1. KOCHAM, WIĘC JESTEM
· Kim jest człowiek? Po co istnieje?
o „pustka istnienia”
o samobójstwa
· psychologia humanistyczna
· „Dobro dzięki wychowaniu może dominować nad złem”.
GENY
RODZINA
CHARAKTER
ŚRODOWISKO
WYCHOWANIE
· TRANSGRESJA KONSTRUKTYWNA – oparta na dążeniu do wzrostu własnej ważności
· Potrzeba SAMOAKTUALIZACJI nie jest siłą pobudzającą do działania. Tą siłą jest dążenie do zaspokojenia potrzeb bytowych i do potwierdzenia własnych wartości, wyższości, perfekcji (Kozielecki).
· potrzeba SAMOREALIZACJI, ALTRUIZM – raczej tylko potencjalne
· motywacja hubrystyczna
· doskonałość, perfekcjonizm – zazw. źle odbierane
· homo amans – człowiek, który kocha, rozumie
· homo consumens – orientacja na „mieć” à „Kim jestem, jeśli jestem tym, co mam, a potem tracę to, co miałem” (Fromm)
2. MIŁOŚĆ
· Postawa – względnie stała dyspozycja przejawiająca się w zachowaniach, której cechą jest pozytywny lub negatywny stosunek emocjonalny do jakiegoś przedmiotu, osoby, sytuacji.
· MIŁOŚĆ JAKO POSTAWA – pozytywny, przychylny stosunek do wszystkich ludzi.
emocja postawa „na tak”
EMOCJE – pierwotne funkcje psychiczne wspólne ludziom
i wyżej rozwiniętym zwierzętom
NIŻSZE WYŻSZE = UCZUCIA
· „Wiara w upowszechnienie miłości jako zjawiska społecznego jest wiarą racjonalną.” (Fromm)
· czynny charakter miłości:
o troska
o odpowiedzialność
o poszanowanie
· miłość – skłonność do czynienia dobra
o = łagodność, życzliwość, gotowość pomocy, współczucie, prawość, empatia
o ≠ gniew, walka, twardość, kara, nienawiść
· więzi rodzinne
o predyspozycje ułatwiające lub utrudniające nawiązanie więzi są wrodzone; więzi jako takie są nabyte
o cechy dziedziczne pozytywnie sprzyjają więzi uczuciowej między rodzicami a dziećmi
o cechy dziedziczne negatywne utrudniają nawiązywanie więzi rodzinnych
· rodzaje miłości:
o matczyna
o rodzicielska
o rodzinna (w rodzinie)
o erotyczna (duża siła emocjonalna)
3. NIENAWIŚĆ
NIENAWIŚĆ – przeciwieństwo miłości
POSTAWA „NA NIE”
„emocjonalne odrzucenie indywidualne, z których wyrasta nienawiść grupowa” (Eibl-Eibesfeldt)
· Nienawiść zaczyna się od odrzucenia.
· zawiść, zazdrość, ambicje, żądza posiadania, krzywda, fanatyzm, szowinizm, rasizm, niesprawiedliwość à nienawiść
· brak akceptacji à niechęć à wrogość à nienawiść
· egoizm, zarozumialstwo
4. DZIECI NIEKOCHANE PO LATACH
· niepełnosprawność fizyczna (często)
· niepełnosprawność psychiczna (zazwyczaj)
· brak zaspokojenia w dzieciństwie potrzeby miłości i bezpieczeństwa à nigdy niezaspokojony głód miłości
5. OD POCZĘCIA DO NARODZIN
· o rozwój człowieka trzeba dbać jeszcze przed jego narodzeniem
· negatywnie wpływają:
o stres matki
o brak rozwoju wyższych uczuć
o niezaplanowana ciąża à stres, niepokój
o brak akceptacji ze strony innych
o brak samoakceptacji
· „miłość od poczęcia stwarza klimat emocjonalny, w którym płód wyraźnie dobrze się czuje i reaguje na sygnały z zewnątrz”
o kontakt przez dotyk
o kontakt głosowy
o w macicy słychać serce i głos matki
o kontakt z ojcem
o kontakt z rodzeństwem
6. PORÓD
· poród – wstrząs dla dziecka, silny ładunek lęku
o łagodzenie – przywrócenie łączności z matką
· nie wolno przerywać pępowiny, póki płuca dziecka nie są gotowe do jej zastąpienia (inaczej następuje niedotlenienie mózgu)
7. PIERWSZE 5 LAT ŻYCIA
· 0-3 miesięcy – przystosowywanie się do nowych warunków
o objawy samopoczucia:
§ krzyk
§ płacz
§ uśmiech
· od 6. miesiąca do 5. roku życia – okres krytyczny dla deprywacji uczucia miłości
o rozłąka z matką wywołuje strach i przerywa ciągłość rozwoju à regres à często powtarzany à psychopatia
o rozwojowi zdolności kochania sprzyja ufność, a nie lęk; lęk blokuje empatyczne porozumiewanie się ludzi
o całodzienne przebywanie małych dzieci w żłobkach czy innych ośrodkach opiekuńczych odbije się niekorzystnie na rozwoju uczuciowym tych dzieci
§ lepsza stała opieka bliskiej (spokrewnionej lub obcej) osoby
· sierota społeczna – dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej i domu, pozostające w placówkach opieki całkowitej z powodu:
o alkoholizmu rodziców
o narkomanii
o przestępczości
o chorób lub / i zaburzeń psychicznych
o znęcania się nad dzieckiem
o porzucenia przez rodziców
o trudnych warunków bytowych
à nie ma zaspokojonych podstawowych potrzeb psychicznych:
o miłości
o bezpieczeństwa
o przynależności
· choroba sieroca – poważne zahamowania i zaburzenia psychiczne, a także często fizyczne w rozwoju dziecka, powstałe w wyniku rozłąki z matką (gł. źródło) i pobytu dziecka w zakładzie opiekuńczo-wychowawczym (także w szpitalu)
o jeśli te zahamowania i zaburzenia powstają we wczesnym okresie życia (pierwsze 2 lata), stają się trudno odwracalne lub nieodwracalne
o cechy charakterystyczne zachowania małych dzieci:
§ nieumiejętność nawiązania i utrzymania więzi emocjonalnej z otoczeniem
§ niedost. poczucie winy
o młodzież i starsze dzieci cechuje:
§ osłabienie zdolności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania oraz słaba wyobraźnia
§ trudność zrozumienia siebie i innych
§ brak koncentracji uwagi i inicjatywy
§ nasilona tendencja do poszukiwania kontaktów emocjonalnych lub oziębłość
§ egoizm i egocentryzm
o wysoki procent schodzi na drogę przestępczości
o każde małe dziecko, aby się mogło rozwijać prawidłowo, musi mieć jedną osobę stałą, fizycznie obecną, do której może się przywiązać
8. SUMIENIE DZIECKA
· SUMIENIE – zdolność pozwalająca oceniać własne postępowanie jako zgodne lub niezgodne z przyjętymi normami etycznymi
o może je mieć człowiek:
§ zdolny do samooceny
§ świadomy obowiązujących norm etycznych, umiejący porównywać owe normy z własnym postępowaniem
· Maslow – 2 kategorie kochania i miłości:
o miłość B – miłość do Bytu innej osoby, nieegoistyczna
§ ß ze wzrostu
o miłość D – miłość potrzebująca, egoistyczna
...
andrei69