Błogosławieni ubodzy w duchu…
MATERIAŁY
Kartka z wartościami ( załącznik 1), tekst Wj 20,2-6, duży karton papieru, gazety, magazyny do przygotowania kolażu, klej, kredki, flamastry
PRZEBIEG SPOTKANIA
UWAGI
WSTĘP
1. Prosimy uczestników spotkania, aby spośród wartości , które otrzymają na kartce, wybrali 3, bez których nie wyobrażają sobie życia.
1. Animator wcześniej powinien przygotować sobie kartki z wypisanymi wartościami. Powinien również zwrócić uwagę, aby uczestnicy byli szczerzy w swych wypowiedziach.
ROZWINIĘCIE
2. Wręczamy każdemu z uczestników spotkania symboliczny 1.000.000 PLN Prosimy, aby wyobrazili sobie licytację, na której można kupić wymienione na kartce wartości. Proponujemy, aby każdy z uczestników wypisał cenę, do której licytowałby poszczególne wartości.
3. Odczytujemy tekst Wj 20,2-6. Prosimy uczestników, aby swoje wybory skonfrontowali z tekstem.
4. Pytamy uczestników:
- Jakim bogom obecnie służą ludzie?
- Co jest przyczyną braku ubóstwa duchowego wśród ludzi?
2. Cena licytowanych wartości nie może przekraczać sumy, którą otrzymał każdy z uczestników spotkania.
3. Prowadzimy uczestników spotkania do wniosku, że 1 błogosławieństwo jest pogłębieniem 1 przykazania. Brak zależności od dóbr materialnych i równoczesna silna świadomość własnej zależności od Boga, są gwarantem osiągnięcia szczęścia.
4. Jeśli dyskusja się „nie klei” animator może zadawać pytania pomocnicze.
ZAKOŃCZENIE
5. Prosimy uczestników, aby stworzyli plakat pt. „Bożki współczesnego człowieka”
5. Plakat może być wykonany metodą kolażu. Plakat należy zachować. Może on być wieczorem podczas nabożeństwa zniszczony, jako wyraz pragnienia młodzieży praktykowania ubóstwa duchowego i rezygnacji z bałwochwalstwa.
REZULTATY PRACY
Odpowiedzi na pytania o „współczesne bożki”, którym służą ludzie i przyczyny braku ubóstwa duchowego oraz plakat pt. „Bożki współczesnego człowieka”
….i błogosławieni sprawiedliwi
Fragment Mdr 8,7, kartka papieru i coś do pisania
1. Często słyszymy, że nie ma na tym świecie sprawiedliwości. Niesprawiedliwy jest rząd, nauczyciele, rodzice… Nawet Bóg zdaje się być niesprawiedliwy, ponieważ dopuszcza zło i cierpienie. Przykładów niesprawiedliwości można wymienić wiele.
1. Wykład animatora
2. Prosimy uczestników, aby wymienili przykłady sprawiedliwego postępowania. Przykłady te wypisujemy na dużej kartce papieru.
3. Dyskusja:
- Dlaczego wybraliście akurat te przykłady sprawiedliwości?
- Czy łatwo być człowiekiem sprawiedliwym? Dlaczego?
- Czym jest sprawiedliwość waszym zdaniem?
4. Odczytujemy Mdr 8,7. Prosimy uczestników, aby zastanowili się, co to znaczy, że „cnoty są dziełem sprawiedliwości”
2. Stosujemy metodę „burzy mózgów”. Najpierw wypisujemy wszystkie przykłady, a następnie wybieramy te, które zdaniem grupy będą najwłaściwsze. Te podkreślamy.
3. Animator powinien zadbać, by wszyscy uczestnicy mogli swobodnie się wypowiedzieć i by nikt nie był wyśmiewany. Podsumowuje, że sprawiedliwość to stała uczciwość myśli i prawość postępowania, to siła życia zgodnie z zasadami i wolą Boga. Sprawiedliwość nie polega na tym, by dać „po równo”, ale według potrzeb.
4. Kto szuka sprawiedliwości, stara się postępować w swym życiu zgodnie z wolą Boga. Podejmuje trud ( czasem może być wyśmiewany, prześladowany) w ten sposób doskonali się w cnotach.
5. Prosimy uczestników, aby stworzyli definicję sprawiedliwości.
5. Definicję zabieramy na podsumowanie.
Wypisane na kartce przykłady sprawiedliwego postępowania i definicja „sprawiedliwości”.
Błogosławieni, którzy się smucą
Tekst piosenki „Wstyd” Varius manx( załącznik 2),nagranie piosenki, formuła recepty ( załącznik 3), fragment 1P 1,5-9
1. Odczytujemy uczestnikom spotkania tekst piosenki lub jeśli jest możliwość, wysłuchujemy jej wspólnie.
1. Tekst należy przygotować wcześniej, nawet jeśli piosenka będzie wysłuchana.
2. Prosimy uczestników, aby zastanowili się przez moment nad tekstem piosenki. A następnie pytamy:
- Jakie uczucia wywołuje w was ta piosenka?
- O czym jest ta piosenka?
- Co jest przyczyną smutku bohaterki piosenki?
3. Stosując metodę „burzy mózgów” wypisujemy przyczyny smutku młodych ludzi.
4.Rozmowa kierowana na temat sposobów , które stosuje młody człowiek, aby poradzić sobie ze smutkiem. Uczestnicy mogą się odnieść do osobistych doświadczeń.
5. Odczytujemy 1P 1,5-9. Pytamy uczestników:
– Czy smutek ma jakąś wartość? Czy ma jedynie wymowę negatywną?
- Jaki jest sens smutku dla chrześcijanina?
- Czy smutek jest wpisany w religię chrześcijańską?
- Mówi się często, że chrześcijaństwo to smutna religia… Co o tym myślicie?
2. Warto by każdy miał przed oczami tekst. Pozwalamy na swobodne wypowiedzi.
3. Wypisujemy wszystkie propozycje uczestników, a następnie na drodze dyskusji wybieramy te najbardziej przekonujące.
4. Animator może dać świadectwo i stworzyć atmosferę, w której uczestnicy będą mogli podzielić się własnymi doświadczeniami. Uwaga! Nie zmuszać uczestników do wypowiadania się. Animator powinien podkreślić , że są różne sposoby radzenia sobie ze smutkiem podobnie jak są różne lekarstwa. Jedne uśmierzają ból chwilowo ( narkotyki, alkohol, imprezowanie) i mogą na dłuższą metę szkodzić. Również w Słowie Bożym odnajdziemy receptę na walkę ze smutkiem…
5. Animator wcześniej powinien przygotować sobie tekst i przemyśleć odpowiedzi na pytania.
6. Uczestnicy tworzą receptę dla osoby „chorej na smutek”. To ma byś recepta radosnego chrześcijanina.
4.Animatorzy mogą skorzystać z załącznika 3- wzoru recepty. Przykładowy projekt takiej recepty znajduje się w załączniku 4.
Recepta radosnego chrześcijanina, wypisane przyczyny smutku młodych ludzi
…Błogosławieni łagodni
Ecce_Ego