oczy
skierują od razu na stronę 16., gdzie Asman, w
trzeciej części kursu programowania, uczy
tworzenia własnych gier. Pierwsze efekty pracy
już są widoczne i z całą pewnością nauka wy-
niesiona z poprzednich odcinków nie była cza-
sem straconym. Tym razem, z racji ograniczo-
nej objętości, publikujemy tylko część listingów
lub ich fragmenty. Całość można pobrać z na-
szego portalu.
© Polski Portal Amigowy 2010–2012.
Tux (maskotka Linuksa) © Larry Ewing,
Simon Budig i Anja Gerwinski.
http://www.ppa.pl
Jako uzupełnienie, lecz z całą pewnością nie
jako „zapchaj strony”, jest przegląd gier dla
modelu CD32. Jest to niejako kontynuacja
opisu tej amigowej konsoli z poprzedniego
numeru, lecz tym razem skupiając się na stro-
nie rozrywkowej. A na koniec, jak to już stało
się w naszym piśmie regułą, kontrowersyjne,
acz z całą pewnością bardzo prawdziwe spoj-
rzenie na nasz mały, skłócony amigowy świa-
tek, przedstawiony oczami pecetowca. Artykuł
na pewno wywołuje dyskusję i zmusza do po-
lemiki, do której gorąco zachęcamy.
Co też takiego trafiło do ósmego numeru PPA?
Na początek proponuję obszerny, siedmiostro-
nicowy raport z kwietniowego, niemieckiego
party Revision 2012. Materiał zdobiony kapi-
talnymi zdjęciami Thomasa Findeisena oraz
zwycięskimi grafikami z party stanowi wyśmie-
nitą lekturę spod pióra doskonałego grafika
Slayera. Kolejną perełką jest recenzje niedaw-
no popełnionego portu gry „Return to Castle
Wolfenstein” , w którą to mogą pograć użyt-
kownicy systemu MorphOS. Grzegorz Kra-
szewski opisał wszelkie smaczki, ale też i „nie-
smaczki” tego rozrywkowego kąska.
Rozwiązanie
konkursów
Rozwiązanie
konkursów
W odpowiedzi na nasz konkurs wpłynęły
artykuły, które pozwoliły zapełnić numer,
który właśnie trzymacie w rękach. W od-
różnieniu od poprzedniej praktyki zdecy-
dowaliśmy się docenić trud każdego z au-
torów za wkład w powstanie magazynu.
Dzięki osobie, która chciałaby pozostać
anonimowa, za każdą opublikowaną w
magazynie stronę przewidzieliśmy tzw.
„wierszówki”. Na chwilę obecną może jest
to skromna kwota, lecz niech to będzie
pewnego rodzaju sposób na wyrażenie
wdzięczności. Być może w przyszłości
darczyńców będzie więcej i autorzy za
swoją publikację będą nagradzani nieco
hojniej. Dziękujemy za nadesłane artyku-
ły, a darczyńcy za ofiarowany datek.
Jak więc widać, numer przedstawia się intere-
sująco. Pomimo tego, że artykułów nie jest
dużo, to są obszerne i zdaje się w pełni wy-
czerpują temat, z którym postanowili zmierzyć
się poszczególni autorzy. Pozostaje sobie ży-
czyć, aby kolejna odsłona naszego magazynu
była przynajmniej tak samo dobra jak ten.
Swój artykularski debiut w naszym magazynie
ma Ramos – współautor książki „Bajty
polskie”, której recenzję można przeczytać w
numerze siódmym. Przygotował on dwa arty-
kuły: historia deweloperskiej grupy „Death
Kiss” oraz wspominkowy opis pioniera amigo-
wych modeli – Amigi 1000. Do sprzętowego
poletka swoją cegiełkę dołożył również Bene-
dykt Dziubałtowski, który przyjrzał się szerzej
nieco mniej popularnym, lecz nadal stanowią-
cym ciekawą alternatywę napędom ZIP, któ-
rych istnieje kilka rodzajów i każde z lepszym
Sebastian Rosa
POLSKIE PISMO AMIGOWE 2/2012
3
943733018.036.png 943733018.001.png 943733018.002.png 943733018.003.png 943733018.004.png
Wiadomości z kraju i ze świata
AmigaOne X1000
wieści
AmigaOne X1000
Indivision AGA
Mk2
Timberwolf –
nowe bety
Indivision AGA
Timberwolf –
Mk2
wieści
nowe bety
W sklepie internetowym Vesalia w oficjalnej
sprzedaży pojawił się Indivision AGA Mk2 .
Jest to druga wersja popularnego scandouble-
ra z flicker-fixerem przeznaczona dla kompute-
rów z chipsetem AGA. Tym razem jednak pro-
ducent przygotował dwie odmiany urządzenia:
przeznaczoną dla modeli 1200 i 4000T oraz
dla modeli 4000 i CD32. Podstawowe różnice
charakteryzujące Mk2 to obsługa wyjścia DVI-I
zamiast VGA, około 35% przyspieszenie, „On
Screen Display” zastępujący tzw. „splash
screen”, znacznie lepsze dopasowanie bez
konieczności podłączania urządzenia do płyty
głównej, niższe zużycie energii. Z uwagi na
nadal istniejące pewne ograniczenia, Indivision
AGA Mk2 polecany jest doświadczonym użyt-
kownikom, którzy nie boją się eksperymentów i
uaktualnień firmware. Na chwilę obecną urzą-
dzenie obsługuje poprawnie wyłącznie tryby
PAL i NTSC – pozostałe są w fazie tworzenia,
stąd też ewentualna konieczność wprowadza-
nia na własną rękę uaktualnień do oprogra-
mowania. Dodatkowo, pierwsza wysyłana par-
tia nie została wyposażona w program konfigu-
racyjny. Cena wersji przeznaczonej dla modeli
1200 i 4000T to 149,90 euro, przy czym dla
4000 i CD32 – 199,90 euro.
Kilka ostatnich miesięcy szczęśliwi nabywcy
komputera AmigaOne X1000 spędzają na te-
stowaniu sprzętu, co jednak nie oznacza, że
wokół tego komputera nic się nie dzieje. W
kwietniu użytkownicy otrzymali darmowe,
pierwsze uaktualnienie systemu AmigaOS 4.1.
Znajdą w nim sterownik serial.device do ob-
sługi portów szeregowych oraz sterownik
sb600ide.device do obsługi urządzeń PATA.
Dodatkowo stali się oni posiadaczami dystry-
bucji Linuksa – Debian. Zapewnia ona obsługę
dwóch rdzeni procesora i dostęp do większej
ilości pamięci niż 4 GB. Z rzeczy mniej uży-
tecznych, lecz dbających o estetyczną stronę
komputera, udostępniono dwa motywy mu-
zyczne, będące hołdem dla komputera Amiga
1000. Jeden z nich jest dźwiękiem startowym
AmigaOne X1000, a drugi jego nieco dłuższą
odmianą oddającą ducha tego komputera. Au-
torką kompozycji jest Rachel Dickinson (znana
również jako Rayne Leafe).
Krytyczne uwagi dotyczące braku aktualizacji
przeglądarki internetowej Timberwolf wzięto
sobie chyba do serca, gdyż w ostatnich dwóch
miesiącach udostępniono aż dwie nowe wer-
sje. W ślad za posuchą w tej kwestii, która
miała miejsce poprzednio, wydaje się być to
dużym wydarzeniem. Niestety zmiany nie są
już tak bardzo rewolucyjne jak można byłoby
się tego spodziewać. Tak zwana „druga beta”
zawiera kilka mniejszych udogodnień oraz po-
prawek błędów, przy czym należy zwrócić
uwagę na dodany ekran startowy, usunięcie
powodów najczęstszych zawieszeń, pop-up
menu spod prawego przycisku myszy, możli-
wość pobierania plików oraz wykorzystanie
systemowej biblioteki ASL jako okna wyboru
plików. Z kolei „trzecia beta” to głównie po-
prawki z zakresu poprawnego odświeżania
nagłówków kart, działania skrótów klawiaturo-
wych oraz markerów podmenu. Najnowsza
wersja oznaczona jest numerem 4.0.1.0043.
Dobre wieści przekazała również firma Amiga-
Kit.com, która rozpoczęła zbieranie zgłoszeń
od osób zainteresowanych kupnem komputera
AmigaOne X1000. Druga partia produkcyjna
ma odbyć się w drugim kwartale 2012 roku.
Osoby, dla których nie starczyło egzemplarzy z
pierwszej partii są automatycznie klasyfikowa-
ne jako priorytetowe w kolejce oczekujących
na drugą serię. Pozostałe osoby powinny
skontaktować się z firmą mailowo. Istotne jest,
że na tym etapie firma nie zbiera zamówień
ani przedpłat, a wyłącznie chce poznać wolu-
men osób potencjalnie zainteresowanych kup-
nem.
http://os4depot.net/share/network/browser/tim
berwolf.lha
http://www.vesalia.de/
Hollywood 5.0
Firma Airsoft Softwair przygotowała nową wer-
sję programu Hollywood o kodowej nazwie „In-
finity”. W porównaniu z ostatnią, aktualizacja
liczy sobie ponad 120 nowych funkcji do ob-
róbki obrazów i brushy, pracy na próbkach
dźwiękowych, a także możliwość odtwarzania
filmów techniką stream, obsługę sieci, obsługę
formatu SVG i wszystko co związane z grafiką
wektorową, sprzętową akcelerację podwójnego
buforowania, funkcje syntetyzera. Dodatkowo
usprawniono system warstw, wprowadzono
możliwość kompilowania projektu dla Linuksa
PPC i inne. Posiadacze starszych wersji pro-
gramu aktualizację mogą nabyć po obniżonej
cenie. Nabywcy wersji 4.8, którzy uczynili to po
1 stycznia 2012 uaktualnienie do wersji 5.0
otrzymają za darmo. Więcej informacji o nowej
wersji oraz o możliwości kupna znaleźć można
na stronie programu.
O AmigaOne X1000 zrobiło się także nieco
głośniej w Polsce. Wszystko za sprawą pierw-
szego pokazu, który odbył się 25 lutego w
Warszawie podczas „Amiga X Party”.
Nowa książka o
Amidze
Nowa książka o
http://www.a-eon.com/
http://www.amigakit.com/
http://forum.amigaone.pl/sprzet/amigaone-
x1000-pierwszy-pokaz-w-polsce-t35-15.html
Amidze
Adam Zalepa oficjalnie potwierdził, że na prze-
łomie 2011 i 2012 roku ruszyły prace nad nową
książką o Amidze. Będzie to bardzo obszerna
praca omawiająca zagadnienia sprzętowo-
programowe Amigi klasycznej oraz modeli
„nowej ery” w wydaniu teoretycznym i prak-
tycznym. Całość będzie również zawierać in-
formacje na temat systemu MorphOS, AROS,
jak i o klonach Amigi. Celem jaki sobie posta-
wił autor jest ujęcie ogółu świata Amigi – prze-
szłego i teraźniejszego.
http://www.airsoftsoftwair.com/
Książka jest pisana przy udziale grupy 4 osób
współpracujących. Według informacji na po-
czątek kwietnia wykonanych zostało ok. 10%
prac, a docelowo książka ma przewidzianą ob-
jętość 1000 stron formatu B5, dlatego będzie
wydana w 2 tomach po ok. 500 stron każdy.
Termin wydania pierwszego tomu jest przewi-
dziany na 2013 rok.
Hugi #37
Zmarł Jack
Zmarł Jack
Tramiel
Pojawił się 37. numer magazynu scenowego
HUGI. Dzięki silnikowi Panorama korzystają-
cego z biblioteki SDL możliwe jest równoległe
wydawanie magazynu na wiele platform – w
tym także na AmigaOS 4.x, MorphOS-a oraz
AROS-a. Niespodziewanie chyba dla wszyst-
kich około 30% zapełnienia numeru stanowią
artykuły dotyczące Amigi, co w porównaniu z
poprzednim wydaniem zdaje się być bardzo
budujące. Znajdziemy wśród nich relacje z
ostatnich party, recenzje produkcji amigowych,
artykuł o Amidze w 2012 roku, jak również wy-
wiad z Ubikiem z grupy Elude.
Tramiel
W dniu 8 kwietnia 2012
roku zmarł w wieku 83
lat Jack Tramiel (wła-
ściwie, Jacek Trzmiel),
biznesmen urodzony w
Łodzi, założyciel firmy
Commodore Internatio-
nal i jeden z głównych
udziałowców firmy Atari
w latach 80-tych.
Wbrew wcześniejszym informacjom nie będzie
przeprowadzana żadna zbiórka funduszy na
wydanie książki, gdyż środki na ten cel są za-
bezpieczone od czasu rozpoczęcia projektu.
Na uruchomionej stronie internetowej można
śledzić przebieg prac oraz uczestniczyć w
dyskusjach na forum oraz zgłaszać swoje po-
mysły.
http://amiga.adamzalepa.pl/
http://www.hugi.scene.org/
Zdjęcie: TopNews
4
POLSKIE PISMO AMIGOWE 2/2012
943733018.005.png 943733018.006.png 943733018.007.png 943733018.008.png 943733018.009.png 943733018.010.png 943733018.011.png 943733018.012.png 943733018.013.png 943733018.014.png 943733018.015.png 943733018.016.png 943733018.017.png 943733018.018.png 943733018.019.png 943733018.020.png 943733018.021.png 943733018.022.png 943733018.023.png 943733018.024.png 943733018.025.png
CD32 – baza gier
CD32 – baza gier
Z najdujemy się w latach 90-tych. Na wszyst-
kich platformach nadal królują jeszcze gry
zręcznościowe. To platforma wręcz stworzona
do tego typu rozrywki. Niestety możliwości
sprzętu, jak też zainteresowanie firm, rozbiegło
się z oczekiwaniami graczy. Znajdziemy tu
bardzo mało konwersji z automatów – listę za-
pełniają jednak wspaniałe tytuły dostępne tylko
i wyłącznie na platformie Commodore. Konso-
la, jak mało która, ma bardzo zbalansowaną, a
nie profilowaną pod względem wiekowym, ko-
lekcję gier. Wiele firm proponowało dużo róż-
norodnych rozwiązań tematycznych i technicz-
nych, dzięki którym teraz każdy może znaleźć
coś idealnego właśnie dla siebie.
potrafi wykrzesać z
siebie wiele iskier. Na
pewno warto zagrać
w „Fightin' Spirit” . Gra
jest jedną z ostatnich
z gatunku 1 na 1 na
CD32 i w ogóle na
Amigę. Może wyglą-
dała na wtórną, jed-
nak ma w sobie to
„coś”, co trzyma przy
monitorze przez dłu-
gie godziny. Fajna
muzyka w wersji CD
przygrywająca z płyty,
śliczna kolorowa gra-
fika rodem z syste-
mów NeoGeo czy
Capcom to niebywałe
atuty tej pozycji.
Bijatyki
Zacznijmy może od gatunku, który najbardziej
wielu interesował, ale jakoś na tej platformie
nie byliśmy nim rozpieszczani – mordobicia.
Jedną z najbardziej zaawansowanych tech-
nicznie gier z tego gatunku na tej platformie
jest „Shadow Fighter” . Gra wykonaniem przy-
pomina znane hity z automatów. Wersja CD32
wzbogacona jest o muzykę odgrywaną bezpo-
średnio z płyty. Podziwiać możemy piękny, wie-
lokolorowy, wielopoziomowy paralaks dający
wrażenie głębi ładnie animowanych aren. Do
wyboru jest sporo wojowników, dosyć dobrze
wyważonych miedzy sobą, dzięki czemu nie
ma postaci, którą grać się po prostu nie da.
Wszyscy pamiętają legendarną „International
Karate+” . O wersji CD32 nie trzeba się rozpi-
sywać: tłuczemy, bijemy, skaczemy, nabijamy
punkty – podobnie jak we wcześniejszych wer-
sjach i do tego do trzech graczy jednocześnie
na ekranie (szkoda tylko, że nie wykorzystano
możliwości „srebrnego krążka” i gra zasadni-
czo niczym się nie różni o wersji „klasycznej” –
przyp. red.). Wstyd nie wspomnieć o „Ultimate
Body Blows” . Wersja CD32 brzmi i wygląda
perfekcyjnie, jednak cały urok i fun wersji „Ga-
lactic” niestety gdzieś umknął. Może chodzi o
to, że podwyższając jakość grafiki, zagubiono
wiele prostszych animacji lub całe lokacje.
Niemniej jednak jest to kawał dobrej gry i po
posadzeniu znajomego przy drugim joyu gra
Niestety wśród tych
dobrych, są również i
kompletne porażki.
Ostrzec należy przed
Fightin' Spirit
„Rise of the Robots” – kompaktowa wersja
zawiera o wiele mniej animacji niż na przykład
wersja SNES na karcie czy chociażby amigo-
wa wersja dyskietkowa (!!!), a to już jest praw-
dziwa potwarz. Na CD32 wyszły też dwie wer-
sje „Super Street Fighter 2” , które grywalno-
ścią nawiązują do sławnego automatowego ty-
tułu, jednak nieoczekiwanie graficznie i anima-
cyjnie prezentują się o wiele gorzej niż po-
przednia wersja „Street Fighter 2” wydana
dużo wcześniej na komputery wyposażone w
chipset ECS oraz o wiele mniejszą ilość pa-
mięci operacyjnej. Można również szerokim
łukiem ominąć „Brutal: Paws of Fury” wyglą-
da na robioną na kolanie konwersję, która jest
kompletnym nieporozumieniem. Z kolei tytuł
„Dangerous Streets” to prawdziwy wstyd nie
tylko dla CD32, lecz dla całej platformy ami-
gowej.
fana RPG, CD32 wypada dosyć ubogo. Poja-
wia się wspaniały „HeroQuest II: Legacy Of
Sorasil” , gdzie dowodząc czteroosobową dru-
żyną penetrujemy fantastyczne przestrzenie.
Wampiry, nieumarli, lochy, katakumby, skarby
wszystko to czeka na śmiałka gotowego, aby
się z tym zmierzyć. Miłośnikom science fiction
spodoba się „Whale's Voyage” , w której twór-
com udało się połączyć przygodowe RPG z
elementami handlowymi. Absolutnie rewela-
cyjnie udźwiękowiony „Liberation: Captive II”
gra, o której można powiedzieć dużo. Ogrom-
na, rozbudowana z wieloma wątkami łączy w
sobie elementy przygodowego RPG, ale moż-
na w niej znaleźć elementy gier handlowych i
kryminalnych. Przy okazji możemy penetrować
wiele budynków praktycznie każdy, do które-
go dane będzie nam wejść. Gra prezentuje się
dosyć egzotycznie teksturowany engine
wektorowy jest dosyć szczegółowy i bardzo
przejrzysty. Na uwagę zasługuje ładnie wypik-
selowana, kolorowa otoczka 2D gry. Na otarcie
łez pozostaje action RPG ze stajni Team 17,
czyli „Speris Legacy” bardzo sympatyczna
RPG
Pod względem obdarzenia grami prawdziwego
Ultimate Body Blows
Shadow Fighter
POLSKIE PISMO AMIGOWE 2/2012
5
943733018.026.png 943733018.027.png 943733018.028.png 943733018.029.png 943733018.030.png 943733018.031.png 943733018.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin