3
1. Konstrukcjonizm
a) odwzorowanie konstrukcji świata zewnętrznego za pomocą danych zmysłowych
b) pojmowanie świata jako konstrukcji ze ściśle określonymi powiązaniami
c) reprezentacja umysłowa świata zewnętrznego będąca produktem naszego umysłu nie poddająca się bodźcom zewnętrznym
d) interpretacja sygnałów receptorycznych podatna na wpływ naszego umysłu
2. Argument ubóstwa bodźca
a) sygnały niewystarczające uzupełnia się dodatkowymi bodźcami zewnętrznymi
b) niewystarczające dane z receptorów uzupełnia się własnymi domysłami (wartościami domyślnymi)
c) procesy rozpoznawania określonych obiektów można wyjaśnić na podstawie bardzo ubogich sygnałów dopływających do receptora
d) twierdzenie, że do rozpoznania obiektu nie wystarczą dane z jednego receptora
3. Hipoteza wykorzystywania według Neissera:
a) twierdzi, że przywołanie pamięciowe powinno być traktowane jedynie jako mechaniczne wydobycie zapisu percepcyjnego
b) opiera się na regule przywołań pamięciowych i ich niezmienności w kolejnych aktach wydobycia, natomiast wszystkie odstępstwa należy tłumaczyć niedoskonałością systemu pamięciowego
c) twierdzi, że przywołanie pamięciowe powinno być traktowane jako próba rekonstrukcji sytuacji percepcji, natomiast zawartość pamięci jest wykorzystywana jako materiał budulcowy w przywołaniu
d) jest to antyteza parydagmatu poziomów przetwarzania Craika i Lockharta
4. Stereotypizacja pamięci
a) kolejne przywołania pamięciowe coraz bardziej oddalają się od rzeczywistych własności przedmiotów na rzecz tego, co dla danej klasy przedmiotów typowe
b) nie występuje w zakresie pamięci przebiegu zdarzeń, a jedynie w zakresie pamięci uczestników i rekwizytów
c) różnice występujące w kolejnych przywołaniach pamięciowych tego samego zdarzenia nie podlegają żadnej wykrywalnej prawidłowości
d) prawidłowe są odpowiedzi a) i b)
5. Łagodna degradacja wyniku
a) niektórzy osobnicy mają to do siebie, że wówczas gdy w danym problemie zapewni mu się wszystkie przesłanki wnioskowań udziela w wyniku przeprowadzenia odpowiednich operacji odpowiedzi, a jeśli choć jednej przesłanki brakuje, nie udziela żadnej te różnice między osobnicze to właśnie łagodna degradacja wyniku
b) jest to zniekształcenie wyniku nawet przy dostarczeniu wszystkich niezbędnych przesłanek wnioskowań
c) człowiek może podać rozwiązanie, także wtedy, gdy przesłanki są niepełne, im jest ich mniej tym bardziej wynik jest zdegradowany
d) jest to różnica pomiędzy wynikami otrzymanymi przy użyciu prawidłowego i błędnego programu obróbki
6. Oszczędność poznawcza - struktury poznawcze powinny być zbudowane w taki sposób aby
a) minimalizować liczbę operacji w wykonaniu swoich zadań, minimalizując czas uzyskania wyniku
b) maksymalizować liczbę operacji, minimalizując czas uzyskania wyniku
c) minimalizować liczbę operacji, maksymalizując czas uzyskania wyniku
d) maksymalizować liczbę operacji, maksymalizując czas uzyskania wyniku
7. Nie jest prawdą, że schemat poznawczy
a) jest modułem systemu poznawczego służącym do budowania percepcyjnych i pamięciowych reprezentacji danej klasy obiektów lub zdarzeń
b) zawiera dane w postaci wartości domyślnych, jak i procedury dobierania jednych wartości, przy założeniu innych wartości
c) jego najbliższym znaczeniowo sąsiadem jest pojęcie , to co je łączy to to, że oznaczają konstrukty zbudowane na równych poziomach opisu systemu poznawczego
d) to jest to samo co moduł
8. Twórcy koncepcji schematowej uznali, że teoria, w której system poznawczy:
a) realizuje zasadę oszczędności poznawczej, tezę łagodnej degradacji wyniku, radzi sobie konstrukcjonistycznie z argumentem ubóstwa bodźca i wykazuje stereotypizację w wykorzystywaniu zasobów pamięciowych, jest spójna
b) realizuje zasadę oszczędności poznawczej, tezę łagodnej degradacji wyniku, radzi sobie konstrukcjonistycznie z argumentem ubóstwa bodźca i wykazuje stereotypizację w wykorzystywaniu zasobów pamięciowych, jest niespójna
c) realizuje zasadę oszczędności poznawczej, tezę łagodnej degradacji wyniku i wykazuje stereotypizację w wykorzystywaniu zasobów pamięciowych nie może radzić sobie konstrukcjonistycznie z argumentem ubóstwa bodźca
d) realizuje zasadę oszczędności poznawczej, tezę łagodnej degradacji wyniku, radzi sobie konstrukcjonistycznie z argumentem ubóstwa bodźca nie może wykazywać stereotypizacji w wykorzystywaniu zasobów pamięciowych
9. System poznawczy został podzielony na moduły, które: (więcej niż jedna prawidłowa odpowiedź)
a) zawierają zestaw hipotez dotyczących najbardziej prawdopodobnego obiektu, w którego reprezentowaniu są wyspecjalizowane
b) każdy z nich zawiaduje określonym elementem rzeczywistości
c) mogą się łatwo między sobą przełączać - zakres pamięci objęty procesem przeszukiwania nie jest odgraniczony od reszty, z danego modułu można wywołać dowolną liczbę innych
d) gdy zachodzi potrzeba skorzystania z bardziej dokładnych hipotez pojawiają się podmoduły, a gdy takiej potrzeby nie ma moduł ten zamarkowany jest w reprezentacji wyłącznie swoją nazwą - „reprezentacją reprezentacji”
10. Pamięć semantyczna jest to:
a) zapis znaczenia wyrażeń w języku naturalnym, który służy do interpretacji wypowiedzi w tym języku, a schemat jest odnoszony w teorii pamięci semantycznej przede wszystkim do jednostki na poziomie zdaniowym
b) zapis znaczenia wyrażeń w języku naturalnym, który służy do interpretacji wypowiedzi w tym języku, a schemat jest fragmentem tej pamięci, jej jednostką przede wszystkim na poziomie ponadzdaniowym
c) zapis znaczenia wyrażeń w języku naturalnym, który służy do interpretacji wypowiedzi w tym języku, a schemat jest odnoszony w teorii pamięci semantycznej przede wszystkim do jednostki na poziomie znaczenia słów
d) wszystkie powyższe odpowiedzi są nieprawidłowe
11. Deskrypcja strukturalna
a) ogólna forma dotycząca wszystkich reprezentacji, w stosunku do których zakłada się, że ich elementy wchodzą ze sobą w relacje
b) stanowi alternatywę reprezentacji macierzowej
c) gdy reprezentacja ma formę deskrypcji strukturalnej to znaczy, że składa się z połączonych ze sobą relacjami wieloczłonowymi nazw, definiowanych przez inne, prostsze nazwy
d) wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe
12. Przetwarzanie dół-góra:
a) jest sterowane pojęciowo (interpretacja), polega na rozpoznawaniu na kolejnych (umownych piętrach systemu konfiguracji elementów posiadających własne nazwy (co jest równoznaczne z posiadaniem odpowiednich schematów
b) jest sterowane danymi, polega na przygotowaniu systemu na dopływ określonych danych sensorycznych
c) nie przebiega jednocześnie z przetwarzaniem góra-dół
d) prawidłowe odpowiedzi to a) i c)
13. Dwa kierunki przetwarzania nie muszą negocjować wyniku w nieskończoność. Proces zatrzymuje się:
a) po zaktywizowaniu i sprawdzeniu wszystkich możliwych reprezentacji
b) gdy osiągnięta zostaje pierwsza nie zawierająca elementów niewyjaśnionych interpretacja
c) na najniższym poziomie systemu (odpowiadającym pierwotnym schematom bezpośrednio interpretującym sygnały receptoryczne)
d) brak prawidłowej odpowiedzi
14. Nieprawdą jest, że zagnieżdżenie:
a) to zawieranie się (pod)schematu w (nad)schemacie
b) określonej ilości podschematów w nadschemacie wpływa na stopień „integracji” elementów budowanych reprezentacji poznawczych
c) wszystkich schematów systemu w jednym schemacie nadrzędnym, pozwoliłoby systemowi na budowanie dobrze zintegrowanych i zawsze zgodnych z rzeczywistością reprezentacji
d) głębokie to takie, kiedy w kolejnych podschematach zawiera się wiele następnych podschematów itd.
16. W koncepcji schematowej pamięć:
a) służy przede wszystkim tworzeniu interpretacji (lub „próbom zrozumienia”) aktualnej rzeczywistości
b) przywołanie pamięciowe jest funkcją uboczną, a nie podstawową
c) polega na rekonstrukcji wspomnienia na podstawie opisów wydobycia (wskazówek), które zawierają informacje o tym, jakie schematy uczestniczyły w budowie danej reprezentacji percepcyjnej i są bezpośrednio zapisywane w schematach
17. System adresowy schematów: (więcej niż jedna prawidłowa odpowiedź)
a) jest względny
b) jest wirtualny
c) pozycje schematów są określone tylko względem siebie
d) pozycje schematów są określone w sposób absolutny
18. Które z poniższych twierdzeń odnosi się do przywołań pamięciowych:
a) są bardzo silnie zależne od aktualnego stanu systemu
b) tylko aktywizacja akurat tego systemu, który uczestniczył był w epizodzie, który chcemy przywołać, gwarantuje, że opis wydobywania jednoznacznie wskaże nam choćby część zrealizowanych wówczas schematów
c) im więcej razy wystąpiła podobna konfiguracja schematów, tym większa będzie tendencja systemu do ich mylenia (prawa interpretacji pro- i retroaktywnej)
19. Które z poniższych twierdzeń odnosi się do przywołań pamięciowych:(więcej niż jedna prawidłowa odpowiedź)
a) im mniej dokładna była obróbka danych w sytuacji percepcji, tym mniej dokładny będzie opis wydobycia i więcej będzie dodawanych wartości domyślnych
b) kolejne przywołania tego samego epizodu będą różnić się między sobą i coraz bardziej przybliżać do sytuacji stereotypowych
c) im większa część percepcji danego epizodu kontrolowana była przez jeden schemat, tym po aktywizacji tego schematu więcej dowiemy się o tej sytuacji
d) nic nie gwarantuje, że na skutek następnych doświadczeń dany schemat nie zmieni swojej charakterystyki i że nawet najdokładniejszy opis wydobycia nie doprowadzi do nieprecyzyjnego przywołania
20. Które nazwisko jest błędnie przyporządkowane teorii, twierdzeniu lub prawu:
a) Tulving - Zasada Specyficzności Kodowania - zależność jakości przywołań od stanu aktualnego
b) Abelson - prawa interpretacji pro-i retroaktywnej
c) Craik i Lockhart - zależność jakości przywołań od poziomu obróbki danych w percepcji
d) Ockhman - prawo prostoty w przełączaniu się schematów
21. Które z poniższych twierdzeń jest niezgodne z koncepcją systemu ram Minsky`ego
a) system ram, to zagnieżdżenie się pewnego zestawu schematów (ram) w wielu komunikujących się bezpośrednio ze sobą schematów nadrzędnych
b) niższe piętro składa się ze schematów reprezentujących elementy obiektu, a na górnym znajdują się struktury organizujące szczyty (nazwy) w struktury odpowiadające relacjom tych elementów widzianym przez obserwatora z danej pozycji
c) wyższe piętro jest zawsze aktywne, a schematy na dolnym piętrze przełączane są kolejno wraz z rzeczywistym lub wyobrażonym ruchem obiektu
d) każdy z tych schematów akceptuje reprezentacje z wcześniejszego piętra za stałe odpowiednio włączając i wyłączając elementy widoczne i niewidoczne
22. Reprezentacja zorientowana na obiekt:
a) reprezentacja obiektu z danego punktu widzenia
b) reprezentuje obiekt „jako taki”, niezależnie od jego pozycji względem obserwatora
c) wyklucza się z reprezentacją zorientowaną na widza, więc jej poszczególne elementy nie mogą służyć jako półprodukt w reprezentacji zorientowanej na widza
23. W teorii Schanka i Abelsona występują:
a) skrypty plany i tematy
b) plany skrypty i schematy
c) tematy, skrypty i sceny
d) ramy, plany i schematy
24. Połącz odpowiednio definicje z nazwami:
A. nie podaje standardowego następstwa scen, tylko informację o tym, jak aktorzy sytuacji społecznych osiągają pewne cele
B. określa jakie typowe cele mają aktorzy sytuacji społecznych, np. student, wykładowca
C. schemat budujący reprezentacje często powtarzających się codziennych zdarzeń z punktu widzenia jednego z uczestników zdarzenia i zawiera jako zestaw wartości domyślnych możliwe następstwa kolejnych scen
I skrypt
II plan
III temat
a) A - I; B - II; C - III
b) A - II; B - III; C - I
c) A - III; B - I; C - II
d) A - I; B - III; C - II
25. Język CD według teorii Schanka i Abelsona zawiera:
a) 11 podstawowych działań
b) 21 podstawowych działań
c) 10 podstawowych działań
d) 5 podstawowych działań
26. Język ASN w teorii schematów grupy LNR:
a) opiera się na teorii gramatyki przypadków Fillmore`a - pojęcia czynności (czasowniki) traktowane są jako wieloczłonowe relacje między zmiennymi (wykonawcą, odbiorcą itd.)
b) utworzenie reprezentacji dla konkretnej czynności polega na ustaleniu wartości zmiennych
c) zawiera 5 podstawowych działań
d) prawidłowe odpowiedzi to a) i b)
27. MOP jest to:
a) nowy skomplikowany system schematowy w teorii Schanka i Abelsona - w którym skrypty były strukturami generowanymi przez specjalny mechanizm nadrzędny przy wykorzystaniu czterech poziomów statycznej pamięci
b) ulepszona wersja języka ASN, w której czasowniki przedstawiane są za pomocą kilku nierozkładalnych działań
c) poprzednia, wcześniejsza wersja języka ASN, która wymagała jedynie niewielu poprawek (znana też pod nazwami ELINOR i MEMOD)
d) pierwotne wyrażenie, nierozkładalne na inne, pochodzące z języka ASN i oznaczające przyłożenie fizycznej siły do obiektu (inaczej - PROPEL)
28. Koncepcja schematowa:
a) ma dużą moc wyjaśniającą, ale niewielką predyktywną
b) ma dużą moc predyktywną, ale niewielką wyjaśniającą
c) nie ma żadnych potwierdzeń w wynikach tradycyjnych eksperymentów psychologicznych
d) jest doskonale potwierdzona eksperymentalnie
29. Nowa wizja rozwoju reprezentacji:
a) podkreśla lokalność zmian rozwojowych, które następują niezależnie od siebie w różnych dziedzinach doświadczenia podmiotu
b) chociaż jest budowana przez różnych ludzi jest spójna teoretycznie i poparta wynikami badań
c) posługuje się dynamicznymi schematopodobnymi całościami, regulującymi rzeczywiste działania, a nie klasycznie rozumianymi strukturami poznawczymi
30. Nie jest prawdą, że podstawowe jednostki reprezentacji (schematy, skrypty itp.):
a) zawierają wiedzę na temat sytuacji z życia codziennego, przechowują przede wszystkim typowe powtarzalne elementy zdarzeń
b) zawierają pamięć sytuacji niezwykłych, podstawowych wpisanych w naszą psychikę wspomnień - jest to tzw. pamięć migawkowa
c) znajduje w nich odbicie struktura czasowa zdarzeń lub porządek czynności
d) rozwijają się bardzo wcześnie
31. Z koncepcją Schanka i Abelsona niezgodne jest stwierdzenie, że:
a) pierwsze doświadczenia z określoną sytuacją tworzą pierwotny skrypt na jej temat
b) duża część skryptów ma zaprogramowane od u...
kamila2403