Administracja wobec praw cz-owieka.doc

(71 KB) Pobierz

ADMINISTRACJA WOBEC PRAW CZŁOWIEKA

 

WYKŁAD I

 

Ostatni wykład- zerówka

 

Definicja praw człowieka

-          brak jednolitej definicji

-          trzy grupy poglądów

 

1.      prawa człowieka stanowiące pewne normy mające umocnienie w prawie pozytywnym

2.      umocowanie praw człowieka o godności ludzkiej i już sam fakt bycia człowiekiem umożliwia powoływanie się na pewne prawa

3.      łączy cechy dwóch pierwszych zasadzając prawa człowieka w godności ludzkiej i mocując je w normie prawa pozytywnego

 

I grupa – zawsze jest wskazany podmiot uprawniony i zobowiązany

II grupa – żadnych norm prawnych, podstawą jest godność ludzka

III grupa – przedpaństwowe, ponadpaństwowe, czy nawet ponadpozytywne normy etyczne, które wymagają ochrony prawnej poprzez umieszczenie ich w konkretnych normach prawa pozytywnego

 

Prawa a wolności

-          pojęcie praw a pojęcie wolności nie są tożsame

 

PRAWA są definiowane jako uprawnienia wynikające bezpośrednio z prawa w sensie przedmiotowym z aktów normatywnych, służące do ochrony interesów przedmiotów tego prawa, np.: prawa wyborcze czy prawo do nauki.

 

WOLNOŚCIAMI są natomiast uprawnienia nie wynikające bezpośrednio z prawa w sensie przedmiotowym, prawo określa jedynie ich granice, których przestrzeganie daje możliwość legalnego korzystania z wolności, np.: wolności sumienia i wyznania, słowa, stowarzyszania się.

 

Pojęcie WOLNOŚCI wykorzystywane jest zasadniczo w prawie wewnętrznym. W normach prawa międzynarodowego częściej odnaleźć można pojęcie „prawa do wolności”. Czasem spotkać można pojęcie „swobody”, np.: w prawie UE, swoboda przepływu usług, towarów, osób.

 

Prawidłowe rozróżnianie praw i wolności powinno pociągać za sobą zarówno właściwy sposób ich normowania przez ustawodawcę oraz właściwy sposób ich egzekwowania w sporach z organami państwowymi.

 

·         Przy normowaniu wolności należy zakreślić granicę tego czego obywatelom NIE WOLNO. Przy normowaniu uprawnień jest to dopuszczalne.

·         Przy egzekwowaniu praw i wolności w sporach z organami na tle realizacji prawa, zainteresowany podmiot powinien podać podstawę prawną, z której wywodzi swoje prawa.

·         W przypadku zaistnienia sporu na tle korzystania z wolności organ państwowy powinien podać podstawę prawną ograniczającą wolność.

 

Prawa obywatelskie:

-          prawa przysługujące obywatelom danego państwa

-          ich katalog jest zazwyczaj szerszy niż katalog opraw przysługujących cudzoziemcom

-          prawa obywatelskie przysługujące wyłącznie obywatelom polskim w Konstytucji w Konstytucji RP: zakaz wydalenia obywatela polskiego z kraju i zakazanie mu powrotu, prawo dostępu obywateli polskich do służby publicznej, prawo do udziału w referendum.

 

 

·         Prawom i wolnościom obywateli polskich towarzyszą również obowiązki, np.; obowiązek wierności RP i troski o dobro wspólne, obowiązek ochrony ojczyzny.

 

Prawa i wolności obywatelskie:

-          podmiotami uprawnionymi do przestrzegania praw i wolności obywatelskich są obywatele RP i cudzoziemcy przebywający na terenie RP.

 

Aby zapewnić przestrzeganie praw człowieka powołano instytucje ochrony praw człowieka:

-          organizacje i ich organy

-          unormowania prawne

-          procedury prawne

 

Administracja publiczna jest sługą ustroju i aparatem wykonawczym władzy politycznej, cała jej działalność polega na wykonywaniu prawa i na prawie się opiera.

 

Konstytucje wolności i praw człowieka i obywatela RP – Konstytucja art.30

 

Katalog konstytucyjnych wolności i praw:

1.      zasady ogólne

-          nienaruszalność, poszanowanie i ochrona godności człowieka

-          prawo do wolności

-          równość wobec prawa

-          zakaz dyskryminacji

-          równość wobec kobiet i mężczyzn

-          prawna ochrona mniejszości narodowych

 

2.      wolności i prawa osobiste

-          prawna ochrona życia

-          zakaz poddawania kogokolwiek eksperymentom naukowym

-          zakaz tortur

-          nietykalność i wolność osobista

-          zakaz działania prawa wstecz

-          ochrona danych osobowych

-          wolność sumienia i religii

 

3.      wolności i prawa polityczne

-          wolność organizowania pokojowych zgromadzeń

-          wolność zrzeszania się w partiach politycznych, związkach zawodowych, stowarzyszeniach, fundacjach

-          prawo do udziału w referendum

-          prawo do skladania petycji, skarg i wniosków

 

4.      wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne

-          prawo do własności i dziedziczenia

-          prawo do ochrony zdrowia

-          obowiązek państwa do ochrony dziecka

-          obowiązek państwa do ochrony środowiska

 

 

WYKŁAD II

 

1.      stosunek prawa międzynarodowego do prawa krajowego

2.      pojęcie podmiotu uprawnionego i zobowiązanego

 

Z formalnego punktu widzenia zobowiązanie międzynarodowe jest stosunkiem prawnym, który polega na usankcjonowaniu pewnych powinności (działania lub zaniechania) przez podmioty danego stosunku korzystające z prawa do występowania w stosunkach międzynarodowych.

 

Pierwotnymi i głównymi podmiotami prawa międzynarodowego są państwa i to one zaciągają zobowiązania międzynarodowe w zakresie praw człowieka stając się jednocześnie podmiotem zobowiązanym.

 

Podmiotami prawa międzynarodowego są również organizacje międzynarodowe, które do podpisania TL nie były stronami umów międzynarodowych, w zakresie ochrony praw człowieka. TL wprowadza taką zmianę dając możliwość UE przystąpienie do EKPCZ.

 

MONIZM – prawo międzynarodowe i prawo krajowe tworzą jednolity system prawny z prymatem prawa międzynarodowego bądź prymatem prawa krajowego.

 

Obowiązek dostosowania prawa międzynarodowego do prawa krajowego

-          pacta sunt sewenda – zaciągniętych zobowiązań należy dotrzymywać

-          państwo, które ważnie zaciągnęło zobowiązanie międzynarodowe winno wprowadzić do swego ustawodawstwa zmiany konieczne do zapewnienia wykonania zobowiązań

-          KWT- art.27

-          każde państwo samodzielnie decyduje się jakie zobowiązania na siebie przyjąć. Jeśli podejmuje taką decyzję musi tak dopasować swój wewnętrzny system prawny, aby umowa mogła być przestrzegana.

 

Sposoby harmonizacji polskiego prawa z prawem międzynarodowym

Art.91 ust.1 Konstytucji mówi, że ratyfikowana umowa międzynarodowa po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw RP stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana.

 

Stosunek prawa międzynarodowego do prawa krajowego

Koncepcja dualistyczna i koncepcja monistyczna – dywagacje teoretyczne, w praktyce istotne są dwie płaszczyzny.

1.      relacje prawa międzynarodowego do porządku wewnętrznego poprzez wskazanie zakresu uznania tych norm w systemie krajowym.

2.      nakreślenie stosunku norm zawartych w ustawach zasadniczych do prawa międzynarodowego oraz reguł kolizyjnych

 

Oddziaływanie prawa międzynarodowego na tworzenie prawa krajowego

-          wzorowanie

-          uchylenie lub zmiana prawa

-          WZOROWANIE- odnosi się zwykle do formułowania katalogu praw człowieka z perspektywy praw człowieka.

 

Oddziaływanie międzynarodowe a stosowanie prawa krajowego

Doktryna prawa międzynarodowego wyróżnia:

1.      oddziaływanie interpretacyjne zobowiązań międzynarodowych (art.9 Konstytucji) oraz

2.      oddziaływanie na konkretna decyzję

 

 

WYKŁAD III

 

Rzecznik Praw Obywatelskich jest konstytucyjnym, niezależnym od innych organów i niezawisłym w swojej działalności organem ochrony prawnej. Powołuje się go na okres 5 lat. Działa na podstawie Konstytucji i Ustawy z dnia 15 lipca 1987 roku o Rzeczniku Praw Obywatelskich.

 

RPO może zostać obywatel Polski wyróżniający się wiedzą prawniczą, doświadczeniem zawodowym, mający nieposzlakowaną opinię.

 

W Polsce od 10 czerwca 2010 roku RPO jest prof. Irena Lipowicz.

 

Cechy charakteryzujące instytucję RPO:

-          samodzielny organ państwowy

-          związany z parlamentem (powoływany przez parlament)

-          jest Rzecznikiem obywateli w sprawach związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem administracji

-          działa w sposób niesformalizowany i jest łatwo dostępny obywatelom.

 

Powołanie:

-          RPO w formie uchwały powołuje Sejm za zgodą Senatu na wniosek Sejmu albo grupy 35 posłów

-          na zatwierdzenie uchwały Senat ma 1 miesiąc od dnia przekazania przez Marszałka Sejmu uchwały

-          niepodjęcie uchwały przez Senat w ciągu miesiąca oznacza wyrażenie zgody

-          w przypadku odmowy przez Senat, Sejm powołuje inną osobą

 

Kadencja:

-          5 lat i liczona jest od dnia złożenia ślubowania przed Sejmem

-          RPO może pełnić tę funkcję maksymalnie 2 kadencje

 

Odwołanie:

-          przed upływem kadencji przy co najmniej 3/5 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowych posłów

 

Odwołanie i zakończenie funkcji:

-          zrzekł się

-          stał się niezdolny do pełnienia obowiązków (śmierć lub choroba)

-          sprzeniewierzył się złożonemu ślubowaniu

-          złożył niezgodne z prawdą oświadczenie lustracyjne, stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu

 

Ograniczenia RPO:

1.      Nie może zajmować innego stanowiska z wyjątkiem działalności dydaktycznej.

2.      Nie może należeć do partii politycznej.

3.      Stanowiska nie można łączyć z mandatem poselskim.

 

Zadania RPO:

-          stoi na straży wolności praw człowieka i obywateli

-          kontroluje i podejmuje stosowne czynności jeśli stwierdzi, że z powodu celowego działania lub zaniechania przez organizacje lub instytucje zobowiązane do przestrzegania i realizacji wolności człowieka i obywatela nastąpiło naruszenie praw oraz zasad współżycia i sprawiedliwości społecznej.

 

Funkcje RPO:

-          prewencyjna

-          diagnostyczna

-          kontrolna

-          kreująca

 

·         Rzecznik wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura Rzecznika Praw Obywatelskich

·         Zadania i organizację Biura określa statut, który nadaje Marszałek Sejmu na wniosek Rzecznika

·         Na wniosek Rzecznika Marszałek może powołać nie więcej niż trzech zastępców, w tym zastępcę do spraw żołnierzy. Odwołanie następuje w tym samym trybie.

·         Rzecznik określa zakres zadań zastępcy ( zastępców) Rzecznika.

·         Rzecznik posiada pełnomocników terytorialnych (w miejscowościach oddalonych od Warszawy).

 

Kto może zwrócić się o pomoc do RPO?

-          każdy obywatel Polski

-          cudzoziemcy, którzy znajdują się pod władzą RP, bezpaństwowiec

-          osoba prywatna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej

-          organizacje obywateli ( fundacje, partie polityczne, kościoły, związki wyznaniowe)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin