Nagość.pdf
(
63 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Nago\234\346)
Wstyd i bezwstyd
Ļ
wiata
Czy nago
Ļę
jest znakiem diabelskiej nieczysto
Ļ
ci? Dzisiaj jedyna prawidłowa odpowied
Ņ
na
tak postawione pytanie powinna brzmie
ę
: bzdura! A jednak... Stosunek do golizny jest
głównym frontem, na którym trwa wojna kultur.
Kiedy
Ļ
– jak twierdz
Ģ
antropolodzy – nasi przodkowie
Ň
yli w jednym wielkim obozie
nudystów. Grecy i Rzymianie bez skr
ħ
powania k
Ģ
pali si
ħ
i trenowali nago; bez ubrania
uczestniczono w misteriach; staro
Ň
ytni sportowcy startowali nago w igrzyskach olimpijskich,
a rze
Ņ
biarze wykuwali w marmurze nagie sylwetki bogi
ı
, bogów i bohaterów.
Potem jednak w podej
Ļ
ciu do ludzkiego ciała zwyci
ħŇ
yła koncepcja judeochrze
Ļ
cija
ı
ska (na
Bliskim Wschodzie – muzułma
ı
ska). Kaznodzieje i morali
Ļ
ci cytowali Ksi
ħ
g
ħ
Rodzaju: o
tym jak Adam i Ewa po zjedzeniu jabłka „poznali,
Ň
e s
Ģ
nadzy, spletli wi
ħ
c gał
Ģ
zki figowe i
zrobili sobie przepaski”.
Odt
Ģ
d nago
Ļę
przez całe stulecia stanowiła tabu, kojarzyła si
ħ
z nieczysto
Ļ
ci
Ģ
i grzechem,
była nie do pomy
Ļ
lenia bez uczucia wstydu. Mo
Ň
e wła
Ļ
nie dlatego stała si
ħ
ulubionym
tematem i rze
Ņ
biarzy, i malarzy, którzy ch
ħ
tnie przedstawiali histori
ħ
Adama i Ewy w raju.
Cz
ħ
stym motywem bywało te
Ň
przebite strzałami ciało
Ļ
w. Sebastiana czy m
ħ
czarnie nagich
grzeszników str
Ģ
canych do piekieł.
W dobie renesansu, wraz z powrotem do staro
Ň
ytnych wzorców, znów pojawiła si
ħ
moda na
pi
ħ
kne, muskularne ciała – wtedy jeszcze głównie m
ħ
skie. Nagie, marmurowe postacie
herosów mogły sta
ę
na miejskich rynkach przed ratuszem. Wkrótce jednak ciało przestało by
ę
symbolem siły i m
ħ
stwa, zacz
ħ
ło si
ħ
raczej kojarzy
ę
z bezbronno
Ļ
ci
Ģ
. Mo
Ň
ni ówczesnego
Ļ
wiata woleli wi
ħ
c pozowa
ę
artystom kompletnie ubrani, nieraz z broni
Ģ
u boku.
I w obyczajach, i w sztuce po okresach idealizacji nago
Ļ
ci nast
ħ
powała jej demonizacja, po
fascynacji ludzkim ciałem – fala pruderii. Nieraz zreszt
Ģ
zjawiska te istniały równolegle,
nap
ħ
dzaj
Ģ
c si
ħ
nawzajem. Obok sztuki oficjalnej istniała sztuka przeznaczona – tak jak „Maja
naga” Goi – tylko do prywatnych zbiorów. Gdy w Europie moda umiej
ħ
tnie dozowała nago
Ļę
,
w Ameryce purytanie pot
ħ
piali nawet k
Ģ
piel jako potencjalne
Ņ
ródło grzesznych pokus.
Jeszcze na pocz
Ģ
tku XX wieku berli
ı
ska policja konfiskowała umieszczone na wystawach
sklepowych reprodukcje Rubensa i Tycjana jako
Ņ
ródło publicznego zgorszenia. W Stanach
Zjednoczonych nawet jeszcze w 1939 roku zmieniano tras
ħ
miejskiego autobusu, aby
niewinne dzieci nie były nara
Ň
one na widok kopii słynnej rze
Ņ
by nagiego Dawida dłuta
Michała Anioła. Ale w tym samym czasie zacz
ħ
to rzuca
ę
hasła powrotu do natury i
bezpruderyjnego podej
Ļ
cia do ludzkiego ciała.
Pionierzy nudyzmu prowokowali drobnomieszczan hasłem: „Nie b
ħ
dziesz chował ludzkiego
ciała pod odzieniem, lecz dasz mu bez osłonek cieszy
ę
si
ħ
Ļ
wiatłem sło
ı
ca”. Dzisiaj nago
Ļę
znów prze
Ň
ywa koniunktur
ħ
w kulturze i modzie. A zatem nale
Ň
y spodziewa
ę
si
ħ
nawrotu
pruderii i oskar
Ň
e
ı
o brak poczucia wstydu.
Ameryka: Frywolna pruderia
Na pocz
Ģ
tku lutego 2004 r., podczas wyst
ħ
pu u
Ļ
wietniaj
Ģ
cego finał rozgrywek
ameryka
ı
skiego futbolu (Super Bowl), Janet Jackson wywołała skandal niespodziewanie
obna
Ň
on
Ģ
piersi
Ģ
. Cho
ę
połowa
Ļ
wiata
Ļ
miała si
ħ
z całego „zaj
Ļ
cia”, to jednak w USA miało
ono powa
Ň
ne konsekwencje. Sie
ę
telewizyjna CBS, która transmitowała rozgrywki piłkarskie
oraz wyst
ħ
p Jackson w połowie meczu, nie tylko została ukarana grzywn
Ģ
przez Federal
Communications Commission (FCC), ale postanowiła równie
Ň
,
Ň
e nast
ħ
pna, du
Ň
a transmisja
na
Ň
ywo z wr
ħ
czenia nagród Grammy przebiega
ę
b
ħ
dzie z pi
ħ
ciominutowym opó
Ņ
nieniem.
Zaraz po tym zacz
ħ
ła si
ħ
szerzy
ę
autocenzura: stacja telewizyjna ABC nadawała transmisj
ħ
uroczysto
Ļ
ci rozdania Oscarów z pi
ħ
ciosekundowym opó
Ņ
nieniem, a trzecia najwi
ħ
ksza sie
ę
telewizyjna Ameryki NBC wyci
ħ
ła z serialu „Ostry dy
Ň
ur” scen
ħ
, w której przez krótk
Ģ
chwil
ħ
mo
Ň
na było zobaczy
ę
pier
Ļ
80-letniej pacjentki chorej na serce.
Cenzura obyczajowa
Mo
Ň
na si
ħ
domy
Ļ
li
ę
,
Ň
e oburzenie, jakie wywołała obna
Ň
ona pier
Ļ
Jackson, przynajmniej w
cz
ħĻ
ci miało podtekst polityczny. Kongresmani, którzy natychmiast zacz
ħ
li domaga
ę
si
ħ
publicznych przesłucha
ı
, wykorzystali okazj
ħ
, by przed nadchodz
Ģ
cymi wyborami
wprowadzi
ę
swych konserwatywnych zwolenników w odpowiedni nastrój.
Ponadto FCC, skutecznie zastraszywszy stacje telewizyjne, mogła miesi
Ģ
c pó
Ņ
niej znacznie
podwy
Ň
szy
ę
wysoko
Ļę
grzywien. Skargi niektórych rodziców,
Ň
e ich spokojne popołudnie
zostało brutalnie przerwane ukazanymi scenami nago
Ļ
ci, które zakłóciły pokój domowego
ogniska, równie
Ň
nie brzmiały zbyt przekonuj
Ģ
co. Głosy takie nale
Ň
ałoby zaliczy
ę
do obozu
tych, którzy po publikacji zdj
ħę
z irackiego wi
ħ
zienia Abu Ghraib, odpowiedzialno
Ļ
ci
Ģ
za
przeprowadzane tam tortury obarczali muzyczn
Ģ
stacj
ħ
MTV...
Wstydliwy włos
ņ
ycie pokazuje jednak,
Ň
e Amerykanie maj
Ģ
zupełnie inne podej
Ļ
cie do ciała i jego obna
Ň
ania
ni
Ň
Europejczycy. Podczas wizyty u lekarza pacjent przebiera si
ħ
w kimono ze sztucznego
tworzywa lub papieru, a lekarz odsłania tylko to miejsce, które zamierza zbada
ę
.
„Przepisowy strój” w miejscu pracy z jednej strony pozwala na utrzymanie atmosfery
formalno
Ļ
ci, ale mówi te
Ň
bardzo wiele o tym, jaki stosunek Amerykanie maj
Ģ
do własnego
ciała. Owłosienie przypomina o tym, co zwierz
ħ
ce w człowieku, nale
Ň
y si
ħ
wi
ħ
c go pozby
ę
lub je zakry
ę
.
Kobiety gol
Ģ
sobie nogi i pachy, a do pracy zawsze nosz
Ģ
po
ı
czochy i ubrania z przynajmniej
krótkim r
ħ
kawem. M
ħŇ
czy
Ņ
ni do garnituru ubieraj
Ģ
długie skarpety, by ani skrawek m
ħ
skiej,
owłosionej nogi nie ujrzał
Ļ
wiatła dziennego, gdy zakładaj
Ģ
nog
ħ
na nog
ħ
. Wprawdzie po
pracy nosz
Ģ
szorty, ale wkładaj
Ģ
do nich koszulki z krótkim r
ħ
kawem, bezr
ħ
kawników nie
uznaj
Ģ
. W przypadku kobiet w ka
Ň
dej mo
Ň
liwej do wyobra
Ň
enia sytuacji
Ň
yciowej
obowi
Ģ
zkowy jest biustonosz, nawet w najmniej formalnych sytuacjach i nawet je
Ļ
li miałby
nieestetycznie odznacza
ę
si
ħ
pod letni
Ģ
sukienk
Ģ
.
Karmienie piersi
Ģ
w miejscach publicznych jest co prawda dozwolone, ale rzadko kiedy
swobodnie praktykowane. Wi
ħ
kszo
Ļę
kobiet karmi swoje dzieci z zakłopotaniem i wstydem,
zakrywaj
Ģ
c si
ħ
chusteczk
Ģ
.
–
Amerykanie nie robi
Ģ
rozgranicze
ı
pomi
ħ
dzy piersi
Ģ
jako obiektem seksualnym a piersi
Ģ
karmi
Ģ
cej matki –
mówi Valerie Steele, historyk kultury i kierowniczka Fashion Institute of
Technology w Nowym Jorku, na temat obsesji Amerykanów dotycz
Ģ
cej piersi. Mimo i
Ň
prawo w niektórych stanach rozró
Ň
nia nago
Ļę
seksualn
Ģ
i funkcjonaln
Ģ
i zezwala nawet na
opalanie si
ħ
toples, w praktyce nie jest to zbyt rozpowszechnione. –
Przyjmuje si
ħ
,
Ň
e w
obecno
Ļ
ci nagiej piersi m
ħŇ
czy
Ņ
ni trac
Ģ
samokontrol
ħ
. Nawet je
Ļ
li dzieje si
ħ
to podczas
opalania lub karmienia
– mówi Marylin Yalom, autorka ksi
ĢŇ
ki „A History of the Breast”
(Historia piersi).
Gorsz
Ģ
ce sutki
Dla europejskiego obserwatora uderzaj
Ģ
ce jest to,
Ň
e w zale
Ň
no
Ļ
ci od kontekstu znacznie
wi
ħ
kszy zachwyt lub oburzenie mo
Ň
e wzbudza
ę
brodawka piersiowa. W wielu stanach
wymaga si
ħ
, by nawet podczas striptizu brodawki były zakrywane. Taki sposób postrzegania
tego, co nieprzyzwoite, prowadzi do absurdalnych sytuacji: w niektórych programach
telewizyjnych piersi si
ħ
wprawdzie pokazuje, ale z wyretuszowanymi brodawkami, co
przydaje im pozaziemskiego charakteru. Nawet w programach informacyjnych o raku piersi
nara
Ň
one cz
ħĻ
ci ciała ukazywane s
Ģ
jedynie niewyra
Ņ
nie. Bardziej gorsz
Ģ
cy od obna
Ň
onej
brodawki jest w Stanach ju
Ň
tylko widok m
ħ
skich genitaliów.
T
ħ
ekstremaln
Ģ
, jak na europejskie kategorie, pruderi
ħ
Amerykanów mo
Ň
na zrozumie
ę
poprzez histori
ħ
. Jak to przekonuj
Ģ
co wyja
Ļ
nił Jean Baudrillard w swojej ksi
ĢŇ
ce „Ameryka”,
utopijne i moralne warto
Ļ
ci XVIII w. oraz XVII-wiecznych puryta
ı
skich sekt znalazły w
Ameryce lepszy grunt ni
Ň
w Europie.
Wojny kulturowe
– Pod pewnymi wzgl
ħ
dami USA s
Ģ
bardziej podobne do konserwatywnego kraju Bliskiego
Wschodu, np. takiego jak Iran, ni
Ň
do krajów Europy Północnej –
mówi Steele. –
Ameryka to
bardzo religijny kraj. Wi
ħ
kszo
Ļę
Amerykanów wierzy w Boga i anioły, i jest bardzo
konserwatywna, je
Ļ
li chodzi o seksualno
Ļę
oraz obna
Ň
anie ciała
. Jednocze
Ļ
nie na ekranach
roi si
ħ
od reklam filmów wideo w rodzaju „Girls gone wild” (Rozszalałe dziewczyny), w
których studentki college’u na pla
Ň
y, podczas wiosennych wakacji na Florydzie, zadzieraj
Ģ
t-
shirty, wystawiaj
Ģ
c piersi na widok publiczny.
W Ameryce istnieje bowiem szeroko rozumiane poj
ħ
cie wolno
Ļ
ci osobistej, co pozwala na
produkcj
ħ
i sprzeda
Ň
takich filmów. Ale to nie wszystko: USA s
Ģ
przecie
Ň
kolebk
Ģ
Elvisa
Presleya, bitników i hipisów, pigułki antykoncepcyjnej oraz ruchu homoseksualistów. Nie
tylko od lat 50. XX w., ale ju
Ň
w XIX w. istniały w Ameryce komuny, które propagowały
woln
Ģ
miło
Ļę
i zniesienie mał
Ň
e
ı
stwa.
Prawo do wolno
Ļ
ci słowa, które gwarantuje Pierwsza Poprawka do konstytucji Stanów
Zjednoczonych, jest dla Amerykanów równie
Ļ
wi
ħ
te jak ich puryta
ı
skie ideały. Stwarza
grupom takim jak geje mo
Ň
liwo
Ļę
walki o swoje prawa oraz oddziaływania na kultur
ħ
masow
Ģ
, jak w przypadku homoerotycznych reklam Calvina Kleina z lat 80. lub kultury
klubowej tego samego okresu. –
Takie zjawiska koegzystuj
Ģ
z szerzej poj
ħ
tym
społecze
ı
stwem, które ma jednak w stosunku do nich mieszane uczucia –
mówi Steele.
St
Ģ
d wzi
ħ
ły si
ħ
tak zwane
culture wars
(wojny kulturowe), w których konserwatywne
ugrupowania, z lepszym lub gorszym skutkiem, pi
ħ
tnuj
Ģ
tym razem wyst
ħ
p Janet Jackson,
innym razem wystaw
ħ
fotografii autorstwa Roberta Mapplethorpe’a przedstawiaj
Ģ
cych nagich
m
ħŇ
czyzn lub Karen Finley, artystk
ħ
organizuj
Ģ
c
Ģ
performance, która wyst
ħ
puj
Ģ
c nago
smaruje si
ħ
czekolad
Ģ
.
Tak oto wystawa Mapplethorpe’a mo
Ň
e w jednym miejscu zosta
ę
zamkni
ħ
ta w atmosferze
skandalu – cz
ħ
sto pod pretekstem,
Ň
e przecie
Ň
wykorzystano na ni
Ģ
pieni
Ģ
dze podatników – a
potem bez
Ň
adnych problemów pokazuje si
ħ
j
Ģ
w prywatnej galerii lub muzeum,
finansowanym przez osob
ħ
prywatn
Ģ
.
© Neue Zürcher Zeitung
Plik z chomika:
g-alf
Inne pliki z tego folderu:
Alfabet katastrofy EURO 2012.pdf
(208 KB)
Bóg zakazał chloroformu, czyli początki anestezjologii.pdf
(389 KB)
Czy to typowe zwiastuny śmierci.pdf
(374 KB)
Dora, która była Hermannem.pdf
(169 KB)
Droga na dno.pdf
(194 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audio Bajki
Audio Booki(123)
Audio Legendy
Bajki
Dinozaury
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin