LOGISTYKA - całość(1).doc

(6799 KB) Pobierz

 

 

 

LOGISTYKA – jest to dziedzina wiedzy z zakresu zarządzania ( przepływ ludzi , energii, wody) odnosi się do zarządzania dobrami w czasie i w przestrzeni stykamy się z nią codziennie (złe planowanie).

 

PROCESY LOGISTYCZNE – procesy przepływu polegające na fizycznym przemieszczaniu wszelkich dóbr oraz na

przepływie informacji ( związanym z faktem przepływu dóbr) przez kolejne fazy różnego typu  procesów gospodarczych. Zorganizowane tak aby przepływ był sprawny i ekonomicznie uzasadniony.

 

Logistyka najdynamiczniej rozwija się w USA, Niemczech i Japonii.

 

„LOGISTYGNIE” – francuskie słowo A.H. de Jonini w 1837 r. w Paryżu po raz pierwszy opisał to słowo w 6 rozdziale swojej książki „Zarys sztuki wojennej”; przypisuje logistyce znaczenie jakie jest współcześnie wykorzystywane; w 1885 książka jego weszła w armii amerykańskiej do wiedzy wojskowej, a wojsko dało podwaliny naukowe w czasie II wojny światowej dla logistyki.

 

DEF. Wg E. Gołembskiej

LOGISTYKA – jest procesem zarządzania całym łańcuchem dostaw               – łańcuchem bo każde ogniwo jest ważne

                                                                                                                  - całym bo naraz zarządzamy łańcuchem







technologiczny                                                         zaopatrzenie materiałów                                          GOSP.

proces produkcji                                          - technicznych                                                        MATERIAŁOWA

 





              gospodarka materiałowa                                          gospodarka

produkcji                                                        magazynowa

 

 

Ludzie, którzy spełniali te zadania byli rozczłonkowani (podział ról). Logistyka zerwała z tym procesem.

 

 

DEF. LOGISTYKI – teoria systemów obejmująca wszystkie procesy, które służą pokonaniu przestrzeni i czasu przez dowolne przedmioty.

 

DEF. LOGISTYKI – to logicznie skonstruowana dla mikro- i makroskali wyposażonej w niezbędne kanały przepływu

informacji. Użytkowy system fizycznego przemieszczania dóbr, zapewniający ich dopływ do pośrednich i  końcowych ogniw łańcucha dostaw w potrzebnych ilościach i ściśle ustalonych terminach, pozwalający na  minimalizację zapasów we wszystkich ogniwach tego procesu i możliwie najtańszy w eksploatacji.

 

Jedną z cech logistyki stanowiącą jej wielką zaletę, która jest zarazem największą przeszkodą  przy próbach jej wdrażania w przemyśle jest to, że kładzie się w niej nacisk na działania zintegrowane.

 

 

ZADANIA LOGISTYKI (są równoważne, wzajemnie powiązane i uwarunkowane)

 

1.      KOORDYNACJA przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych do konsumentów

2.      MINIMALIZACJA KOSZTÓW tego przepływu

3.      PODPORZADKOWANIE DZIAŁALNOŚCI LOGISTYCZNEJ  wymogom obsługi klienta

 

CELE LOGISTYKI – minimalizacja kosztów fizycznej dystrybucji dóbr, stosownie jednak do żądanego poziomu usług, co oznacza nadrzędność świadczenia usług nad maksymalizacją zysków i zwrotem nakładów kapitałowych. W odniesieniu do wszystkich przedsiębiorstw  wyzwanie logistyki jest podobne i chodzi o to aby dać firmie metody i sposoby zdobycia rynku (satysfakcjonujących konsumentów) korzystne dla kosztów jak i dla dobra świadczonych usług.

 

LOGISTYKA ZAOPATRZENIA – sfera zaopatrzenia

LOGISTYKA PRODUKCJI – sfera produkcji

 



                                                        PODZIAŁ LOGISTYKI



                           





rynek                                          PROCESY LOGISTYCZNE W PRZEDSIĘBIORSTWIE                                                               rynek zbytu





zaopatrzenia                                          LOGISTYKA MARKETINGOWA









                            LOGISTYKA ZAOPATRZENIOWA              PRODUKCJI                DYSTRYBUCJI

 



                            Skład                             skład                                                                                                  skład

zaopatrzenia              przejściowy                                                                                    wydawczy

 

 

ETAPY ROZWOJU LOGISTYKI

 



  1.                    1950 – „lata uśpione „, w cywilnej działalności człowieka brak rozwiązań informatycznych. Lata te opisał Bernard Lalong
  2. 1951-1970 – czas rozwoju , firmy zaczęły poszukiwać oszczędności


  3. 1971                 czas w pełni, poznajemy

 

PRZYCZYNY ROZWOJU KONCEPCJI LOGISTYCZNYCH

1. Możliwości poprawy efektywności w sferze produkcji natrafiały na bariery

2. Postępuje dywersyfikacja (rozproszenie asortymentowe) programów produkcji

3. Zmiana w filozofii utrzymania zapasów

 

Dostawca                                                                                    Odbiorca

 



56                            przesuniecie w kierunku producentów              50                                                       

 



90                                     większa ilość dostaw                            10

 

roczny koszt przechowywania zapasów wynosi 25%

 

  1. Rosnące koszty transportu
  2. Rozwój technologii informatycznych (jest bardziej precyzyjny- ułatwia; utrudnia – konkurencja ma to samo)
  3. Globalizacja działań wewnętrznych firm

-          klimat polityczny

-          tania siła robocza

-          strefy ekonomiczne

/firmy wybierają co im się bardziej opłaca/

 

 

WPŁYW LOGISTYKI NA RENTOWNOSĆ FIRMY

 

- koszty logistyczne w krajach Unii Europejskiej                            21,6

- koszty transportu                                                                      8,6

 

W Polsce koszty są 40% wyższe niż w krajach UE

 

Jeżeli zysk netto stanowi 2% sprzedaży to:

 

OSZCZEDNOSĆ                                                        JEST EKWIWALENTNA WZROSTOWI SPRZEDAŻY O :

 



       0,02 zł              jest tożsame                                                                                1,00 zł



       2,00 zł                                                                                                        100,00 zł



   200,00 zł                                                                                                  10 000,00 zł



2 000,00 zł                                                                                                  100 000,00 zł             

 

Co jest łatwiejsze obniżyć koszty, czy racjonalnie organizować trasy transportu. Z punktu widzenia firmy jest to, to samo.

 

POSTĘPUJAC Z KOSZTAMI LOGISTYCZNYMI MUSIMY PAMIETAĆ O TRZECH ZASADACH:

 

  1. GLOBALNE KOSZTY LOGISTYKI
  2. WSPÓŁZALEŻNOŚĆ KOSZTÓW LOGISTYKI
  3. POTRZEBA UNIKANNIA SUBOPTYMALIZACJI KOSZTÓW LOGISTYCZNYCH
  4. KONCEPCJA ROZWIĄZANIA MARKETINGOWO – LOGISTYCZNEGO

 

AD 1. KONCEPCJA GLOBALNYCH KOSZTÓW

Opiera się na założeniu, że wszystkie działania mające znaczenie w fizycznym przepływie i składowania wszelakiego rodzaju dóbr powinny być powinny być traktowane jako całość a nie indywidualnie; to znaczy w myśl tej zasady jednocześnie powinniśmy uwzględniać takie koszty jak: k. transportu , koszty utrzymania zapasów, koszty wynajmu powierzchni składowej, koszty zaopatrzenia, koszty realizacji zamówień.

 

AD. 2. KOSZTY SĄ WSPÓŁZALEŻNE

 

AD. 3. O SUBOPTYMALIZACJI – mówimy wtedy gdy pomimo najlepszych wyników części składowych systemu nie uzyskujemy optymalnego rezultatu z punktu widzenia systemu jako całości.

 

AD. 4. KONCEPCJA DZIAŁAŃ MARKETINGOWYCH.

Zgodnie z koncepcją marketingową musi być zadowolony klient. Będzie on zadowolony jeśli pozytywnie wypadnie jego ocena nie tylko samego produktu (jakość, cena), lecz także jego dostępności w przestrzeni i czasie. Zadowolenie klienta obejmuje także maksymalizację użyteczności miejsca i czasu.

UŻYTECZNOŚĆ MIEJSCA – wartość stworzoną lub dodana przez umożliwienie jego zakupienia w odpowiednim miejscu.

UŻYTECZNOŚĆ CZASU – wartość stworzona poprzez udostępnienie produktu w odpowiednim czasie.

 

KONCEPCAJ ROZWIĄZANIA MARKETINGOWO LOGISTYCZNEGO:

 

                                                                                    2

Zadowolenie      klienta

                                                       

                                                                                                 

 

 





 

1                                                                                                                                                                                             

Zintegrowane działania marketingowo-logistyczne obejmujące: marketing mix (produkt, cena, promocja, dystrybucja) logistyka mix (transport, zapasy, realizacja zamówień, składy)

2                                                                                                                                                                                             

Zyski przedsiebiorstwa: maksymalizacja zysków długoterminowych, najniższe globalne koszty logistyczne przy akceptowalnym poziomie obsługi klienta

3                                                                                                                                                                                              3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DEF. ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO: proces wdrażania, planowania i kontroli odbywający się w sposób efektywny i minimalizujący koszty procesów przepływu i magazynowania surowców, wszelkiego rodzaju dóbr i towarzyszącej im odpowiedniej informacji od punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu jak najlepszego dostosowania do potrzeb klienta i ich zaspokojenia tych potrzeb.

 

CECHY SKUTECZNEGO ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO:

  1. Potwierdzenie prymatu potrzeb i oczekiwań klienta w działaniach logistycznych.
  2. Współpraca z marketingiem jako narzędziem badania potrzeb i oczekiwań klientów...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin