Maria Łopatkowa - Pedagogika serca - notatki.doc

(48 KB) Pobierz

PEDAGOGIKA SERCA[1]

 

1.     KOCHAM, WIĘC JESTEM

 

·         Kim jest człowiek? Po co istnieje?

o       „pustka istnienia”

o       samobójstwa

·         psychologia humanistyczna

·         „Dobro dzięki wychowaniu może dominować nad złem”.

 

 



GENY

 

 



RODZINA

 

                                                                      CHARAKTER





ŚRODOWISKO

 

 

WYCHOWANIE

 

 

·         TRANSGRESJA KONSTRUKTYWNA – oparta na dążeniu do wzrostu własnej ważności

·         Potrzeba SAMOAKTUALIZACJI nie jest siłą pobudzającą do działania. Tą siłą jest dążenie do zaspokojenia potrzeb bytowych i do potwierdzenia własnych wartości, wyższości, perfekcji (Kozielecki).

·         potrzeba SAMOREALIZACJI, ALTRUIZM – raczej tylko potencjalne

·         motywacja hubrystyczna

·         doskonałość, perfekcjonizm – zazw. źle odbierane

·         homo amans – człowiek, który kocha, rozumie

·         homo consumens – orientacja na „mieć” à „Kim jestem, jeśli jestem tym, co mam, a potem tracę to, co miałem” (Fromm)

 

 

2.     MIŁOŚĆ

 

·         Postawa – względnie stała dyspozycja przejawiająca się w zachowaniach, której cechą jest pozytywny lub negatywny stosunek emocjonalny do jakiegoś przedmiotu, osoby, sytuacji.

 

·        

MIŁOŚĆ JAKO POSTAWA – pozytywny, przychylny stosunek do wszystkich ludzi.

 

 

emocja                                                                      postawa „na tak”

                                          EMOCJE – pierwotne funkcje psychiczne wspólne ludziom





    i wyżej rozwiniętym zwierzętom

 

 

 

 

NIŻSZE                                          WYŻSZE = UCZUCIA

 

 

·         „Wiara w upowszechnienie miłości jako zjawiska społecznego jest wiarą racjonalną.” (Fromm)

·         czynny charakter miłości:

o       troska

o       odpowiedzialność

o       poszanowanie

·         miłość – skłonność do czynienia dobra

o       = łagodność, życzliwość, gotowość pomocy, współczucie, prawość, empatia

o       ≠ gniew, walka,  twardość, kara, nienawiść

·         więzi rodzinne

o       predyspozycje ułatwiające lub utrudniające nawiązanie więzi są wrodzone; więzi jako takie są nabyte

o       cechy dziedziczne pozytywnie sprzyjają więzi uczuciowej między rodzicami a dziećmi

o       cechy dziedziczne negatywne utrudniają nawiązywanie więzi rodzinnych

·         rodzaje miłości:

o       matczyna

o       rodzicielska

o       rodzinna (w rodzinie)

o       erotyczna (duża siła emocjonalna)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.     NIENAWIŚĆ

 

NIENAWIŚĆ – przeciwieństwo miłości





 

 

                                                        POSTAWA „NA NIE”

 

„emocjonalne odrzucenie indywidualne, z których wyrasta nienawiść grupowa” (Eibl-Eibesfeldt)

 

·         Nienawiść zaczyna się od odrzucenia.

·         zawiść, zazdrość, ambicje, żądza posiadania, krzywda, fanatyzm, szowinizm, rasizm, niesprawiedliwość à nienawiść

·         brak akceptacji à niechęć à wrogość à nienawiść

·         egoizm, zarozumialstwo

 

 

4.     DZIECI NIEKOCHANE PO LATACH

 

·         niepełnosprawność fizyczna (często)

·         niepełnosprawność psychiczna (zazwyczaj)

·         brak zaspokojenia w dzieciństwie potrzeby miłości i bezpieczeństwa à nigdy niezaspokojony głód miłości

 

 

5.     OD POCZĘCIA DO NARODZIN

 

·         o rozwój człowieka trzeba dbać jeszcze przed jego narodzeniem

·         negatywnie wpływają:

o       stres matki

o       brak rozwoju wyższych uczuć

o       niezaplanowana ciąża à stres, niepokój

o       brak akceptacji ze strony innych

o       brak samoakceptacji

·         „miłość od poczęcia stwarza klimat emocjonalny, w którym płód wyraźnie dobrze się czuje i reaguje na sygnały z zewnątrz”

o       kontakt przez dotyk

o       kontakt głosowy

o       w macicy słychać serce i głos matki

o       kontakt z ojcem

o       kontakt z rodzeństwem

 

 

 

 

 

 

 

 

6.     PORÓD

 

·         poród – wstrząs dla dziecka, silny ładunek lęku

o       łagodzenie – przywrócenie łączności z matką

·         nie wolno przerywać pępowiny, póki płuca dziecka nie są gotowe do jej zastąpienia (inaczej następuje niedotlenienie mózgu)

 

 

7.     PIERWSZE 5 LAT ŻYCIA

 

·         0-3 miesięcy – przystosowywanie się do nowych warunków

o       objawy samopoczucia:

§         krzyk

§         płacz

§         uśmiech

·         od 6. miesiąca do 5. roku życia – okres krytyczny dla deprywacji uczucia miłości

o       rozłąka z matką wywołuje strach i przerywa ciągłość rozwoju à regres à często powtarzany à psychopatia

o       rozwojowi zdolności kochania sprzyja ufność, a nie lęk; lęk blokuje empatyczne porozumiewanie się ludzi

o       całodzienne przebywanie małych dzieci w żłobkach czy innych ośrodkach opiekuńczych odbije się niekorzystnie na rozwoju uczuciowym tych dzieci

§         lepsza stała opieka bliskiej (spokrewnionej lub obcej) osoby

 

·         sierota społeczna – dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej i domu, pozostające w placówkach opieki całkowitej z powodu:

o       alkoholizmu rodziców

o       narkomanii

o       przestępczości

o       chorób lub / i zaburzeń psychicznych

o       znęcania się nad dzieckiem

o       porzucenia przez rodziców

o       trudnych warunków bytowych

          à nie ma zaspokojonych podstawowych potrzeb psychicznych:

o       miłości

o       bezpieczeństwa

o       przynależności

 

·         choroba sieroca – poważne zahamowania i zaburzenia psychiczne, a także często fizyczne w rozwoju dziecka, powstałe w wyniku rozłąki z matką (gł. źródło) i pobytu dziecka w zakładzie opiekuńczo-wychowawczym (także w szpitalu)

o       jeśli te zahamowania i zaburzenia powstają we wczesnym okresie życia (pierwsze 2 lata), stają się trudno odwracalne lub nieodwracalne

o       cechy charakterystyczne zachowania małych dzieci:

§         nieumiejętność nawiązania i utrzymania więzi emocjonalnej z otoczeniem

§         niedost. poczucie winy

o       młodzież i starsze dzieci cechuje:

§         osłabienie zdolności myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania oraz słaba wyobraźnia

§         trudność zrozumienia siebie i innych

§         brak koncentracji uwagi i inicjatywy

§         nasilona tendencja do poszukiwania kontaktów emocjonalnych lub oziębłość

§         egoizm i egocentryzm

o       wysoki procent schodzi na drogę przestępczości

o       każde małe dziecko, aby się mogło rozwijać prawidłowo, musi mieć jedną osobę stałą, fizycznie obecną, do której może się przywiązać

 

 

8.     SUMIENIE DZIECKA

 

·         SUMIENIE – zdolność pozwalająca oceniać własne postępowanie jako zgodne lub niezgodne z przyjętymi normami etycznymi

o       może je mieć człowiek:

§         zdolny do samooceny

§         świadomy obowiązujących norm etycznych, umiejący porównywać owe normy z własnym postępowaniem

·         Maslow – 2 kategorie kochania i miłości:

o       miłość B – miłość do Bytu innej osoby, nieegoistyczna

§         ß ze wzrostu

o       miłość D – miłość potrzebująca, egoistyczna

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin