III. Wiem, z czego otrzymujemy niektóre produkty
Cele ogólne: Zapoznanie się z historią powstawania niektórych produktów (cukier, pieczywo, papier) na podstawie utworów literackich, historyjek obrazkowych, pokazów filmowych. Udział w wytwarzaniu dowolnych produktów, np. wypiekanie ciasta.
Lp.
Zadania edukacyjne
Cele operacyjne
Zakres edukacji
Uwagi
1.
Słuchanie wiersza J. Korczakowskiej „Dokąd jadą wozy?” – oglądanie zboża, mąki, ilustracji rosnącego zboża. Rozmowa n/t procesu powstawania chleba.
- słucha uważnie wiersza,
- poznaje sposób powstawania pieczywa
Myślę, mówię, czytam…
2.
Lepienie z masy solnej pieczywa dla lalek:
· zapoznanie się ze sposobem pracy,
· lepienie bułek, rogalików wg pomysłu dzieci
- ćwiczy drobne ruchy rąk,
- rozwija swoją wyobraźnię
Ja i sztuka - plastyka
3.
„Kolorowy baranek” – tworzenie kompozycji z kawałków wełny:
· umiejętne posługiwanie się nożyczkami,
· rozwijanie ekspresji plastycznej
- potrafi posługiwać się nożyczkami,
-samodzielnie tworzy własną kompozycje
4.
Oglądanie ilustracji – „Jak powstaje cukier?” :
· badanie właściwości cukru,
· wielozmysłowe poznanie cukru (poprzez dotyk, węch, smak)
- poznaje proces powstawania cukru,
- zna właściwości cukru,
- potrafi określić smak, kolor cukru.
5.
Cukierkowe rachunki:
· segregowanie cukierków wg koloru papierków,
· liczenie cukierków w koszyczkach, uzupełnianie o sześciu.
- segreguje elementy wg jednej cechy – koloru,
- potrafi przeliczać w zakresie 6,
- uzupełnia zbiór do
Moje pierwsze doświadczenia z matematyką
6.
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych (zbiór własny) – doskonalenie zwinności, umiejętności pokonywania przeszkód.
- potrafi współdziałać z partnerem,
- samodzielnie pokonuje porzeszkody
7.
Nauka piosenki „Gdzieżeś ty bywał…” :
· zapoznanie się z melodią i tekstem piosenki,
· wyjaśnienie niezrozumiałych słów,
· zabawa ruchowa do piosenki
- słucha uważnie prezentowanej piosenki,
- powtarza słowa refrenu,
- bierze udział w zabawie,
Ja i sztuka - muzyka
8.
Wyklejane bułeczki – wykonanie mozaiki z kawałków suchych liści:
· zapoznanie się z nową techniką,
· prawidłowe używanie nożyczek,
· wyklejanie konturów
- wie jak wykonać zadanie,
- prawidłowo używa nożyczek,
- starannie wykleja kontury
9.
Ćwiczenia poranne, zestaw nr VII, wg K. Wlaźnik. Zabawy ruchowe: bieżne – Samochody, Kto szybciej dookoła.
- poprawienie sprawności ruchowej dzieci,
Sprawność ruchowa
Literatura: Program wychowania przedszkolnego „Moje przedszkole” –
Przewodnik metodyczny „Pięciolatek. Bawię się i uczę” cz. 1 – Wiesława Żaba – Żabińska, Czesław Cyrański
„Wychowanie fizyczne w przedszkolu” – Kazimiera Wlaźnik
Publikacje i pomoce dydaktyczne w postaci wierszy i ilustracji zamieszczone w Internecie.
„Śpiewające brzdące. Tańce ludowe”
2
dyrektor-1